zadinia
door zadinia Nov 30, 2005 om 14:06
Computers & telefonie

Welke laptop kopen?

Voor een kennis ben ik op zoek naar een laptop. Het enige wat hij er mee wil is op internet kijken wat de beurs doet. Dat is alles. Misschien dat zijn kleindochter er eens een spelletje op wil doen of een briefje schrijven, maar meer niet.

Hij wordt nu aan alle kanten dol gemaakt door verkopers die hem het duurste van het duurste willen aansmeren. Ik ben zelf al aan het kijken geweest op internet en heb gelezen dat hij genoeg heeft aan een laptop met 256/512 MB intern geheugen en een harde schijf van 60GB. Ook dat hij het beste kan gaan voor een lithium ion accu. Maar nu de hamvraag; hoe kom ik er achter welke laptop dit heeft en wat de prijs daar ongeveer voor is? Heeft iemand meer info voor mij?

Oh ja, hij heeft geen kabel thuis, en wil zijn laptop zowel thuis, bij een vriendin als op de camping gebruiken (stacaravan met vaste telefoonaansluiting) Wat kan hij dan het beste nemen om op internet te gaan? Zijn er veel verschillen in tarieven voor de tikken?

Alvast bedankt,
Zadinia

724 5 Rapporteer

du
door dullink - Nov 30, 2005 om 15:01
28 Antwoorden / 0 Vragen

Het type accu is meestal wel te vinden in de lijst met specificaties, bijv. op de website van de fabrikant. Overigens is de lithium ion het gangbare type op dit moment.

Wat betreft internet, uitgaande van inbellen met een normaal modem en vaste telefoonaansluiting, lijkt mij een dienst die gebruik maakt van een speciaal landelijk nummer (0676-xxxxxx, altijd lokaal tarief) het handigst. Zeker als je een abonnement wilt afsluiten (met E-mail adres). De kosten (ook als je niet vanaf thuis inbelt) komen dan altijd op je eigen rekening.

Is E-mail niet noodzakelijk, dan kun je gebruik maken van div. inbel diensten zonder abonnement en/of registratie. Dan komen de kosten (meestal iets goedkoper dan lokaal tarief) op de rekening van de gebruikte (vaste) aansluiting.

czar
door czar - Nov 30, 2005 om 21:41
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Eigenlijk is elke (nieuwe) laptop wel geschikt voor uw kennis.

Even afgezien van dat spelletjes spelen van zijn/haar kleindochter dan. Als dat de nieuwste 3D-spellen moeten zijn, dan heb je meteen wel de duurste laptop nodig die je je kunt indenken. De nieuwste 3D-Games vergen nu eenmaal veel van een computer. Er zijn geen andere toepassingen die zoveel van een computer vergen. Een beetje gamer koopt om de 3 maanden een nieuwe videokaart van tenminste 500 euro en om het half jaar een nieuwe computer van dik over de 1000 euro.
Gaat met om simpele kinder-spellen, dan zal elke notebook wel weer voldoen.

Internetten vergt vrijwel niets van een notebook (foto's bewerken, Word, Excel ed. ook niet overigens). Wel moet je even oppassen dat je ook een verbinding kunt maken. Via de telefoonlijn heb je een modem nodig. Koop dat er meteen bij, veel zal het niet kosten en het kan zelfs al zijn ingebouwd. Maak de verkoper duidelijk dat het een 'normale' telefoonlijn betreft, anders denkt die dat je via een GSM-telefoon wilt internetten.

Elke notebook voldoet dus eigenlijk wel. Het merk Acer is zeer populair omdat ze goedkoop zijn. Voldoet prima voor internet en simpele spelletjes. Het beeldscherm van een Acer is overigens niet geweldig. Je kunt echt niet in fel licht goed lezen wat er staat.

Waar let je op bij je nieuwe notebook?

1. batterij
Wil je lang met de batterij kunnen doen, neem dan een Centrino-processor. Dat scheelt aanzienlijk in batterij-verbruik. Denk aan 2 keer (of meer) zo lang ten opzichte van een reguliere Pentium-4 of Celeron. Zit uw kennis aan de electriciteit, neem dan gewoon een Celeron zou ik zeggen, dat is het goedkoopst.

2. Scherm
Gebruik je het scherm in fel licht, neem dan nooit een glazend scherm! Dat geeft te veel hinderlijke reflecties. Wil je lang met je batterij doen, neem dan een kleiner scherm dat niet zo fel is (maar vooral een Centrino-processor)

3. internet
Zorg dat er een modem bij wordt gekocht dat je kunt aansluiten op een vaste lijn. Op sommige notebooks is dat al ingebouwd, maar meestal niet, omdat de fabrikant er vanuit gaat dat een notebook wordt aangesloten op een GSM-telefoon.
Is er op de vaste aansluiting een ADSL-abonnement aanwezig, dan kun je het beste een notebook met onboard netwerkkaart nemen. Dat hebben veel notebooks wel. En bij ADSL betaal je alleen een maandbedrag, dus kun je de belkosten drukken. Daarbij is het veel sneller. Dat zou ik aanraden indien het beschikbaar is.
Wat de tarieven van de tikken aangaat: neem een abonnement!
Dat heb je er zo uit met je tikken. Je betaalt nog steeds voor de tikken, maar dan wel minder. Op www.wanadoo.nl kun je het verschil zien (ik heb niets met Wanadoo, ik vind het zelfs een kl*te bedrijf!)

Kortom, je kunt vrijwel elke notebook nemen, zelfs recente 2-de hands apparaten. Mocht je 'm ergens nieuw kopen, geef dan duidelijk aan dat je via een vaste lijn wilt inbellen.
Ben je op zoek naar een betrouwvare leverancier bij jou in de buurt, geef maar een gil. Ik werk voor een groothandel in computer-apparatuur en kan je dus wel een adresje geven.

hell-rider
door hell-rider - Nov 30, 2005 om 21:54
573 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Zadinia,

Ach de één loopt er mee weg en een ander loopt er met een grote boog omheen, maar even voor meer informatie kijk even naar de volgende link.

Problemen met Acer!

Ik wens je wel succes met je keuze en laat het even weten wat het geworden is, ik zoek al een paar jaar maar kan geen goede vinden.

Groet,
Hell-Rider

fi
door fixxion - Dec 1, 2005 om 00:01
3 Antwoorden / 0 Vragen

Als je met dit soort vragen zit en dus niet zo veel verstand hebt van laptops zou je dus op zoek moeten gaan naar een firma die je goed kan adviseren en later er ook voor je kan zijn als je vragen hebt.

Een laptop kopen bij een warenhuis of Aldi/lidl is dan zeker niet aan te raden. Een computerdealer bij je in de buurt is dan meestal wel het handigste.

Vraag niet alleen naar de prijs van de laptop maar ook naar wat het kost als je later service nodig hebt. Je kunt wel een goedkope laptop kopen maar daar zit voor de verkoper een minimale marge op. Dus zal hij later ook niet echt veel service kunnen bieden. Tijd is voor hem ook geld.

Koop je dus een goedkope laptop dan kan het goed zijn dat de verkoper later geld zal vragen voor hulp die je nodig hebt.

Zet voor je zelf je wensen goed op papier en laat de verkope daar op reageren en een aanbieding doen. Laat ook bevestigen dat de aanbieding voldoet aan je wensen. Is er iets dat dan niet werkt of niet aanlsuit aan je wensen heb je altijd iets om op terug te vallen en aan te kaarten bij de verkoper.

Vraag ook naar de reparatie-tijden van het merkt dat je koopt en hoe de procedure is bij een mankement. Vele bekende merken hebben een reparatie dienst waar de dealer (of jij zelf) de laptop naar toe moet sturen en dan kan het lang duren voordat je de laptop weer terug hebt.

Ik zelf werk bij een bedrijf dat al meer dan 20 jaar laptops zelf op maat maakt en ook de laptops zelf repareert. We geven 3 jaar garantie en we laten de laptop bij je thuis ophalen en na reparatie weer thuis bezorgen. Je betaalt dan misschien wel iets meer maar daar krijg je dan wel goede service voor.
Maar ook wij zullen je kosten in rekening brengen als je veel extra service nodig hebt. Marges op laptops staan onder druk en iedere leverancier die wil overleven zal zo te werk gaan.

succes met je keuze.
Dennis

mi
door mikro - Dec 1, 2005 om 06:28
68 Antwoorden / 5 Vragen

Eén van de problemen die Zadinia noemt is echter wel dat verkopers je dol maken. Het probleem is dat je niet zomaar een goede verkoper hebt gevonden en snel iemand treft die je inderdaad het duurste van het duurste wil verkopen.

Verstandig is om via fora als deze en internet je al goed te oriënteren. Vervolgens kun je in de winkel laten merken dat je weet wat je wilt en waarover je praat en de evt. onzinverhalen kunt herkennen.