tonnieboy
door tonnieboy Oct 29, 2007 om 14:08
Computers & telefonie

Windows XP opstartmenu

Vrijdagmorgen wilde de HP Pavilion met Windows XP Home + Pro niet op de normale manier opstarten,  maar deze bleef hangen zodat  het bureaublad en normale menu nooit verschenen.
Na hulp door een vriend is het gelukt om de PC weer aan de praat te krijgen en vreemd genoeg zijn alle gegevensbestanden van 2 accounts volledig verdwenen (nergens de mappen terug te vinden), terwijl die van alle andere accounts wel volledig bewaard zijn gebleven.
Na laatste gebruik is windows normaal afgesloten en weigerde dus de volgende dag.
Tot tweemaal toe is een HP recovery programma doorgelopen waarbij expliciet was vermeld dat de gegevensbestanden niet verwijderd zouden worden. Nu blijken dus toch honderden bestanden weg te zijn.

Kan iemand me in Jip en Janneke taal uitleggen wat er misgegaan kan zijn en of er nog een gerede kans is dat de bestanden elders op de harde schijven zijn geparkeerd? Het enige stuk hardware van de PC dat een storing heeft is de CD/DVD rewriter, die vreemde geluiden maakt en weigert om te branden.

540 3 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Oct 29, 2007 om 19:07
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Bij afsluiten is de netschakelaar niet omgezet. Bij een oudere PC met windows 1998 had ik regelmaat dat die bleef hangen of bi starten bego met de mededeling dat windows niet goed was afgesloten. Dan liep er een startmenu door waarna de PC vaak herstart moest worden om dan weer gewoon te kunnen beginnen met de goede instellingen.

Nu bleek via boot menu starten in veilige modus ook niet mogelijk en was het normale menu dus onbereikbaar.

Woensdag komt er een specialist langs, die ernaar zal kijken en verder zoeken. Die zal ik in elk geval de antwoorden op mijn vraag in deze rubriek laten lezen. Alvast bedakt voor uw reactie GSM

geer56
door geer56 - Nov 5, 2007 om 15:21
100 Antwoorden / 9 Vragen

Dat komt omdat die merk PC s Hp Pacard bell ect allemaal een hidden partitie hebben en daar kan je die rommel vinden maar dat gaat niet zommar je moet wel iets van computers weten

gsm
door gsm - Nov 5, 2007 om 21:28
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Citaat:
Windows is normaal afgesloten en weigerde de volgende dag....

Dit komt helaas vaker voor. Bij het afsluiten is waarschijnlijk toch iets fout gegaan. Soms wordt net iets te snel de stroomschakelaar uitgezet en is dat dan de oorzaak, maar meestal is de oorzaak duister. Het laatste wat teruggeschreven wordt op de schijf is het register en daar is waarschijnlijk iets mee misgegaan, zodat een registerbestand is beschadigd. Het kan echter ook nog zijn dat de PC niet kon starten door de weigerende DVD brander.
Hiervoor helpt het in een aantal gevallen om de PC te resetten, door de AAN/UIT knop te drukken, terwijl de PC NIET op de netspanning is aangesloten.

In dit soort gevallen is het aan te raden om eerst Last Known Good of een Herstelpunt terug te zetten als dat nog gaat, bijvoorbeeld in de Veilige mode.

Een andere mogelijkheid is om vanaf een Windows XP CD de Herstelconsole te starten: Booten van de CD en in het eerste menu voor Reparatie kiezen (R).
Als Windows dan weer te starten is eventueel nog Last Known Good of een herstelpunt kiezen van de vorige dag en dat terugzetten.
Elk Herstelpunt bezit een Snapshot van het register.

Ik vrees dat nu, na een aantal recovery slagen, dit echter niet meer het gewenste effect heeft. U kunt kijken of er nog herstelpunten ziin. Maar het is zeer de vraag of u er iets aan heeft met betrekking tot de verloren bestanden. Op zijn minst zou u onder Documents and Settings de gebruikersmappen moeten aantreffen.

Voor dit soort situaties helpt eigenlijk alleen een recent gemaakte goede backup. U kunt nog met het programma Recuva gaan zoeken  naar de verloren bestanden en deze daarmee eventueel terug zetten op een ANDERE partitie.

Groet,
GSM