tenormin
door tenormin Mar 11, 2012 om 19:17
Computers & telefonie

Welke toetsen te gebruiken voor b.v. 1 st

Moeilijk te omschrijven "titel v.d.vraag". Is er iemand die me wegwijs kan maken hoe b.v. 10 graden (dus klein nulletje boven naast de 10; st en andere tekens die dus boven klein gegeven kunnen worden. Net als in het Engels th of rd. Die weet ik trouwens ook niet. Weet de euro en het pond, dank zij lieve mensen op het forum. Werk op Windows 7, IE9.

8180 23 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 11, 2012 om 19:48
16878 Antwoorden / 108 Vragen

Dank je wel, Vladja.

vladja
door vladja - Mar 11, 2012 om 19:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je bedoelt deze: 20º Celsius en anderen?

Kan via Alt-toets ingedrukt houden en cijfercombinatie intypen. Zie hier ..

Vladja

Cookies
door Cookies - Mar 11, 2012 om 19:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je Word gebruikt, kan het ook via invoegen - symbool.

vladja
door vladja - Mar 11, 2012 om 19:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De Engelse afkortingen in het klein voor 1 st 2 nd 3 rd 4 th kan ik niet vinden.

Vladja

abarth
door abarth - Mar 11, 2012 om 20:43
845 Antwoorden / 19 Vragen
tenormin
door tenormin - Mar 11, 2012 om 20:47
16878 Antwoorden / 108 Vragen

Alle 3 bedankt, ben er mee geholpen. Wat mij betreft mag het topic gesloten worden want meer is er niet aan toe te voegen, toch? Fijne avond.

freya
door freya - Mar 11, 2012 om 21:22
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Een kleine toevoeging dan toch..... ;-)

Om te beginnen hangt het van de toepassing af in hoeverre je van die speciale tekens gebruik kunt maken. Wanneer het om tekst op het internet gaat (zoals b.v. in een forum), dan ben je afhankelijk van het gebruikte lettertype en dan kun je de bekende Alt-codes t/m 255 gebruiken. Maar let wel op, niet alle lettertypes hebben dezelfde speciale tekens en soms zit een bepaald teken onder een ander codenummer.

Maak je gebruik van een bepaald programma op je computer (b.v. Word) dan kun je het hulpprogramma 'Speciale tekens' gebruiken. Te vinden via Start > Alle programma's > Bureauaccessoires > Systeemwerkset. Met dit programmaatje heb je veel meer speciale tekens tot je beschikking. Je selecteert daar het gewenste lettertype en knipt & plakt vervolgens het gewenste teken in je document.

Freya

tenormin
door tenormin - Mar 11, 2012 om 22:32
16878 Antwoorden / 108 Vragen

Ik had jullie al bedankt, maar zou mijn p.c. ineens zeggen: doe het zelf? Alleen het euro teken werkt, €, zodra ik ook maar 1 andere alt key met bijbehorend nummer (snel) intoets krijg ik de startpagina, in mijn geval De Telegraaf. Hoe bestaat dit of hoe kan dit? En ik was nog wel zo blij. Ik heb wel altijd wat, dat is waar. Ik heb, waar ik dus over schrijf, de verwijzing van Vladja geprint maar hier snap ik dus niets van. Dus misschien toch nog iemand die een andere oplossing heeft.

@abarth, hetzelfde voor jouw advies, help!

freya
door freya - Mar 11, 2012 om 22:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin:

Wellicht dat je het gebruik van de (Alt)-toets (met nummer) niet helemaal goed begrepen hebt? Om te beginnen, je hoeft niet 'snel' te zijn en ten tweede, gebruik niet de (Alt-gr)-toets (zit meestal rechts), maar de (Alt)-toets (zit meestal links).

Kortom, wil je b.v. het '½'-teken, ga dan alsvolgt te werk:

1. Druk op de (Alt)-toets en hou deze ingedrukt.
2. Toets op het numerieke toetsenbord, achtereenvolgens '1', '7' en '1'.
3. Laat de (Alt)-toets los.

Als het goed is verschijnt het ½ teken op de plaats van de cursor.

Voor andere tekens geldt dezelfde werkwijze, alleen met een ander nummer.

Freya

tenormin
door tenormin - Mar 11, 2012 om 23:06
16878 Antwoorden / 108 Vragen

Dag Freya, ik gebruik de alt key links en krijg keurig het euro teken: €. Wat op Vladja's uitdraai staat voor 1/2 ALT 0189 krijg ik dus de Telegraaf. Doe ik nu wat jij me zojuist suggereert ALT 171 vliegt het weer onmiddellijk naar de Telegraaf. Vorige week heeft de p.c. IE automatisch 9 erop gezet en zijn er veranderingen gekomen, zoals al mijn favorieten die links stonden naar de rechterkant zijn verhuist. Zou dat er iets mee te maken (kunnen) hebben? Maar het lukt me voor geen meter. Dat "snel" zijn heb ik toegevoegd als probeersel, omdat mijn gewone tempo niet ging en vlug dus ook niets uitmaakt.

tenormin
door tenormin - Mar 11, 2012 om 23:12
16878 Antwoorden / 108 Vragen

Freya, die laatste toevoeging: Num Lock geeft het goed weer. Krijg jij ook mijn groene pluim. Hurrah!!

freya
door freya - Mar 11, 2012 om 23:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Oh, en zorg wel dat je (NumLock) 'aan' staat, zodat je numerieke toetsenbord 'nummers' geeft en niet als pijltjestoetsen werken.....

Freya

freya
door freya - Mar 11, 2012 om 23:23
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 11 mrt 2012, 23:06]....
op Vladja's uitdraai staat voor 1/2 ALT 0189
....
Dan gebruikt vladja volgens mij een andere toetsenbordindeling, want (Alt) + 189 geeft bij mij '¢' en (Alt) + 171 geeft '½'.....

Reset in IE9 anders eens de instellingen via: Extra > Internetopties > Geavanceerd > Opnieuw instellen.

En probeer het anders ook eens met Firefox.

Freya

tenormin
door tenormin - Mar 11, 2012 om 23:39
16878 Antwoorden / 108 Vragen

½ geld nu ook voor vladja's lijst, dank zij je num. lock. Alles kits nu. Firefox werkt ook okidoki. Op haar uitdraai staat ALT 0189, de jouwe ALT 171 krijg ik dit ½ ook, dus ik happy en ga na mijn nest, nogmaals bedankt voor de moeite.

ti
door timelu - Mar 12, 2012 om 13:37
43 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik altijd deze lijst (daar staan de 1, 2 en 3 wel in):
http://duena.telenet.be/ALT_toetsen_lijst.htm (sorry, zo'n link lukt me niet)
Misschien dat dit nog wat kan toevoegen.

sj
door sjeroan - Mar 12, 2012 om 13:50
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het ook geprobeerd door Alt + 0186 en Alt + 0176 te gebruiken maar nu zit ik met een probleem waar ik geen raad mee weet.
Ten eerste kreeg ik helemaal niets te zien als ik deze combnaties inklikt en wat nog erger is: het accentstreepje dat ik op de 'e' gebruik (accent grave), wordt nu ineens een apenstaartje, duh?????

Weet iemand hier een oplossing voor?

jo
door jorisw - Mar 12, 2012 om 13:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 11 mrt 2012, 19:57]De Engelse afkortingen in het klein voor 1 st 2 nd 3 rd 4 th kan ik niet vinden.

Vladja

In Word gaat dat automatisch. Tenminste, bij mij wel. Gewoon 1st en je krijgt de juiste notatie.

tenormin
door tenormin - Mar 12, 2012 om 14:15
16878 Antwoorden / 108 Vragen

timelu, gelukkig, nog een "slachtoffer" dat niet kan linken; goede site, zou hem willen printen maar dat lukt me dan weer niet. Jammer.

sj
door sjeroan - Mar 12, 2012 om 14:59
6 Antwoorden / 1 Vragen

HELP HELP HELP sinds jullie advies liggen al mijn leestekens op hun kont.
Wat moet ik doen?????

tenormin
door tenormin - Mar 12, 2012 om 15:15
16878 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=sjeroan schreef op maandag 12 mrt 2012, 14:59]HELP HELP HELP sinds jullie advies liggen al mijn leestekens op hun kont.
Wat moet ik doen?????

Heb je de onderkant van je keyboard dan gebruikt? Ik (schreef ze pesterig) ben er prima mee geholpen!

li
door lisette12 - Mar 12, 2012 om 15:37
9 Antwoorden / 0 Vragen

Voor speciale tekens gebruik ik altijd de rechter alt-toets samen met een cijfer of letter. Probeer ze maar eens allemaal uit. Dus open de kladblok, hou de rechter alt-toets ingedrukt en druk dan tegelijkertijd op een cijfer of letter. Nog meer tekens kun je te voorschijn toveren, als je de rechter alt-toets indrukt en dan daarbij ook de rechter shift-toets en dan daarbij nog een letter of een cijfer.

hi
door hipppo - Mar 12, 2012 om 17:16
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=sjeroan schreef op maandag 12 mrt 2012, 14:59]HELP HELP HELP sinds jullie advies liggen al mijn leestekens op hun kont.
Wat moet ik doen?????

Accenten zet ik altijd door eerst het accent te typen en daarna de letter waar het op moet.
Het overkomt mij ook wel eens dat leestekens een andere plek kiezen door oorzaken die ik nog niet heb kunnen achterhalen, als ik een e-mailbericht aan het typen ben. Op goed geluk probeer ik ze dan uit, maar als dat me te lang gaat duren zet ik het programma even uit en dan weer aan, dan is alles weer normaal. Ik ben dan wel mijn bericht kwijt en moet het opnieuw typen.

sj
door sjeroan - Mar 12, 2012 om 17:21
6 Antwoorden / 1 Vragen

Oké dank je hipppo ik zal proberen of het probleem na het opnieuw opstarten voorbij is. Bedankt voor de tip!