tucker
door tucker Feb 7, 2011 om 13:42
Computers & telefonie

Waarom 2 harde schijven in 1 pc, en wat doe ik ermee?

Onlangs heb ik een nieuwe pc aangeschaft. Hierin zitten 2 harde schijven van elk 600 gb. Waarom zitten er 2 harde schijven in, wat is het eventuele voordeel of nadeel hiervan? En wat is de meest efficiënte manier om deze te benutten?
Er zit Windows 7 op, de zgn. bibliotheken met alle bestanden staan op de C-schijf waar ook het systeem op zit. Kan ik deze bibliotheken zomaar overzetten naar de 2e, nog lege E-schijf?

21229 40 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 7, 2011 om 13:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo tucker,

.....Er zit Windows 7 op, de zgn. bibliotheken met alle bestanden staan op de C-schijf waar ook het systeem op zit. Kan ik deze bibliotheken zomaar overzetten naar de 2e, nog lege E-schijf?.....

Waarom zou je?

Je kunt die 2e schijf gebruiken om een back-up op te zetten, of om er bv. je data (foto's etc.) op te zetten.

erik008
door erik008 - Feb 7, 2011 om 14:05
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Het meest gebruikelijker is C schijf voor de software en de E schijf voor de data.
Er zijn ook mensen die de schijven in een RAID configuratie zetten.
Dit moet je moederbord dan wel aan kunnen.
Voordelen van RAID kan zijn veiligheid (data op 2 schijven) en/of snelheid.

Het voordeel van data op de E schijf is handiger bij een back-up
Ik probeer hier ook zoveel mogelijk gebruikersdata van de C schijf te houden.
Uit ervaring weet ik, dat 2X 600GB groot lijkt, in de praktijk is het zo vol.

tucker
door tucker - Feb 7, 2011 om 14:07
136 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 7 feb 2011, 13:57]Hallo tucker,

.....Er zit Windows 7 op, de zgn. bibliotheken met alle bestanden staan op de C-schijf waar ook het systeem op zit. Kan ik deze bibliotheken zomaar overzetten naar de 2e, nog lege E-schijf?.....

Waarom zou je?

Je kunt die 2e schijf gebruiken om een back-up op te zetten, of om er bv. je data (foto's etc.) op te zetten.

Dat is dus ook mijn bedoeling, maar de foto- en filmbestanden zijn, net als de tekstbestanden en muziekbestanden, door Windows 7 automatisch in bibliotheken geplaatst. Vandaar mijn vraag of deze bibliotheken met daarin alle bestanden zonder probleem kunnen worden verplaatst naar de nog lege schijf, en wat hiervan eventueel het voordeel is.
Mijn back-ups zet ik liever op externe harddisks, omdat me dat verstandiger lijkt in geval van een crash. Je hebt weinig aan een back-up als je deze niet meer kunt benaderen...

valerius-2
door valerius-2 - Feb 7, 2011 om 14:17
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja je kan dus deze foto's en muziek op de 2e schijf zetten. Maar dan je links die naar deze gegevens toegaat wijzigen. Maar moet je wel weten hoe.
Je weet zeker dat het 2 aparte schijven betreft kan n'l' ook partitie's zijn als de schijf de dubbele grote heeft, ik weet niet of er 1,2 tb schijven zijn.

erik008
door erik008 - Feb 7, 2011 om 14:33
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@valerius-2

1,5TB en 2TB is tegenwoordig het gemiddelde wat verkocht word.
1,2TB is een zeldzame maat.

bertv00
door bertv00 - Feb 7, 2011 om 14:40
6 Antwoorden / 0 Vragen

Met al die, voor de fabrikant positieve afrondingen, kan het best om een 1,5TB gaan.

Zoals valerius-2 al zei, de kans dat het gewoon partities zijn is groter dan dat een PC twee hardeschijven bevat.
Het gros zal het verschil nooit kennen.

tucker
door tucker - Feb 7, 2011 om 15:42
136 Antwoorden / 10 Vragen

Het is een HP Pavilion Elite HPE-035be, er zitten dus inderdaad 2 aparte harde schijven in van elk 640 gb.
Ik heb inmiddels begrepen dat ik de bestanden kan verplaatsen, maar wat is het voor- of nadeel daarvan nou precies? Wordt het systeem er sneller of trager van?
En als ik daarna een systeemherstelschijf van de C-schijf maak met de ingebouwde mogelijkheid van HP, neemt die dan ook alle door mij daarop geïnstalleerde programma's op of alleen Windows 7?

erik008
door erik008 - Feb 7, 2011 om 16:37
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ik verplaats de Windows systeemmappen nooit.
Ik heb op de 2e schijf een eigen structuur van mappen met brieven, documenten, muziek, films...enz.

tucker
door tucker - Feb 10, 2011 om 16:34
136 Antwoorden / 10 Vragen

Al met al heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vragen...

ma
door marniks - Feb 10, 2011 om 17:19
3 Antwoorden / 0 Vragen

Nee je kan niet zomaar windows7 overzetten naar je 2de harde schijf. Je zou dan windows opnieuw moeten installeren op de andere harde schijf.

Overige mappen kan je wel verplaatsen, let wel dat eventuele snelkoppelingen opnieuw moeten worden aangemaakt.

Een externe HD is niet veiliger bij een crash. Er is geen verschil bij een crash of een HD extern of intern is aangesloten. Een voordeel is dat dat een externe HD makkelijker aan een andere PC kan worden aangesloten en dus mobieler is.
Nadeel is dat een externe HD extra ruimte buiten de computer in beslag neemt.

erik008
door erik008 - Feb 10, 2011 om 17:28
1401 Antwoorden / 25 Vragen

De PC kan sneller worden met 2 schijven omdat je op schijven tegelijk kunt lezen en schrijven.
Voor de systeembestanden op de 1e schijf en de data op de 2e
Soms presteert de PC ook beter als je het virtueel geheugen op de 2e schijf zet.
Of je profijt hebt van de 2e schijf, is afhankelijk van wat je er mee doet.

Persoonlijk heb ik er voordeel aan, om met 2 schijven te werken.

Als je besluit hem in RAID0 of JBOD mode te zetten verdubbeld de snelheid van de harde schijf.
In RAID1 verdubbelt de leessnelheid en staat alles op 2 schijven.(veilig)

ro
door ron530 - Feb 10, 2011 om 17:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Vraag is of het wel twee separate schijven zijn! volgens HP niet, de schijf is opgedeeld in twee gelijke partities, dus maar één daadwerkelijke schijf. Zie link.

HP Pavilion Elite HPE-035be.

Door het opdelen van de schijf worden systeem bestanden die voor Windows nodig zijn op de C schijf opgeslagen, de andere partitie is voor persoonlijke bestanden. Crasht Windows en moet er een nieuwe installatie gedaan worden dan gaan de persoonlijke bestanden niet verloren. Gaat de schijf opzich hemelen ben je alles kwijt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

ro
door ron530 - Feb 10, 2011 om 18:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Die link werkt dus niet.

ro
door ron530 - Feb 10, 2011 om 18:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dan maar zo,

Figuur 5: Harde schijf

*
Grootte: 1,28 TB (2 schijven van 640 GB)
*
Interface: SATA
*
Overdrachtssnelheid: 3,0 Gb/s
*
Rotatiesnelheid: 7200 rpm

edrick3
door edrick3 - Feb 10, 2011 om 18:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ron530, @tucker,

De link werkt bij mij wel (maar TRAAG).

Kijk maar even hier voor de specificaties.

ro
door ron530 - Feb 10, 2011 om 18:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Kom je toch uit op één schijf met twee partities toch?

edrick3
door edrick3 - Feb 10, 2011 om 18:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ron530,

Zo lees ik het wel!

ro
door ron530 - Feb 10, 2011 om 19:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Waarom de schijf in twee delen is opgesplitst is wel duidelijk maar het volgende nog niet.

"Er zit Windows 7 op, de zgn. bibliotheken met alle bestanden staan op de C-schijf waar ook het systeem op zit. Kan ik deze bibliotheken zomaar overzetten naar de 2e, nog lege E-schijf?"

Nee je kunt bestanden/bibliotheken die aan het systeem toebehoren niet verplaatsen. De E schijf is voor opslag van bestanden zoals films/foto's documenten.

erik008
door erik008 - Feb 10, 2011 om 19:38
1401 Antwoorden / 25 Vragen

In Win7 gaat het heel simpel.
Je maakt een map aan op E: en je voegt die toe aan bibliotheken.

tucker
door tucker - Feb 11, 2011 om 13:23
136 Antwoorden / 10 Vragen

Dus als ik het goed begrijp kan ik de bestanden gewoon verplaatsen naar de lege schijf/partitie (en verbinden aan de respectievelijke bibliotheken) en het systeem en de door mij geïnstalleerde programma's zoals Office etc. op de C-schijf laten staan.
Blijft voor mij de vraag: als ik een zgn. herstelschijf maak van de C-schijf, staat daar dan alleen de door de fabriek geïnstalleerde software op (dus Windows 7) of ook de door mij geïnstalleerde software? M.a.w.: Als ik na een eventuele crash die herstelschijf gebruik, moet ik dan alle software opnieuw installeren of niet?

mo
door mof - Feb 11, 2011 om 13:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

600 G voor je C: schijf ?? dat zou ook wel minder kunnen. Misschien kun je het
nog repartitioneren: C schijf kleiner, misschien een D en nog een F schijf erbij aanmaken?. Wat men onder "schijven" verstaat is niet het fysieke apparaat dat harde schijf heet, maar delen van zo'n ding. HEb je daadwerkelijk 2 harde schijven of slechts 1 die in tween gepartitioneerd is? Het omgekeerde is ook mogelijk dat twee fysieke schijven als slechts 1 partitie (logical volume) gezien worden. Voordeel van verschillende partities: als er ergens een fout op zit, hoef je maar een deel te repareren. Kan ook delen formatteren zonder bijv. je systeem opnieuw te installeren etc. Nadeel. alles wordt iets trager: als je kopieert binnen een partitie gaat dat heel snel want dan hoeft een bestand niet verplaatst te worden, alleen zijn adressering. Tussen twee verschillende partities moet het bestand daadwerkelijk van de ene plaats op de andere gekopieerd worden, dat merk je als je grote bestanden (zeker bij 100 M en groter) kopieert.

RAID maakt alles veiliger, maar niet sneller: Redundant Array of Independent Disks is bedacht eind jaren 80 toen de kwaliteit van de harde schijven niet zo hoog was. De data wordt verdeeld/handig in stukken geknipt/gecodeerd over de verschillende schijven (kunnen er 2 zijn, of 5 of andere mogelijkheden) zodanig dat wanneer een schijf kapot gaat de verloren data gereconstrueerd kan worden uit de nog aanwezige data op de andere schijven. Bij een RAID met twee schijven betekent dit praktisch dat de tweede schijf een exacte kopie van de eerste is.
Je kunt ook gewoon backups maken natuurlijk! en de schijfruimte benutten.
Een RAID heeft het voordeel dat je na het vervangen van de kapotte schijf snel weer op orde bent, en dat je geen continuiteit verliest: het systeem is bij het uitvallen van een schijf nog steeds operationeel. Handig bij een webserver bijvoorbeeld.

Ik zou er voor privegebruik niet snel voor kiezen, alleen dan wanneer het belangrijk is dat de PC op bepaalde momenten altijd werkend is.

Ws. heb je maar weinig aan dit verhaal, als ik jou was zou ik me niet te druk maken over die schijven, eenvoudig software installeren en beginnen te werken met de PC.

welcome
door welcome - Feb 11, 2011 om 13:28
39 Antwoorden / 2 Vragen

De twee de zelfde harde schijven werden en worden vroeger gebruikt voor het RAID systeem, waarbij gelijktijdig op de beide schijven het zelfde wordt opgeslagen. Vroeger gebruikten we hier een SCSI systeem voor. Banken gebruikten vroeger dit systeem ook om alles veilig op te slaan en zodoende ging er nooit geen data verloren.
Maar nu gebruik je vaak de tweede harde schijf voor opslag van je data.

ruud81
door ruud81 - Feb 11, 2011 om 14:12
11 Antwoorden / 0 Vragen

Als op de p.c. W 7 draait is het niet zo moeilijk om via Schijfbeheer meerdere partities aan te maken. Dan kan je bepaalde bestanden op één partitie zetten bijvoorbeeld.
Maakt alles veel overzichtelijker.
Hen dit zelf ook gedaan met mijn 2 x 360 GB.
Heb nu: C. D, E en F partitie.
Zet zoveel mogelijk (nieuwe) programma's op de D partitie, ben je ze bij herinstallatie niet kwijt.
RuudM

th
door theodorusme - Feb 11, 2011 om 14:53
111 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Tucker,
een PC met 2 harde schijven heeft voordelen. Je kunt je gegevensmappen op de tweede schijf plaatsen en alleen het Windowssysteem op de eerste laten staan. Een andere optie is om die tweede harde schijf als backup-schijf te gebruiken. In dat geval laat je de configuratie zoals hij is, dus de Bibliotheken op C: laten en van die Bibliotheken een backup maken op de tweede harde schijf (E:)
Een ander voordeel van 2 harde schijven is dat als de eerste schijf crasht je je gegevens niet kwijt bent.
Je kunt hier lezen hoe je met die Bibliotheken kunt werken en mappen kunt toevoegen

Als je PC twee partities heeft i.p.v. twee harde schijven, kun je precies het zelfde doen. Alleen het voordeel bij een crash heb je dan natuurlijk niet.
Ik hoop dat dit verhaal duidelijk voor je is.

Veel plezier met je nieuwe PC!

pleerol
door pleerol - Feb 11, 2011 om 15:19
30 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ron530 schreef op donderdag 10 feb 2011, 18:32]Kom je toch uit op één schijf met twee partities toch?

Lijkt mij niet want er is sprake van een C-schijf en een E-schijf. Dat is bij mijn PC ook zo. De 1e schijf bestaat uit een C en een D partitie en de 2e (fysieke) schijf is de E.
Maar die "bibliotheken" kun je toch ook verplaatsen naar de E-schijf?
Dan kun je de E-schijf gebruiken voor al je data-bestanden.

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Feb 11, 2011 om 16:25
73 Antwoorden / 6 Vragen

ik heb zelf altijd 2 aparte harde schijven in mijn pc's gehad. 1 schijf voor de programma's (C - master) en een 2e (slave) schijf voor de bestanden. C schijf crasht (bij mij) altijd eerder dan de slave, dus dan is het even de C vervangen voor een nieuwe, nieuwe windhoos erop en alle bestanden nog intact op de andere schijf. De slave schijf backup ik regelmatig naar DVD EN een externe schijf.
Zoals eerder dus al aangegeven, als de ene schijf crasht heb je de andere nog. Is heel je pc aan gort maar de 2e schijf nog wel intact, kan je die schijf gewoon in je nieuwe pc prikken en ben je de bestanden die daar op staan niet kwijt.

Afgelopen zomer crashte m'n master schijf en videokaart (echt niet cool, ca 6 maanden oud), garantiegebeuren duurde me te lang dus een nieuwe schijf gekocht die ik toen meteen opnieuw geinstalleerd had en wilde toen van de schijf uit de garantie een mirror maken (geautomatiseerde kopie). Bleek dat de windows 7 home editie in combi met het moederbord het daar niet zo mee eens was. Beetje jammer. Heb nu van die 3e schijf een backup schrijf gemaakt en zo ingesteld dat hij iedere dag via 'windows backup' een kopie maakt van m'n bestanden.
Schijf 1, de master, is nu C voor programma's en D voor m'n bestanden
Schijf 2, de slave, is nu een interne soort van backup schijf met bestanden die wel al extern gebackupped zijn maar zo nog wel bij de hand heb en geen ruimte innemen op de andere (is de schijf die de crash overleefd had maar dus wel ouder is)
Schijf 3 is nu de backupschijf die iedere dag een automatische backup maakt van C en D. Mocht de master problemen krijgen, heb ik die 3e schijf nog en kan ik de boel herstellen indien nodig. Deze schijf doe ik zelf dus niks mee maar de pc wel.

Bibliotheken maak ik geen gebruik van. Bepaal liever zelf waar ik m'n bestanden opsla. De C partitie staan dus alleen de programma's op en blijf daar zelf vanaf, wordt het ook geen zooitje. Overige partities kan je zelf zoveel mappen op maken als je wil, kan je het ook benoemen zoals je wil.
Als je muziek op je pc hebt kan je het inderdaad in de bibliotheek muziek map plaatsen, maar als je een 2e schijf hebt en het liever op die andere schijf hebt staan, dan maak je gewoon een nieuwe muziek map aan op die schijf, helemaal je eigen feestje!

Maar goed, ben zelf nogal van het overkill aan backuppen, is ieder voor zich.
Vind je de 2e schijf nutteloos en ben je er niks mee van plan, zou je er dus een mirror schijf van kunnen maken, of als dat niet kan als backup schijf instellen via die windows backup optie.

dobby
door dobby - Feb 11, 2011 om 16:51
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erik008 schreef op donderdag 10 feb 2011, 17:28]De PC kan sneller worden met 2 schijven omdat je op schijven tegelijk kunt lezen en schrijven.

...

Als je besluit hem in RAID0 of JBOD mode te zetten verdubbeld de snelheid van de harde schijf.
In RAID1 verdubbelt de leessnelheid en staat alles op 2 schijven.(veilig)

Erm.. niet om het een of ander, maar Just a bunch of Disks levert geen snelheidswinst op.. er zal (nornaliter) geen striping plaats vinden, maar de disks worden (bijna altijd) gewoon lineair achter elkaar geplakt. Het enige snelheidsvoordeel wat je zou kunnen behalen is dat het OS maar van 1 (logische) disk de MFTs/FATs/i-node tabellen/noem maar op zou hoevel lezen en deze incore zou kunnen houden, maar (als dat al niet teniet gedaan zou worden door caching) het effect hiervan is op zn best marginaal te noemen, en in de praktijk verwaarloosbaar (na elke eerste access van de fysieke schijven)..

JBOD is meer het gemak voor mensen die in driveletters denken.. gewoon 1 grote schijf en verder niet moeilijk doen, of legacy backup software e.d.

(of voor oude OSSes die b.v. geen notie van "current dir" per drive-letter hadden, maar alleen 1 globaal current dir; maar die kunnen toch in zn algemeenheid neit met *grote* (in de context van die tijd) schijven overweg, dus is ook niet echt relevant)

Overigens zal lang niet elke (goedkope, en zeker de built-in op de MBs) raid controller op raid 1 een verdubbeling van de leessnelheid geven, de budget controllers lezen gewoon van 1 schijf en verder niet... maar voor de serieuze controllers heb je natuurlijk helemaal gelijk..

amj2008
door amj2008 - Feb 11, 2011 om 17:13
13 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tucker schreef op maandag 7 feb 2011, 13:42]Onlangs heb ik een nieuwe pc aangeschaft. Hierin zitten 2 harde schijven van elk 600 gb. Waarom zitten er 2 harde schijven in, wat is het eventuele voordeel of nadeel hiervan? En wat is de meest efficiënte manier om deze te benutten?
Er zit Windows 7 op, de zgn. bibliotheken met alle bestanden staan op de C-schijf waar ook het systeem op zit. Kan ik deze bibliotheken zomaar overzetten naar de 2e, nog lege E-schijf?

Beste, je zou die 2 schijven kunnen partietioneren in 4 maal 300GB, dus C,D,E,F.
Dan kan je C als systeemschijf gebruiken, dus alleen je systeem met de programma's. D als Data schijf waar je al je data zet die met je programma's maakt. Voorts E als backup voor je C (enkel voor backup gebruiken) en ten letste F als reserve of extra Data schijf, want je zult die in de toekomst héél hard nodig hebben met Windows 7. Succes, ermee, amj2011 from flanders.

karelstromph
door karelstromph - Feb 11, 2011 om 18:47
95 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb zelf 5 schijven=2 intern, 3 USB + 1 GB memory key.

Allereerst het komt voor, maar ik heb nog nooit een crash gehad, weliswaar wat problemen, maar niet zo dat de HD te loor ging. (al ben ik een van de eerste computeraars in NL en heb nu 4 computers tegelijk).

Je systeemschijf is C:, daar moet je alleen de programma's op hebben, data op de andere schijf. Koop je een andere computer, dan zet je deze schijf gewoon naas de C:\ in je nieuwe computer.

Dat is het voordeel van 2 schijven. Dus c:\systeem d:\data. Het voordeel van de USB schijven is, dat ik het kan oppakken en in mijn andere computers inpluggen indien gewenst. Op een 2TB USB schijf heb ik 570 speelfilms, deze kan ik direct op de TV afspelen (helaas niet opnemen).

Vroeger, toen de schijven nog 20MB waren, zette ik de oude schijf meteen in de nieuwe naast dezer eigen (dus systeem) schijf.

Dus volg de aanbevelingen: C:\systheemschijf D:\of overige=dataschijf.

Als je 1 schijf hebt in C; en D: particies, dan ben je uiteraard alles kwijt als (die ene) schijf crasht, dus 2 schijven is verstandiger, de kans is geringer dat beide crashen. Ik heb ook meer vertrouwen in een vliegtuig met 2 of meer motoren, dan in een met 1 motor.

Groet, Karel

ro
door ron530 - Feb 11, 2011 om 18:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wat een tips zelfs een echte nerd komt er niet meer uit. Gelukkig heb ik de vraag niet gesteld want dan was ik allang afgehaakt.

amj2008
door amj2008 - Feb 11, 2011 om 19:54
13 Antwoorden / 5 Vragen

Er is een spreekwoord dat zegt:

IF YOU CAN stand THE HEAT, KEEP OUT OF THE KITCHEN....

dus je moet wel weten waarover je het hebt, anders gewoon zwijgen...

enrique
door enrique - Feb 11, 2011 om 19:57
68 Antwoorden / 17 Vragen

Als je echt niet weet wat je er mee moet doen, stuuer hem gewoon naar mij.
Dan ben jij van je probleem af, en ik heb altijd schijfruimte tekort.

ro
door ron530 - Feb 11, 2011 om 20:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Waar gaat het over, de pc heeft één schijf opgedeeld in twee partities, simpel toch, systeemschijf is voor de windows bestanden daar kun je de programma's op laten draaien die willen dat toch omdat ze dan kunnen samen werken, en de andere partitie is voor de persoonlijke bestanden, Films foto's en zo meer, je moet wel even aangeven waar die opgeslagen moeten worden.

pino123
door pino123 - Feb 11, 2011 om 21:25
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 11 feb 2011, 18:54]Wat een tips zelfs een echte nerd komt er niet meer uit. Gelukkig heb ik de vraag niet gesteld want dan was ik allang afgehaakt.

Dit is de vraag van de week, vandaar het aantal reacties. De meeste 100 keer hetzelfde herhalen als een stel kippen zonder kop.

ro
door ron530 - Feb 11, 2011 om 21:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Is de samensteller van vraag van de week toch niet helemaal uitgeslapen geweest.

mo
door mof - Feb 12, 2011 om 13:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als je niet goed weet wat je met twee schijven aanmoet of waarom die in de PC zitten, dan betekent het eigenlijk niet meer dan dat je niet zoveel van de hardware en organisatie daarvan in de PC afweet.
Dan raad ik je aan gewoon lekker je software te installeren, het advies
op te volgen en 1 schijf als systeem schijf in te richten (doet Windows automatisch) en de andere schijf als "home" van mappen en bestanden en zo
te gebruiken. Noem deze E: of zo.

Het installeren als RAID array heeft m.i. alleen dan zin als je ook daadwerkelijk
begrijpt hoe dit werkt en waarom je dit wilt ...

Gewoon lekker installeren en op je PC doen (spelletjes, foto's bewerken, whatever you want) wat je van plan was.

ro
door ronronsen - Feb 13, 2011 om 14:53
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou de 2e harde schijf NIET als back-up gebruiken. Ik heb ooit een defecte voeding gehad waarbij allebei de harde schijven vernielt zijn . Het is maar dat u het weet!!

th
door theodorusme - Feb 14, 2011 om 11:31
111 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=ronronsen schreef op zondag 13 feb 2011, 14:53]Ik zou de 2e harde schijf NIET als back-up gebruiken. Ik heb ooit een defecte voeding gehad waarbij allebei de harde schijven vernielt zijn . Het is maar dat u het weet!!
Dat risico loop je ook als je huis in de fik vliegt.

th
door thijs41 - Feb 22, 2011 om 10:33
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ikzelf werk nog met Vista maar wellicht geldt dit ook voor W7.
Klik in het startmenu met rechts op
Klik op
Kies nu voor tabblad
Vul het pad naar de gewenste schijf en voila!!
Zorg wel dat al je data deel uitmaken van "mijn documenten" en je pc slaat voortaan alles op de door jou gekozen plaats op.

th
door thijs41 - Feb 22, 2011 om 10:36
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ikzelf werk nog met Vista maar wellicht geldt dit ook voor W7.
Klik in het startmenu met rechts op "documenten"
Klik op "eigenschappen"
Kies nu voor tabblad "locatie"
Vul het pad naar de gewenste schijf en voila!!
Zorg wel dat al je data deel uitmaken van "mijn documenten" en je pc slaat voortaan alles op de door jou gekozen plaats op.

In mijn vorige reactie ging er het een en ander verloren, sorry.
Thijs.