miekmol
door miekmol Jun 10, 2013 om 12:53
Computers & telefonie

Waarom krijg ik geen bijlage bij de mail

Goedemiddag,

Regelmatig krijg ik mail doorgestuurd waar een bijlage bij hoort te zitten. De mail wordt verstuurd aan wel 20 emailadressen. Iedereen krijgt de bijlage behalve ik.
Er staat ook geen paperclipje bij. Ik gebruik Windows Live Mail.
Nu kwam dit mailtje ook binnen op mijn Ipad en daar zat wel de bijlage bij. Dit heet dan Winmail.dat. Als ik hierop klik kan ik dit openen met Google Drive, met File App, SkyDrive of Open met Documents, maar welke ik ook kies de bijlage staat er dan wel maar als ik hierop op klik, gebeurt er niets, je krijgt dan een leeg scherm.

Weet iemand hoe het komt dat de bijlages er niet bijzitten in Windows Livemail?
Moet ik soms mijn instellingen veranderen?
Van andere mensen krijg ik wel bijlages, alleen van haar niet.

Een rare zaak.

34201 14 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jun 10, 2013 om 13:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag miekmol,

Begrijp ik goed dat de bijlage wel bij de mail zit in WLM maar als je erop klikt in de mail dat hij dan niet opent? Heb je al geprobeerd om de bijlage eerst op te slaan op de pc en dan pas te openen?

vr.gr.

Cookies
door Cookies - Jun 10, 2013 om 13:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Bestand - opties - beveiligingsopties - tabblad beveiliging: vinkje weghalen bij: bijlagen die mogelijk een virus bevatten niet openen. Klik toepassen.

Als het om een Powerpoint of Document gaat, moet er trouwens op zijn minst Word en/of Powerpoint viewer op je p.c. staan.

miekmol
door miekmol - Jun 10, 2013 om 14:32
201 Antwoorden / 50 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 10 jun 2013, 13:26]Bestand - opties - beveiligingsopties - tabblad beveiliging: vinkje weghalen bij: bijlagen die mogelijk een virus bevatten niet openen. Klik toepassen.

Als het om een Powerpoint of Document gaat, moet er trouwens op zijn minst Word en/of Powerpoint viewer op je p.c. staan.

Carola, het vinkje is al uitgevinkt.
Ik heb alle programma's op mijn PC om wat voor bijlage dan ook te openen.
Als ik er een aan mezelf stuur zit de bijlage er gewoon bij.

Aurora1 De bijlage zit er niet bij in WLM

Cookies
door Cookies - Jun 10, 2013 om 14:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Misschien wordt de bijlage geblokkeerd door je AV programma? Dat zou je even na kunnen/moeten kijken. Kan ook best zijn dat de bijlage een virus bevat, dan is dit juist de taak van een AV programma dit te blokkeren.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 10, 2013 om 19:36
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Voor de extra duidelijkheid; gebruik je WLM als applicatie (stukje software met een icoon op bijvoorbeeld het bureaublad) of bekijk je dit via jouw browser (zal tegenwoordig wel via outlook.com gaan, denk ik)?

miekmol
door miekmol - Jun 10, 2013 om 22:51
201 Antwoorden / 50 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op maandag 10 jun 2013, 19:36]Voor de extra duidelijkheid; gebruik je WLM als applicatie (stukje software met een icoon op bijvoorbeeld het bureaublad) of bekijk je dit via jouw browser (zal tegenwoordig wel via outlook.com gaan, denk ik)?

Ik heb een icoontje onder in de taakbalk staan van Win. Live Mail.
Dat gaat dus echt niet via outlook.com.
Ik heb mijn UPC account en nog andere accounts in WLM staan, dat werkt perfect.

En het ligt niet aan mijn AVG virusscanner
En de bijlage bevat geen virus.

aurora1
door aurora1 - Jun 10, 2013 om 22:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

....maar welke ik ook kies de bijlage staat er dan wel maar als ik hierop op klik, gebeurt er niets, je krijgt dan een leeg scherm.

Hieruit had ik begrepen dat de bijlage wel bij de mail zit....

Heb je al geprobeerd om de mail met bijlage van je Ipad naar jezelf in wlm door te sturen om te zien of je dan wel de bijlage kunt openen?

ha
door hanneke - Jun 12, 2013 om 11:47
321 Antwoorden / 1 Vragen

Een winmail.dat-bestandje is geen echte bijlage. Het is een klein bestandje waarin gegevens over de opmaak van de tekst in een mailbericht worden bewaard. Veel mailprogramma's lezen dit bestandje, en passen de tekst in de mail aan volgens de 'voorschriften' in de winmail.dat. Pas als een e-mailprogramma de gegevens niet kan uitlezen of het de gegevens niet 'snapt', komt het als 'bijlage' tevoorschijn. Maar zoals u al heeft gemerkt, kan uw computer verder niks met die bijlage.

U hoeft zich hier dus geen zorgen over te maken. Het is géén echte bijlage (als in: iets wat de verzender bewust aan de mail heeft toegevoegd, bijvoorbeeld een document of een foto). Er 'verdwijnt' dus ook niks. Het is alleen maar codering voor de opmaak van de tekst, en hoort normaal gesproken niet door u te kunnen worden gezien.

Ditzelfde kan overigens ook voorkomen als iemand u iets stuurt in HTML-opmaak, en uw e-mailprogramnma dat niet 'snapt' (bijvoorbeeld sommige webmail-programma's). Dan lijkt het ook of er een bijlage bij zit, maar dat is dus niet zo.

edrick3
door edrick3 - Jun 12, 2013 om 12:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo miekmol,

alexishoop en hanneke hebben het juiste antwoord al gegeven:

Indien u email ontvangt met hierbij een bijlage genaamd winmail.dat is deze mail waarschijnlijk verzonden door iemand die gebruik maakt van Microsoft Outlook met Rich Text Format (afgekort RTF) als indeling van het bericht. Dit werkt zonder 'bijwerkingen' indien de ontvanger van het bericht ook gebruik maakt van Microsoft Outlook.

Echter, als deze email wordt verzonden aan iemand die geen gebruik maakt van Outlook, zal een winmail.dat bestand als bijlage aan het bericht worden toegevoegd (dit bestand bevat over het algemeen geen bruikbare informatie anders dan de RTF opmaak).

Om dit bericht correct te ontvangen zal de verzender van dit bericht de indeling van het bericht aan moeten passen naar `Plain text` of `html` indeling.
(Bron)

Je kunt dus eventueel de afzender aangeven om de mail-indeling aan te passen zoals in de vorige alinea aangegeven, of je er dus voortaan - nu gerustgesteld? - niets van aantrekken.

Met vr.gr.

ol
door olda - Jun 12, 2013 om 12:56
19 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals Edrick3 al bescheef, is het correct.
Mij overkomt dit dus als Mac(Apple) gebruiker.
Om aan de verzender te vragen om outlook, in HTML of platte tekst te zetten, vond ik te ver gaan.
Voor Mac gebruikers is dit op te lossen als volgt:

Op mijn iPad een appje voor ongeveer € 3,00 euro gedownload genaamd: winmaildat opener (goedkoper dan op de Mac)
Alle mails met die mail bijlagen gaan daar naar toe, open het en als ik het echt nodig heb verstuur ik het weer naar mijn Laptop.

Zo stuur ik voortaan tekstbijlages alleen nog in pdf, dit kan iedereen openen. Want erg oude versies van Word, kunnen vaak geen allernieuwste wordbestanden openen, en zo is het geen probleem.
Dit even als bijzaak, maar wel onderdeel van bijlages.

Olda

gerardk
door gerardk - Jun 14, 2013 om 20:39
175 Antwoorden / 8 Vragen

haal je mail eens binnen via betrouwbare software en niet via een of ander pruts app dan heb je echt minder problemen

hereistom
door hereistom - Jun 14, 2013 om 22:15
741 Antwoorden / 1 Vragen

Winmail.dat is geen bijlage maar een opmaak bestand dat Outlook gebruikt!
Vraag de afzender dus om geen opmaak te gebruiken of geen Outlook te gebruiken!
Windows Live Mail is trouwens ook een slecht programma, beter kun je Thunderbird gebruiken!

tr
door trekkir - Dec 5, 2014 om 13:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb hetzelfde probleem. Sinds twee weken zijn bijlagen niet meer zichtbaar.
Voor alle duidelijkheid; als ik een word-bestand stuur naar mezelf zie ik wel het paperclipje dat er een bijlage is, open je de mail dan zie je echter niets en ook opslaan als geeft geen bijlage aan.

Ondertussen heeft het probleem zich bij ons uitgebreid naar alle laptops in het huis.

Het vinkje bij beveiliging weghalen lost inderdaad niets op.

Wie o wie weet wat ik moet doen?