ma
door mathijs Aug 24, 2009 om 17:06
Computers & telefonie

UPC verplicht klanten hun DVR af te nemen

Geachte Mevrouw/meneer

Ik zou u graag iets onder de aandacht brengen over de methode van UPC voor wat betreft hun opname mogelijkheden (met de video recorder) bij digitale en HD digitale televisie.

In tegenstelling tot alle andere aanbieders van digitale televisie heeft UPC een zeer beperkte keuze daar waar het gaat om het zelf opnemen met een eigen video recorder. Alle andere aanbieders bieden de mogelijkheid om digitaal televisie te kijken en ondertussen een ander programma digitaal op te nemen met een recorder van eigen keuze (Sony, Panasonic enz.) door middel van een decoder met dubbele (dual) tuner.

UPC heeft deze keuze niet. De klant kan digitaal tv kijken en met eigen recorder hetzelfde programma opnemen (en dan eventueel analoog naar een ander programma kijken). Als de klant digitaal wil kijken en digitaal een ander programma wil opnemen is men aangewezen op de apparatuur van UPC (DVR) die men daar kan aanschaffen. Een andere mogelijkheid is er niet.

Dit lijkt mij in strijd met de vrije keuze van de consument die de mogelijkheid moet hebben om op te nemen met de apparatuur van eigen keuze. De door UPC aangeboden opname apparatuur is zeer eenvoudig en biedt niet de moderne mogelijkheden zoals' upscaling', branden van eigen DVD's en nog veel meer.

Het lijkt me tevens niet fair ten opzicht van de fabrikanten van DVR recorders die zodoende minder omzet hebben omdat UPC haar klanten verplicht om UPC' s apparaten aan te schaffen.

Mag UPC haar klanten dwingen om UPC producten aan te schaffen? Ik heb de vraag ook gesteld aan de OPTA.

735 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mag UPC haar klanten dwingen om UPC producten aan te schaffen?

Nee, ze mogen nooit dwingen. MAAR : upc dwingt niets af. U gaat een cotract aan met UPC met de voorwaarden van UPC. Dat u meer wensen heeft : dat ligt aan uzelf en niet aan UPC. Wilt u meer dan gaat u toch naar een andere aanbieder ( indien mogelijk ) Is deze er niet dan nog : UPC dwingt niets af. De consument dwingt dingen af.

Het heeft geen zin om vergelijk te stellen dat men aan uw vrije keuze toornt. U heeft zelf hoge eisen, niemand meer , alleen uzelf.

Het is eigenlijk een discussie vraag/ onderwerp. Zet dit eens daar neer en u bent beter geholpen  dan op een vraag en antwoordt rubriek

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja UPC heeft natuurlijk erg graag dat je hún dvr neemt, want dan kun je zo makkelijk pay-per-view doen enzo, daar rinkelt de UPC kassa van.

Aan de andere kant, ik vind het ook wel verdedigbaar dat ze ervoor kiezen om niet de klant te moeten ondersteunen met 135 verschillende soorten apparaten, dat is ook onmogelijk.

Nu je stelling: "Dit lijkt mij in strijd met de vrije keuze van de consument die de
mogelijkheid moet hebben om op te nemen met de apparatuur van eigen
keuze
"
Welke wet heb je erop nageslagen dat je dit recht geeft?

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 23:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@

Voorzover ik weet is koppelverkoop in dit land wettelijk verboden.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 23:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is dan ook geen koppelverkoop, doch een huurovereenkomst.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2009 om 00:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ho wacht, de vraagsteller beweert hier dat je alleen maar zou kunnen opnemen met de apparatuur van UPC. Ik betwijfel dat in hoge mate!

UPC levert standaard een zogenaamde "MediaBox", eigenlijk gewoon een digitale tuner. Op deze tuner kun je één apparaat digitaal aansluiten, zoals een tv. Wil je tegelijkertijd ook digitaal een andere zender kunnen opnemen, dan heb je twee keuzes:

1. Je schaft een extra standaard Mediabox aan (huur is 4 euro per maand) en daarop sluit je een recorder van je eigen keuze aan.
2. Je gebruikt niet de standaard Mediabox, maar één van de duurdere keuze-apparaten van UPC die dit alles in zich verenigen.

Je hebt dus wel degelijk de keuze, lijkt me. Of zie ik dit nu verkeerd?

ve
door verwijderd - Aug 25, 2009 om 08:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Mathijs, het staat eenieder vrij, om zelf een decoder aan te schaffen alsook een dvd recorder, al dan niet met hdd. UPC levert signaal, als je graag wat randapparatuur van ze wilt huren, dan bieden ze dat ook aan, middels een af te sluiten contract bij ze, wat is je probllem nu dan..Ik althans zie het niet, niemand 'dwingt'er hier in Nederland, echt niet. Denk dat je je zelf wat wijs maakt nu.

Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Aug 26, 2009 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag, mathijs, vandaag ontving ik het blad 'Totaal Tv' omdat er een test instaat van een kabeldecoder, ben ik tijdens het lezen het volgende tegengekomen: 'UPC abonnees kunnen alleen gebruik maken van de ontvanger die door de provider zelf wordt geleverd'

Hieruit kun je opmaken, dat je geen andere keus hebt, als je in het verzorgingsgebied van UPC zit, en je digitaal tv via de kabel wil gaan kijken, slechte zaak? Ik vindt van wel. De abonnee is hierdoor gebonden aan wat UPC aan randaparatuur te bieden heeft, erg jammer.

Je vraag is dan hiermede geheel gegrond te noemen, zeker vwb richting OPTA, ben benieuwd wat de OPTA hiervan vindt, goed, er is dan weliswaar concurrentie op de kabel mogelijk, echter, alleen de analoge kanalen kunnen via derden worden aangeboden, geen digitaal signaal...daarmee dan ook direct geen alternatief digitaal pakket via de kabel van UPC, maw, je bent afhankelijk als je via de kabel kijkt, en je wilt digitaal gaan kijken, van de nukken van UPC..

Henri