la
door laniwati Feb 22, 2005 om 21:53
Elektronica & tv

Advies m.b.t. de aanschaf van een lcd-tv

Vragen t.b.v. het maken van een bewuste keuze.

1. Bij monitoren wordt in de regel gerept over TFT en bij tv's over LCD. Zijn deze vermeldingen juist en wat zijn de verschillen?

2. Bij monitoren wordt een responstijd vermeld (voor zover ik heb begrepen is dit de snelheid, waarmede pixels worden ververst) en bij tv's niet. Wat is hiervan de reden?

3. Zowel bij monitoren als bij tv's wordt de resolutie opgegeven. Echter geen bijbehorende Herz-frequentie (ververssnelheid van het aantal lijnen?). Waarom niet?

4. Monitoren en tv's: Speelt de grootte van pixels een rol?

5. Bij monitoren wordt de inkijkhoek h/v vermeldt; bij tv's veelal niet. Is dit voor tv's niet van belang?

6. Bij monitoren wordt aangegeven of het apparaat is uitgerust met een DVI-aansluiting en bij tv's wordt aangegeven of er een scart-aansluiting aanwezig is. Het is mij bekend, dat er resp. monitoren en tv's worden geleverd met meer soorten aansluitingen. Welke zijn van belang, mede gezien de ontwikkelingen in de toekomst, zoals HDTV?

7. Indien een computer beschikt over een tv-kaart is de optie PIP bij een tv naar mijn mening niet noodzakelijk. Is dit een juiste veronderstelling?

Leek tv

572 4 Rapporteer

di
door dick55 - Feb 23, 2005 om 04:33
6 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even aanvulling naar aanleiding over het begrip HDTV.

HDTV (HighDefinitionTV) is niets meer dan het meer benutten van het aantal beeldlijnen dat binnen de PAL-norm aanwezig is om beeldinformatie weer te geven. Een volledig beeld bestaat uit 625 lijnen die op zijn beurt weer uit twee halve beelden bestaat. De lijnen worden om en om geschreven: eerst de even lijnen, daarna de oneven. De huidige PAL techniek benut slechts ca. 480 lijnen voor het produceren van een beeld. Het overige (Zwart) wordt gebruikt voor het meezenden van ondermeer teletekst. Een VHS videorecorder doet op z'n best 400 lijnen, een DVD speler ruim 525.

HDTV kan dus op alle bestaande TV toestellen worden weergegeven omdat de beelddefinitie binnen de 625 lijnen blijft.

di
door dick55 - Feb 23, 2005 om 14:33
6 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,

Je eerste vraag: TFT staat voor Thin Film Transistor. een techniek waarbij elke pixel bestaat uit een transistor die afhankelijk van de beeldinformatie aangestuurd wordt.Wordt vanwege de hogere verversingsfrequentie meest toegepast voor Comuter monitoren. LCD= is Liquid Crystal Display een techniek die voornamelijk voor TV toestellen wordt gebruikt omdat de beeldverversingsfrequentie lager mag zijn. (50 Hz. = 2 x 25 beeldframes per seconde) LCD is iets goedkoper dan TFT.

Vraag 2: zie boven...

Vraag 3: Responstijd (in Milliseconden) is van belang bij snelle beeldwisselingen zonder dat daarbij vegen in het beeld ontstaan door na-ijlen.De tijd waarin een pixel van toestand kan veranderen, aan/uit. Een LCD TV toestel is erop ingericht om zeer snelle scene wisselingen goed weer te kunnen geven en voldoet aan vaste normen inzake respons tijd. Een computer monitor is mede afhankelijk van de prestaties van de videokaart.

vraag 4: Bij CRT (=Cathode Ray Tube) monitoren speelt de pixelgrootte een rol: hoe kleiner de pixel hoe beter gefinieerd beeld. dot 0.28 is minimum

vraag 5: De inkijk hoek heeft te maken met de constructie van de matrix plaat t.o.v kijk oppervlak ... hoe holler de plaat hoe kleiner de inkijkhoek. Maar ook de optische vervorming wordt hiermee bepaald. Bij TV's worden de LCD schermen naar vaste normen gefabriceerd.

vraag 6: Monitoren (TFT en LCD) kunnen met een DVI (= Digital Video Interface) zijn uitgerust. Ook (duurdere LCD) TV's kunnen deze voorziening hebben. Je kunt hierop dan een computer aansluiten en je TV als monitor gebruiken. (Mits je videokaart een DVI uitgang heeft.) Voorts zullen de meeste LCD TV's naast de Scart ook een VGA ingang hebben.

vraag 7: Een PIP (= Picture In Picture) stelt de TV in staat om gelijktijdig een tweede beeld weer te geven van een andere bron. Voorwaarde is wel dat het aangeboden signaal via de aparte extra ingang op de tv wordt aangeboden.Dat kan zijn een computersignaal maar ook een videorecorder of een DVD speler. Met de PIP optie kun je dus het beeld in twee segmenten verdelen die ieder afzonderlijk een aangeboden signaal weergeven. Zonder PIP kun je slechts één signaal tegelijk weergeven.

Tevreden?

la
door laniwati - Feb 23, 2005 om 14:36
2 Antwoorden / 2 Vragen

Reeds bij oppervlakkige lezing geconstateerd, dat hier een deskundige aan het woord was. Wat kan ik hier verder bij vermelden, dan "hartelijk dank voor de duidelijke en bijzonder snelle reactie"

Leektv

la
door laniwati - Feb 23, 2005 om 14:37
2 Antwoorden / 2 Vragen

Zie reactie op eerste bericht.

Leektv