ge
door geminialpha Apr 11, 2012 om 16:51
Computers & telefonie

Van Windows XP naar Windows 7, maar hoe?

Wie geeft mij een bruikbaar advies?

Ik heb een erg fijne Asus Laptop van eind 2005, met de heel goed werkende officiële generieke Windows XP, home editie. Er is eigenlijk geen enkele reden deze pc buiten gebruik te stellen, cq weg te gooien. Doe er vrijwel alleen internetten en Emailen (outlook express) mee, verder nog Office 2003. Op welke manier zou je deze laptop naar Windows 7 kunnen opwaarderen? Eens komt er een einde aan XP en de updates. Wanneer houden eigenlijk de veiligheidsupdates voor XP en Office op?

4752 11 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 11, 2012 om 17:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Beveiligingsupdates voor WinXP stoppen in 2014. Dan is je laptop ondertussen 9 jaar oud. Lijkt mij zinloos XP te upgraden naar Win7. Bovendien betwijfel ik of de hardware van je laptop geschikt is voor Win7.

freya
door freya - Apr 11, 2012 om 17:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo geminialpha,

Ook al houdt de ondersteuning voor Windows XP op, dan nog blijft het gewoon werken hoor. En een ruim 6 jaar oude laptop upgraden naar Windows 7 kun je wel vergeten hoor.....

1. Processor te traag.
2. Te weinig geheugen.
3. Voor de verouderde hardware zijn geen Windows 7 drivers (denk aan drivers voor moederbord, USB, LAN, audio, grafische kaart, touchpad, kaartlezer, enz.).
4. Je Office 2003 krijg je hoogstwaarschijnlijk onder Windows 7 niet goed aan de praat. (wordt in ieder geval niet ondersteund)
En er zijn vast nog wel meer redenen te bedenken.....

Kortom, gewoon die laptop gebruiken zoals die nu is en niets meer aan veranderen. Je hebt nu een goed werkende laptop en je haalt je alleen maar een hoop ellende op je hals als je aan 'upgraden' begint.

m.vr.gr. Freya

ro
door ron530 - Apr 11, 2012 om 17:38
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Onder windos 7 kun je outlook express wel vergeten, de concurrentie heeft dat onmogelijk gemaakt. Simpel gesteld zou de laptop wel win 7 aankunnen maar dan niet in de 64 bits versie 32 bits blijft over en dat moet je op een oude laptop echt niet willen. Mijn advies blijf lekker win xp gebruiken het meest stabiele systeem voor oude apparatuur. Xp wordt voor zover ik weet nog tot 2014 ondersteund daarna gaat de stekker er uit maar is die dan oud dacht het niet er blijven toch vele programma's, drivers en zo meer beschikbaar.

Mijn mening! het meest stabiele programma Windows XP is door concurrentiebeding gestopt met ontwikkelen.

Cookies
door Cookies - Apr 11, 2012 om 17:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......het meest stabiele programma Windows XP.......

Windows 7 is minstens net zo stabiel als XP.

gsm
door gsm - Apr 11, 2012 om 17:57
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik raad upgraden naar Windows 7 af, zolang XP nog lekker draait.
Office 2003 wordt door Microsoft niet meer ondersteund voor Windows 7.
Outlook Express moet worden vervangen door Windows Live Mail.
Windows 7 vergt minimaal 2 GB geheugen. Verder is het de vraag of 64-bit Windows 7 gaat werken. Dus zul je waarschijnlijk beperkt zijn tot 32-bit Windows 7. Overigens is dat laatste geen probleem.

Gebruik de upgrade advisor om de hardware te testen op geschiktheid voor Windows 7.

Kijk ook op de website van de fabrikant (ASUS) voor de beschikbaarheid van stuurprogramma's van de laptop, voor Windows 7 (32-bit of 64-bit). Zonder extra stuurprogramma's kan het moeilijk worden om Windows 7 optimaal te laten draaien, vooral voor optimaal geluid en beeld.

gsm
door gsm - Apr 11, 2012 om 18:05
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Windows XP wordt vanaf april 2014 niet meer bijgewerkt, tenzij Microsoft zich nog weer bedenkt. Voor Vista stopt het in 2017 dacht ik (was 2012).

ro
door ron530 - Apr 11, 2012 om 18:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Vista is te vergelijken met de upgrade van win 98 schrik niet de millennium editie . XP was het eerste systeem die windows 98 kon evenaren. heb je een wat oudere pc/laptop die win 7 niet echt goed aankan blijf dan bij XP.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 11, 2012 om 21:43
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Wil je het per se toch proberen, formatteer en installeer dan Win 7

En maak een image-backup kun je altijd zonder problemen XP weer terug zetten.

edrick3
door edrick3 - Apr 13, 2012 om 09:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo geminialpha,

.....Er is eigenlijk geen enkele reden deze pc buiten gebruik te stellen, cq weg te gooien. Doe er vrijwel alleen internetten en Emailen (outlook express) mee, verder nog Office 2003......

Zou die dan ook maar gewoon blijven gebruiken.
Geen enkele noodzaak om W7 er op te zetten.
Je haalt je onnodige problemen op je hals als je het wel doet.

Met vr.gr.

ge
door geminialpha - Apr 13, 2012 om 13:17
10 Antwoorden / 3 Vragen

Allemaal bedankt voor de reacties!

Ik ga het proberen uit te zingen met de huidige hard- én software. Zolang er op elke 2e dinsdag v.d. maand Microsoft updates blijven komen, houd ik 'm aan de praat. Reden is dat processor en intern geheugen "onvoldoende" zijn om Windows 7 goed en vlot te kunnen laten werken. Ik wil niet investeren in iets wat binnen afzienbare tijd "afloopt". Kort geleden voor een redelijke prijs zelf het toetsenbord kunnen vervangen, mede door filmpje op youtube. Nu klaar en duimen maar.

groeten, GeminiAlpha.

macwouter
door macwouter - Apr 14, 2012 om 01:03
825 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb ook een Acer laptop uit 2005. Een goede klant van mij die computers repareren als hobby had vertelde mij als je laptop Vista Ready is dat er dan ook Windows 7 erop kan. Nou dat was ie en nu draait ie al een paar jaar op Windows 7 van Pliek. Voor mijn partner voldoet ie maar voor mij is het Windowstijdperk voorbij.