door wimred Nov 27, 2012 om 09:53
Elektronica & tv

Abnormale stijging tarief digitale TV

Wij hebben digitale kabel TV van UPC. Zeer onlangs kregen wij bericht, dat de kosten met maandelijks € 3,16 zullen stijgen. Mijn reactie naar UPC was de volgende:
Ik ontving per e-mail Uw info over de tarief stijging per 1-1-2013. Dit is in mijn geval
€ 3,16/mnd c.q. € 9,48/kwt. Het huidige tarief per kwartaal is nu voor kabelTV+radio € 17,79 + digitale TV met DVR € 9,66 = € 27,45 -/- actiekorting ad € 1,53. Netto € 25,92/kwartaal.

Als ik het goed begrijp is de tariefstoename dus 34,5% van € 27,45. Bent U niet abuis? een dergelijke abnormaal grote stijging kan natuurlijk niet veroorzaakt zijn door kosten-stijgingen. De invloed van BTW van 19% naar 21% betekent slechts een toename van 1,7% over € 27,45.

Graag hoor ik Uw verklaring hiervan. Ik ben voornemens om deze abnormale procentuele toename ter beoordeling voor te leggen aan Consumentenbond en consumenten-programma's zoals Kassa.

Van UPC heb ik overigens nog niets vernomen.

627 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 27, 2012 om 10:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimred schreef op dinsdag 27 nov 2012, 09:53: ....
Het huidige tarief per kwartaal is nu voor kabelTV+radio € 17,79 + digitale TV met DVR € 9,66 = € 27,45 -/- actiekorting ad € 1,53. Netto € 25,92/kwartaal.
....

Ehh.....dat betaal je per maand hoor.....niet per kwartaal......

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Nov 27, 2012 om 10:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kortom, de prijsverhoging is 11,5%.....

Freya

ve
door verwijderd - Nov 27, 2012 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nog veel erger. 3.16 x 12 = 37.92 en dat is ruim 138% verhoging tov 27.45 !!!

ve
door verwijderd - Nov 27, 2012 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwaardvis schreef op dinsdag 27 nov 2012, 10:46: Het is nog veel erger. 3.16 x 12 = 37.92 en dat is ruim 138% verhoging tov 27.45 !!!

Ja, en blijf je dan nog eens 5 jaar bij UPC dan is de verhoging wel ruim 690%, tenzij ze tussendoor opnieuwe verhogen!

Vindt je het gek dat UPC hier niet op reageert?

Ze mogen die verhoging doorvoeren en jij mag je abonnement opzeggen. Daar is alles mee gezegd.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2012 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om enige verwarring te voorkomen lijkt mij een aanvulling op mijn eerdere klacht toch wel terzake te doen.
Ik betaal nu per kwartaal(!!) € 25,92. Daarin is een actiekorting van € 1,53 verwerkt. Zonder de korting is het kwartaalbedrag (!!) dus € 27,45.
De aangekondigde verhoging is € 3,16 per maand (!!) dus € 9,48 per kwartaal (!!).
Dat is dus een verhoging van 34,5% van € 27,45. Waarvan akte.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2012 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wimred:

Je vergist je toch echt.....

Alléén radio+TV kost bij UPC €17,79 per maand. En als je me niet gelooft, kijk dan maar eens op de website van UPC *klik*.

Freya

ve
door verwijderd - Nov 27, 2012 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

En ja, de nota van UPC krijg je inderdaad één keer per kwartaal, maar dan betaal je dat bedrag dus 3x.

Zelf kijk ik heel weinig tv en heb bij UPC dus alléén maar radio+TV, zonder digitale TV, zonder internet en ik betaal dus €53,37 per kwartaal (3x €17,79).

Als jij dus radio+TV + digitale TV + DVR hebt en je betaalt 'maar' €27,45 per kwartaal, dan zou ik dat maar zo snel mogelijk laten rechtzetten door UPC, want anders kun je nog eens een fikse naheffing krijgen......

Freya

ve
door verwijderd - Nov 27, 2012 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb toch mijn abonnement bij UPC nog maar eens nagekeken. En helaas heb ik een fout gemaakt. Voorheen had ik alleen een analoog abonnement bij UPC met daarbij een nota per kwartaal. Na aanvulling met digitaal kwam de nota per maand.
Dus: € 27,45 (ex korting) per maand. Verhoging € 3,16 per maand, dus 11,5%. De verhoging van de BTW werkt uit op ca. 1,6% dus voor de verhoging van het tarief resteert 9,9%, zeg 10%.
Dat is dus aanmerkelijk beter dan die foutief berekende 34,5%. Alleen zou ik graag zien, dat mijn inkomen ook met 10% zou stijgen. Maar ja, dat zag je alleen in de Gouden Eeuw (nou ja, de 60-er jaren in de vorige eeuw dan).

ve
door verwijderd - Nov 27, 2012 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wimred:

Dat probeerde ik je dus al vanaf het begin duidelijk te maken.....
Misschien in de toekomst toch 'iets' minder hoog van de toren blazen en eerst eens goed de feiten op een rijtje zetten.

Nu nog maar even afwachten op het antwoord van UPC..... ;-)

Freya