jono127
door jono127 Dec 2, 2021 om 10:43
Computers & telefonie

Wie draait er op voor kosten na fraude?

Er is via flubot op mobiele telefoon verhoogd sms verbruik.
Wie draait er op voor deze kosten?
Bij fraude via de bank, wordt dit meestal in zn geheel door de bank vergoed.
Waarom kan dit niet op provider worden verhaald?

1788 7 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 2, 2021 om 10:48
7194 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt dat aan uw provider vragen.
De update sinds 25 augustus:

https://www.kpn.com/beleef/blog/flubot-malware-android.htm

jono127
door jono127 Dec 2, 2021 om 11:19
Antwoorden / 1 Vragen

Provider (KPN) zegt dat hun hier niet voor opdraaien, maar waarom vergoeden banken dan meestal wel alle schade die via fraude is opgetreden?

sjjoppy
door sjjoppy Dec 2, 2021 om 11:23
7194 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt uw Bank nog raadplegen maar geef u weinig kans omdat er zoveel vergissingen worden begaan en de Banken al veel vergoed hebben in het recente verleden.
Het blijft oppassen.

Donuts
door Donuts - Dec 2, 2021 om 10:49
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wie draait er op voor deze kosten?

De gebruiker natuurlijk.

Edit 11.00, volgens mij heb je deze zin later toegevoegd: Waarom kan dit niet op provider worden verhaald?

Het kan niet op de provider worden verhaald omdat het een regelrechte fout is van de gebruiker. Daar heeft de provider helemaal niets mee te maken. Dat zou hetzelfde zijn als een totale onbekende die kosten te laten betalen.

jono127
door jono127 Dec 2, 2021 om 11:16
Antwoorden / 1 Vragen

Waarom worden kosten die via bank fraude zijn gemaakt dan meestal wel door de bank vergoed?

sjjoppy
door sjjoppy Dec 2, 2021 om 11:18
7194 Antwoorden / 3 Vragen

.

Donuts
door Donuts Dec 2, 2021 om 11:27
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@jono: Hoe kom je er bij dat bankfraude meestal wel vergoed wordt? Dat is echt niet zo. Hooguit bij 'spoofing' gebeurd dat, en dan ook zeker niet altijd.

sira
door sira - Dec 2, 2021 om 10:53
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Als ik op internet zoek naar flubot, zie ik meerdere sites waarop vermeld dat de gebruiker het zelf zou hebben geïnstalleerd. Dan is de conclusie dat ook de kosten voor u zijn.

Providers blijken hier ook voor te waarschuwen, ik vond o.a. deze link klik hier
Er zijn meerdere YouTube filmpjes te vinden hoe u flubot kunt verwijderen, waaronder deze klik hier

marita5
door marita5 - Dec 2, 2021 om 10:53
11517 Antwoorden / 15 Vragen
jono127
door jono127 Dec 2, 2021 om 11:17
Antwoorden / 1 Vragen

Deze artikelen heb ik al gelezen, maar vind het vreemd dat banken wel de schade vergoeden en providers niet...

ne
door neodutchio - Dec 2, 2021 om 12:27
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Fraude via een bank word alleen vergoed als er niets verwijtbaar gebeurd is. En dat is in vele gevallen wel zo. En in uw geval is het ook zo dat u iets geïnstalleerd hebt waarbij u alleen verantwoordelijk bent daarvoor. De tegenvraag aan u is dan ook: waarom zou een ander moeten opdraaien voor uw handelen?

Gr
door Grunn1 - Dec 2, 2021 om 12:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

1 stop eens met een vergelijking te maken tussen de bank en een telefoonprovider want het is niet hetzelfde.
Software op je telefoon installeer je zelf en daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Er zijn al meerdere verwijzingen gegeven hoe je het kan verwijderen.
En nogmaals het is geen bank en er is totaal geen enkele overeenkomst met hoe een bank hiermee omgaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 2, 2021 om 13:10
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Samengevat: goed opletten of u hetgeen dat u installeert betrouwbaar is.Helaas is het niet anders, u heeft het zelf geinsttalleerd en dan kunt u de provider niets verwijten.

Hoewel dit naar mijnn mening niet het geval is: Indien er naar uw mening werkelijk bewijsbaar sprake is van fraude, dan is er de weg van aangifte doen.