op
door optimixer Nov 6, 2006 om 20:24
Computers & telefonie

Wel of geen videokaart?

Toen ik vorig jaar een nieuwe computer kocht, kreeg ik bij het samenstellen in de winkel het advies geen (aparte) videokaart te nemen. Op mijn vraag, of films kijken dan geen probleem zou geven, kreeg ik als antwoord dat videokaarten voor films kijken niet nodig zijn. Alleen voor heel zware beeldbewerkings-taken en natuurlijk voor het spelen van spellen. Ik speel geen spelletjes op PC dus heb het advies opgevolgd.

Het advies is juist geweest, want ik kan uitstekend films kijken op mijn PC. Maar toch heb ik een klein probleempje. Zodra ik ook maar iets afwijkends doe, even vooruitspoelen, beeld stilzetten of vertraagd weergeven, en vooral 10 seconden terugspringen, dan loopt de hele boel vast, of moet ik een tijdje wachten voor het beeld, vaak vrij schokkerig weer normaal wordt. Hoe groter de file, hoe meer last, en bij VOB's en AVI's meer last dan bij MPG's

Mijn vraag is eigenlijk simpel: als ik alsnog een videokaart in mijn computer laat zetten (zo tussen de 50 en 100 Euro) los ik daarmee deze problemen op? Of zou dit er allemaal niks mee te maken hebben en zou ik het ergens anders in moeten zoeken?

Wat nadere informatie: Windows XP, AMD Sempron 3000, 1024 MB geheugen, en ik bekijk filmpjes meestal in Media Player Classic. De ingebouwde videokaart op het moederbord is een VIA/S3G UniChrome Pro IGP.

Heeft iemand een goed advies? Alvast bedankt!

2184 6 Rapporteer

pa
door paulrichter - Nov 6, 2006 om 21:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

Voordat je kosten gaat maken , kijk even op het moederbord naar de naam en type.

surf via google naar de fabrikant ,en download de laatste updates.

90% kans dat het beter gaat,

Er zit veel tijd tussen het maken van een PC en de verkoop  zodat bijna in alle gevallen de firmware versies verouderd zijn.

p. succes

movieman
door movieman - Nov 6, 2006 om 21:49
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik denk dat dat "schokken" door de traagheid van Windows (de "loops" in de softwarestructuur) veroorzaakt wordt en niet door de videokaart zelf. Als je toch nooit spelletjes speelt (ik ook niet trouwens) dan is da aanschaf van een tweede videokaart in mijn ogen overbodig. Een veel betere optie is de SigmaDesigns RealMagic XCard (ff googelen dan vind je hem wel). Het is een "allround" hardware decoder met alles erop en eraan. Ja zelfs een draadloze afstandsbediening! Dit kaartje kost rond de € 100,- als ik me niet vergis. De onboard chip decodeert MPEG 1 (VCD),2 (SVCD en DVD),3 (audio), 4, divx, xvid, AC-3 (DD 5.1), DTS... noem het maar op. Dit juweeltje kan werkelijk alles! De kaart is geschikt voor zowel PAL als ook NTSC. Beiden met "progressive scan" functie. Ook kun je de beeldverhouding instellen, d.w.z. 4:3 en 16:9. Met de afstandsbediening kun je het beeld zowel horizontaal als ook verticaal "rekken". Er is een externe monitor loop-through en voor de TV heb je keuze uit CVBS (video coax), S-VHS, RGB ja zelfs een speciale HDTV uitgang! Wat wil je nog meer?

P.S.: nee, ik werk niet bij SigmaDesigns. LOL

Groetjes. ;-)

edwardus
door edwardus - Nov 7, 2006 om 23:35
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ligt eerder aan je mediaplayer of aan de instellingen dan aan de kaart zelf. Probeer ook 's een andere, bijv. Real Player, VLC Player, Ivivo, BS Player.

op
door optimixer - Nov 8, 2006 om 06:09
3 Antwoorden / 2 Vragen

Tja, dat krijg je als je zo'n vraag stelt op een forum haha ;-) 4 verschillende antworoden. Zeer bedankt voor jullie reakties.

Een ander player zie ik niet zo zitten: heb dat trouwens al eens eerder geprobeerd en geeft dezelfde problemen.

Updaten van drivers voor die geintergreerde kaart is natuurlijk een prima idee, maar dat heb ik een paar weken geleden al gedaan.

Om alternatieve spullen te gaan kopen, met afstandsbediening en zo zie ik voorlopig even niet zo zitten.

Blijft denk ik toch over het eerste antwoord: toch maar een videokaartje erin laten zetten. Voor 50 Euro kan ik me geen buil vallen, en misscien loopt mijn hele computer dat ook wel wat soepeler. Ik heb uit dat antwoord ook begrepen dat een videokaart een deel van de processor-rekenkracht overneemt. Dat is helemaal nieuw voor me. Weer wat geleerd...

Zeer bedankt voor jullie snelle en deskundige antwoorden!!

freya
door freya - Nov 8, 2006 om 06:10
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo optimixer,

Ik weet niet wat voor video chipset er op het moederbord zit maar met een aparte videokaart  zal het een stuk beter worden. Een aparte videokaart draait helemaal autonoom en heeft z'n eigen videogeheugen waardoor het allemaal een stuk soepeler zal gaan. Dit in tegenstelling tot een videokaart die geïntergreert is op het moederbord en het geheugen deelt met het systeemgeheugen.
Met een aparte videokaart wordt de CPU op het moederbord ontlast en hou je dus ook meer systeemgeheugen over.

m.vr.gr. Freya

movieman
door movieman - Nov 8, 2006 om 07:23
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Volgens mij heb je die vraag al eens gesteld in een andere rubriek maar hier nogmaals mijn antwoord.

Ik denk dat het "schokken" veroorzaakt worden door de traagheid van Windows (dus de software en NIET de hardware). Jouw PC is rap zat! Het is algemeen bekend dat de hardware tegenwoordig sneller is dan Windows (aan kan) derhalve is Linux misschien een optie! De zogenaamde "loops" in de processtructuur van Windows (met andere woorden de nonchalance waarmee dit besturringssysteem geprogrammeerd wordt) veroorzaakt die trage reacties. Draai maar eens voor de gein Windows 98 op je PC. Er zal een wereld voor je open gaan, geloof me! LOL

Mijn advies is om geen 2e videkaart maar een SigmaDesigns RealMagic XCard te kopen. Dit is een PCI-kaart met zowel TV-out als ook monitor-out. Je systeem wordt minimaal belast omdat de kaart alles zelf decodeert. MPEG 1 (VCD), 2 (DVD, SVCD), 3 ,4, DivX, XVid, AC-3 (DD 5.1), DTS ... alles kan dat apparaatje aan! Er zit zelfs een Infra-rood afstandsbediening bij.

http://www.sigmadesigns.com

Geloof me die kaart is een juweeltje! Ik gebruik hem zelf al jaren naar tevredenheid.

Succes.