ar
door arnt Nov 12, 2013 om 10:36
Computers & telefonie

Windows XP Home stationsletters

Ik heb een ext. HD 1TB waarop beschikbaar 594 GB. Als ik die inplug vermeldt hij stationsletter H. Als ik een bestand van 98 GB daar naar toe wil kopieren krijg ik de boodschap dat het bestand te groot is. Een bestand van 5 GB kan ik probleemloos overzetten.
Het is een Freecom Mobile Drive XXS USB Device 1 TB HD in het formaat FAT32. Tot voor kort had ik geen problemen met het verplaatsen van grote bestanden van en naar deze HD, dus ik vermoed dat ik op een verkeerde manier bezig ben geweest met het toekennen van stationsletters
Op diezelfde poort had ik eerder een externe HD 60GB die ik stationsletter M had gegeven die ik vervolgens weer heb verwijderd. Ik vermoed dat Windows ergens heeft vastgelegd dat op die poort nog steeds een ext. HD van 60GB zit, waardoor er een conflict is ontstaan.
Ik kan dat op de 1TB schijf helaas niet ongedaan maken omdat ik op deze HD de mogelijkheden van systeemherstel heb gewist op de laatste na.
Hoe los ik dat op? Bij voorbaat dank en vriendelijke groet

472 10 Rapporteer

gsm
door gsm - Nov 12, 2013 om 11:06
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De maximale bestandsgrootte op een FAT32 partitie is ongeveer 4 GB.

Wil je grotere bestanden kwijt kunnen, dan zou je de schijf opnieuw kunnen formatteren met NTFS (alle data gaat dan wel verloren) en de schijf zal op andere computers wellicht niet te benaderen zijn.
Ook als je Windows opnieuw installeert kan NTFS problemen opleveren met de toegangsrechten.

gsm
door gsm - Nov 12, 2013 om 11:17
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Microsoft heeft sinds 2009 ook een exFat bestandssysteem waarop wel heel erg grote bestanden kunnen worden gebruikt.

ar
door arnt - Nov 12, 2013 om 11:39
37 Antwoorden / 5 Vragen

GSM, dank voor je snelle reactie. Maar ik begrijp het niet goed, want voorheen werkte deze Freecom HD prima met verplaatsen van bestanden van 98 GB, waarom zou dat nu opeens niet meer het geval zijn?
Arnt

edrick3
door edrick3 - Nov 12, 2013 om 12:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo arnt,

Misschien kun je iets met deze info.
Kun je zélf de stationsnaam wijzigen!

Suc6

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 12, 2013 om 12:51
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=arnt schreef op dinsdag 12 nov 2013, 11:39]GSM, dank voor je snelle reactie. Maar ik begrijp het niet goed, want voorheen werkte deze Freecom HD prima met verplaatsen van bestanden van 98 GB, waarom zou dat nu opeens niet meer het geval zijn?
Arnt
Het gaat erom dat één enkel bestand niet groter dan 4 GB kan zijn. Heb je 49 bestanden van 2 GB is dat geen probleem.

ar
door arnt - Nov 12, 2013 om 13:11
37 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 12 nov 2013, 12:12]Hallo arnt,

Misschien kun je iets met deze info.
Kun je zélf de stationsnaam wijzigen!

Suc6

Ik heb de stationsnaam gewijzigd naar M (die procedure was mij overigens bekend), maar het probleem blijft de melding dat er onvoldoende ruimte is op de Freecom HD, terwijl er feitelijk een zee van ruimte is als ik op eigenschappen klik. (594 GB beschikbaar).

ar
door arnt - Nov 12, 2013 om 13:17
37 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 12 nov 2013, 12:51][quote=arnt schreef op dinsdag 12 nov 2013, 11:39]GSM, dank voor je snelle reactie. Maar ik begrijp het niet goed, want voorheen werkte deze Freecom HD prima met verplaatsen van bestanden van 98 GB, waarom zou dat nu opeens niet meer het geval zijn?
Arnt
Het gaat erom dat één enkel bestand niet groter dan 4 GB kan zijn. Heb je 49 bestanden van 2 GB is dat geen probleem.

Vreemd, want voorheen kopieerde ik probleemloos Norton Ghost bestanden van >35 GB. Maar ik bedenk mij nu dat die bestanden werden gekopieerd van en naar FAT32 externe HD's terwijl ik nu datzelfde probeer te doen van een NTFS naar een FAT32 ext. HD. Zou het daaraan kunnen liggen?

gsm
door gsm - Nov 12, 2013 om 13:18
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ging het vroeger echt wel om één groot bestand (zie opmerking van lekkerisdat) en niet om bijvoorbeeld een map met meerdere en per stuk kleinere bestanden. Een enkel bestand moet nog steeds kunnen, als dat voor die tijd ook kon, tenzij je zelf de schijf opnieuw geformatteerd hebt met FAT32. Het veranderen van de letter mag helemaal niets uitmaken.

Misschien is het nodig om een schijfcontrole op de externe schijf uit te voeren

ar
door arnt - Nov 12, 2013 om 13:35
37 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gsm schreef op dinsdag 12 nov 2013, 13:18]Ging het vroeger echt wel om één groot bestand (zie opmerking van lekkerisdat) en niet om bijvoorbeeld een map met meerdere en per stuk kleinere bestanden. Een enkel bestand moet nog steeds kunnen, als dat voor die tijd ook kon, tenzij je zelf de schijf opnieuw geformatteerd hebt met FAT32. Het veranderen van de letter mag helemaal niets uitmaken.

Misschien is het nodig om een schijfcontrole op de externe schijf uit te voeren

Er begint een lichtje te branden! Voorheen plaatste Norton Ghost een serie bestanden van elk maximaal 4.194.176 kB als back-up naar een FAT32 ext HD. Vervolgens kopieerde ik die naar de 1 TB Freecom FAT32. Geen vuiltje aan de lucht dus. Nu moest ik mijn eerste back-up HD vervangen en het werd een NTFS HD, zodat Norton Ghost geen belemmering ondervond om zeer veel grotere back-ups te genereren van plusminus 35 GB. Als ik me goed herinner biedt Norton Ghost de mogelijkheid om de bestanden te limiteren. Ik ga dat onderzoeken en meld me weer. In ieder geval alvast mijn dank voor het meedenken.

ar
door arnt - Nov 12, 2013 om 20:55
37 Antwoorden / 5 Vragen

Aan allen die gereageerd hebben,
Het probleem is opgelost, het ging inderdaad om bestanden groter dan 4 GB die door Norton Ghost op de NTFS HD werden weggeschreven en daarom niet gekopieerd konden worden naar de FAT32 HD,
Norton Ghost heeft wèl de mogelijkheid om de bestandsgrootte aan te passen, zodat daarmee het probleem is opgelost.
Nogmaals dank voor jullie hulp en vriendelijke groet,
Arnt.