ja
door jager1 Sep 29, 2010 om 12:47
Elektronica & tv

Aansluitwaarde

Hallo,

Wij zijn van plan een nieuw fornuis aan te schaffen met een electr. oven.
De leverancier geeft aan een aansluitwaarde van 7400 W
Kan ik deze oven gebruiken? Wij hebben een 16Amp beveiliging.
Graag jullie advies.
mvrgr.
Hans

18323 16 Rapporteer

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 29, 2010 om 13:11
229 Antwoorden / 7 Vragen

Voor deze oven heb je minimaal 2 groepen van 16 Ampere nodig.

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 29, 2010 om 13:13
229 Antwoorden / 7 Vragen

2 x 16 Amp x 230 V = 7360 Watt

poltol
door poltol - Sep 29, 2010 om 15:05
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U kunt twee groepen samen laten lopen in één buis en dan met een Perilex doos en stekker de zaak toch op één wandcontactdoos in pluggen

PERILEX spullen

Vr.gr. poltol

erik008
door erik008 - Sep 29, 2010 om 15:15
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Je hebt daarvoor een in je meterkast een aparte krachtgroep of een fornuisgroep nodig.
Vraag je installateur om advies.

vladja
door vladja - Sep 29, 2010 om 15:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je moet ook je hoofdstop laten aanpassen, normaal is dat 25 A, dat moet 35A worden.,

Vladja

erik008
door erik008 - Sep 29, 2010 om 15:52
1401 Antwoorden / 25 Vragen

35A zou ik niet adviseren.
7400W is 32A
Hou je nog 3A over voor de rest van het huis oftwel 690W
Ombouw naar kracht 3X25A lijkt mij het beste (zelfde vast recht)

ja
door jager1 - Sep 30, 2010 om 11:12
11 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo allemaal,

Hartelijk bedankt voor jullie tips en adviezen inzake de aanschaf van een fornuis met elec. oven. Er komt nogal wat voor kijken en ik denk dat wij op onze leeftijd (70+) hier maar niet aan moeten beginnen.
Nogmaals hartelijk dank allemaal.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 30, 2010 om 15:40
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ jager:

Dat is een flinke oven! Normaal moet een oven ook op de helft goed kunnen werken, doch dan is de opwarmtijd aanmerkelijk langer.

Een zekering is zo ontworpen dat ze een uur lang 2 maal de nominaalstroom moet kunnen weerstaan.
Bij een fornuis mag je een gelijktijdigheidsfactor toepassen van 0,6. Doch dan blijft het afgenomen vermogen nóg aan de hoge kant voor één 16 Amp. zekering.

Want wanneer je het aan laat sluiten op 20 Amp. enkelfasig, dan dient de hoofdzekering 1 maal 35 Amp. te worden. Of dat bij jullie mogelijk is weet de energieleverancier. Ik heb dat ooit gehad bij een voorloper van Essent.

In ieder geval, wanneer het daarom 3 maal 35 Amp. zou worden, betaal je per jaar bijna €1000,- vastrecht en dat is veel meer dan je nu aan vastrecht betaalt. Één of drie maal 25 Amp. mag niet bij een 20 Amp. eindgroep, omdat de beveiliging dan niet meer selectief is. Er moeten 2 trappen tussen zitten.

Blijft over het op één aparte kracht eindgroep aan te sluiten van 2 of drie maal 16 Amp. doch daarvoor moet je wel dan één hoofdzekering hebben. Dan kan in nieuwbouw al wel zo zijn, doch er zal een aparte eindgroep gemaakt moeten worden. Dat hoeft niet zoveel te kosten wanneer de meterkast tegen de keuken ligt.

Om twee eindgroepen in één buis naar een 5-polig Perilex stopcontact te voeren is geen goed advies van poltol, omdat geen draden van verschillende éénfasige eindgroepen in één buis gelegd mogen worden! Dat druist in tegen de regel van de NEN 1010 dat een installatie OVERZICHTELIJK en doelmatig dient te worden aangelegd.

Mogelijk zijn er gasfornuizen met een elektro-oven die minder vermogen vraagt.
Je bent dan wel 70 +, maar wat zegt dat? Je kunt wel 100 worden. Als je vrouw van bakken houdt moet je haar dit niet ontzeggen.
Doch wanneer slechts een enkele keer gebakken wordt is het aanschaffen van een kleiner oventje dat op één fase 16 Amp. kan werken de moeite van het overwegen waard.

Hardware ERror MAN.

ro
door ron530 - Sep 30, 2010 om 16:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik denk dat het hier gaat om de maximale aansluitwaarde want 7,4 kwh is wel erg veel. Als je het vermogen van alle platen en de oven bij elkaar optelt haal je dat ook wel, enkel de praktijk is anders. Als het een huishoudelijk apparaat betreft zal de elektricien geen drie fasen aanleggen maar twee fasen met een nul leiding. Deze fasen worden dan verdeeld in de groepenkast zodat er een evenredigheid in de belasting ontstaat.

erik008
door erik008 - Sep 30, 2010 om 18:41
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@ron530
Dat heet een fornuisgroep

In de praktijk zal de installateur kijken of er kracht(3 fasen) aanwezig is.
Als dat niet zo is, moet je eerst de hoofd aansluiting ombouwen.
Daarvoor heb je nogal wat kosten aan je netwerk leverancier voor de nieuwe meter.
Als je pech hebt, moet je ook nog een hoofdschakelaar installeren.

De kosten kunnen meevallen, maar bij een oude woning flink uit de hand lopen.

ro
door ron530 - Sep 30, 2010 om 19:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@Eric008, je gaat er aan voorbij dat de aansluitwaarde 7,4 kwh is. Drie fasen "krachtstroom" zijn in een modern huis niet te vinden. Met de theoretische aansluitwaarde moet je alle platen en de oven gelijktijdig op vol vermogen gebruiken, brand gelijk je hele huis af. Maar het gaat hier om een fornuis voor huishoudelijk gebruik dus algemeen bruikbaar.

erik008
door erik008 - Sep 30, 2010 om 19:35
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@ron530
Een gewoon huishoudelijk fornuis heeft geen aansluitwaade boven de 3600W
Soms zijn dit soort zware units van 2 aansluitsnoeren voorzien om ze in een gewoon huis te plaatsen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 1, 2010 om 02:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Erik en Ron::

Ons elektrisch fornuis was meer dan 9 kWatt. Dat werd op 1 fase 20 Amp. aangesloten en ik kreeg nog geld toe voor de gehele aansluiting, van de netwerkbeheerder/stroomleverancier. Nadat ik deze een handgeschreven rekening van mezelf had gestuurd.;-)

Doch jager1 heeft hier niet over een el.fornuis van 7,4 kWatt doch over een fornuis met een elektrische oven van 7,4 kWatt geschreven. Er staat nergens dat het om een geheel elektrisch fornuis gaat. Want dat zou een veel hogere aansluitwaarde hebben.
Bij de berekening van beveiliging en bedrading wordt nooit van de maximale aansluitwaarde uitgegaan doch van het opgenomen vermogen na vermenigvuldigen met een gelijktijdigheidsfactor. Die mag voor een fornuis op 0,6 gesteld worden. Zie mijn vorige reactie.

H. (el.techn.installateur, ook middelbaar installatietechn. genaamd)

bobmalooga
door bobmalooga - Oct 1, 2010 om 09:18
229 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=erik008 schreef op donderdag 30 sep 2010, 19:35]@ron530
Een gewoon huishoudelijk fornuis heeft geen aansluitwaade boven de 3600W
Soms zijn dit soort zware units van 2 aansluitsnoeren voorzien om ze in een gewoon huis te plaatsen.

Elk elektrisch fornuis met 4 pitten of meer heeft een aansluitwaarde boven de 3600Watt, meestal 7400W, dat gaat namelijk nog net met 2 groepen.
Als je de groepenkast moet laten aanpassen en eventueel de aansluiting moet laten verzwaren plus het aanleggen van de leiding dan komen er toch een hoop extra kosten bij en kan ik me goed voorstellen dat mensen dan toch maar verder gaan op gas.
Ik heb het 2 jaar geleden zelf gedaan en ik was voor de onderdelen, groepenkast (ok, een compleet nieuwe), meterverzwaring en leidingen ruim 800 Euro verder, als daar nog arbeidsloon bijkomt zou ik toch even 2x nadenken.

erik008
door erik008 - Oct 1, 2010 om 11:08
1401 Antwoorden / 25 Vragen

In mijn eerder bericht schreef ik fornuis...dat moet oven zijn.
Wat de gelijktijdigheidsfactor betreft voor een groep waar 1 apparaat op zit is 1
De factor zakt zodra je kunt verwachten dat niet alles tegelijk aan staat.

Volgens NEN-EN-IEC 60439-3 is factor 0,6 bij meer als 6 groepen.
Deze gegevens komen uit een vademecum van 1999 en kunnen inmiddels weer anders zijn.
Ik heb de voorschriften de laatste 10 jaar steeds strenger zien worden.
Dit heeft mede te maken met fabrikanten die o.a. bedrading op de markt brengen die steeds krapper aan de specificaties voldoen.

Ik moet de vraagsteller ook aanraden om dit soort berekeningen aan hun eigen installateur over te laten, omdat die ter plekke kan zien, hoe de vork in de steel zit.

Ik denk dat het voor de vraagsteller wel duidelijk is nu.
Dat je eerst de bijkomende kosten in kaart moet brengen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 1, 2010 om 21:15
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Erik:

Bij een gelijktijdigheidsfactor van 1 gaat men er van uit dat een apparaat vol vermogen urenlang aan staat. Dat is niet het geval bij een thermostatisch gecontroleerd apparaat en met meerdere elementen. Beide is aan de orde bij een oven.

Bij ons fornuis met een aansluitwaarde van ruim 9 kWatt is nog nooit de 20 Amp. 220 Volt schroefautomaat aangesproken. Dan hebben we het over een af te nemen vermogen van 4,4 kWatt. Dat is minder dan de helft van de aansluitwaarde. De IJ.C. vond kennelijk een gelijktijdigheidsfactor van 0,4 in orde en dat was het ook. De schroefautomaat heb ik geregeld bevoeld wanneer er gasten bleven eten en uitgebreid gekookt werd. Niets te warm.

Jij hebt het over de hoofdbeveiliging berekening middels een gelijktijdigheidsfactor en ik heb het over één eindgroep met één apparaat waar je een gelijktijdigheidsfactor aan toe mag kennen.

H.