aj
door ajvdn Mar 6, 2005 om 17:38
Computers & telefonie

Wanadoo nieuwe kabelmodem en virussen

Na het aansluiten van de nieuwe motorola kabel modem heb ik mijn computer aangezet. Vrijwel meteen begon mijn virusscanner te piepen en hoewel ik de dag ervoor nog niet gevonden had met ad-aware; spysweeper; spybot search and destroy en spyblaster. kon ik nu rekenen op maar liefst 285 virussen/wormen e.d.

vraag 1: Ben ik de enige met dit probleem?

Ik weet uit de praktijk dat ik dit niet ben. Zelf heb ik veel mensen geholpen om van deze virussen af te komen toevallig met de zelfde modem en ook een abonnement van casema of wanadoo. Eerst dacht ik dat deze personen verkeerde websites bezochten. Echter deze virussen stonden erop voordat ik ook maar 1 website bezocht had. Het duurde precies 5 seconden voordat ik de 285 virussen binnen had.

vraag 2: Ben ik de enige die hierover de helpdesk gebeld heb?

Dit probleem was niet bekend bij Wanadoo/Casema. Ik weet dat wormen en virussen problemen zijn waar iedereen mee te maken heeft. In hoeverre neemt Wanadoo/Casema haar verantwoordelijkheid?

MVG
 Albert-Jan

1086 11 Rapporteer

beileveld
door beileveld - Mar 6, 2005 om 18:50
122 Antwoorden / 16 Vragen

Heeft u een firewall geinstalleerd? als dat niet zo is hebt u windows geupdated? als u geen van beide heeft dan is er waarschijnlijk een virus ingeslopen zonder dat u ook maar iets gedownload of geopend heeft. dat virus heeft waarschijnlijk de security instellingen omlaag gezet waardoor er nog meer virussen in kwamen.

oplossing: download de setup van zonealarm van www.download.comen voer bij zoeken zonealarm in

verbreek de verbinding met het internet (door de kabel eruit de halen of de modem uit te zetten), laat de virusscanners scannen en verwijder alles.

installeer de firewall en kies de gratis optie en zet het internet weer aan.

aj
door ajvdn - Mar 6, 2005 om 19:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

De veranderingen die zijn gekomen met het nieuwe modem zijn het volgende:

1. ik hoef geen naam/wachtwoord meer in te voeren (de modem is altijd online)

2. Casema snelhelp is (inmiddels was) op mijn computer geinstalleerd

3. Ik weet niet wat er nog meer is veranderd door de casema installatie cd.

Ik had inderdaad zone-alarm niet meer op mijn pc. Echter had ik met de com21 geen problemen met binnenkomende virussen. Ik wil weten hoe het komt dat ondanks alle andere veiligheidsmiddelen op mijn pc (op een firewall na) ik na de verandering 285% meer virussen heb op 1 dag dan hiervoor.

Verder wil ik mijn Windows niet updaten omdat SP2 problemen geeft met mijn downloadsnelheid van Kazaa en Shareaza. Deze is na installatie van SP2 bijna 0. Ook als ik de poorten weer open.

MVG
 Albert-Jan

beileveld
door beileveld - Mar 6, 2005 om 19:05
122 Antwoorden / 16 Vragen

Dat zonealarm en snelhelp er ineens niet meer opzaten, kwam dat doordat u ze zelf heeft verwijderd? zijn alle virussen verwijderd of konden ze niet verwijderd worden/komen ze steeds weer terug?

werkt uw computer trager dan normaal en ziet u zonder te internetten popup vensters of zitten er in internet explorer onbekende zoekbalken?

ge
door gerrit56 - Mar 7, 2005 om 18:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zou bijna denken dat Wanadoo die  zelfvirussen door laat gaan.Voor heen kreeg ik nooit spam of virussen binnen via mijn Outlook.Het bevreemd me dat het gebeurt sedert Wanadoo aanbiedt om betaalde beveiliging van hun te nemen.Heb zelf Norton Systemswork  er op staan, en een eigen modem waar een firewall in zit.Je hoeft nergens meer raar van op te kijken

trube
door trube - Mar 7, 2005 om 20:05
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste.albert.

Ook ik hebt daar last van gehad.Ik ben lid geworden van het viruswanadoo.Nu komt per week zo 50 a 75 virussen binnen vroeg had nooit daar last van dus jij ben niet alleen ik weet wel beter en nog meer mensen die dat hebben.

aanrader is hitman en norton 2004+2005 het zijn zware programa's maar ze werken wel.Ik heb wel degelijk wanadoo op tehoogte gestel.Tip via casema kan je gratis virussen tegen houden en bij wanadoo kost geld.

trube

ar
door arodrquin - Mar 7, 2005 om 20:34
18 Antwoorden / 0 Vragen

Van virussen heb ik geen last omdat ik erg voorzichtig ben met het openen van mailtje, en een firewall op de PC heb. Maar een dag nadat ik bij wanadoo was aangemeld kreeg ik al per mail virussen, spam en andere onzin. En dat terwijl ik nog aan helemaal niemand mijn gloednieuwe e-mailadres had laten weten, en ook had ik het nergens op het internet ingevuld!! Mijn e-mailadres was bij niemand bekend en toch kreeg ik na een dag spam binnen. Ik kan dan ook niet anders dan denken dat wanadoo het niet zo nauw neemt met de beveiliging en graag spam en virussen vrij spel geeft, zodat mensen zich abonneren op de betaalde spamfilters e.d. van wanadoo. Tegenwoordig krijg ik minstens 3 spammailtjes per dag, telkens ongeveer dezelfde.

ah
door ahead - Mar 7, 2005 om 20:36
17 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb, net als, Gerrit na het aanmelden voor anti-spam bij Wanadoo-Casema soms 40 van dergelijke mails. Voorheen NOOIT last van gehad!! En erg irri dat je de providers van die spam handmatig moet invoeren.

aj
door ajvdn - Mar 7, 2005 om 22:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben blij te horen dat ik niet de enige ben. Echter is het iemand overkomen zoals bij mij? Ik heb geen virussen binnengekregen door email of verkeerde websites te bezoeken maar puur door mijn modem en computer aan te zetten zonder verder iets te doen.

In de tijd dat Wanadoo met de virusscanner op de email kwam heb ik een maand of wat van te voren veel mails gekregen met virussen. Altijd het zelfde virus trouwens. Ik heb mij toen gratis voor een aantal maanden laten beschermen. Echter kwamen alle virussen binnen behalve die ene die ik die maanden voor deze dienst binnen kreeg. Hmm......

Maar btw ik zit er nu over na te denken om over te stappen naar Scarlet One. Niet dat ik overtuigd ben dat deze dienst veel beter zal zijn maar het scheelt maandelijks 25 euro..... Zijn er personen die slechte (maar natuurlijk ook positieve) ervaringen hebben met Scarlet en het Scarlet One abonnement in het bijzonder?

Ik zit deze stap te bedenken niet alleen door dit virussen verhaal maar ook omdat ik dan mijn televisie abonnement kan opzeggen om in de toekomst over te gaan naar digitale tv via de sataliet.

MVG
 Albert-Jan

so
door sorong - Mar 7, 2005 om 22:41
1 Antwoorden / 4 Vragen

Heb al een aantal jaren een kabelmodem via Wanadoo en ook een antivirus abo. Nooit problemen gehad en zeker geen spam en virussen. Ben ook erg voorzichtig met openen van mijn email.

ijzerbroot
door ijzerbroot - Mar 11, 2005 om 11:22
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Ajvdn,

SP1, aanloggen zonder fire-wall (maar gelukkig met 4 goede spy-ware scanners -dit zijn geen virusscanners!) en vervolgens heeeel veeel shit... Begrijpelijk dat er bange vermoedens zijn over de eventuele oorzaak...

Mocht de installatie-CD en/ of het modem werkelijk de oorzaak zijn, dan zou u dat toch redelijk eenvoudig aan moeten kunnen tonen? En of u dan een zaak heeft!

Q:"Ik wil weten hoe het komt dat ondanks alle andere veiligheidsmiddelen op mijn pc (op een firewall na) ik na de verandering 285% meer virussen heb op 1 dag dan hiervoor." U-Q

Zou het geweest kunnen zijn dat er nog web-info in de temp-map zat, die op dat moment "ververst" werd... ? Met de aangegeven configuratie loopt er dan (zeker met SP1) van alles en nog wat binnen, omdat vanuit uw pc "op de achtergrond" toch heel wat wordt opgehaald, waar u mogelijk in de veronderstelling verkeert op dat moment geen data-verkeer te genereren. (maar feitelijk komen er toch pakketten naar u toe, omdat uw computer er om vraagt: dus nix geen virus..) Ten tijde van het laden van die pagina’s (met oude modem en fire-wall) werden deze "leuke dingetjes" door de fire-wall gestopt, bij het verversen lopen ze gewoon binnen wanneer er geen fire-wall meer is.

(waarschijnlijk ten overvloede: in Explorer staat de verversings-optie onder Extra -> internetopties -> tabblad Algemeen: Instellingen bij stukje Tijdelijke Internetbestanden)

Succes!

ah
door ahead - Mar 14, 2005 om 16:32
17 Antwoorden / 2 Vragen

In aansluiting op mijn eerdere bericht: Ik heb even gekeken naar het verschil tussen Wanadoo Cable Broadband BAsic en Breedband Midi van Casema. Zo te zien de zelfde producten (kosten-snelheid ed.) Gekke is dat Wanadoo Cable wordt verzorgd door Casema en je daar ook moet zijn voor problemen. Die helpdesk is overigens aanzienlijk verbeterd. Wat ik wel vreemd vind is dat je bij Casema gratis (!!) e-mail antivirus en e-mail spamfilter krijgt terwjl je daar voor bij Wanadoo moet betalen. Op z'n minst opmerkelijk en ik vertik het dan ook om daarvoor te betalen. Ik heb (als Wanadoo Cable gebruiker) inmiddels 721 (!!!!) domeinnamen geblokkeerd (dus x tig afzenders) die spam verzonden. En er komen er dagelijk 5-10 bij. Misschien toch een reden om van Wanadoo over te stappen naar Casema!!