euclides
door euclides Oct 2, 2009 om 17:10
Computers & telefonie

Van XP naar Vista

6 jaar oude PC met Windows XP: Audio-CD en DVD met MPEG (data) altijd overal afspeelbaar (Gebrand met NERO (StartSmart)

Nu : Nieuwe PC met Windows Vista : Audio-CD en DVD met MPEG (data) geven overal een error. (Ok gebrand met dezelfde Nero (StartSmart))

Wat is hier aan de hand en wat kan ik er aan doen ?

Groeten, E.

545 9 Rapporteer

holpen
door holpen - Oct 3, 2009 om 00:13
1416 Antwoorden / 0 Vragen

"een error"
Wat is precies de tekst van de foutmelding? Daaraan valt meestal al wel af te lezen in welke richting de oplossing gezocht moet worden. Zou je deze melding hier kunnen neerzetten?

euclides
door euclides - Oct 3, 2009 om 11:20
16 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo Holpen,

De audio-CD's (die overigens op de PC goed afspeelbaar zijn met WMP) geven op andere CD-spelers niet zozeer een foutmelding, maar de CD wordt wel herkend en de tijdteller per nummer loopt gewoon op, alleen er is geen geluid. De audio-CD's die op de oude PC zijn gemaakt zijn nog steeds overal goed afspeelbaar. Zou het iets met codecs te maken kunnen hebben ?

De MPG (data) DVD's geven de melding "No disc". Ook hier zijn de oude nog steeds normaal afspeelbaar. Ook hier de "codecs-vraag".

Ik heb nog de harde schijf van de vorige PC. Wat zijn de consequenties als ik die in de nieuwe plaats ? Het besturingssysteem daarop is Windows XP. "Bijten"die twee besturingssystemen elkaar niet ?

Een laatste mogelijkheid is om Vista te verwijderen en XP weer te installeren, geeft een hoop werk, maar als dat de enige oplossing is .....

Graag je advies en een prettig weekend toegewenst,

Euclides.

euclides
door euclides - Oct 3, 2009 om 13:01
16 Antwoorden / 21 Vragen

Hartelijk dank Freya,

ik heb Nero 7 ultra Edition. Als ik een audio-cd wil branden en ik heb de op te nemen nummers toegevoegd kan ik alleen nog maar het aantal CD's aanpassen en heb dan alleen maar "Annuleren"en "Branden" als keuze.

Hoe kan ik de brand-snelheid aangeven ?

freya
door freya - Oct 3, 2009 om 15:04
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf gebruik ik ook Nero versie 7. Het programma bestaat uit vele onderdelen, maar zelf gebruik ik eigenlijk alleen maar Nero 7 Burning ROM. Als je daar kiest voor het type audio-cd en je hebt de compilatie klaar en klikt op de knop  [Branden] boven in beeld, dan krijg je een venster met de tabbladen: Info, Audio-cd, CDA-opties en Branden. Op dit laatste tabblad vind je dan een pulldown-menu achter de optie Schrijfsnelheid en daarmee kun je dus de gewenste schrijfsnelheid instellen. Standaard staat dat bij mij op 48x en dat is voor audio-CD's gewoon veel te hoog. Zet die dus op b.v. 4x en klik op [Branden] onder in beeld.

Freya

holpen
door holpen - Oct 3, 2009 om 17:19
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat Freya hieronder al de juiste oplossing heeft gegeven (brandsnelheid).

Wat betreft het bijplaatsen van je oude harde schijf in de nieuwe pc: in principe is dat zeer wel mogelijk. Het hangt er even vanaf of het een IDE-aansluiting betreft of SATA, maar in principe kan de schijf gewoon bijgeplaatst worden.

Het XP-besturingssysteem is geen probleem, want je pc start nu automatisch op vanaf je nieuwe harde schijf. Daar verandert niets aan.

freya
door freya - Oct 3, 2009 om 18:44
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo euclides,

Ik denk dat de oorzaak meer gezocht moet worden in de brandsnelheid. De nieuwe brander kan (en zal waarschijnlijk) op veel hogere snelheid branden. Conventionele CD-spelers krijgen dan gewoon leesproblemen.
Om het simpel te zeggen, door de hoge brandsnelheid wordt de data 'minder diep' in de CD/DVD gebrand. De CD/DVD speler in de computer heeft daar geen probleem mee, maar oudere spelers dus wel.
Brand audio CD's dus niet sneller dan b.v. 4x en data CD's b.v. niet sneller dan 16x en kijk of het dan beter gaat. Ook kun je eens een ander merk schijfje proberen, dat wil ook nog wel eens helpen.

m.vr.gr. Freya

euclides
door euclides - Oct 3, 2009 om 18:48
16 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo Freya,

ik heb een audio-CD met 4x gebrand en die is goed afspeelbaar; het duurt alleen iets langer voor de CD-speler hem (haar ?) herkent.

PS. Heb je alle afleveringen (10 seizoenen; 215 afleveringen) van Stargate SG-1 gezien ?

Groeten, E.

euclides
door euclides - Oct 3, 2009 om 18:49
16 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo Holpen,

zie mijn reactie aan Freya hierboven, nogmaals dank voor je "meedenken".

Groeten, E.

freya
door freya - Oct 3, 2009 om 19:52
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Dat het 'herkennen' wat langer duurt, kan te maken hebben met het merk schijfje en of het een CDR schijfje of een CDRW schijfje is. De CDRW type's geven vaak meer problemen dan de 'gewone' CDR type's. Er zijn ook speciale Audio-CD schijfjes in de handel, maar daar heb ik geen ervaring mee.

[offtopic]
Ja, die heb ik allemaal gezien. Ook de complete Stargate Atlantis serie heb ik helemaal gezien.
[/offtopic]

Freya