ton schaaf
door ton schaaf Dec 21, 2012 om 19:22
Computers & telefonie

Windows 8 en e-mail?

Windows 8 en e-mail?.

Na enige aarzeling of het onderstaande een vraag en/of een aanzet tot discussie is, heb ik toch maar gekozen voor de rubriek “Vraag en beantwoord”.

Voor mij ligt een glossy folder over Windows 8, vol met foto’s van blij lachende jonge vrouwen en kinderen voor het scherm van een laptop. Doet me denken aan de advertenties van bekende automerken met schaars geklede dames op de motorkap.

In het hoofdstukje “Met elkaar in contact blijven” staat letterlijk: De app E-mail geeft je toegang tot je e-mail, bijvoorbeeld van Hotmail, Gmail, KPN mail of andere e-mail-service. Je vindt de app op het startscherm.

Was het maar waar! Mij lukt(e) het niet om mijn e-mail (account van Telfort) toegankelijk te maken. Na uren experimenteren (o.a. het terug zetten naar fabrieksinstellingen om weer met een schone lei te beginnen) toch maar eens op Google gekeken.
Tot mijn stomme verbazing en ergernis wordt daar door Microsoft medegedeeld (citaat): “De e-mailapp, die vaak bij Windows 8 en Windows RT wordt geleverd, biedt geen ondersteuning voor het toevoegen van e-mailaccounts die gebruik maken van POP” (einde citaat).Vervolgens worden er drie verschillende adviezen gegeven, die er op neer komen dat je POP-account beter kunt vergeten
.
Zo laat je misschien wel 500.000 computeraars (alleen al in Nederland) met een POP/SMTP-account (onder andere @Telfort.nl, @Kpnplanet.nl, enz.) in de waan dat net zoals bij Windows 7, e-mailen een fluitje van een cent is na installatie.

Voordat ik mijn laptop kocht, heb ik in een vijftal winkels gesproken met verkopers, heb ik (misschien te oppervlakkig) in drie computerbladen gelezen over Windows 8. Niets, maar dan ook niets heb ik gehoord of gelezen over mogelijke problemen met e-mail in Windows 8 als je een POP-account hebt.

Het lijkt wel of Microsoft potentiële klanten bewust onvolledig voorlicht in de glossy folder om maar zoveel mogelijk geld te verdienen.

Ik vraag me dan ook af of door middel van Kassa en/of de Consumentenbond dit gedrag niet aan de kaak kan/moet worden gesteld. Misschien voelt Microsoft zich dan genoodzaakt om door middel van een update o.i.d. het probleem op te lossen.

Tot zover de discussie en dan nu de vraag.

Heeft iemand ervaring om met behoud van het oude POP3-account toch te kunnen e-mailen binnen Windows 8? En zo ja, welk advies heeft hij of zij?

Met vriendelijke groet,

Ton Schaaf.

9083 12 Rapporteer

sw
door swat1500 - Dec 21, 2012 om 19:51
3786 Antwoorden / 0 Vragen

Tenzij ik mij sterk vergis kunt u onder Windows 8 ook gewoon Windows Live Mail installeren. In dit programma kunnen wel gewoon POP e-mail accounts aangemaakt worden naast de hotmail en Gmail adressen.

du
door dullink - Dec 21, 2012 om 20:22
28 Antwoorden / 0 Vragen

De Telfort e-mail servers ondersteunen naast (wellicht verouderde?) POP3 ook IMAP. Zo ver ik kan lezen op het internet is dat precies wat de e-mail app van Windows 8 wil gebruiken.

De instellingen zijn verder hetzelfde; pop3.telfort.nl voor inkomende post en smtp.telfort.nl voor uitgaande post.

edrick3
door edrick3 - Dec 21, 2012 om 20:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ton schaaf,

Lees ook eens op dit forum.

Suc6

gsm
door gsm - Dec 21, 2012 om 21:00
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De metro mail app is inderdaad alleen voor imap geschikt.

Je kunt gewoon Windows Live Mail 2011 gebruiken (zie ook hier), maar ook via Outlook.com schijnt pop mogelijk te zijn.

Het met de metro Mail app ook zo (klik). De zaak is dus niet hopeloos.

Een goed alternatief is ook om Thunderbird te gebruiken.

gsm
door gsm - Dec 21, 2012 om 21:01
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het kan ... met de metro Mail app.ook zo bedoelde ik.

ton schaaf
door ton schaaf - Dec 21, 2012 om 22:22
62 Antwoorden / 46 Vragen

Het werkt!!!!!

Windows Live Essentials 2012 gedownload. Ik had al een Live-account op mijn desktop. De servergegevens van de inkomende en uitgaande mailserver pop3.telfort.nl en smtp.telfort.nl van Telfort ingevuld op de laptop. Testbericht naar laptop en ander testbericht naar desktop. Beide komen binnen, zowel op de laptop als op de desktop.

Dankzij de reacties op mijn bericht en enige computerervaring van mijzelf, was het uiteindelijk betrekkelijk eenvoudig.

Ik zou jullie allemaal wel een biertje willen aanbieden, want mijn probleem is opgelost.

Blijft de vraag waarom Microsoft de oplossing niet meteen heeft ingebouwd in Windows 8? Ik denk dat er veel mensen zijn die dezelfde problemen ondervinden en niet zelf instaat zijn de vereiste handelingen te verrichten.

Allemaal bedankt en fijne feestdagen.

Ton Schaaf.

edrick3
door edrick3 - Dec 22, 2012 om 10:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ton schaaf,

Mooi zo!
Bedankt voor het terugmelden.

Fijne feestdagen.

gsm
door gsm - Dec 22, 2012 om 22:40
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Voor de volledigheid:
KPN levert een instructie voor Windows 8 (klik).
Dat is ook hun verantwoordelijkheid volgens mij.

sweeterlake
door sweeterlake - Dec 23, 2012 om 01:17
468 Antwoorden / 16 Vragen

Ja, ik gebruik onder Windows 8 Pro nog steeds mijn Outlook2010!

Wat u kenschetste kwam ik ook tegen, gebruik het niet, laat het links liggen.

Wel zou het mogelijk moeten zijn met IMAP, of dat ook daadwerkelijk daaronder functioneert?

richard83
door richard83 - Dec 24, 2012 om 18:36
386 Antwoorden / 28 Vragen

Is goed dat ik maar leest. Wouw er een aan schaffen.

lieflijke
door lieflijke - Dec 27, 2012 om 17:43
153 Antwoorden / 59 Vragen

"blij" te horen dat dat inderdaad onmogelijk is en het niet aan mij ligt na ettelijke malen proberen naast mijn Live account ook mijn Telfort account te gaan gebruiken.

ik heb uiteindelijk gewoon Windows Live Mail geïnstalleerd, waar zo veel accounts in kunnen als je wilt, met uitgebreide tools. gebruik ik al tijden en bevalt heel goed.

echt balen en slordig natuurlijk van Windows.

sowieso nogal een gevogel en gepiel, W8, met accounts en nu ook weer met Bluetooth

succes met de discussie!!

ja
door jacobus12345 - Feb 11, 2013 om 20:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb Outlook uit Microsoft Office 10 geinstalleerd en 2 Pop3 accounts aangemaakt en beide werken goed in Windows 8.

Jac