one_thing
door one_thing Sep 26, 2012 om 21:39
Elektronica & tv

Beginner Fotograaf

Ik heb hier al navraag gedaan bij Media Markt maar naar mijn gevoel hebben ze niet zoveel verstand van.
Ik wil graag een nieuwe hobby leren en daarvan werk maken.
Betreft Fotografie Opleiding.
Mijn vraag is:
Welke professionele fototoestel is geschikt voor een beginner?
Waar moet ik opletten (pixels, optische zoom, flaslicht)?
Wat heb ik allemaal nodig?
Ik heb al een tijdschrift gekocht bij Bruna (Het Complete Fotografie Boek, nu alleen nog een fototoestel)

1198 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 26, 2012 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou je site willen aanraden waarop camera's aangeboden en besproken worden willen adviseren. Ga daarvoor bijvoorbeeld naar: camera kopen.nl. Daar komt nogal veel te voorschijn.

ve
door verwijderd - Sep 26, 2012 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat je niet ontmoedigen en ga ook eens praten in een "echte" winkel. Ik ben met een eenvoudige Nikon EM begonnen en heb daar fantastische afdrukken in mijn doka mee gemaakt. Ik heb er ook nog een Vivitar zoomlens bij gekocht. Maar tegenwoordig zit het allemaal in een apparat geloof ik. Laat je raden in een winkel waar men de tijd voor je neemt. (Je hoeft niet direct te kopen).

ve
door verwijderd - Sep 26, 2012 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

one_thing schreef op woensdag 26 sep 2012, 21:39: Ik heb hier al navraag gedaan bij Media Markt maar naar mijn gevoel hebben ze niet zoveel verstand van.

je gevoel kan wel kloppen......
Dozenschuivers hebben meestal alleen verstand van doos en prijs..... ;-)
Voor vakkennis ga je naar een vakman, de Fotograaf dus.

Uit een boek fotograaf worden.......?
Zoek een goede praktijkcursus zou ik zeggen en leer daar over camera en (camera)gebruik ed en begin met een betaalbare camera en als je er gevoel voor hebt en het nog leuk vind ga je op zoek naar de camera die bied wat je zoekt en daar kunnen ze je bij een beetje goede cursus dan ook wel mee op weg helpen en anders alsnog naar de vakhandel.
Een `supercamera` maakt (nog) geen fotograaf........

ve
door verwijderd - Sep 26, 2012 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site van ZOOM staan heel bruikbare tips over fotografie: www.zoom.nl

ve
door verwijderd - Sep 26, 2012 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwemmer en stacey, bedankt voor het advies, echter ben ik bang dat de winkeliers mij kunnen oplichten met hun verkoop trucjes, vandaar dat ik hier hoopte op iemand die echt wilde helpen, behalve winterman dan, die is waarschijnlijk gefrusteerd

ikbenik bedankt voor de link, ik zie veel leuke dingen maar nog steeds weet ik niet welke fototoetstel ik moet nemen...?

ve
door verwijderd - Sep 27, 2012 om 01:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag one_thing,

Ik zou, voordat je een toestel koopt, eerst mijn licht eens opsteken bij een fotoforum of fotoclub, er zijn vele op internet te vinden en mogelijk ook in je woonplaats.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2012 om 02:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op donderdag 27 sep 2012, 01:24:
Natuurlijk. Maar om te denken dat jij er met een tijdschrift en een goede camera je beroep van kan maken is niet reëel. Zeker nu niet.

Ervaring komt daar ook bij om de hoek kijken.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2012 om 08:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een rare manier van reageren Winterman. De TS vraagt er niet om bekommmentarieerd te worden met betrekking tot de zinvolheid van zijj voornemen, maar om hulp bij de aanschaf ven en camera. Daar voegt hij dan een persoonlijke motivatie aan toe, maar die is geheel ondergeschikt.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2012 om 08:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedoel je werk maken van het starten met een hobby, of is het echt de bedoeling om er geld mee te gaan verdienen?

En v.w.b. een professionele camera voor een beginner: niet doen. Simpel beginnen.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2012 om 09:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Winterman, er is een verschil tussen helpen en uit de bocht geschoten, negatieve bemoeizucht).

ve
door verwijderd - Sep 28, 2012 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Off-topic.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2012 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Off-topic.
Klopt.

Toch een paar tips:
- Voordat je een dure spiegelreflex-camera gaat kopen, is het misschien handiger om wat kleiner te beginnen.
- ga niet naar aanbiedingen, maar kijk goed rond.

Een goede body is belangrijk, maar goed glaswerk is net zo belangrijk.

Je zegt:

Ik wil graag een nieuwe hobby leren en daarvan werk maken.
Betreft Fotografie Opleiding.

Ik neem aan dat je niet over kiekjes maken hebt, maar over echt fotograferen.
Dat betekent dat je de camera niet op automatisch zet, maar van de verschillende programma's en technieken gebruik moet gaan maken.

Mijn advies:
- Een goede body (bijvoorbeeld Canon EOS 550D)
- Een goede flitser, bijvoorbeeld Speedlite 430EX II
- Een objectief (glaswerk): Tamron F/2.8 XR Di II LD ASFERISCH

Dan heb je al een zeer goede basis.

Op Zoom.nl staan diverse filmpjes van leraren die zeer bruikbare tips geven. Daarmee kun je aan de slag.
En het belangrijkste: doen, doen, doen.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2012 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, zeer [edit] realistisch. Ik denk gewoon dat in deze tijd, waar wel meer mensen het zwaar hebben en moeite hebben om opdrachten te krijgen dat ook wel eens kan gelden voor fotografen. Als iemand die er voor geleerd heeft moeite heeft genoeg opdrachten te krijgen, hoe zie jij dan jouw positie? Zoek maar eens op vacatures voor fotograaf.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2012 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

[OT]

Nee, zeer realistisch. Ik denk gewoon dat in deze tijd, waar wel meer mensen het zwaar hebben en moeite hebben om opdrachten te krijgen dat ook wel eens kan gelden voor fotografen. Als iemand die er voor geleerd heeft moeite heeft genoeg opdrachten te krijgen, hoe zie jij dan jouw positie? Zoek maar eens op vacatures voor fotograaf.

Als hobby is het gewoon leuk om te doen.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2012 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op donderdag 27 sep 2012, 00:34:
winterman schreef op donderdag 27 sep 2012, 00:26:

Nee, ZEER realistisch. Ik denk gewoon dat in deze tijd, waar wel meer mensen het zwaar hebben en moeite hebben om opdrachten te krijgen dat ook wel eens kan gelden voor fotografen. Als iemand die er voor geleerd heeft moeite heeft genoeg opdrachten te krijgen, hoe zie jij dan jouw positie? Zoek maar eens op vacatures voor fotograaf.

Als hobby is het gewoon leuk om te doen.

Natuurlijk. Maar om te denken dat jij er met een tijdschrift en een goede camera je beroep van kan maken is niet reëel. Zeker nu niet.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2012 om 09:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

FotoVideo.nu is een site waar veel informatie verkregen kan worden.
Maar afhankelijk van de buget zou ik het advies willen geven om nu eens niet naar een extreem dure camera uit te gaan kijken maar naar een (paar) goede lensen / objectieven.
Natuurlijk is een goede camera nodig maar de lens is wel het aller belangrijkste wat er is.
En het aantal megapixel? echt niet zo belangrijk als beweerd wordt.
12 mega is meer dan zat of we moeten een poster van enkele meters willen hebben.
Daar komt bij dat de sensor in de camera meestal APS is en een beperking heeft.
Alleen professionele fotografen hebben een full sensor nodig (35mm) maar die kosten dan ook meer dan €2500

ve
door verwijderd - Oct 23, 2012 om 09:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals anderen al zeiden, het is het beste is om je eerst goed in te lezen in fotografie voordat je iets gaat kopen. Je hoeft ook helemaal niet te beginnen met een dure camera, een goede fotograaf maakt met een wegwerptoestel mooiere foto's dan een slechte fotograaf met een camera van 3.000 euro.

Uit je vraagstelling kan ik opmaken dat je nog niet zo heel veel van fotografie weet, bij echte fotografie let je er niet op of je 7x of 14x optische zoom hebt. Je kijkt voor het zoomen naar de brandpuntafstand in mm. Heel zwart-wit gezegd is hierbij 50mm de standaard, als je groter gaat zoom je in, en kleiner betekent uitzoomen of een groothoekfoto.

Verder zou ik begin met een betaalbare body, zoals al eerder vermeld is het grootste verschil tussen de goedkopere en duurdere body's het gebruik maken van full-frame of kleinbeeld. Hierbij is full-frame echter A: heel duur en B: (zeker in het begin) niet nodig. Verder verschillen de opties bij de verschillende toestellen niet zoveel, een duurdere heeft misschien iets meer gebruiksgemak dan een goedkopere, maar dit is de extra investering in het begin nog niet waard.

Verder is een goede lens belangrijk, hierbij moet je bijvoorbeeld letten op de lichtsterkte. Hoe beter (lees: lager) de lichtwaarde van een lens, des te beter, maar ook duurder. Bij een professionele lens kun je een waarde hebben van 2.8 of lager, maar dit is ontzettend duur, en niet direct nodig.

Wat dit betreft heeft Nikon vaak leuk instapmodellen beschikbaar, de body is niet te duur en niet te ingewikkeld, en deze instapmodellen worden ook regelmatig met 2 verschillende objectieven geleverd. Een 18-55mm lens met lichtsterkte 3.5-5.6 en een 55-200mm met lichtsterkte 4-5.6. Bij lenzen met een zoommogelijkheid varieert de lichtsterkte, aangezien er minder licht in de lens kan vallen als de brandpuntafstand groter wordt.

De lichtsterkte is genoeg om 's avonds in een kamer met de ingebouwde flitser een foto te kunnen maken, en buiten overdag en bij schemer foto's te maken. 's Avonds in het donker zal het dan wel lastig worden, maar om dit mogelijk te maken ben je gelijk veel meer geld kwijt.

Het leuke aan deze instapmodellen is ook dat je veel wat je moet leren op deze toestellen zowel automatisch als handmatig kunt doen: het instellen van de ISO-waarde (lichtsterkte bij het opslaan), diafragma, brandpuntafstand, handmatig zoomen en meer.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2012 om 09:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alvorens een fototoestel te kopen zou u zich enkele vragen moeten stellen:

1) Had u eerder al een camera?
2) Welke fotografie bladen leest u regelmatig?
3) Hebt u uw budget bepaald?
4) Welk type fotografie streeft u na?
5) Verwacht u geld te kunnen verdienen met fotograferen?

Zolang u niet tenminste al 6 jaargangen van Focus hebt doorgeworsteld en met behulp van een instapcamera aan de gang gegaan met wat u in dat magazine bent tegengekomen, dan lijkt het mij dat u begint met een beginners-camera. Blader ook eens door ZOOM.

Struikel niet over de gigantische voorraad van tijdschriften als Digi-Photo. Lijkt indrukwekkend, maar een "masterclass" artikel telt gemiddeld 1 pagina.

Kortom, u moet heel veel keuzes gaan maken.

Verwacht dus niet dat u in een jaartje of 2 geld kunt maken met fotografie. Het vak is inmiddels een barre strijd voor de meesten.