ronald4545
door ronald4545 Aug 29, 2005 om 02:11
Computers & telefonie

Xp en 98

hoi ik heb een pc met win xp en ik vraag me af of je naast xp ook win 98 kan instaleren omdet ik veel oude spellen heb die op xp het niet (goed)doen kan iemand mij helpen alvast bedankt   ronald

703 8 Rapporteer

ronald4545
door ronald4545 - Aug 29, 2005 om 14:08
28 Antwoorden / 31 Vragen

oke heel erg bedankt maar hoe maak je  zoon partje???

tetter
door tetter - Aug 29, 2005 om 14:08
174 Antwoorden / 14 Vragen

Het is inderdaad mogelijk om windows 98 en xp naast elkaar te installeren. Hiervoor moet wel een bepaalde volgorde aangehouden worden.

werkwijze: formateer de harde schijf en maak twee partities aan. Installeer vervolgens eerst windows 98 op 1 van de partities en als dit gelukt is, installeer je windows xp op de andere. Nu kun je bij het opstarten kiezen welk besturings systeem je wilt draaien.

succes !

ag
door agro - Aug 29, 2005 om 15:45
6 Antwoorden / 0 Vragen

De eenvoudigste manieren zijn met;

Norton partition magic

of

Disk Expert van Easy Computing

pe
door peri - Aug 29, 2005 om 20:47
6 Antwoorden / 4 Vragen

Of je gaat achtereenvolgend naar: Configuratiescherm - Systeembeheer - Computerbeheer - Schijfbeheer - Help - schijfbeheer - Controlelijst, nieuwe schijf toevoegen. Vanaf hier wordt je verder gewezen hoe je een partitie moet aanmaken.

Een andere manier is; als je XP toch gaat verwijderen (formateren C-schijf) Na het formateren voor: verwijderen huidige C-partitie. De computer vraagt dan of je een nieuwe partitie aan wilt maken. Hier ga je dan de twee nieuwe partities aanmaken. Als je goed oplet volgt het zichzelf.

Succes, PeRi

ge
door gertjan30 - Aug 29, 2005 om 21:49
7 Antwoorden / 0 Vragen

Let wel op dat je je harde schijf formateert als FAT32 en niet als NFTS. Anders zal win 98 niet werken

jo
door joem - Aug 30, 2005 om 13:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

het ligt aan de grootte van de spellen, maar je zou ook aan een VMware Virtual Macine kunnen denken. Dit is een programma die je gewoon op bijvoorbeeld XP installeerd, waarna je in het programma een Virtuele Compter aanmaakt, dus bijvoorbeeld Windows 98. Je kan deze VM zoveel werkruimte geven als je wilt, dus het zou kunnen werken. Ikzelf draai een Server op een Virtuele PC, mijn eigen PC is XP, op VM draait Linux. Kan allemaal.

kr
door krogtwil - Aug 30, 2005 om 15:50
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nogal wat ervaring opgedaan met verschillende operation systems op één machine. Mijn advies is:

Eerst je harde schijf helemaal met nullen beschrijven. Dan ben je zeker dat al het oude niet meer terug te vinden is.

Dit doe je met een gratis te downloaden programma'tje Killdisk. Via
Google of via Killdisk.com gemakkelijk te vinden. Je download het
direct naar een diskette. Machine uitzetten, diskette Killdisk plaatsen
en machine aanzetten.

Daarna formatteer je de harde schijf met het DOS programma FORMAT. Dit
programma vind je nog onder  Windwos 98. Opslaan op een
diskette.  Als je dit doet, dan ook gelijk het programma FDISK op
de diskette zetten. De diskette aanmaken als zelfstartende diskette. Na
Killdisk zelfde procedure volgens voor formatteren en schijfindeling
(partities maken). Na het formatteren machine weer uitzetten en weer
aanzetten. Dan weer de partities formatteren. Hierna eerst W98 en dan
WXP installeren. Voor meer detali info zie mijn site
http://www.krogt.net

ronald4545
door ronald4545 - Aug 30, 2005 om 16:18
28 Antwoorden / 31 Vragen

oke alle maal heel erg bedankt voor de info het is gelukt   groetjes ronald:)