jo
door joskaa May 11, 2009 om 10:52
Computers & telefonie

Waar moet je opletten bij aanschaf scootmobiel?

Ik overweeg voor mijn vader van 93 een scootmobiel aan te schaffen, maar heb totaal geen verstand van die apparaten; ze kunnen me dus een hoop wijsmaken in de goede én slechte zin van het woord.

Wie is hier wél mee bekend en weet waar ik vooral op moet letten bij de aanschaf ervan?Groet

Joskaa

6924 32 Rapporteer

birdies
door birdies - May 11, 2009 om 11:07
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Ben geen scootmobiel gebruiker, maar wat ik belangrijk zou vinden is een goede accu, stabiliteit en wendbaarheid.

duif2
door duif2 - May 11, 2009 om 11:20
371 Antwoorden / 116 Vragen

Misschien een idee om contact op te nemen met een ergotherapeut?

Die kunnen dan precies nagaan welke behoefte uw vader heeft en welke scootmobiel voor hem het beste geschikt is

vladja
door vladja - May 11, 2009 om 11:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Heeft uw vader ooit auto gereden?

Is de scootmobiel uitsluitend voor buitengebruik op straat of wordt de scootmobiel binnen ingezet? In de huiskamer? Of voor transport binnen een bejaarden/verzorgingstehuis?

Vladja

vladja
door vladja - May 11, 2009 om 11:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hans,

Ze mogen dan onderling niet veel verschillen (alhoewel daar nog wel het een en ander op aan te merken is), er is een groot verschil tussen de service-afdelingen en afhandeling van storingen tussen de diverse leveranciers.

De serviceverlening en reparatiesnelheid is mogelijk nog belangrijker dan het merk. Mijn ervaring (door mijn moeder) met deze afdelingen is heel verschillend.

Vladja

johanpc
door johanpc - May 11, 2009 om 12:02
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@vladje inderdaad de service is eigenlijk de belangrijkste faktor hier in de regio roermond is er 1 scootmobiel dealer die twee merken verkoopt maar via de wmo voornamelijk de sterling levert.

De service houd in dat bij reparatie gekeken wordt of het aan huis kan zoniet dan wordt hij meegenomen en krijg je zonderkosten een leen scootmobiel.

Stabiliteit van een 3 wiel scootmobiel is een stuk minder dan bij een 4 wiel scootmobiel met name in de bochten.(ik ben tot nu toe pas 1 keer omgegaan omdat ik een bocht te snel nam)

Daar staat tegen over dat de 3 wieler een kleinere draaicirkel heeft.

De accu's zijn onderhoudsvrije gel accu's bij mij zitten ze er nu ongeveer 5 jaar in zonder storing.

vladja
door vladja - May 11, 2009 om 12:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Joskaa,

Er worden ook regelmatig tweedehands scootmobielen aangeboden op marktplaats, speurders etc.

Een driewieler is af te raden, vanwege de stabiliteit.

Je kan ook proberen of je scootmobiel voor bijv. een maand kunt huren (verouderd demonstratiemodel van een leverancier) om te kijken of jouw vader met zo'n ding overweg kan, want hij is niet de jongste meer. Daarom ook mijn vraag over het rijbewijs. Mensen, die vroeger auto gereden hebben, kunnen makkelijker en sneller met een scootmobiel overweg, dan mensen zonder een rijbewijs.

Vladja

johanpc
door johanpc - May 11, 2009 om 12:43
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@vladja

Goed advies was ik (heel dom ) nog niet opgekomen.

Heb ook wel eens gehuurd op vakantie in apeldoorn kostte 132,00 euro voor twee weken.

gr. hans

kenwel2
door kenwel2 - May 11, 2009 om 13:20
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Joskaa, vooral op letten, wat voor lichams gewicht de scootmobiel aankan, vering: Een goed geveerd model heeft eigenlijk alleen het merk trophy, ook is het misschien raadzaam, om een vierwieler aan te schaffen, een driewieler is nogal onstabiel, en kan bij een verkeerde manouvre direct omkantelen! Winner is ook een goed merk, de meeste gemeentes verschaffen een scootmobiel, aanvragen doe je via het wmo loket, in de meeste gemeentes is dit niet aan inkomsten gebonden, en komt eenieder met een beperking, in aanmerking voor een scootmobiel. Laat u goed informeren door de leverancier, en maak ruimschoots een proefrit, onder begeleiding! De actierasdius van een scootmobiel is gemiddeld zo'n 40km, zwaardere accu's dient u zelf te betalen, omdat de gemeente standaard accu's levert, neemt u zwaardere accu's dan moet u aan een bedrag van zo'n 250 euro bijbetalen denken. Maar ook hier wil ik even in het midden laten, wat er in uw gemeente erover geregeld is...

Succes met de eventuele scootmobiel, en hoop dat uw vader er nog lang gebruik van kan maken!

Gr. Henri

johanpc
door johanpc - May 11, 2009 om 13:38
1379 Antwoorden / 2 Vragen

De meeste scootmobielen zijn vergelijkbaar wat kwaliteit en mogelijkheden betreft.

Mijn dochter is ergotherapeut  in de regio apeldoorn en adviseerd dagelijks gemeenten afd WMO maar ook particulieren bij het verstrekken van die karretjes.

Het is namelijk ook afhankelijk van de lokale dealers wat er beschikbaar is.

Zelrf heb ik via de wmo een Sterling Elite Xs met een actie radius van 40 km en een max.snelheid van 15 km.

En voor op vakantie heb ik een opvouwbare GO GO Pride met een aktieradius van 20 km en een max snelheid van 6km.

Het nadeel van alle scootmobielen is dat er standaard geen km teller opzit maar die kan wel appart er bij gekocht worden.

Ps heb je al bij het wmo loket van de gemeente geinformeerd of je vader in aanmerking komt voor een scootmobiel via de wmo.

succes hans

jo
door joskaa - May 11, 2009 om 13:40
80 Antwoorden / 44 Vragen

allemaal bedankt voor jullie reacties; ik ga contact opnemen met het wmo loket in zijn gemeente en jullie adviezen opvolgen

groet

Joskaa

blubber2
door blubber2 - May 11, 2009 om 13:41
34 Antwoorden / 7 Vragen

ga naar de afd. W.M.O. in de gemeente van Uw vader, vaak hebben ze daar ergo therapeuten in dienst die precies weten wat uw vader nodig zou kunnen hebben, eventueel met wat aanpassingen.
ga niet zelf lopen ''kloten'' met een eigen aankoop want dan loopt u het risico dat ze uw vader uit een greppel of sloot kunnen vissen of 1000'en euro's schade veroorzaakt binnen bij de Blokker of nog erger dat hij iemand , zijn kleinkind bijvoorbeeld, ondersteboven rijdt of tegen een muur plet....!!!!
een scootmobiel is een serieus vervoermiddel en een gevaarlijk vervoermiddel voor hen die er niet goed mee om kunnen gaan.
vraag ook om rij instructies en lessen, en denk niet ik heb/had een rijbewijs dus dat kan ik wel.
een scootmobiel rijdt HÈÈL anders dan een fiets of een auto.
in ondeskundige handen kan het een dodelijk wapen zijn; voor de omstanders maar net zo goed als voor de berijders
in geval van ongeloof bel dan eens met de politie of de ambulancedienst of een landelijk werkend uitvaartbedrijf.

ondanks deze sombere waarschuwing veel succes en nog vele jaren toegewenst met Uw vader.

wi
door willemvl - May 11, 2009 om 13:42
6 Antwoorden / 12 Vragen

Ik begrijp al die antwoorden niet. Ik had er 1 voor mijn echtgenote nodig. Aangevraagd bij de gemeente. positief antwoord. Scootmobiel uitgezocht bij leverancier. Prima ding. Alles op kosten van de WMO via gemeente, zelfs de electriciteitskosten voor het opladen. Ook prima service van de leverancier.

hardenberg
door hardenberg - May 11, 2009 om 14:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

als ik u was zou ik er zelf geen 1 kopen u kan het via de wmo krijgen dat is van de gemeente, zij komen bij u vader langs meten  alles op en   u vader moet dan een keer  bij een instelling komen om proef  te rijden hij krijgt dan 10 lessen om te leren om gaan met een scootmobiel.als je hem zelf koopt moet je  het onder houd zelf betalen en de verzekering  en je bent een klap geld kwijt stel vader komt te over lijden  dat zal een keer gebeuren  dan moet u maar weer zien om  de scootmobiel kwijt te raken  maar door dat niet ieder een de zelfde bouw en zo heeft word het moeilijk om hem weer kwijt te raken en als je hem via de gemeente aan vraagt word hij via de gemeente weer terug genomen  dit scheeld een hele boel romp slomp   zij halen hem dan zo weer op en u heeft er geen om zien meer naar

li
door lintjes - May 11, 2009 om 14:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

De scootmobiel voor uw vader moet niet te hard kunnen. Mijn scoot loopt met gemak 13 km. per uur. Maar voor een ouder iemand zou ik dat ten zeerste afraden. Het is ook handig om uw vader les te geven. Dus niet schuin een opritje op, want dan kan de scoot kantelen. Er zijn tegenwoordig ook scootmobielcursussen die gehouden worden door Veilig Verkeer Nederland. Dat zou een idee zijn om te kijken welke voor uw vader het beste rijdt. O ja, geen natte accu's, dat is zeer onhandig. Dus stabiel en niet te hard. Verder maakt het niet zoveel uit. Er kan een stokhouder op, op de achterkant. Het beste ermee! Janet Lindhout

rh
door rhe - May 11, 2009 om 15:23
1 Antwoorden / 2 Vragen

Achter op de rugzitting kan ook nog een scootmobiel veiligheidssticker geplakt worden..... De zichtbaarheid van de scootmobiel in het donker of schemer is dan beter.
Via scootmobielwegwijzer.nl zijn deze vlg mij aan te vragen. Gr.

johanpc
door johanpc - May 11, 2009 om 15:32
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@rhe

een scootmobiel heeft achterlichten, remlichten,reflectoren en richting wijzers. die stickter is niks anders dan geldklopperij.

Een oranje of geelreflekterend hesje zoals oa bij de anwb tekoop is, aanzienlijk goedkoper en omde rugleuning gemonteerd ook veel opvallender dan die sticker.

mi
door midas121 - May 11, 2009 om 15:59
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Joskaa. Heb zelf al mijn derde scootmobiel en totaal bijna 10 jaar ervaring met dit vervoermiddel. De eerste, een rode van een behoorlijk bekend merk en dat was een rampenplan. Binnen 15 maanden maar liefst 18 keer defect geweest en ook hele gevaarlijke defecten, zoals een achterwiel verliezen (waardoor niet meer geremd kan worden), frame gebroken enzovoort. Zelf op pad gegaan en uitgekomen bij een Revatak 120. Een enorm verschil! Prima afgeveerd, zeer stabiel (3 wiel uitvoering!!!) grote actieradius (> 60 km) en standaard voorzien van kilometerteller, dagteller en optioneel zelfs cruise-control. Met deze scoot bijna 10.000 km gereden en behalve 2 lekke banden en 1 kleine reparatie nooit een probleem gehad. Vanwege hoge kilometerstand moest hij vervangen worden en nu weer een Revatak 120, waarmee al weer een kleine 4000 gereden. Cruise-control tegenwoordig standaard en door grotere accu's nog meer actieradius. Een aanrader dus. Laat je vader eens voorlichten over dit prima Nederlandse merk. Niet de goedkoopste, maar in mijn ogen wel de RR onder de scoots. Nu ook een 4 wiel versie beschikbaar. Succes.

geer56
door geer56 - May 11, 2009 om 16:30
100 Antwoorden / 9 Vragen

Als lang gebruiker van een scootmobiel kan ik je zeggen dat er erg veel verschil zit in die dingen. Wat de WMO verstrekt is niet veel zei hoeven alleen maar de goedkoopste adequaatst te leveren en hebben meestal een deal met een leverancier in de buurt en dat zijn er in Nederland maar een paar. Wat jij je moet afvragen of je vader op deze leeftijd nogwel geschikt is voor zo'n ding niet dat hij er niet in kan rijden maar in tijd van paniek gebeuren er redelijk vaak ernstige ongelukken omdat er geen overzicht meer is en geen reactievermogen bij deze hele oude mensen.Je ziet dat ook terug bij auto rijders het gaat goed als het rechtdoor gaat maar als er paniek ontstaat dan loopt het vaak niet goed af. Maar goed je kan een sterling kopen wel een goed merk en dan de snelheid aan zijn vermogen aan passen. Dat is wel zo'n beetje het meest verkochte merk. Ook kan je gebruikte kopen die vaak heel goed zijn. Verder is het zo dat de aciradius afhangt van de zwaarte van de accu's maar als hij hem alleen in de buurt gebruikt kan het allemaal heel standaard. Moet ie ver weg dan neem je zwaardere accu's en kan hij wat langer rijden. Niet echt leuk op die leeftijd want het is geen auto en om een uur in zo'n ding te hobbelen is vaak geen lolletje. En ja als je naar een leverancier gaar bij jou of hem in de buurt kan je alles wat je wil weten te wten komen het is niet zoveel wat je weten moet.Ze zijn op een paar na allemaal bijna gelijk.

johanpc
door johanpc - May 11, 2009 om 16:40
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Geer ik heb sinds 2004 via de wmo een scootmobiel van bijna 7000,00 euro hoezo zou dat kwalitateif niet veel  zijn.

vladja
door vladja - May 11, 2009 om 17:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hans,

Je bent geheel afhankelijk van de WMO wat je krijgt. Er zijn zat gemeentes die liever lantaarnpalen aanschaffen en dat betalen uit die pot, zodat er weinig geld voor iets goeds overblijft.

Vladja

johanpc
door johanpc - May 11, 2009 om 17:26
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Dan heb ik dus geluk gehad en een scootmobiel uitgezocht die 7000,00 kostte en die heb ik dus gekregen ook.

kenwel2
door kenwel2 - May 11, 2009 om 17:32
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Ben het absoluut volstrekt oneens met de stelling van Geer, als een geneeskundig onderzoek plaatsvindt, en de geneeskundige adviseur vindt het o.a nodig een goed geveerde en daarmee ook duurder model scootmobiel te krijgen, dan komt die er, er zit wel degelijk heel erg veel verschil in een scootmobiel hoor! Google maar eens even wat. wat de meeste gemeenten wel doen, is je, als er een voorradig is, tweedehads scootmobiel die uit het depot komt, deze scootmobielen worden geheel goed afgeleverd aan een gebruiker, alsook dat je van te voren duidelijk en goed de informatie, alsook een proefritje krijgt, kortom, er wordt in alle gevallen een passende oplossing voor je gezocht. Een scootmobiel kan wel 15 jaar meegaan, het ligt er maar net aan, hoe en waar, en hoe intensief zo'n scootmobiel is gebruikt, bij de een staat de scootmobiel meer in de stalling als bij de ander, er zijn mensen, die geheel afhankelijk zijn van zo'n scootmobiel, ja,dagelijks, dan is zo'n scootmobiel (logisch) weer eerder 'op' , en er zijn wel degelijk goede scootmobielen, winner, trophy, luna, sterling..noem ze maar op! Voordeel van zo'n voorziening via de wmo is, dat je er zelf verder geen kopzorgen over hoeft te maken, voor wat betreft onderhoud, verzekering, defect etc. Ga je zelf zo'n scootmobiel aanschaffen, dan heb je die extra kosten ook nog eens. Wat ik mij wel afvraag: Is het, gezien de leeftijd van 93, wel echt verstandig om deze beste man nog op een scootmobiel rond te laten toeren? Maar dat is een afweging die Joskaa moet maken, de een is met 93 nog geheel mobiel, inclusief een rijbewijs, de ander kan niet of nauwelijks nog reageren. Je zult het heel erg goed moeten afwegen, want, er gebeuren heel veel ongelukken met die scootmobielen.....je komt ze ook op de vreemdste plekken tegen, soms moet je aan de kant springen, komt er weer een met een vaart van zo'n 15km in een druk winkelcentrum 'aangescheurd', en maar toeteren....of je maar vlug wilt worden.....regelgeving: In de wet is er eigenlijk niet zoveel over geregeld, de meeste gemeenten hebben hiervoor een zg. gedoogbeleid...echt goed geregeld is het in de meeste gevallen niet, ook lessen met zo'n scootmobiel schieten er vaak bij in, of het wordt nog geeneens gedaan, ja, een keer bij de leverancier een rondje op het plein, verder niets, vaak dan..

Ik wens alle scootmobielers veel scootplezier nog! Het is een goed hulpmiddel, en ook goed dat deze voorzieningen er zijn, laat dat voorop staan!

Gr. Henri

ab
door absdr - May 11, 2009 om 18:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik rijzelf al 10 jaar op een scootmobiel.Ik heb hem via de gemeente gekregen.De wet voorzieningen v gehandicapten.

Hij word dan op maat gemaakt,met alles wat je nodig heb.Schaf je hem zelf aan kost het handen vol met geld.Waarom zou je de gemeente heeft er een pot voor.De mijne koste 4500€ dan heb je de juiste goeie.Koop je hem zelf neem er 1 met 4 wielen die zijn stabieler,voor hele kleine stukjes zijn die je zelf koop best aardig.Maar via de gemeente krijg je die opmaat gemaakt.en je ben voor alles verzekerd.Mijn scootmobiel heet trophy.hij is voor mij geweldig,hij is voor mij een onder deel van mijn leven geworden.Het zijn mijn benen,zeg ik altijd maar,anders om je nergens.

Hoop dat je hier wat aan heb

merlijn2005
door merlijn2005 - May 11, 2009 om 20:02
47 Antwoorden / 43 Vragen

Mocht u deze niet krijgen maar zelf moeten betalen raad ik u aan deze niet in Nederland te kopen. Ik heb de mijne gekocht in Belgie bij Overpelt en dat scheelt ruim € 2000 met Nederland. Zie de website HOC overpelt. Ook zij komen naar Nederland voor service en met een verzekering van de ANWB wordt u bij pech ook overal opgehaald en thuis gebracht.

Voor iemand met de leeftijd van uw vader zou ik een niet al te snelle scoot uitzoeken. Wel is een warm kleed voor bij de koude aan te raden. Zeker met het stilzitten in een scoot word je snel koud.

jo
door jokejozef - May 11, 2009 om 21:14
2 Antwoorden / 10 Vragen

ik heb een trophy 6 is goed wendbaar en er zit een km teller op ,zit goed en veert voortreffelijk plus er zit een lendewervelsteun op .ik heb deze via de wmo bij de gemeente.

mi
door miepie10 - May 12, 2009 om 11:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben er twee gekocht bij Practicomfort. Wij werden overvallen door een onweersbui, hebben weliswaar geschuild, maar na ons telefoontje dat ze alleen maar piepte voor de reparatie die volgens ons garantie was, vertelde ze ons doodleuk dat dat niet onder de garantie viel omdat ze niet in de regen mogen rijden.(Dat in Nederland) Ondanks honderden euro's om extra garantie werden ze alleen maar gerepareerd als wij 160 euro betaalden. Met hulp van de rechtsbijstand-verzekering werken ze weer. Ik zou niemand aanraden daar een scootmobiel te kopen.

johanpc
door johanpc - May 12, 2009 om 11:23
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb er een via de wvg en een gekocht bij prominent.

De laatste had een accu storing en werd door prominent in nunspeet opgehaald in roermond en een week later teruggebracht.

De reparatie inkl halen en terug brengen was gratis ondanks dat ik hem al 4jaar heb.

Practic****** heeft een minder goedfe naam is ook al eens door trosradar op de vingersgetikt ivm opdringerige verkoop methoden (heb ik ook ondervonden en ben toen heel boos geworden )en slechte garantie voorwaarden en super slechte service.

kenwel2
door kenwel2 - May 12, 2009 om 12:11
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@johanpc, wil niet l***g doen, maar het voormalige wvg (Wet Voorziningen Gehandicapten) bestaat niet meer, nergens. Het is WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) geworden, het begrip 'wvg' bestaat al lang niet meer..bij alle correspondentie schrijf je wmo..

Gr. Henri

johanpc
door johanpc - May 12, 2009 om 12:28
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@kenwel ik wil niet l*lig doen maar de medewerkers van de huidige wmo hier ken ik toevallig ook prive en die geven aan dat mijn dossier mbt mijn voorzieningen nog steeds onder de wvg regeling vallen. Ook heb ik een jaarlijkse bijdrage tav de trapliften en ddar staat nogsteeds boven Regeling Geldedelijke Steun Huisvesting Gehandicapten (RGSHG) oude wvg regeling!

De letters WMO komt in die brief totaal Niet voor.

Wel is het zo dat de regeling nog 3 jaar loopt en dan is/wordt afgesloten.

Overigens heb ik in een van mijn reakties aangegeven dar de vraagsteller zich tot de gemeente afd WMO moet wenden.

kenwel2
door kenwel2 - May 12, 2009 om 13:02
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@Johasnpc:<off topic> Omdat mijn vrouw allerlei voorzieningen heeft, o.a een traplift,aangepaste woning hier, wat 'vroeger'door de bedrijfsvereniging werd betaald overigens, later wvg, nu wmo, weet ik, dat als je ze belt(de gemeente dan, en je zegt wvg, dan weten ze van geen toeten of blazen,('u bedoeld de wmo mijnheer?'zeggen ze dan..) en inderdaad, al de oude correspondentie, daar staat nog wvg op. Ook zal het wel zo zijn, dat het per gemeente anders genoemd wordt, kortom: Het komt op hetzefde neer. In ieder geval bestaat wvg niet (meer)....alles wat je nu aanvraagd, gaat toch echt door de molen, die wmo heet. Je dossiers,ja, daar blijft de naam wvg vanzelf in vermeld staan. Bij ons in de gemeente geschied alle (nieuwe) correspondentie wel degelijk onder de naam wmo...denk dat ze bij u in de gemeente nog te veel oud papier over hebben, wat ze zo weg willen verwerken.. :-)

Wat vraagsteller(ster) moet gaan doen, is uigebreid besproken in dit topic, ook hoe te handelen, betreffende scootmobiel.

Gr. Henri

ja
door jadith - May 13, 2009 om 08:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ,

Je kunt bij de wetsvoorziening gehanicapte een schootmobiel aanvragen als u vader niet zelf meer toe in staat is om goed te lopen.

Deze zullen na goedkeuring u door verwijzen naar welzorg of een andere instantie en deze zullen met u en u vader gaan kijken wat de besten is .

Ik zou zeker er op letten dat hij schok bestending is anders kan het heel ongemakelijk worden.

Heel veel sterkte er mee

qu
door quinta7 - May 14, 2009 om 07:11
9 Antwoorden / 3 Vragen

BEDOEL JE SCOOTMOBIEL OP 3 WIELEN OF DIE ENE DIE LIJKT OP EEN AUTO LAATSTE NOOIT DOEN ANDERE KRIJGT HIJ VAST VAN GEMEENTE