bo
door boemer10 Oct 19, 2013 om 14:04
Elektronica & tv

Boiler Daaldrop

Ik ga voor zeer lange tijd weg en vraag mij af;
Moet ik de elec.boiler, laten leeglopen, om bacterien in het stilstaand water te voorkomen.
De stroom is natuurlijk ook afgesloten.
Heb wel eens gelezen, dat je de boiler gewoon in bedrijf moet houden en omdat je geen heet water tapt, zijn de energiekosten laag.
Is dit zo en wat is volgens u de beste oplossing

2214 9 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Oct 19, 2013 om 14:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Vol laten staan en als u terug komt dan pas helemaal leeg maken,

kaasbroodje
door kaasbroodje - Oct 19, 2013 om 14:15
937 Antwoorden / 2 Vragen

ik zou de boiler gewoon uitzetten. Als u terug komt de boiler even laten opwarmen en dan even leeg maken, dat het water weer koud word. Dan kunt daarna de boiler weer gewoon gebruiken.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2013 om 14:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aan laten staan is natuurlijk heel onvoordelig. Tenslotte koelt het water af en wordt het weer opgewarmd. Dat kost elektra. En ik neem aan dat u met een zeer lange tijd wel meer dan een paar weken bedoelt. Als u de boiler tzt weer aanzet naar de hoogste stand verwarmen en dan door laten lopen. Niets aan de hand.

Hij hangt of staat toch wel op een vorstvrije plek?

valerius-2
door valerius-2 - Oct 19, 2013 om 16:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat meldt TS al de stroom natuurlijk uit gezet wordt in zijn vraag.
De stroom is natuurlijk ook afgesloten

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 19, 2013 om 16:45
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je terug komt en eerst flink doorspoel van stilstaande oude koude water en dan met verse inhoud laat verwarmen is er niets aan de hand.

Als je terug komt niet alleen je boiler maar alle kranen flinke tijd laten doorstromen, voor salmonella en andere vervuiling.

di
door digioma - Oct 19, 2013 om 17:34
646 Antwoorden / 29 Vragen

Geen idee hoe lang je wegblijft en wat voor soort woning je hebt, maar menigeen (ook mijn overburen) kwam thuis in een (deels) blankstaande woning. Voor hun afwezigheid hadden ze niet alleen de stroom, maar derhalve ook de CV-ketel totaal gestopt. Tijdens een behoorlijk koude winter waren o.m. waterleidingen in de schuur bevroren, ook een radiator in de gang was gaan lekken en in het huis was het kil en kalm (kamermuur bij buitenmuur schimmelvorming). Wij stellen de thermostaat in op 15 graden en laten de CV pomp draaien wanneer we in een koude periode een weekje of langer weggaan.
Boiler zetten we gewoon uit.

diumenge
door diumenge - Oct 19, 2013 om 18:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op zaterdag 19 okt 2013, 16:45]Als je terug komt en eerst flink doorspoel van stilstaande oude koude water en dan met verse inhoud laat verwarmen is er niets aan de hand.

Als je terug komt niet alleen je boiler maar alle kranen flinke tijd laten doorstromen, voor salmonella en andere vervuiling.

Salmonella?

zoekster
door zoekster - Oct 19, 2013 om 18:12
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Hij zal wel legionella bedoelen ;-)

edrick3
door edrick3 - Oct 19, 2013 om 18:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

What's in a name:

salmonella: Salmonella is een bekende en beruchte ziekmakende bacterie. Salmonella kan voorkomen in rauwe dierlijke producten, zoals vlees, vis en eieren, en op rauwe groente, kiemgroente en fruit.

legionella: Legionella is een bacterie die de veteranenziekte kan veroorzaken. Veteranenziekte is een ernstige longontsteking. Er bestaat ook een lichtere vorm van infectie: de legionellagriep.

Besmetting met legionella gebeurt via de longen. U kunt alleen besmet raken als u besmette druppeltjes waternevel inademt. Bijvoorbeeld in douches, stoombaden of bubbelbaden.

Het is niet gevaarlijk om besmet water te drinken. Ook is legionella niet over te dragen van mens op mens

Je kan in ieder geval van alletwee ZIEK worden.