Sa
door SarahLucia Oct 30, 2019 om 21:21
Computers & telefonie

Waterschade aan Iphone 7 plus zonder toestel bloot te stellen aan water

Ik was gister(29/10/2019)met mijn Iphone 7 plus netflix aan het  kijken met het toestel in de lader.
Hij viel uit, wat ik raar vond maar de baterij gaf al een laag percentage aan, dus ik liet het toetsel een uur met rust, waarna hij nog steeds niet aan te krijgen was.
Een nachtje laten rusten, toen langs de apple store geweest, waar ze hem ook niet aan de praat kregen, en mij vertelde dat de fabrieksgarantie niet meer gold aangezien het langer dan een jaar geleden was aangeschaft(april 2018 bij Vodaphone via Mediamarkt).
Daarnaast vertelde hij me ook dat hij door de vloeistof indicator, een kleine sticker te zien als je de sim kaart verwijdert, aangaf dat hij waterschade heeft omdat de sticker rood was, ik kon geen rode sticker zien, maar de Genius meneer was ervan overtuigd.
Een toestel met waterschade repareren ze niet dus ik kon voor meer dan 300 euro hem inruilen voor een nieuwe.
Dit wide ik absoluut niet dus hij raade me aan het bij mijn provider te proberen waar ik 2 jarig consumenten recht op garantie heb.
In de Vodaphone winkel heb ik mijn telefoon mee gegeven om op te laten sturen voor reparatie, met de boodschap dat als er waterschade is de kosten voor mijn eigen rekening zijn, het feit dat ik het meisje kon verzekeren dat ik het toestel in die anderhalf jaar tijd nooit in contact met water heb laten komen of heb laten vallen en altijd een dikke siliconen hoes en glas plaatje ter bescherming op mijn Iphone heen heb gehad kon er niet voor zorgen dat zij mij gerust kon stellen en dat er kans is dat ik voor deze kosten zou opdraaien. Als ik de reparatie zou weigeren kon ik hem gratis daar achterlaten of bijna 40 euro betalen om hem op te halen.
Dit is een enorm duur toestel die vorig jaar bijna 800 euro waard was, het is toch geen doen dat hij anderhalf jaar verder na zorgvuldig alledaags gebruik ermee uit scheid en ik nog meer geld moet gaan betalen om het werkende te houden. Daarnaast beweert Apple dat de Iphone 7plus spat, water en stof proof is, en ik snap dat ik er niet mee de zee in moet duiken maar het toetsel is nooit in direct contact met water geweest. Is er iets wat ik hier tegen kan doen? Want bijna 1000 euro aan een verouderd toestel kwijt zijn vind ik belachelijk.

Bedankt en Liefs Sarah

1525 10 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 30, 2019 om 21:25
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een kwestie die helaas vaker voorkomt en van belang is wanneer u de i-phone heeft aangekocht, ik lees resp.berijp langetr dan een jaar geleden.. Hoe dan ook is de verkoper degene die u dient aan te spreken en dat is dus niet de Apple Store maar Mediamarkt. U heeft het toestel daar gekocht! < 6 maanden  Als gezegd, deze smoes wordt vaker benut. Ik geef u zo een verwijzing naar enkele voor u relevante wetteksten en naar ACM Conuwijzer.nl: www.consuwijzer.nl

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html en eventueel ook nog:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html.

Ps. U heeft dus helemaal niets te maken met fabrieksgarantie. Hier geldt de consumentenbeschermingswetgeving en dat is iets wezenlijks anders dan fabrieksgarantie en als al gezegd, u heeft zich helaas niet tot het juiste adres: de verkoper = mediamarkt gwend. (Hoewel men daar ook soms de smoes hanteert).

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 30, 2019 om 21:39
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom na nog een keer lezen nog even bij u terug: Bij Vodafone zit men ook goed fout en als u het toestel niet zonder meer terugkrijgt indien u reparatie zou weigeren is er in feite sprake van diefstal! Maar ook hier gelgt dat het advies om naar uw provider te gaan ook een fout advies was. U heeft het toestel bij Mediamarkt aangeschaft voor zover ik het begrijp. Mediamarkt als tussenpersoon voor Vodafoon. M.b.t. de handelwijze van Vodafone kunt u m.i. een kalcaht indiene (zie ook de verwijzingen bij Consuwijzer) en zie dan deze: https://www.consuwijzer.nl/uw-recht-halen. En dan bij deze: https://www.degeschillencommissie.nl/telecom/

justmeagain
door justmeagain Oct 31, 2019 om 00:08
623 Antwoorden / 8 Vragen

Onderzoekskosten moeten toch echt betaald als je toestel terug wil krijgen.

marita5
door marita5 - Oct 30, 2019 om 21:39
11562 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo SarahLucia ,

Daarnaast vertelde hij me ook dat hij door de vloeistof indicator, een kleine sticker te zien als je de sim kaart verwijdert, aangaf dat hij waterschade heeft omdat de sticker rood was ik kon geen rode sticker zien,

Controleer zelf of uw Iphone 7 Plus waterschade heeft , klik op de rode regel .

https://support.apple.com/nl-nl/HT204104

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2019 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt ook bij de Mediamarkt of Vodafone geen garantie bij waterschade.

Uiteraard moet u de onderzoekskosten betalen bij Mediamarkt als de schade niet onder de garantie valt.

diumenge
door diumenge - Oct 30, 2019 om 22:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waterschade klinkt als een veelgebruikt excuus. Maar ondanks dat je voorzicht met zo'n toestel omgaat, kan het toch gebeuren dat je waterschade krijgt. Hoewel dat wel vreemd is voor een toestel dat  stof- en waterbestendig zou moeten zijn. Er zal weinig tegen te doen zijn. Hoe je aan 1.000 euro komt is mij verder een raadsel.

aurora1
door aurora1 - Oct 30, 2019 om 23:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoezo bijna 1000 euro, hoe komt u aan dat bedrag?
Als een schade niet gedekt wordt moeten altijd onderzoekskosten worden betaald. Niemand werkt voor niets, u toch ook niet?

tdmduc
door tdmduc - Oct 30, 2019 om 23:46
704 Antwoorden / 2 Vragen

De iPhone 7 was vorig jaar géén 800 euro.

We hadden immers al de opvolgers iPhone 8 en de iPhone X in de winkels liggen.

De 7 was uitgaand model in 2018. Ik heb ze voor mijn bedrijf waar ik werkte destijds aan personeel uitgegeven en kosten in oktober 2018 niet meer dan 600 euro.

De vochttest is een bekende en is inmiddels een blufverhaal geworden van Apple. Veel mensen hebben hier mee te maken gehad ondanks dat ze niet eens in de buurt van water geweest zijn.

Ik zou gewoon laten fixen bij een onafhankelijke reparateur.

Kijk voor de grap eens naar video's van deze wereldberoemde specialist op gebied van Apple....je wilt nooit meer een iPhone na het zien van al deze ellende.

justmeagain
door justmeagain - Oct 31, 2019 om 00:07
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dit is een enorm duur toestel die vorig jaar bijna 800 euro waard was,
Nou dat kostte het toestel misschien maar waard zijn ze het zeker niet. Productie ligt rond 250 dollar, gaat dus onevenredig vaak over de kop.

panter22
door panter22 - Oct 31, 2019 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al geprobeerd de telefoon via Itunes op de computer te laten starten?

tdmduc
door tdmduc - Oct 31, 2019 om 10:07
704 Antwoorden / 2 Vragen

Sarah zegt niets meer......