da
door daimler Nov 20, 2010 om 21:37
Computers & telefonie

Weigeren van garantie bij ToysXL

LS,

Ik heb het volgende probleem, ik heb een nintendo ds gekocht bij Toys XL en na 9 maanden werken de scharnieren niet meer goed en het oplaadmechanisme doet het niet meer. Ik heb het apparaat teruggebracht maar na onderzoek oordeelt Nintendo dat dit niet onder de garantie valt. Ik heb aangegeven in de winkel, dat ik recht heb op een jaar garantie bij normaal gebruik en dat de DS niet voldoet aan mijn verwachtingen. Zij houden de boot af en zeggen alleen maar nintendo bepaalt wij kunnen niets voor je doen. De winkel wil geen medewerking verlenen en daar sta je dan met je garantie..... Tegen betaling kan eea wel gemaakt worden maar hiervoor rekenen zijn ruim 90 euro nintendo ds op internet 99 euro (nieuw)
wie heeft hier ervaring mee ?

2618 9 Rapporteer

ho
door hoveling - Nov 21, 2010 om 09:24
19 Antwoorden / 9 Vragen

Hoi,

Ik zou zeggen, kijk even op de website van consuwijzer. Daar staat precies hoe het is gesteld met de garantie e.d. Ik zou zeggen, print het uit en neem het mee naar de winkel!! Binnen de garantietermijn al helemaal moet de winkelier u tegemoet komen met een oplossing. Er is gebleken dat winkeliers weinig weten hoe het wettelijk met garantie is gesteld dus duw het papier onder zijn neus en eis een oplossing! succes!!

ho
door hoveling - Nov 21, 2010 om 09:35
19 Antwoorden / 9 Vragen

Nog even dit: http://www.consumentenautoriteit.nl/cabedrijven/Specials/Special_Garantie/Veel_voorkomende_misverstanden

Succes!

ikbenik
door ikbenik - Nov 21, 2010 om 10:16
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=hoveling schreef op zondag 21 nov 2010, 09:24]Hoi,

Ik zou zeggen, kijk even op de website van consuwijzer. Daar staat precies hoe het is gesteld met de garantie e.d. Ik zou zeggen, print het uit en neem het mee naar de winkel!! Binnen de garantietermijn al helemaal moet de winkelier u tegemoet komen met een oplossing.

Juist niet doen.
Als je een winkelier treft die wel verstand van rechten heeft, zal die je keihard in je gezicht uitlachen.
Immers mogen op de teksten van consuwijzer geen enkele rechten aan ontleent worden.

[quote=hoveling schreef op zondag 21 nov 2010, 09:35]Nog even dit: http://www.consumentenautoriteit.nl/cabedrijven/Specials/Special_Garantie/Veel_voorkomende_misverstanden

Succes!

Daarom heb ik ook zo'n gruwelijke hekel aan die instanties. Ze zijn onvolledig.
Ook hierbij heeft consumentenautoriteit het mis.

Ten eerste kent de wetgeving niet de termen ondeugelijk product
Een belangrijk aspect wordt wel vergeten:
Na de periode van de eerste 6 maanden dient de consument met het bewijs te komen dat het product tijdens de koop niet goed was.

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Nov 21, 2010 om 11:27
152 Antwoorden / 5 Vragen

Wat versta je onder "normaal gebruik"

Ik heb er vorig jaar Kerst twee gekocht voor mijn kinderen. Beiden zijn niet altijd even voorzichtig en zorgvuldig (zeker mijn 10jarige adhd-er niet). Ze nemen de apparaten mee naar school, op vakantie, naar speeltuinen.

Aan de apparaten mankeert nog steeds niets!

Dusse, toch maar eerst eens bij jezelf te rade gaan of het gebruik wel zo "normaal" is geweest!

ho
door hoveling - Nov 22, 2010 om 12:04
19 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zondag 21 nov 2010, 10:16][quote=hoveling schreef op zondag 21 nov 2010, 09:24]Hoi,

Ik zou zeggen, kijk even op de website van consuwijzer. Daar staat precies hoe het is gesteld met de garantie e.d. Ik zou zeggen, print het uit en neem het mee naar de winkel!! Binnen de garantietermijn al helemaal moet de winkelier u tegemoet komen met een oplossing.

Juist niet doen.
Als je een winkelier treft die wel verstand van rechten heeft, zal die je keihard in je gezicht uitlachen.
Immers mogen op de teksten van consuwijzer geen enkele rechten aan ontleent worden.

[quote=hoveling schreef op zondag 21 nov 2010, 09:35]Nog even dit: http://www.consumentenautoriteit.nl/cabedrijven/Specials/Special_Garantie/Veel_voorkomende_misverstanden

Succes!

Daarom heb ik ook zo'n gruwelijke hekel aan die instanties. Ze zijn onvolledig.
Ook hierbij heeft consumentenautoriteit het mis.

Ten eerste kent de wetgeving niet de termen ondeugelijk product
Een belangrijk aspect wordt wel vergeten:
Na de periode van de eerste 6 maanden dient de consument met het bewijs te komen dat het product tijdens de koop niet goed was.

Sorry, maar je moet toch ergens vanuit kunnen gaat wat je rechten betreft, anders kunnen winkeliers maar doen waar ze zin in hebben. als je even verder leest op beide sites, staat die eerste 6 maanden gewoon vermeld.

ikbenik
door ikbenik - Nov 22, 2010 om 14:37
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=hoveling schreef op maandag 22 nov 2010, 12:04]

Sorry, maar je moet toch ergens vanuit kunnen gaat wat je rechten betreft, anders kunnen winkeliers maar doen waar ze zin in hebben. als je even verder leest op beide sites, staat die eerste 6 maanden gewoon vermeld.

Dat zelfde geldt ook voor de consumenten.

Ik vind het best dat er een informatiesite is voor consumenten over het consumentenrecht, maar het probleem van die sites (vooral consuwijzer) is niet gebaseerd op de wetboeken, maar op de uitspraken van de consumentenorganisaties.
En dat kan absoluut niet.

En de consumentenautoriteit?
Die ballenorganisatie hoeft niet aan de wetboeken te houden en mogen eigen regels verzinnen.

Ook weer, dat kan absoluut niet.

ja
door jaapje78 - Nov 23, 2010 om 23:27
30 Antwoorden / 0 Vragen

De 6 maanden regel wordt hier aardig raar geinterpreteerd als je het mij vraagt: Wanneer een artikel binnen 6 maanden na aankoop de geest geeft wordt ervan verwacht dat deze bij de koop al niet deugdelijk was geweest en dient reparatie of vervanging door de verkoper te geschieden.

Na 6 maanden moet de koper aantonen dat het gebrek niet zijn schuld is. Dit is degelijk wat anders dan gezegd wordt dat de consument aan moet tonen dat het product bij koop niet goed was, dit wordt binnen de 6 maanden veronderstelt. (BW 7:6a)

Ditzelfde artikel stelt dat buiten de 6 maanden, in dit geval dus, de consument moet aantonen dat dit gebrek bij normaal gebruik ontstaan is en het artikel dus niet voldoet aan de redelijkerwijs te stellen verwachtingen. Een DS mag men van verwachtten dat deze redelijk tegen kinderhanden zijn opgewassen.
Nu is het op afstand natuurlijk heel moeilijk om te bepalen of je in deze te maken hebt met een ondeugdelijk product of dat je kinderen het lot van het apparaat iets teveel getart hebben.
Als het product nog in redelijk staat is (weinig krassen, geen scheuren ed) dan zou je kunnen concluderen dat er niet te onvoorzichtig mee omgesprongen is.

Overigens heb jij puur een zaak tegen ToysXL en niets met Nintendo te maken. ToysXL is degene waar je de discussie mee moet voeren en zij mogen dat vervolgens weer met Nintendo doen aangezien dat hun leverancier is. In iedergeval het proberen waard om de manager van de vestiging te spreken te krijgen en proberen die ervan te overtuigen dat het gebrek niet jouw schuld is. Je kan er natuurlijk ook voor naar de rechter maar dat is het gezien het bedrag en de juridische slagingskans niet waard.

ikbenik
door ikbenik - Nov 24, 2010 om 00:19
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jaapje78 schreef op dinsdag 23 nov 2010, 23:27]De 6 maanden regel wordt hier aardig raar geinterpreteerd als je het mij vraagt: Wanneer een artikel binnen 6 maanden na aankoop de geest geeft wordt ervan verwacht dat deze bij de koop al niet deugdelijk was geweest en dient reparatie of vervanging door de verkoper te geschieden.

De reparatie of vervanging hoeft helemaal niet door de verkoper te geschieden.
De verkoper mag de fabrikant of derden hiertoe opdracht toe geven.
Met andere woorden: zoals jij het zegt is de verkopende partij verplicht om dat zelf te doen, terwijl dat niet zo is.
De verkopende partij is wel het aanspreekpunt en eventuele reparaties of vervangingen dienen dan ook via de verkopende partij te lopen.

[quote=jaapje78 schreef op dinsdag 23 nov 2010, 23:27]Na 6 maanden moet de koper aantonen dat het gebrek niet zijn schuld is. Dit is degelijk wat anders dan gezegd wordt dat de consument aan moet tonen dat het product bij koop niet goed was, dit wordt binnen de 6 maanden veronderstelt. (BW 7:6a)
Dat is niet BW 7: 6a, maar BW 7: 18 lid 2:

Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

[quote=jaapje78 schreef op dinsdag 23 nov 2010, 23:27]Ditzelfde artikel stelt dat buiten de 6 maanden, in dit geval dus, de consument moet aantonen dat dit gebrek bij normaal gebruik ontstaan is en het artikel dus niet voldoet aan de redelijkerwijs te stellen verwachtingen. Een DS mag men van verwachtten dat deze redelijk tegen kinderhanden zijn opgewassen.

De wetboek spreekt niet over dat een product moet voldoen aan de redelijkerwijs te stellen verwachtingen.
Complete onzin.

De wetboek spreekt over:

Artikel 17, lid 2:
[quote]
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Kort gezegd: het product dient te voldoen aan de overeenkomst met de eigenschappen welke in de overeenkomst zijn overeengekomen.

[quote] het artikel dus niet voldoet aan de redelijkerwijs te stellen verwachtingen.
Het product dient aan de overeenkomst te voldoen en aan niets anders.

Het probleem is dat veel mensen hun mond houden tijdens de koop, de goedkoopste producten gaan kopen en na de koop gaan klagen dat het product niet aan hun verwachtingen voldoet.

Met alle respect, maar dat is tuurlijk verkeerd. Oke, de consumentenorganisaties nemen het voor die mensen op, wat ook weer totaal verkeerd is.

De wetgeving gaat uit van dat de koper voor de koop aan de verkopende partij al zijn wensen en eisen mededeeld (wat veel consumenten dus niet doen, hun fout.)
Als beide partijen het met elkaar eens zijn en eens zijn met het product, met diens eigenschappen, wordt een overeenkomst gesloten. Beide partijen dienen zich daaraan te houden.

Als het product niet volgens die overeenkomst geleverd is of de eigenschappen bezit welke het product volgens de overeenkomst had moeten bezitten, is het product niet conform de overeenkomst, dus non-conform. Soms wordt er gesproken over ondeugdelijk, maar is wettelijk geen enkele term.

Ook de uitspraken van de fabrikant in de media is van toepassing (wetboek 7, artikel 18, lid 1.)

Garantie:
Artikel 6a, lid 1 van wetboek 7 zegt:

[quote]Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.

da
door daimler - Nov 30, 2010 om 10:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

LS,

Ik wil iedereen bedanken voor zijn input; hoe kan ik de uitleg van ikbenik concreet gebruiken om mijn gelijk te halen. Ik kan ze natuurlijk weer aanschrijven, maar het wordt een welles niets verhaal. De DS is in nieuwstaat, maar vertoont gebreken die mogen voorkomen naar 9 maanden. ik zal andere maatregelen treffen om het apparaat te laten repareren. En de kosten proberen te vehalen op deze winkel. Ikj wil nog melden dat ik lid ben ven de consumentenbond...daar hoef je ook niet voor hulp aan te kloppen nogmaals bedankt suggesties zijn welkom