guido hesper
door guido hesper Dec 25, 2016 om 16:36
Computers & telefonie

Websites

hoe kan ik controleren of website echt en betrouwbaar zijn, ook eventueel in het buitenland?

1406 5 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 25, 2016 om 22:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U kunt ook de zogeheten whois informatie opvragen. Dan ziet u hoelang de site online is, waar deze is gevestigd en wie de eigenaar is.
https://www.whois.com/whois/

Daar kunt u al een stuk wijzer van worden.
Hele jonge sites zijn meestal niet of in mindere mate betrouwbaar.

newmikey
door newmikey - Dec 25, 2016 om 22:32
830 Antwoorden / 0 Vragen

Wel eens aan het toepassen van een beetje gezond verstand gedacht? Site even researchen, voorwaarden doorlezen, adres checken, bereikbaarheid verifieren, EU of niet-EU, online reviews checken, even googelen etc.etc.

hutch
door hutch - Dec 26, 2016 om 11:21
4515 Antwoorden / 29 Vragen

En als webshops een .NL extensie hebben, kunt u vaak aanvullende gegevens * hier * verkrijgen (wel het vinkje plaatsen en op 'OK' klikken, nadat u de naam verzonden heeft).

U krijgt dan ook vaak een bepaald e-mailadres te zien, waarmee u kunt gaan googelen. Het op SIDN genoemde e-mailadres is trouwens niet altijd van dat bedrijf(je), maar kan ook van een hostingbedrijf zijn.

Vele malafide Chinese 'bedrijfjes' registreren een bepaalde domeinnaam met een .NL extensie, welke door de eerste registrant opgegeven/afgemeld is.
Die domeinnamen zijn dan na een quarantaineperiode van 40 dagen weer vrijgegeven. Die Chinese 'bedrijfjes' hopen dan dat die domeinnamen een bepaald vertrouwen wekken, zodat men daar eerder gaat kopen. Bij die Chinese 'bedrijfjes' is meestal een wazig e-mailadres te zien op SIDN, welke aan meerdere webshops gelinkt is. Op die wijze kunt u vrij eenvoudig achterhalen, welke webshops dat zijn.

Als al eerder geschreven: gebruik uw gezonde verstand. Ziet u een webshop met een .NL extensie, met bijv. een naam als deamsterdamsemetro.nl en er worden schoenen en kleding aangeboden, kunt u op uw vingers nagaan, dat dat niet klopt. Dan hebben we daar dus weer met zo'n malafide (meestal) Chinees webshopje te maken.

Daarnaast is meestal de Nederlandse taal op die sites ook allerbelabberdst. Er zijn dus meerdere signalen die u meteen kunt onderkennen.

diumenge
door diumenge - Dec 26, 2016 om 11:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Naast bovenstaande tips, kan je ook even de URL invoeren op www.scamadviser.com.

Edit: 12:04 26-12-16.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 26, 2016 om 12:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Goede tip maar maar helaas niet zinvol als het weer zo'n site is die net een paar dagen online is.
Voor alle andere oplichtende sites is scamadvisor een heel goed advies

diumenge
door diumenge Dec 26, 2016 om 12:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Moet ook gecombineerd worden met de andere bovenstaande tips ;-). Waarvan 'gezond verstand' misschien wel de beste is.

Cookies
door Cookies Dec 26, 2016 om 12:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Idd, gezond verstand gebruiken, maar ja als mensen zelfs een jas of een paar schoenen bestellen bij www.uwordtnuopgelicht.nl dan is gezond verstand ver te zoeken.