delay
door delay Nov 17, 2005 om 21:05
Computers & telefonie

Website Grootte

Hallo,

Ik heb nu weer een vraag over HTML. Ik vroeg me af iedereen heeft een andere resolutie van een beeldscherm. En ik probeer een site te maken die op elke computer van verschillende resoluties hetzelfde eruit ziet. Maar hoe doe ik dat? Want elke keer als ik probeer de site "in het midden te laten zien" zoals deze kassa site. Dan zie ik op een andere resolutie heel wat anders. (meestal is de rechter leegte veel groter dan het hoort te zijn)

Thanks voor alles. Jullie hebben me echt heel ver geholpen met al jullie antwoorden. Echt geweldig ^^

Groeten TK

1372 16 Rapporteer

tiberivs
door tiberivs - Nov 17, 2005 om 21:15
36 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik zelf Frontpage met een resolutie van 1024*768

dit is de meest gangbare

ATM

hell-rider
door hell-rider - Nov 17, 2005 om 21:22
573 Antwoorden / 0 Vragen

Goeie vraag,

Wel wat je kunt doen is je Website aanpassen op het formaat welke het meest (nog steeds) gangbaar is en dat is 800x600.

Zelf heb ik mijn beeldscherm op 1152x864 staan en er zijn er zelfs die hem op 1280x960 hebben staan. De meest nieuwe monitoren staan inmiddels op 1024x768.

Hoe meet je dat nu uit:

Stel je schermgrootte in op 800x600 open Explorer en vul daarmee het hele beeld, Explorer niet afsluiten en je resolutie van je scherm op b.v. 1024x768 zetten. Nu zet je de (kleine) Explorer linksboven in de hoek en zet een streepje rechtsboven en linksonder van Explorer op je beeldscherm.

Als je nu iets hebt gemaakt dan neem je met Explorer even deze maat aan en kijk je of alles past.

Is dit alles niet duidelijk genoeg, vraag wederom, succes,
Hell-Rider

freya
door freya - Nov 17, 2005 om 21:49
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo TK,

Wat ik zelf doe is het volgende. Als ik bv. een stuk tekst kwijt wil op een pagina dan maak ik een tabel die bv. niet breder is als 800 pixels. Die tabel zet je dan tussen <center> en </center> zodat deze altijd in het midden van de pagina komt. De borders van de tabel maak je onzichtbaar. Zo zal de tekst dus altijd in het midden van de pagina zichtbaar zijn, ongeacht de ingestelde schermresolutie.

m.vr.gr. Freya

sj
door sjaak_1 - Nov 18, 2005 om 18:10
5 Antwoorden / 9 Vragen

Als je de site maakt in flash , kan de resolutie zich automatisch

aanpassen .Mischien voor de volgende keer een idee ?

mvg

Sjaak

do
door docoweb - Nov 18, 2005 om 21:43
4 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt ook een java scriptje downloaden endat op je pagina plaatsen zodat de site in elke resolutie hetzelfde getoond word ga gewoon even naar Google en zoek op javascripts

veel succes

dbh
door dbh - Nov 18, 2005 om 22:40
2 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt in Frontpage goed met tabellen werken. Alle inhoud(content), ook de plaatjes, van een pagina in een tabel zetten, dus bv, een 2 kolommen met 10 rijen tabel. dan zonder kaders, ofwel, je ziet de tabel (cel) randen niet. In HTML "border=0". Zo krijg je alles netjes onder en naast elkaar. Je kunt ook nog knoeien met de cel, of tabel indeling. Resolutie is niet zo belangrijk. De lezer ziet dan wel of niet een schuifbalk. Belangrijker is, dat je site in meerdere brouwsers goed overkomt. Daarom ook tetsten in Netscape en Firefox. Deze brouwsers gaan strenger om met HTML code.

Succes DBH.

wi
door wigo - Nov 19, 2005 om 01:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi TK,

Ga naar de site: http://www.leejoo.nl/java/websitetools.htm

en kijk onder: automatische resize, daar vindt je het JavaScript dat je op de pagina's moet plaatsen. Graag reactie !

Succes en groeten,

Wigo

delay
door delay - Nov 19, 2005 om 09:51
35 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo,

Maar ik heb nu een probleem. Want als ik een 3 rijen tabel in Frontpage heb gemaakt in de resolutie 640 x 4.. (op die puntjes staan cijfers ben even vergeten welke) dan krijg ik op de resolutie 1240 x 7.. een extra grotere leegte toch? of niet?

greetz TK

delay
door delay - Nov 19, 2005 om 09:52
35 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo,

Dit is precies wat ik zocht geweldig.

Greetz TK

delay
door delay - Nov 19, 2005 om 09:53
35 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo,

Sorry voor 2e reactie was iets vergeten erbij te zetten. Maar ik vroeg me af of dit ook in HTML kan. Maar dan zonder te checken welke resolutie maar dat het zich automatisch aanpast. Dus dat ik de grootte van de cellen niet in pixels doe maar in procenten.

Greetz TK

wi
door wigo - Nov 19, 2005 om 10:40
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi TK,

Als je met Microsoft Frontpage werkt, zie je onderaan: Normaal - HTML - Voorbeeld.

Je werkt in Normaal, de HTML code vult zich zelf in, je bekijkt het resultaat in Normaal. Kijk ook voor het resultaat in: Voorbeeld in browser (bovenin op picto klikken). In HTML vul je tussen <body> ... en </body> het JavaScript in. Dit doe je in elk Frame !

Een tip: maak een copie van je site in een andere map en probeer e.e.a. uit, als je dan echt iets fout doet dan heb je tenminste je "origineel" nog. Gewoon uitproberen dus en niet bang zijn om iets fout te doen !

Veel succes, ik hoor het wel !

Groeten,

Wigo

as
door astr - Nov 20, 2005 om 20:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

he, ik ben vorige week bezig geweest met het centreren van mn website (in flash gemaakt) en ik heb heel veel aan de info op de volgende link gehad:

http://www.mediaelements2005.com/ShowDetail.asp?NewsId=5457

Misschien dat je hier ook iets aan hebt...

rh
door rhuurneman - Nov 21, 2005 om 21:27
4 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij noemen ze het dat je site 'scalable' maakt, dit ben ik ook tegengekomen bij de website voor mijn werkgever: maar er zijn vast experts onder ons die er meer over kunnen vertellen

Succes!

czar
door czar - Nov 22, 2005 om 21:13
1209 Antwoorden / 20 Vragen

De gemakkelijkste manier om een vaste breedte aan je website te geven is een frameset aanmaken.

De eerste pagina ziet er dan uit als:

<html>
<frameset cols='*,800,*'>
<frame src='links.htm' name='frame1'>
<frame src='homepage.htm' name='frame2'>
<frame src='rechts.htm' name='frame3'>
</frameset>
</html>

Dit is wel de eenvoudigste weergave, je kunt wel wat meer instellingen meegeven aan frames. Homepage.htm is dus je website, link.htm en rechts.htm zijn gewoon pagina's je links en rechts staan en die bijv. alleen maar achtergrond kleur bevatten.

Andere manieren:
- elke pagina opbouwen met een gecentreerde tabel met een vaste breedte
- je serieus verdiepen in CSS (cascading style sheets)

Heb je echter al een website, dan kun je die het beste in een frameset zetten. De frameset wordt je inder.html (of default.html) en de eerste pagina zet je in het middelste frame. Homepage.htm in het voorbeeld.

Overigens, een beetje programmeur gebruikt alleen maar een tekst-editor om websites te maken. Een webmaster maakt vaak gebruik van Dreamweaver en iemand die echt helemaal niet weet wat hij moet maakt de fout frontpage te gebruiken (slechter pakket is nauwelijks denkbaar).

dd
door ddpv1971 - Feb 22, 2006 om 22:19
5 Antwoorden / 0 Vragen

Welk jaar zijn we in?

TK, er zijn een paar vragen die je je zelf wilt stellen. Wil je serious hier mee aan de gang of wil je gewoon een typish knudde home pagina maken of myspace blog pagina in elkaar knutselen.

Is het het laatste dan kun je naar bovenstaande antwoorden luisteren. Wil je toch wat beters maken dan zul toch echt frontpage moeten laten vallen.

De idiote opmerkingen over verschillende resoluties en streepjes zetten of zelf javascript moet je trouwens maar gelijk vergeten. Dit is werkelijk te knudde voor woorden.

Wat heeft resolutie te maken met browser grootte? Denk je werkelijk dat iedereen fullscreen browst? En wat als iemand een google bar geinstalleerd heeft? Dit haalt al snel weer 20-30 pixels van de hoogte af. En wat als ze grotere lettertekens gebruiken.

Maar het antwoord is zeer simpel.

Volgt de complete inhoud van een webpagina, plaats dit in een .html bestand en bekijk in je favorite browser. De truc zit him in <style type="text/css">

  body { text-align: center; }

  </style>

Dit heet CSS Cascading style sheets. Leer dit en vergeet frontpage.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
       "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="en_US" xml:lang="en_US">
 <head>
  <title> </title>
  <style type="text/css">
  body { text-align: center; }
  </style>
 </head>
 <body>
Altijd in het midden. Mooi he?
 </body>
</html>

kl
door klinux - May 2, 2006 om 15:12
8 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo TK,

Een makkelijke oplossing die in elke browser werkt is de center tag.
bouw je code op de volgende mannier op:

<html>
  <head>
    <title>Titel van je pagina</title>
  </head>
  <body>
    <center>

/// Hier komt de opbouw van je site ///

    </center>
  </body>
</html>

Verder in je CSS-file aangeven hoe breed je de site wil laten worden.
handige link daarvoor:
http://www.w3schools.com

Succes,

Klinux