pu
door purk Nov 29, 2005 om 22:17
Elektronica & tv

Dienst weigerende halogeenspotjes

In onze badkamer (bouwjaar 2003) is een verlaagd plafond gemaakt met
een aantal halogeenspotjes erin. Helaas laat een aantal spotjes het
soms afweten: ze branden soms wel, soms niet.

Vervangen van de niet brandende spotjes heeft geen zin, een nieuwe brandt ook niet.

Mijn conclusie is dan ook dat de lampjes niet defect zijn, maar dat er
iets anders aan de hand is. Mijn vraag: wat is er aan de hand, en wat
kan ik er aan doen?

858 6 Rapporteer

hutch
door hutch - Nov 29, 2005 om 22:28
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Purk,

dit klinkt mij heel bekend in de oren; heb ik ook al eens aan de hand gehad en het lag inderdaad niet aan de lampjes.

Bij mij lag het aan de aansluitpunten van de bedrading aan het spotje zelf. Volgens mij kun je het beste de spotjes er voorzichtig uit trekken (indien dat hier mogelijk is, natuurlijk) en de bedrading en aansluitpunten heel goed nakijken. Het is mogelijk dat het op het eerste gezicht helemaal niet opvalt. Ik neem aan dat het zwakstroom is, dus kun je de schakelaar aan laten staan en dan bijv. de spotjes iets heen en weer doen (bewegen, na het er uit halen). Als de lampjes aan en uit gaan, weet je zeker dat het hier aan ligt, zoals ik boven beschreven heb.

Wat rest is de aansluiting goed in orde maken.

Mij is het ook gelukt.... succes.

Gr. Hutch

mw
door mwillems - Nov 29, 2005 om 23:08
17 Antwoorden / 5 Vragen

Kijk de trafo eens na. Wij hadden hetzelfde probleem. De trafo bleek te licht te zijn voor alle lampen. Een trafo kan bv. 60 W. aan, dan geven 2 lampen met elk 35 W. problemen.

user123
door user123 - Nov 29, 2005 om 23:28
1346 Antwoorden / 3 Vragen

In de badkamer ?

Heeft u al gedacht aan oxidevorming op de contacten ?

mo
door mooney - Mar 22, 2006 om 19:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ongetwijfeld het gevolg van oxydatie, immers vochtige omgeving... De oxydatie zorgt bovendien voor een verhoogde weerstand, waardoor de trafo (als het om zwakstroom spotjes gaat) het kan laten afweten. Loopt dat warmer dan gewenst.

Remedie:  koop een spuitbusje contactreiniger, trek lampjes uit fitting en bespuit de staafvormige aansluitingen van de lampjes. Spuit ook kort in de fittingen en plaats lampje voor lampje terug.

Herhaal dit periodiek als onderhoud en het probleem treedt niet meer op.

Succes.

Groeten, Mooney

si
door simpely - Mar 22, 2006 om 20:35
8 Antwoorden / 1 Vragen

zit er geen transformator  tussen de stroomaansluiting en de lampjes???

kan ook zijn dat deze dienst weigerd!!!

bij mij thuis  is er met het licht aanzetten zelfs weleens  een spotje  `geklapt`

de hele badkamer onder het glasgruis!!

henson
door henson - Mar 22, 2006 om 21:48
338 Antwoorden / 36 Vragen

Behalve bovengenoemde zaken kan het ook nog mogelijk zijn dat de bedrading vlak achter de lampjes dermate heet is geworden dat deze is doorgebrand. Bedrading vervangen door dikkere en hittebestendige kous vernieuwen.

succes.