me
door meddie Dec 9, 2003 om 00:54
Computers & telefonie

Verdrievoudiging energiekosten!

Bij de jaarafrekening zag ik tot mijn grote schrik dat ons energieverbruik het afgelopen jaar is verdrievoudigd! We moeten maar liefst 900 euro bijbetalen. Hoe kan dit? we hebben niks anders gedaan dan de voorgaande jaren, hooguit wat vaker de computer gebruikt kan dit de oorzaak zijn? Of ligt het aan het feit dat we onlangs zijn overgestapt op groene stroom (hoewel essent zegt dat het niks extra's kost?)
Of moet ik mijn buurman er van verdenken dat hij bij ons stroom aftapt voor zijn wietplanten die onlangs zijn ontdekt door de politie. Wat zijn mijn rechten?? en wat kan ik het beste doen?

531 4 Rapporteer

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 12:17
504 Antwoorden / 8 Vragen

Het kan inderdaad zijn dat je buurman je stroom heeft afgetapt, maar het kan ook zijn dat je de laatste jaren geschat bent en nu de werkelijke stand is opgenomen. Het kan ook aan een oude vriezer liggen..

ar
door arriepar - Apr 16, 2004 om 12:17
29 Antwoorden / 0 Vragen

Controleer goed wat er op de nota's van voorgaande jaren staat, en welke oorsprong de meterstanden hebben. Zijn ze geschat, ook al heeft u toen iets doorgegeven, dan is het aannemelijk dat er in het verleden al iets mis is gegaan. Een verdrievoudiging is mogelijk, maar komt weinig voor. Neem in dat geval de laatste stand die niet geschat is geweest, en bereken hoeveel u dan op jaarbasis verbruikt zou hebben over de gehele periode van eventuele schattingen.
Groene stroom is zeker niet de reden. Dat kost u voor het gebruik van een gewoon woonhuis zeker geen € 900,-. Er zijn constructies die wel duurder zijn, maar ik geloof hierin wel het antwoord van Essent. De computer, en vooral de monitor is een energievreter. Denk hier wel aan. Neem regelmatig meterstanden op, en kijk hoeveel u nu per maand verbruikt. Als dat overeenkomt met het verbruik over de geschatte periode in totaal, dan is toch uw verbruik gestegen, maar is het nooit op u nota terecht gekomen. Dat wordt nu ingehaald.
Is het verbruik nu een stuk lager? En de buurman is inmiddels niet meer bezig met een wietplantage, dan zou het daarin kunnen hebben liggen. (het zou nog steeds kunnen dat door een illegale aftapping na de meter uw buren gebruik maken van energie die u moet betalen.) Dat zou diefstal zijn van energie. Hiervoor zou u uw installatie kunnen laten controleren. Dat is alles na uw meter. Energiebedrijven doen dat over het algemeen niet. U moet dan een installateur inhuren. Als die verklaart dat er illegale aftappingen zijn, dan kunt u bij de politie aangifte doen. De kans dat dit werkelijk is gebeurd is niet groot. Voor criminelen is zo'n oplossing helemaal niet prettig omdat de kans dat iemand snel klaagt over verhoogt verbruik voor hun te riskant is.

ri
door ricardo_1 - Apr 16, 2004 om 12:17
3 Antwoorden / 0 Vragen

Is alleen het deel aan verbruikte elektriciteit zo veel hoger geworden of is de eindrekening zoveel hoger? Het is belangerijk om uit te zoeken waar die hoge kosten in zitten. Er zijn op de site van Tros Radar al problemen gemeld door afnemers van groene stroom bij Essent. Essent berekende onterecht Netwerkkosten door die door afnemers al aan Evolta betaald waren. En zo zijn er meer problemen met de administratie rond de levering van groene stroom. Het kan dus best zijn dat er een administratieve fout is gemaakt.

jp
door jpterveen - Apr 16, 2004 om 12:17
5 Antwoorden / 1 Vragen

Groene stroom heeft exact dezelfde prijs als grijze stroom, dus daar zal het niet aan liggen.
Een hoog verbruik kan diverse redenen hebben. Een monitor neemt wel wat, maar geen 900 euro (min heeft eerste voorschot). Aftappen is een mogelijkheid. Heeft u nieuwe apparatuur aangeschaft? Zijn de rubbers van uw koelkast / diepvries nog wel goed?
Kijk eens goed waar het verbruik in zit. Zit het in het gas of electra?
Uw rechten: Als de standen op de nota goed zijn en er is geen fraude gepleegd dan kunt u dan zou u moeten betalen. U kunt echter bij Essent een formulier voor hoogverbruik aanvragen. Hierop moet u de meterstanden een maand lang bijhouden en deze dan terugsturen naar Essent. Zij bekijken deze formulier een kunnen tot een advies komen. Mocht de meter kapot zijn dan kan er een correctie komen. Echter wees hier voorzichtig mee. Meer dan 99% van de meters zijn goed. Een meterijking kost bijna 400 euro en gaat op basis van ongelijk. Heeft u gelijk dan betaald Essent de ijkingskosten anders moet u betalen.