no
door noontje Apr 4, 2006 om 09:47
Computers & telefonie

Zit ik aan mijn nieuwe abonnement vast

Hallo allemaal,

mijn vraag is : als een medewerker van upc je opbelt om je abonnement te veranderen en je hebt  telefonisch toestemming gegeven om dat abonnement  te veranderen en je krijgt een ander soort contract dan dat je telefonisch hebt afgesproken zit je dan daar aanvast of kun je daar nog onderuit??? weet hier iemand een antwoord op? bvd.

496 9 Rapporteer

dirck
door dirck - Apr 4, 2006 om 10:13
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij geldt hier de colportagewet, dus kun je binnen 8 dagen je contract weer ongedaan maken.

brynnar
door brynnar - Apr 4, 2006 om 10:41
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Nee, dit is geen colportage, maar verkoop op afstand (iets heel anders). Bij koop op afstand (telefoon, fax, e-mail, internet) heb je het recht om deze koop binnen 7 werkdagen te ontbinden. Voor meer informatie, zie de volgende link:

Winkelen op internet, per telefoon, post of fax: bescherming van de consument bij kopen op afstand

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - Apr 4, 2006 om 10:48
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Ter aanvulling: annuleer altijd per aangetekende post. Je wilt niet weten hoe vaak dergelijke post 'zoek' raakt.

Mvgr - B

dirck
door dirck - Apr 4, 2006 om 12:50
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry Brynnar, je hebt inderdaad gelijk.

Ik dacht altijd dat als je zelf belt om iets te bestellen, dat dan de
wet "koop op afstand" gold en als je gebeld werd dat dan de
"colportagewet" gold. (weer wat geleerd)

Het telefonisch aanbieden van producten is ook een soort
colportage, maar dit valt niet onder de colportagewet.

brynnar
door brynnar - Apr 4, 2006 om 13:01
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Dirck,

Geeft niets, heel veel mensen vergissen zich hierin. Voor de duidelijkheid over wat colportage precies is: artikel 1.1.c uit de colprtagewet luidt:

Colporteur: degene die in de uitoefening van een beroep of bedrijf door persoonlijk bezoek dan wel door of in samenhang met de aanprijzing van een goed of een dienst in een groep van ter plaatse van de aanprijzing aanwezige personen, tracht een particulier te bewegen tot het sluiten van een overeenkomst, strekkende tot het aan deze verschaffen van het genot van een goed, het aan deze verlenen van een dienst of het door deze als kredietnemer deelnemen aan een goederenkrediet;

Erg formeel allemaal, maar het komt erop neer dat er van colportage sprake is als iemand fysiek bij je aanbelt om iets te verkopen. Dit is dus geen telefonische verkoop. Artikel 1.3 verduidelijkt dat het bezoek niet op uitnodiging is (Tupperwareparties of een financieel adviseur die je zelf hebt uitgenodigd vallen dus niet onder colportage).

Hopend e.e.a. verduidelijkt te hebben.

Mvgr - B

dirck
door dirck - Apr 4, 2006 om 13:07
3201 Antwoorden / 3 Vragen

het is me al een stuk duidelijker geworden, ik heb net hele stukken gelezen over het hoe en wat.

brynnar
door brynnar - Apr 4, 2006 om 13:31
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Dirck, ik zag al dat je er je voordeel mee doet (je was me net voor bij deze vraag: colportage ) Hoe meer mensen je hiermee kunt helpen, hoe beter.

Mvgr - B

no
door noontje - Apr 5, 2006 om 08:44
3 Antwoorden / 2 Vragen

hoi brynnar en dirck,

bedankt voor jullie snelle reacties ik ben een stuk wijzer geworden.

met vriendelijke groet,

noontje

ri
door ritshit - Aug 6, 2006 om 14:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het mag dan wel onder een wet vallen dat je het binnen 7 dagen mag ontbinden, maar als je een ander abo krijgt dan waar je toestemming voor hebt gegeven, is er geen overeenkomst en dus geen contract. Gewoon niet betalen want ze kunnen geen overeenskomst laten zien/horen.