zi
door zillah Nov 23, 2007 om 22:16
Elektronica & tv

BenQ lcd-tv

Ik heb vorig jaar november een BenQ LCD-TV gekocht en daar heb ik 2 jaar garantie op. Ik heb hem nu 1 jaar en de tv is al 3x terug geweest voor reparatie. 2x voor hetzelfde probleem en de laatste x voor een ander probleem. 

Ik ben bang dat ik een maandagochtend-productie TV in handen heb en ik heb er weinig vertrouwen nog in. Ik heb het gevoel dat de problemen blijven komen, ook nadat de garantieperiode voorbij is,
Buiten dat.... Ik vind niet dat een tv van bijna 1000 euro al zo snel kapot hoort te gaan.


Ik zou graag een nieuwe tv willen en heb dat ook gezegd maar daar wordt negatief op geantwoord. Ik heb telkens contact met BenQ zelf.

Wat kan ik nog doen? Is er geen regell voor dat als de tv eenmaal 4x terug is geweest voor reparatie dat je een nieuwe krijgt of hoe werkt zoiets? Ik heb nu nog maar 1 jaar garantie.

663 1 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

di
door dick55 - Nov 24, 2007 om 20:41
6 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hoi LCD kijker,


Garantie is een rekbaar begrip. Het definieert in beginsel dat de fabrikant of verkoper er voor in staat dat het gekochte dat doel zal dienen waarvoor het gemaakt cq. verkocht is. Garanties kennen ook restricties, beperkingen en zijn onderscheidelijk in soort. Zo zijn er de fabrieksgarantie, de leveranciersgarantie en de "verzekerings"garantie, al dan niet elkaar aanvullend.


U heeft een LCD toestel van het merk BenQ gekocht. Die heeft u gekocht bij een winkel? of leverancier? Normaliter is de fabrieksgarantie op electronische apparatuur maximaal 1 jaar. De winkel waar u dit toestel gekocht heeft kan deze termijn verlengen met nog 1 jaar, als service of als marketingstrategie. Daarnaast kunt u een "verzekerde"garantie kopen in de vorm van een garantie verzekering tot een termijn van ca. 3 jaar. (op consumenten electronica) Dit wat betreft garantie termijnen.


Dan uw probleem. U heeft het toestel al 1 jaar in bezit. In dit jaar hebben zich verschillende problemen voorgedaan. Alle voorgaande keren zijn deze problemen door de technische dienst van de fabrikant verholpen. (ik neem aan voor u kosteloos). Nu doet zich weer een probleem voor met het toestel en wilt u gratis een nieuw vervangend toestel. Begrijpelijk maar helaas onredelijk. Tot nu toe heeft de fabrikant zich aan haar verplichting tot (kosteloze) reparatie gehouden en stelt zij niet dit nu niet meer te doen.


Begrijpelijk dat u het toestel een beetje zat bent geworden. Wat kunt u doen en waar heeft u recht op? U heeft in ieder geval niet zondermeer recht op een gratis nieuw toestel. Dit zou wel het geval zijn geweest als het toestel al na of binnen 3 maanden grote storingen vertoonde en u dan aanspraak had gemaakt op vervanging.  


 Neem contact op met de leverancier van het toestel en leg het probleem nogmaals voor. Vertel dat u geen vertrouwen meer heeft in de techniek van het toestel vanwege de vele defecten en dat u nu liever een ander toestel wilt. Stel hierbij voor dat u het probleemtoestel op de aanschafprijs van een nieuwe tv wilt inruilen. Als de leverancier coulant is zal hij op uw voorstel in willen gaan, maar hij is dit NIET verplicht. Immers, de garantie dekt nog steeds de herstelkosten en het is niet zeker dat zich na deze reparatie weer een storing zal voordoen. Voor hetzelfde geld kijkt u na deze reparatie nog jaren probleemloos.


Mocht de leverancier ingaan op uw voorstel, stel dan een redelijke restwaarde van uw tv vast en laat dit in mindering brengen op het nieuw te kopen toestel. Echter! De garantie op het nieuwe toestel kan dan nog hoogstens 1 jaar bedragen ( het restant van de totale garantieperiode), dit omdat u alreeds 1 jaar volledige garantie heeft genoten.     


Als u dit niet wilt dan rest u slechts wederom het ter reparatie aanbieden van het toestel en hopen dat het nu wel goed gaat.


Toch nog veel kijkplezier toegewenst,


Dick55


 


 

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Rob van Damme
Rob van Damme - Sep 22, 2024 om 23:14
Auto & vervoer

Dealhunter Lidl aanklagen

Ik heb een elektrische fiets besteld bij Dealhunter Lidl maar hij is niet geleverd en ik heb er voor betaald een bedrag van €99,95 en ik heb van hun de bevestiging gekregen dat hij betaald is maar geen leveringsdatum gekregen wanneer hij zou geleverd worden en ik wacht er nog steeds op en de Lidl benaderd maar die konden mij niet helpen en ze konden de bestelling niet achterhalen. Mijn vraag is ... Lees meer

Nick714
Nick714 - Sep 20, 2024 om 13:14
Computers & telefonie

Mag KPN spotify in rekening blijven brengen en niet opzeggen?

Destijds bij het afsluiten van mijn abonnement gratis Spotify erbij gekregen. Na verloop van tijd werd dit betaald, want het was geen onderdeel meer van het abonnement. Prima! Echter, bleek dat het abonnement er om de zoveel tijd uitlag en kwamen de reclames van een gratis abonement steeds weer voorbij. Uiteindelijk dit dus opgezegd en een direct abonnement gepakt bij spotify. Helaas bleek dat KPN ... Lees meer

Be
Benni - Sep 17, 2024 om 13:25
Huishouden & energie

Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is

Hallo,

Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?

Wij vinden d ... Lees meer