ro
door robbin_1 Jan 5, 2008 om 12:55
Computers & telefonie

VISTA thuisnetwerk XP

in mijn thuisnetwerk van 4 XP pc`s wil ik 1 nieuwe VISTA pc koppelen,(1 xp machine vervangen) met vaste kabel verbindingen probeer ik dit nieuwe netwerk tot stand te brengen. op advies van de verkoper van mijn nieuw VISTA pc heb ik een nieuwe ``WORKGROUP`` aangemaakt maar krijg de koppelingen niet werkend.

de stand tot nu toe :

Op mijn XP pc zie ik in mijn netwerk pc`s de XP machine staan met alle gedeelde mappen hier achter en zie ik ook mijn nieuwe VISTA pc staan. In deze nieuwe VISTA pc kom ik alleen niet verder, melding : Mogelijk niet de juiste machtiging voor netwerkbron en Kan netwerkpad niet vinden.

Op mijn VISTA pc zie ik in mijn netwerk deze VISTA pc staan, nogmaals deze VISTA pc met een mediaplayer icoon en mijn huidige XP machine met ook een mediaplayer icoon.In mijn VISTA zie ik mijn gedeelde mappen, achter de VISTA icoon met de mediaplayer open ik alleen een mediaplayer, zo ook achter de de icoon van de XP machine. Bij dit icoon staat ook duidelijk het identieke pc nummer vermeld van deze XP machine.

Mijn instellingen op de VISTA pc bij netwerkcentrum: Ingeschakeld - Netwerkdetectie + Bestanden delen+ Openbare mappen delen + Media delen. De overige twee opties (printer delen en met wachtwoord beveiligd delen) staan uitgeschakeld.

Door de aanmaak van de nieuwe WORKGROUP zie ik nu de overige XP machines in mijn huidige netwerk niet staan, deze zal ik daarvoor ook in de nieuwe WORKGROUP moeten plaatsen, maar dat is voor later zorg.

Wat is er mis met mijn instellingen, waarom zie ik zowel de XP als de VISTA machine en kom ik niet verder ? Wie kan me helpen.

m.vr.gr. Robbin

943 8 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Jan 5, 2008 om 13:04
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee, die WORKGROUP is juist van eerste zorg.

Je moet, om bestanden te kunnen delen, alle pc's deel laten uitmaken van dezelfde workgroup. De naam van de workgroup moet dus identiek zijn op alle pc's.

Verder lees ik iets over identiek pc-nummer. Ik hoop dat je niet bedoelde dat er 2 pc's zijn die hetzelfde IP adres hebben. Dat mag namelijk niet. Elk apparaat moet zijn eigen unieke IP adres en werkstation-naam hebben.

freya
door freya - Jan 5, 2008 om 13:07
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Robin,

Om te beginnen, alle PC's op hetzelfde netwerk moet je in dezelfde werkgroep plaatsen. Dus géén nieuwe werkgroep aanmaken, maar controleer welke werkgroepnaam je op de XP-machines gebruikt en stel op de Vista PC dezelfde werkgroepnaam in.

Verder is het zo dat je onder XP gewoon een hele schijf kunt delen, dit gaat echter onder Vista niet. Bij Vista gaat dit delen op 'map-niveau' en niet op 'schijf-niveau'.

m.vr.gr. Freya

gsm
door gsm - Jan 5, 2008 om 13:37
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hallo Robin,

Er zijn al de nodige opmerkingen over de werkgroep gemaakt.
Onderstaande tips zijn slechts als aanvulling bedoeld.

Als er een internetsecurity pakket of een firewall (anders dan die van Windows) op de PC's geinstalleerd is, hou dan rekening met de instellingen in die firewall.

Het kan geen kwaad om de naam van de werkgroep op de PC's te veranderen, zolang je maar op iedere PC dezelfde werkgroepnaam gebruikt. De namen van de PC's zelf dienen daarentegen uniek te zijn.

Verander nooit als laatste de naam van de PC zelf! Dat kan de meest vreemde netwerkproblemen geven.
Als je dus de PC-naam veranderd zou hebben dan is het aan te raden om die PC daarna een verkeerde werkgroepnaam te geven.
Na rebooten dan de juiste werkgroepnaam ingeven en weer rebooten!

De PC zal zich na de reboot opnieuw in de werkgroep aanmelden (net als een gebruiker) en met de andere PC's in die werkgroep een wachtwoord overeenkomen om zo de "juiste machtiging voor de netwerkbron" te verkrijgen.

Gebruik voor internet toegang een router en zorg dat er geen gebruik wordt gemaakt van ICS (Internet verbinding delen door Windows) om op internet te komen. Als er toch van ICS gebruik gemaakt wordt, dan mag maar één PC de server zijn.

Met DHCP is zo te lezen niets mis. Toch nog even een opmerking:
Er mag ook maar één DHCP server zijn (bijna altijd is dat de internetmodem of anders een router). Zet de DHCP server in een aparte router uit als het internetmodem een ingeschakelde DHCP server heeft.
Controleer met ipconfig /all of alle PC's ip-adressen in hetzelfde segment (de eerste drie getallen) en de juiste gateway gebruiken.

GSM

ro
door robbin_1 - Jan 5, 2008 om 17:33
16 Antwoorden / 15 Vragen

beste forum helpers,

ik begrijp dat de naam WORKGROUP niet echt belangrijk is, het gaat om de identieke werkgroep naam op alle pc`s. de verkoper maakte me duidelijk dat voor VISTA alleen de naam WORKGROUP van toepassing is voor een goed netwerk.

ik ben helaas nog niet verder met jullie hulp, ik had inderdaad de naam van de bewuste XP pc gewijzigd , dit heb ik middels systeemherstel teruggebracht naar de oorspronkelijk pc naam. ook heb ik de oorspronkelijke PX netwerk naam opnieuw ingesteld (Mshome) waarop mijn huidige netwerk goed werkte.

Ik bemerk wel dat de netwerk naam in de eigenschappen ``Deze computer`` alleen maar hoofdletters weergeven. Dit is zowel op de XP als de VISTA pc. Nadien is op de VISTA pc in het netwerkcentrum in optie ``aanpassen`` de mogelijkheid om met hoofd of zonder hoofdletters te werken. Deze optie heb ik beiden toegepast en zie om mijn VISTA pc geen enkele andere pc staan buiten de eigen vista pc. Op mijn Xp pc staat mijn gehele groep pc`s incl. de nieuwe VISTA pc met dezelfde foutmelding als in mijn eerste vraagstelling.

Wijzigingen van netwerk namen heb ik zoals gevraagd met nieuwe  opstart uitgevoerd.

Op de xp machine zie ik in de details dat de netwerk (lan-verbinding) de DHCP toekend. Op de vista pc kan ik deze details niet vinden, ook weet ik niet hoe ik kan controleren met : ipconfig/all ??.

De stand van zaken tot nu: Op alle bestaand XP pc`s zie ik alle vier de pc`s incl. de nieuw VISTA pc, alle hebben een verschillende pc naam en nummer en op alle PX pc`s krijg ik dezelfde foutmelding wanneer ik de VISTA pc probeer te openen. Op mijn VISTA pc zie ik geen andere XP pc`s meer staan op de nieuw gemaakte netwerkgroep Mshome of MSHOME.

Op de XP pc staat het volgende ingesteld bij Firewall : Ingeschakeld (aanbevolen) staat groen. de optie ``Geen uitzonderingen toegestaan`` staat uit terwijl alle opties in uitzonderingen wel staan aangevinkt.?? goed of niet?

gsm
door gsm - Jan 5, 2008 om 18:05
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De naam van de werkgroep is onbelangrijk, zolang maar één naam binnen het netwerk gebruikt wordt.

MSHOME is goed. Windows gebruikt hier altijd hoofdletters voor.

In Configuratiescherm, Netwerkcentrum instellen:

  Toegang tot lokaal netwerk en internet
  Netwerk detectie ingeschakeld
  Met wachtwoord beveiligd delen eventueel ook nog aanzetten.

Het kan even duren voordat de XP machines worden getoond. Zet anders eens tijdelijk de Vista firewall uit om te testen.

Op de vista pc via de Startknop en Bureau-accessoires deOpdrachtprompt openen. Type commando: ipconfig  /all
LET OP de spatie voor /all.

Controleer de gegevens voor de LAN adapter.

De optie ``Geen uitzonderingen toegestaan``
staat uit terwijl alle opties in uitzonderingen wel staan aangevinkt. Dat is inderdaad juist ingesteld.

GSM

gsm
door gsm - Jan 5, 2008 om 19:02
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als je Norton IS gebruikt op de Vista PC, dan moet je elke andere PC afzonderlijk toegang verlenen in de firewall instellingen.
In de Vista firewall moet de Netwerkdetectie als Uitzondering aangevinkt staan.
Een externe router kan ook nog problemen geven. Kijk de instellingen voor de router goed na.

In het Netwerkcentrum kun je nog gebruik maken van de Wizard "Verbinding met een netwerk maken".

GSM

gsm
door gsm - Jan 5, 2008 om 19:15
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Last but not least:

In het Configuratiescherm, Gebruikersaccounts,
 Een andere account beheren en
 daar het Gastaccount inschakelen.

Als u geen gastaccount gebruikt moet u op elke computer een gebruikersaccount maken met dezelfde naam en wachtwoord.
Dan ook met die naam inloggen natuurlijk.

GSM

gsm
door gsm - Jan 5, 2008 om 21:20
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Correctie:

In het Netwerkcentrum:

  Met wachtwoord beveiligd delen UITZETTEN!
  Het Gastaccount hoeft niet aan te staan.
  Openbare mappen delen aanzetten
 en evt ook
  Bestanden delen aanzetten

 om vanaf het netwerk toegang te hebben.

GSM