zi
door zillah Nov 23, 2007 om 22:16
Elektronica & tv

BenQ lcd-tv

Ik heb vorig jaar november een BenQ LCD-TV gekocht en daar heb ik 2 jaar garantie op. Ik heb hem nu 1 jaar en de tv is al 3x terug geweest voor reparatie. 2x voor hetzelfde probleem en de laatste x voor een ander probleem.

Ik ben bang dat ik een maandagochtend-productie TV in handen heb en ik heb er weinig vertrouwen nog in. Ik heb het gevoel dat de problemen blijven komen, ook nadat de garantieperiode voorbij is,
Buiten dat.... Ik vind niet dat een tv van bijna 1000 euro al zo snel kapot hoort te gaan.

Ik zou graag een nieuwe tv willen en heb dat ook gezegd maar daar wordt negatief op geantwoord. Ik heb telkens contact met BenQ zelf.

Wat kan ik nog doen? Is er geen regell voor dat als de tv eenmaal 4x terug is geweest voor reparatie dat je een nieuwe krijgt of hoe werkt zoiets? Ik heb nu nog maar 1 jaar garantie.

663 1 Rapporteer

di
door dick55 - Nov 24, 2007 om 20:41
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi LCD kijker,

Garantie is een rekbaar begrip. Het definieert in beginsel dat de fabrikant of verkoper er voor in staat dat het gekochte dat doel zal dienen waarvoor het gemaakt cq. verkocht is. Garanties kennen ook restricties, beperkingen en zijn onderscheidelijk in soort. Zo zijn er de fabrieksgarantie, de leveranciersgarantie en de "verzekerings"garantie, al dan niet elkaar aanvullend.

U heeft een LCD toestel van het merk BenQ gekocht. Die heeft u gekocht bij een winkel? of leverancier? Normaliter is de fabrieksgarantie op electronische apparatuur maximaal 1 jaar. De winkel waar u dit toestel gekocht heeft kan deze termijn verlengen met nog 1 jaar, als service of als marketingstrategie. Daarnaast kunt u een "verzekerde"garantie kopen in de vorm van een garantie verzekering tot een termijn van ca. 3 jaar. (op consumenten electronica) Dit wat betreft garantie termijnen.

Dan uw probleem. U heeft het toestel al 1 jaar in bezit. In dit jaar hebben zich verschillende problemen voorgedaan. Alle voorgaande keren zijn deze problemen door de technische dienst van de fabrikant verholpen. (ik neem aan voor u kosteloos). Nu doet zich weer een probleem voor met het toestel en wilt u gratis een nieuw vervangend toestel. Begrijpelijk maar helaas onredelijk. Tot nu toe heeft de fabrikant zich aan haar verplichting tot (kosteloze) reparatie gehouden en stelt zij niet dit nu niet meer te doen.

Begrijpelijk dat u het toestel een beetje zat bent geworden. Wat kunt u doen en waar heeft u recht op? U heeft in ieder geval niet zondermeer recht op een gratis nieuw toestel. Dit zou wel het geval zijn geweest als het toestel al na of binnen 3 maanden grote storingen vertoonde en u dan aanspraak had gemaakt op vervanging.

 Neem contact op met de leverancier van het toestel en leg het probleem nogmaals voor. Vertel dat u geen vertrouwen meer heeft in de techniek van het toestel vanwege de vele defecten en dat u nu liever een ander toestel wilt. Stel hierbij voor dat u het probleemtoestel op de aanschafprijs van een nieuwe tv wilt inruilen. Als de leverancier coulant is zal hij op uw voorstel in willen gaan, maar hij is dit NIET verplicht. Immers, de garantie dekt nog steeds de herstelkosten en het is niet zeker dat zich na deze reparatie weer een storing zal voordoen. Voor hetzelfde geld kijkt u na deze reparatie nog jaren probleemloos.

Mocht de leverancier ingaan op uw voorstel, stel dan een redelijke restwaarde van uw tv vast en laat dit in mindering brengen op het nieuw te kopen toestel. Echter! De garantie op het nieuwe toestel kan dan nog hoogstens 1 jaar bedragen ( het restant van de totale garantieperiode), dit omdat u alreeds 1 jaar volledige garantie heeft genoten.

Als u dit niet wilt dan rest u slechts wederom het ter reparatie aanbieden van het toestel en hopen dat het nu wel goed gaat.

Toch nog veel kijkplezier toegewenst,

Dick55