zi
door zillah Nov 23, 2007 om 22:16
Elektronica & tv

BenQ lcd-tv

Ik heb vorig jaar november een BenQ LCD-TV gekocht en daar heb ik 2 jaar garantie op. Ik heb hem nu 1 jaar en de tv is al 3x terug geweest voor reparatie. 2x voor hetzelfde probleem en de laatste x voor een ander probleem. 

Ik ben bang dat ik een maandagochtend-productie TV in handen heb en ik heb er weinig vertrouwen nog in. Ik heb het gevoel dat de problemen blijven komen, ook nadat de garantieperiode voorbij is,
Buiten dat.... Ik vind niet dat een tv van bijna 1000 euro al zo snel kapot hoort te gaan.


Ik zou graag een nieuwe tv willen en heb dat ook gezegd maar daar wordt negatief op geantwoord. Ik heb telkens contact met BenQ zelf.

Wat kan ik nog doen? Is er geen regell voor dat als de tv eenmaal 4x terug is geweest voor reparatie dat je een nieuwe krijgt of hoe werkt zoiets? Ik heb nu nog maar 1 jaar garantie.

662 1 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

di
door dick55 - Nov 24, 2007 om 20:41
6 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hoi LCD kijker,


Garantie is een rekbaar begrip. Het definieert in beginsel dat de fabrikant of verkoper er voor in staat dat het gekochte dat doel zal dienen waarvoor het gemaakt cq. verkocht is. Garanties kennen ook restricties, beperkingen en zijn onderscheidelijk in soort. Zo zijn er de fabrieksgarantie, de leveranciersgarantie en de "verzekerings"garantie, al dan niet elkaar aanvullend.


U heeft een LCD toestel van het merk BenQ gekocht. Die heeft u gekocht bij een winkel? of leverancier? Normaliter is de fabrieksgarantie op electronische apparatuur maximaal 1 jaar. De winkel waar u dit toestel gekocht heeft kan deze termijn verlengen met nog 1 jaar, als service of als marketingstrategie. Daarnaast kunt u een "verzekerde"garantie kopen in de vorm van een garantie verzekering tot een termijn van ca. 3 jaar. (op consumenten electronica) Dit wat betreft garantie termijnen.


Dan uw probleem. U heeft het toestel al 1 jaar in bezit. In dit jaar hebben zich verschillende problemen voorgedaan. Alle voorgaande keren zijn deze problemen door de technische dienst van de fabrikant verholpen. (ik neem aan voor u kosteloos). Nu doet zich weer een probleem voor met het toestel en wilt u gratis een nieuw vervangend toestel. Begrijpelijk maar helaas onredelijk. Tot nu toe heeft de fabrikant zich aan haar verplichting tot (kosteloze) reparatie gehouden en stelt zij niet dit nu niet meer te doen.


Begrijpelijk dat u het toestel een beetje zat bent geworden. Wat kunt u doen en waar heeft u recht op? U heeft in ieder geval niet zondermeer recht op een gratis nieuw toestel. Dit zou wel het geval zijn geweest als het toestel al na of binnen 3 maanden grote storingen vertoonde en u dan aanspraak had gemaakt op vervanging.  


 Neem contact op met de leverancier van het toestel en leg het probleem nogmaals voor. Vertel dat u geen vertrouwen meer heeft in de techniek van het toestel vanwege de vele defecten en dat u nu liever een ander toestel wilt. Stel hierbij voor dat u het probleemtoestel op de aanschafprijs van een nieuwe tv wilt inruilen. Als de leverancier coulant is zal hij op uw voorstel in willen gaan, maar hij is dit NIET verplicht. Immers, de garantie dekt nog steeds de herstelkosten en het is niet zeker dat zich na deze reparatie weer een storing zal voordoen. Voor hetzelfde geld kijkt u na deze reparatie nog jaren probleemloos.


Mocht de leverancier ingaan op uw voorstel, stel dan een redelijke restwaarde van uw tv vast en laat dit in mindering brengen op het nieuw te kopen toestel. Echter! De garantie op het nieuwe toestel kan dan nog hoogstens 1 jaar bedragen ( het restant van de totale garantieperiode), dit omdat u alreeds 1 jaar volledige garantie heeft genoten.     


Als u dit niet wilt dan rest u slechts wederom het ter reparatie aanbieden van het toestel en hopen dat het nu wel goed gaat.


Toch nog veel kijkplezier toegewenst,


Dick55


 


 

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

No
Noa44evan! - Sep 22, 2024 om 15:46
Geldzaken & recht

Factuur onterecht ontvangen

Krijg na opzegging van ziggo abbo. nog een rekening van €78,- kosten booster. Terwijl ik deze terug heb gestuurd incl. router in toegestuurde ziggo doos. Tevens dreiging met incasso,omdat ik natuurlijk niet heb  betaald. Ziggo div. keren gemaild hierover maar geen reactie?
Verzendgegevens post nl aanwezig 
Graag Uw reactie hierover. 


              m.vr.gr. John Q. 

Lees meer

Br
Brko - Sep 21, 2024 om 21:58
Geldzaken & recht

Factuur onterecht ontvangen

Situatie:
- onlangs is er lekkage geweest op de 2e verdieping en is er een bedrijf gebeld, deze zouden langskomen en kijken of het ook hersteld kan worden (kapotte dakpan?). 
- het bedrijf is geweest maar ze hebben de dakpan niet rechtgelegd, ze zijn met ladder niet verder gekomen dan de dakgoot aangezien ze het een te stijl dak vonden
- er blijkt meer aan de hand te zijn dan allee ... Lees meer

sn
snokiedeath - Sep 10, 2024 om 18:12
Auto & vervoer

Beeindigen ov chipkaart expres ingewikkeld

Hoi, een ov-chipkaart heeft een houdbaarheidsdatum. Alleen dat is al een zinloze aanslag op het milieu, maar dat even ter zijde. Mijn ov-chipkaart is bijna eindig, dus ontving ik automatisch een nieuwe kaart. Deze nieuwe kaart vervangt de oude. Fysiek gebeurd dit dus vanzelf maar achter de schermen blijft een resterend saldo van €35 achter op mijn oude kaart. Daar wordt niet over gerept.  Om ... Lees meer