bo
door bottercob Jul 16, 2005 om 16:43
Computers & telefonie

Usb-2 kaart werkt niet

Ik heb een nieuwe kaart in mijn PC geplaatst. Volgens de instructies
zou de installatie automatsch gaan onder Windows XP. Dat gebeurde
echter niet. Ik heb toen de bijgelverde cd gebruikt. Mijn PC werd toen,
zoals gebruikelijk afgelsoten maar na het opstarten kreeg ik geen
bericht dat de installatie was gelukt. In Verkenner zag ik dan ook geen
memorystick die ik in een slot had gedaan. Wat kan hier mis zijn
(gegaan)? Bvd voor je reactie.

1016 20 Rapporteer

gsm
door gsm - Jul 16, 2005 om 18:00
5940 Antwoorden / 47 Vragen
user123
door user123 - Jul 16, 2005 om 18:29
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Net zoals hierboven staat had u waarschijnlijk eerst de drivers moeten installeren.

Omdat windows zoveel mogelijk zelf voor u wil regelen heeft het besturingsysteem waarschijnlijk een "eigen" driver geinstalleerd die kennelijk niet compatibel is met uw kaart.

Maar hoe nu die windows driver te verwijderen ?

Ga naar apparaatbeheer en verwijder daar de USB kaart (softwarematig dus) vervolgens afsluiten en de kaart verwijderen. Opstarten en de sofware installeren en direct na het afsluiten de kaart weer in het systeem. Nu moet deze bij het opstarten worden herkend door de meegeleverde drivers.

freya
door freya - Jul 16, 2005 om 18:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even een aanvulling. Als het een Sitecom kaartje is, download via www.sitecom.com dan eerst even de nieuwste versie (v2.1). Als het een ander merk is kijk dan even op de site van dié leverancier. Freya

freya
door freya - Jul 16, 2005 om 21:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@GSM: Voor verschillende kaartjes geldt wellicht een verschillende installatie-procedure, maar voor het USB2.0 kaartje van Sitecom (CN014) geldt weldegelijk dat eerst de drivers geïnstalleerd dienen te worden en dat daarna pas het kaartje in de PC geplaatst mag worden. Freya

gsm
door gsm - Jul 16, 2005 om 21:42
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb 4x USB 2.0 kaart van een ?? merk uit Taiwan waarbij de standaard
procedure perfect werkte. Kaart er in, systeem aanzetten, XP driver
installeren met de wizard. Het kan inderdaad dat bepaalde fabrikanten,
zoals bijv. Sitecom afwijken van deze standaard volgorde.

Voor plug en play USB apparaten is het wel altijd noodzakelijk om eerst de juiste driver geinstalleerd te hebben.

Groeten,

GSM

freya
door freya - Jul 16, 2005 om 21:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Vandaar ook mijn vraag richting vragensteller welk kaartje hij heeft. We wachten het wel af. Freya

gsm
door gsm - Jul 17, 2005 om 10:02
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Excuus voor het mislukte antwoord hierboven (Klikkie-klikkie hè).

Probeer eens de USB kaart in een ander PCI slot te steken.

Let er op dat de kaart volledig in het slot zit zodat beide rijen contacten van de PCI-kaart goed contact maken.

Na aanzetten van de PC moet XP als alles goed is de melding geven dat er nieuwe hardware gevonden is.

Groeten,

GSM

freya
door freya - Jul 17, 2005 om 10:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo bottercob,

Welk merk kaartje heb je? Gebruikelijk is om éérst de drivers te installeren en daarna het kaartje pas te plaatsen. (tenminste, dit was bij mijn Sitecom CN14 kaartje het geval) Bij het opnieuw starten zal XP dan de kaart herkennen en de USB drivers installeren.

m.vr.gr. Freya

gsm
door gsm - Jul 17, 2005 om 10:06
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Drivers installeren:

Voor USB apparaten, dus apparaten die op een USB poort worden
aangesloten, moet je inderdaad EERST de driver installeren en dan pas
het USB apparaat op de USB poort aansluiten.

Voor een kaart met USB poorten is het een ander verhaal.

Gewoon in de PC monteren. Dan de PC aanzetten en XP zal melden dat er
nieuwe (nog onbekende) hardware is gevonden. Er start een wizard die de
mogelijkheid geeft om de met de kaart meegeleverde driver te
installeren. Zorg dat de driver op de meegeleverde CD gevonden wordt,
door aan te geven dat Windows op de Cd-ROM moet zoeken naar het juiste
stuurprogramma.

Zonder de juiste driver wordt de kaart met een geel vraagteken in
apparaatbeheer weergegeven. Na het verwijderen van de foute driver uit
apparaatbeheer zal windows na het herstarten de hardware opnieuw
vinden, waarna de installatie van de juiste driver dus opnieuw kan
worden geprobeerd.

groeten,

GSM

bo
door bottercob - Jul 17, 2005 om 10:07
9 Antwoorden / 6 Vragen

Ik gebruik een USB 2.0 PCI Card van Sitecom

bo
door bottercob - Jul 17, 2005 om 10:10
9 Antwoorden / 6 Vragen

Die wizzard doet het dus niet. Wel staat dat gele vraagteken in
Apparaatbeheer. Hoewel in de instructies staat eerst de kaart te
plaatsen en daarna de software te installeren lukte dat dus niet. Ik
zal nog een poging wagen. Bedankt.

bo
door bottercob - Jul 17, 2005 om 10:27
9 Antwoorden / 6 Vragen

het gaat om een geel uitroepteken achter de USB-Controller. Of dat de driver is weet ik niet.

freya
door freya - Jul 17, 2005 om 12:04
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als het dan toch om een Sitecom CN014 kaartje gaat, zou ik toch eens de volgende procedure volgen.

  1. Ga naar Configuratiescherm -> Systeem -> tabblad:Hardware -> Apparaatbeheer en verwijder in de lijst de apparaten met geel uitroepteken.

  2. Sluit de PC af en verwijder het USB2.0 kaartje.

  3. Start de PC opnieuw (zonder kaartje) op en download evt. van www.sitecom.com de v2.1 driver.

  4. Installeer de v2.1 driver en sluit de PC af.

  5. Plaats USB2.0 kaartje en start opnieuw op.

  6. Windows zal de hardware herkennen en de juiste USB-drivers installeren.

Deze procedure staat ook zó in het boekje dat bij het kaartje geleverd wordt beschreven, compleet met screenshots. (Heb het boekje er nog op na gekeken)

suc6, Freya

bo
door bottercob - Jul 17, 2005 om 16:32
9 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb de instructies  van Freya opgevolgd (eerst installatie,
daarna kaart plaatsen en alten herkennen door Windows). Het is trouwens
een CN-029 kaart, maar dat zal niet veel uitmaken denk ik. Ik krijg
tijdens het installeren met de wizard de tekst dat het bestand
'USBport.sys op Windows-besturingsprogamaa-ca-bestand' nodig
is."Bestanden kopieren van C:\Windows\driver cache'. Daar staat dat
bestand echter niet. Volgend probleem???

freya
door freya - Jul 17, 2005 om 17:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Het bestand USBport.sys staat óf op de Windows XP CD óf als je een voorgeïnstalleerde Windows versie op je PC hebt staan in een map achter de c:\windows map. (bij mij is dat de c:\windows\i386 map) Het staat daar dan weliswaar ingepakt als USBport.sy_, maar dat wordt dan automatisch uitgepakt. Zoek dat bestand dus eerst op en als de installatie er om vraagt blader je naar de betreffende map toe. Freya

freya
door freya - Jul 17, 2005 om 18:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens zijn er voor het CN-029 kaartje onder Windows XP géén extra drivers nodig (dit in tegenstelling tot het CN-014 kaartje). Wél is minimaal SP1 voor Windows XP vereist. Freya

bo
door bottercob - Jul 17, 2005 om 18:44
9 Antwoorden / 6 Vragen

Als antwoord op de reactie van Freya: SP1 blijkt niet op mijn PC
aanwezig, terwijl in SP1 en 2 had geinstalleerd. Verder an ik
usbport.sy- niet uitpakken, want dan wordt om het bijbehorende
programma gevraagd.

Als ik de installatie-CD van Sitecom start krijg ik, nadat ik heb
aangegeven USB2-drivers te willen installeren, de mededeling dat het
setup-programma automatisch mijn PC zal herstarten. Dat gebeurt bij
bevestiging dan ook, maar als de PC weer aanstaat gebeurt er vervolgens
qua installeren niets meer???

freya
door freya - Jul 17, 2005 om 19:04
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Eerste stap is om er voor te zorgen dat SP1 is geïnstalleerd. (en eventueel SP2) Dat uitpakken moet overigens automatisch gaan. Als het goed is staat in die c:\windows\i386 map ook het bestand expand.exe. Dit programma zorgt voor het uitpakken. Freya

ozzo
door ozzo - Jul 25, 2005 om 23:37
4 Antwoorden / 0 Vragen

Niet moeilijker maken dan het is. Eerst zorgen voor een virusvrij systeem en middels www.hitmanpro.nl even Hitmanpro downloaden. Dit programma zorgt ervoor dat je systeem weer optimaal draait, alvorens SP2 te downloaden/installeren. Stuur de maker, als het programma je bevalt, even een kleine donatie. De beste man (Mark Lohman) steekt er geweldig veel tijd in en het werkt perfect.

Vervolgens meld je je aan bij de Microsoft site en besteld de SP2 CD of je laat het door Windows zelf doen als je een snelle internet verbinding hebt. Het is een omvangrijk pakket (Dacht iets van 226 Mb!).

Ik heb nog geen systeem meegemaakt waar het problemen gaf, dus ook dat zit wel snor, ik heb beide CD's (ENG + NL) want je moet het in de goede taal installeren. Heb je een NL versie van Windows dan gebruik je de NL versie. Zoniet gebruik je de andere.

Hierna zal USB2 gewoon herkent worden en zal je kaart herkent worden. Steek een PCI kaart NOOIT in het eerste PCI slot, want dat shared hetzelfde IRQ als je AGP slot. Probeer de kaart in je onderste PCI slot te doen om IRQ problemen te voorkomen.

Happy computer-ze ! ;-)

askjeeves
door askjeeves - Jul 26, 2005 om 07:29
134 Antwoorden / 3 Vragen

Is dat niet een beetje veel ge-ouwehoer in de ruimte Ozzo?

Ik sluit me gewoon aan dat de driver geinstalleerd dienen te worden omdat de USB-kaart namelijk softwarematig benadered word. Ze;f voor je mobo moet je drivers installeren, maar volgens jou zal windows XP die allemaal al aan boord hebben.

P.S. Misschien heb ik weer wat geleerd dat je dus al die cd-roms die bij geleverde hardware helemaal niet nodig zijn:)