ma
door magda Sep 12, 2012 om 10:40
Computers & telefonie

Virusbescherming

Op mijn huidige computer heb ik AVG. Op mijn oude computer was AVIRA geinstalleerd. Ik weet dat op dit forum AVG niet erg populair is. Maar ik durf niet zomaar AVG te verwijderen om AVIRA te installeren. Ik heb dan toch even geen beveiliging. Ik ben als de dood voor virussen. Nieuwe programma's vragen ook weer om instellingen en die snap ik niet altijd.

Naast AVG heb ik MBAM geinstalleerd. Ik speel spelletjes op Facebook via een HTTPS verbinding (ik heb begrepen dat het een veilige verbinding is) Een paar minuten geleden kreeg ik een melding van MBAM dat het indringen van een kwaadaardig object met succes was tegengehouden (gelukkig) Maar vraag me nu toch af of ik beter AVG kan verwijderen voor een andere beveiliging.
AVIRA scande nooit automatisch, de scan moest ik zelf opstarten en dat vergat ik nog wel eens.

Kan iemand me adviseren of mijn computer met AVG en MBAM goed beveiligd is.

2602 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

magda schreef op woensdag 12 sep 2012, 10:40: Maar ik durf niet zomaar AVG te verwijderen om AVIRA te installeren. Ik heb dan toch even geen beveiliging. Ik ben als de dood voor virussen.

Slaat nergens op. Als jij bezig bent met AVG te verwijderen en AVIRA te installeren dan doe je toch niets anders. Hoe dacht je dan een virus binnen te halen?

AVG en MBAM is prima.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo magda,

Zou niet al te bang zijn.
Inderdaad zijn de meningen over de diverse virusscanners nog al eens verdeeld, maar AVG is nou ook weer niet zo slecht.
(Zelf kies ik voor Avast.)
.....[Een paar minuten geleden kreeg ik een melding van MBAM/i].....
Blijkbaar heb je een betaalde versie van MBAM?
Dan ben je ook goed beveiligd tegen malware.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

AVG is geen goede beveiliging.
Het probleem van AVG is dat die veel te veel Trojan horses (trojaarnse paarden) totaal niet detecteert en doorlaat. Een trojan horse is een programma waarmee hackers via een achterdeur het syteem binnen kunnen komen en totale toegang tot de computer hebben en ook de totale controle van de computer hebben.

Gelukkig is AVIRA Antivir wel een goede beveiliging.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edrick3
Vwb MBAM vroeg ik me ook af hoe ik aan realtime bescherming kwam. Ik heb echt de free download aangeklikt. Er is ook niet om pers.gegevens en/of bankgegevens gevraagd. Maar bedankt voor je geruststelling.

@winterman: doe me een lol, als ik nog eens een vraag stel op dit forum, reageer dan niet. Ik zit niet te wachten op je laatdunkende opmerkingen. Ik hoop dat je hierop niet reageert.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op woensdag 12 sep 2012, 10:45:
Inderdaad zijn de meningen over de diverse virusscanners nog al eens verdeeld,

Klopt.

edrick3 schreef op woensdag 12 sep 2012, 10:45:
maar AVG is nou ook weer niet zo slecht.

Ik heb als monteur heel veel computers met AVG die in de soep waren gelopen moeten herstellen, waarbij een falende beveiliging de oorzaak was.

Mijn punt:
Als je met een andere virus scanner de computer gaat controleren, mag die totaal niets aantreffen. Dan werkt de beveiliging goed.
Computers waar antivir, AVAST, Kaspersky, Norton, Norman, NOD32 op staan, is de computer schoon.
Bij AVG en bij McAfee slaan bij de test met een andere virusscanner die beveiliging totaal alarm, omdat er troep op staat.

Het is niet mijn mening, maar mijn ervaring.
Overal waar ik kom en er staat AVG op, is er gelazer.

Zo simpel is het.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ikbenik
Ik heb ooit geprobeerd om AVIRA te installeren, maar AVG zat in de weg. Dat zal ik dan eerst moeten verwijderen. Maar ik ben niet zo moedig dat ik zomaar programma's verwijder. Zoals ik al schreef AVIRA scande nooit automatisch, wellicht dat ik het niet goed heb ingesteld, maar soms snap ik niet helemaal wat er met sommige vinkjes wordt bedoeld.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

magda schreef op woensdag 12 sep 2012, 10:58: @ikbenik
Ik heb ooit geprobeerd om AVIRA te installeren, maar AVG zat in de weg.

Klopt.
Je kunt het beste eerst Avira downloaden.
Daarna AVG verwijderen, waarna je Avira kunt installeren.
Het is zeer onverstandig om twee beveiligingspakketten geïnstalleerd te hebben, omdat die anders met elkaar in conflict kunnen komen.

magda schreef op woensdag 12 sep 2012, 10:58:
Dat zal ik dan eerst moeten verwijderen. Maar ik ben niet zo moedig dat ik zomaar programma's verwijder.

Het punt is juist dat je daar geen keuze over hebt. ;-)

magda schreef op woensdag 12 sep 2012, 10:58:
Zoals ik al schreef AVIRA scande nooit automatisch, wellicht dat ik het niet goed heb ingesteld, maar soms snap ik niet helemaal wat er met sommige vinkjes wordt bedoeld.

Misschien dat je de Duitse versie toen te pakken had?
Maar om je gerust te stellen: de virus scanners werken realtime: ze controleren steeds de boel.
Daarnaast is het mogelijk om het systeem op vaste tijden te laten controleren en ook is het mogelijk om dat handmatig te doen.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

magda schreef op woensdag 12 sep 2012, 10:53:
@winterman: doe me een lol, als ik nog eens een vraag stel op dit forum, reageer dan niet. Ik zit niet te wachten op je laatdunkende opmerkingen. Ik hoop dat je hierop niet reageert.

Ijdele hoop.

Als je werkelijk als de dood bent voor virussen zou je eens op moeten zoeken hoe je besmet kan raken. Dat lijkt me in jouw geval belangrijker dan allerlei programma's te installeren die je zouden moeten beschermen.

ikbenik schreef op woensdag 12 sep 2012, 10:53:
Overal waar ik kom en er staat AVG op, is er gelazer.

Ik dacht dat je alleen maar hier kwam.
Een "monteur" die Norton durft aan te bevelen kan ik trouwens niet serieus nemen.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op woensdag 12 sep 2012, 11:09:
ikbenik schreef op woensdag 12 sep 2012, 10:53:
Overal waar ik kom en er staat AVG op, is er gelazer.

Ik dacht dat je alleen maar hier kwam.
Een "monteur" die Norton durft aan te bevelen kan ik trouwens niet serieus nemen.

Ik beveel Norton helemaal niet aan.
Alleen doet Norton wel zijn werk goed, op het gebied van beveiligen.
Alleen maakt Norton het systeem behoorlijk traag en in het verleden maakte Norton ook fatale systeemfouten.

Voor alle duidelijkheid: Norton beveiligt het systeem goed, alleen raad ik het niet aan om Norton te gebruiken.
Nu duidelijk?

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op woensdag 12 sep 2012, 11:27:
Voor alle duidelijkheid: Norton beveiligt het systeem goed, alleen raad ik het niet aan om Norton te gebruiken.
Nu duidelijk?

Duidelijk, ja. Correct, nee.

Norton beveiligt het systeem niet goed. Het geeft vals positieve meldingen en mist ook detectie van virussen.

Geen enkel antivirus beveiligt het systeem "goed". De bedreiging is er altijd eerst. Daarna kan er pas een oplossing gezocht worden. Reden waarom het dus slim is om te weten hoe je systeem besmet kan raken, maar ja, dat willen de digibeetjes niet horen. Waarom moeite doen iets te leren als je je dom kan houden.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag magda,

Misschien is het een idee om eens het e.e.a. door te lezen via beveiliging van Klik hier..., zie de linkerkolom.
Bij elk programma staat informatie erover en als je op download deze software klikt dan kun je nog meer erover lezen, de software wordt nog niet gedownload daarvoor moet je nog een keer klikken. Ook zijn er installatie instructies te lezen bijv. m.b.t. het voorkomen van het mee downloaden/installeren van toolbars. Ergens onderaan bij virusbeveiliging is nog wat algemene informatie te lezen.
Je kunt met het downloaden ervoor kiezen om eerst de installer te downloaden en pas na het verwijderen van AVG het gedownloade programma te installeren.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op woensdag 12 sep 2012, 10:47: AVG is geen goede beveiliging.
Het probleem van AVG is dat die veel te veel Trojan horses (trojaarnse paarden) totaal niet detecteert en doorlaat. Een trojan horse is een programma waarmee hackers via een achterdeur het syteem binnen kunnen komen en totale toegang tot de computer hebben en ook de totale controle van de computer hebben.

Gelukkig is AVIRA Antivir wel een goede beveiliging.

Hier ben ik het mee eens, AVG is zeker niet goed!
AVIRA is beter, zelf gebruik is AVAST die is nog beter.

Download hier de gratis AVAST.

Download dan hier de AVG verwijder tool.

Verwijder dan AVG via Configuratiescherm > Programma's. En gebruik dan de removal tool.

Start de computer opnieuw op en installeer dan AVAST.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ aurora1: bedankt voor de positieve reactie en de link. Ik ga de informatie doornemen. Jij en hereistom hebben me ervan overtuigd dat het toch beter is om voor een ander programma dan AVG te kiezen. Ik ga ermee aan het werk.
Edrick3 en Ikbenik ook bedankt voor jullie positieve en snelle reacties.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het grote probleem met de gratis Avast en ook AVG is de bijzonder irritante reclame en het opdringen van de Ask toolbar Avira hetzelfde laken een pak.

Alleen daarom adviseer ik om gewoon MSE van Microsoft te installeren, omdat die geen irritante reclame of extra waardeloze programma's en werkbalken heeft.
De bescherming is voldoende en was zelfs de enige die tegen de laatste grote virusuitbraak beschermde.

De beste bescherming ben je zelf.
Het is heus niet erg om heel even geen virusscanner te hebben. Zorg wel dat je er nooit twee of meer probeert te installeren.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

gsm schreef op woensdag 12 sep 2012, 18:10: Het grote probleem met de gratis Avast en ook AVG is de bijzonder irritante reclame en het opdringen van de Ask toolbar Avira hetzelfde laken een pak.

Waar staat die reclame dan bij avast? k Gebruik zelf al jaren avast en die toolbars kun je uitvinken.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

De beste bescherming ben ik inderdaad zelf. Ik zal ook niet snel iets downloaden. Zelfs downloaden van MBAM was voor mij een drempeltje. Het programma wordt door meerdere sites aangeboden, ik vroeg me af of alle sites veilig waren. Maar het is gelukt. Ik maakte me zorgen omdat ik de laatste dagen geen onbekende sites heb bekeken. Ik open zelden mails van onbekenden. Mocht ik dat per ongeluk doen, dan zal ik zeker niet op een link klikken. Ik speelde een spelletje op facebook. Het gaat via een HTTPS verbinding (die tip heb ik ooit hier op de site gelezen) Ik vroeg me dus af hoe het mogelijk was dat ik die melding binnen kreeg. Later vanmiddag realiseerde ik me dat ik met naar beneden scrollen per ongeluk een pagina heb aangeklikt die rechts op facebook staan. Ik ga er nu maar vanuit dat de oorzaak van melding daarmee te maken heeft.

Het is mij nog steeds een raadsel waarom ik realtime bescherming heb van MBAM, ik heb zeker geen betaalde versie. Misschien is het een tijdelijk actie van MBAM. Ik zal daarom zeker AVG vervangen door een andere beveiliging. Ik gebruik de tips die ik heb ontvangen. Bedankt.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

mousy32 schreef op woensdag 12 sep 2012, 20:00:
gsm schreef op woensdag 12 sep 2012, 18:10: Het grote probleem met de gratis Avast en ook AVG is de bijzonder irritante reclame en het opdringen van de Ask toolbar Avira hetzelfde laken een pak.

Waar staat die reclame dan bij avast? k Gebruik zelf al jaren avast en die toolbars kun je uitvinken.

Het is de reclame voor de betaalde internet beveiliging versie van Avast en de opdringerigheid van die reclame.

De wat minder handige gebruiker loopt ongewild regelmatig in de val van de opzichtig aangeboden upgrade, vooral omdat het woord gratis zodanig gebruikt wordt (betreft slechts gratis proberen), dat veel mensen denken met een gratis versie van doen te hebben en niet een tijdelijke betaalde versie van 20 dagen. Niet iedereen is zo handig om de vooraf ingevulde vinkjes weg te halen om zo onnodige troep te vermijden..

Bij AVG kun je trouwens gemakkelijk terug door de betaalde versie te verwijderen. Je krijgt dan de mogelijkheid om terug te keren naar de gratis versie van AVG.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 23:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@magda, programma's kun je altijd maar het beste rechtstreeks van de site van de ontwerpers downloaden, dus altijd goed opletten als je na zoeken het overzicht van sites ziet. De site die ik je via de link gaf linkt altijd door naar de site van de ontwerpers. Wat betreft Mbam is mij ook niet duidelijk dat je realtime bescherming hebt met de free versie. Voel je je er niet zeker over dan zou je hem kunnen un-installen/verwijderen en opnieuw de gratis versie downloaden en installeren. Je weet naar ik aanneem dat je voordat je ermee gaat scannen het programma altijd eerst moet updaten en het is verstandig om dat updaten zeker eens per week te doen (als dat niet automatisch gaat) opdat je de laatste virusdefinities hebt mocht je pc besmet raken want dan werkt het updaten vaak niet meer.
In programma's kun je zelf in de regel automatisch of handmatig updaten aanvinken en of er automatisch gescand moet worden. Op de site van de makers staat daarover meestal wel een uitleg.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2012 om 00:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@aurora1: Ik ben nu niet onzeker over MBAM, hij heeft een "indringer"tegengehouden. Ik vraag me alleen af of realtime bescherming er tijdelijk wordt bijgeleverd. Dan zou ik daarna afhankelijk zijn van AVG en AVG heeft niet gereageerd. Maar dat probleem pak ik morgen aan. N.a.v. jullie adviezen ga ik over op een andere beveiliging. Ik voel me een stuk zekerder door jullie hulp. MBAM update automatisch als ik 'm opstart.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2012 om 00:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tip: Gratis software downloaden via deze site:
Gratissoftware
De gebruikte links daar zijn gecontroleerd en veilig.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2012 om 09:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

De fout die de meeste mensen maken is dat ze een antivirus installeren en er dan niet meer naar omkijken. Je kan namelijk de werking van het programma verbeteren door de instellingen te veranderen. Het aantal files dat gescand wordt kan je verhogen en de scanner fijner afstellen (bijv. van laag naar medium of hoog). Standaard staan antivirusprogramma`s te laag ingesteld. Kijk dus ook naar de instellingen en wees niet bang voor alle mogelikheden onder de "motorkap".

ve
door verwijderd - Sep 19, 2012 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

aurora1 schreef op woensdag 12 sep 2012, 23:52: Wat betreft Mbam is mij ook niet duidelijk dat je realtime bescherming hebt met de free versie. Voel je je er niet zeker over dan zou je hem kunnen un-installen/verwijderen en opnieuw de gratis versie downloaden en installeren.
vr.gr.

Realtime van Mbam werkt alleen in de evaluatieperiode bij de gratis versie, ik zag geen tijdsduur maar is meestal 30 dagen die je krijgt om te kijken of het bevalt en je dan kan registreren en uiteraard betalen.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2012 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@koolkers. Klopt, inmiddels kreeg ik de melding dat de evaluatieversie over een aantal dagen verloopt. Weer een raadsel opgelost. Bedankt voor het reageren. Heb nu weer AVIRA als beveiliging. MBAM komt de laatste dagen met m.i. rare meldingen. Sites die ik al jaren bezoek en nooit problemen mee heb gehad, waren volgens MBAM gevaarlijk. Ik vertrouw nu helemaal op AVIRA.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2012 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@magda: Mbam wel blijven gebruiken, 1x/week je systeem laten scannen, wellicht vindt het toch af en toe wat malware, die kan je ook op goede sitie's soms opdoen.
Het geeft geen conflict met een virusscanner. Ik heb hier een symantec virusscanner en gebruik daarnaast SpybotSD en Mbam. Wat de een niet vindt vindt de ander wel is mijn ervaring. Wel steeds updaten als het niet automatisch gebeurd.