Dyson v11 stofzuiger reparatie ondeugdelijk onderdeel na garantie
Minder dan 3 jaar geleden hebben wij een Dyson v11 stofzuiger gekocht. Een tijdje geleden ging hiervan de "trigger" stuk, waardoor deze niet meer te gebruiken is. Wij spraken een medewerker van Dyson in de Mediamarkt die aangaf dat het een veel voorkomend probleem was, en het goed was contact te zoeken met Dyson. Op Twitter staat het vol met verhalen waarbij net na 2 jaar garantie dit onderdeel stuk gaat.
Op Twitter zegt Dyson hier zelf (april 2022) over:
"Klopt. We zijn bezig om de reparatieprijs van dit defect aan te verlagen, omdat het een veelvoorkomend probleem is bij de SV14 V11. We hebben u hier zojuist een DM over gestuurd, en zouden u hierin dus graag tegemoet komen."
Nu blijkt na contact met klantenservice dat Dyson voor reparatie 85 euro rekent in plaats van de gebruikelijke 125 euro.
Nu ben ik van mening dat, omdat dit een veelvoorkomend probleem is met dit onderdeel, reparatie hiervan gratis zou moeten zijn.
Ik vind dat je van een stofzuiger van 500+ euro je toch wel mag verwachten dat deze in ieder geval langer dan 3 jaar mee zal gaan (verwachte levensduur).
Ik lees online dat je naast de wettelijke 2 jaar garantie, je recht hebt op de levering van een deugdelijk product.
Helaas negeert Dyson klantenservice dit argument en houden zij vast aan de reparatiekosten. Ook de leverancier Coolblue geeft me hierin geen duidelijk antwoord, en geeft aan dat er eerst onderzoek nodig is, en dat er dan pas iets gezegd kan worden over de reparatiekosten.
Wat zijn mijn mogelijkheden en rechten hierin?
Topantwoord
Hallo Robinr ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel . ( lees ook benedenaan onder : Zie ook )
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Je hebt bij de Mediamarkt gekocht. Is het werkelijk een productiefout, dan moet Mediamarkt dit oplossen.
Een stofzuiger hoort 3 jaar mee te gaan. Deze voorwaarden hanteert Mediamarkt ook:
https://www.technieknederland.nl/cms/streambin.aspx?documentid=55615
Kijk in de algemene voorwaarden onder garantie en klachten:
https://cms-assets.mmst.eu/jq6pdee2ul1f/7vceXRarwOzH5KaMo08QIg/2e7f280dcadb64f67d4203783e5e3d08/av-mm-9_augustus_2022.pdf?q=80
Volgens mij heeft TS het bij Coolblue gekocht. Daarom snap ik niet waarom TS naar MM en Dyson gaat.
Ja klopt, ik kon het niet meer corrigeren. Kennelijk was een medewerker van Dyson toevallig bij de MM.
U heeft recht op een deugdelijk product, alleen waar hebt u bewezen dat het product ten tijde van leveren ondeugdelijk was? U mag dat best aannemen en u heeft ook argumenten maar daarmee hebt u het nog niet bewezen. Verder moet u voor de wettelijke garantie bij uw leverancier Coolblue zijn en hebt u voor de wettelijke garantie met Dyson echt niets te maken. Sterker, de stofzuiger zelf rechtstreeks aanbieden bij Dyson zou wel eens onverstandig kunnen zijn als u recht op wettelijke garantie wil claimen.
Als al gezegd is hier de wettelijke garantie van toepassing en is de verkoper degene die aangesproken moet worden om het recht te doen gelden. Nu kan hier wel 'een probleem' zijn dat Coolblue hier tussenpersoon is van een andere verkoper. In ieder geval is het nietr de fabrikant en de opmerking van Dyson zijde kunt u negeren, m.a.w. u heeft in deze niets met Dyson te maken. Als af te leiden uit de info die ik u nog uitgebreider geef dan dat u al kreeg is af te leiden dat het wel aan u is om te bewijzen dat de oorzaak aan ondeugdelijkheid /nonconform is.
Zie als aangegeven onderstaand waarvan er één dubbel is en ik ook verwijs naar de wetteksten en onderaan ook nog nader advies geef wat u kunt doen.
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM
Coolblue werkt niet met resellers zoals Bol.com of Amazon. Dus als je iets bij Coolblue hebt gekocht is Coolblue de aanspreekpartner.
@RJW, dank, en een mens is nooit te oud om iets bij te leren zoals nu het geval is.
Bedankt voor alle reacties. Hieruit is me dus duidelijk geworden dat:
- In Nederland de garantie net zo lang is als de te verwachten levensduur van het product
- Richtlijn volgens UNETO-VNI is 3 jaar voor een stofzuiger van meer dan 200 euro.
- Voor deze garantie moet ik bij de leverancier zijn (Coolblue) en niet de fabrikant.
- Ik moet bewijzen dat het product buiten mijn schuld om is stuk gegaan.
Over deze bewijslast zegt Consuwijzer het volgende:
"Het is verstandig om op internet te zoeken of meer consumenten klagen over hetzelfde probleem."
Nu zijn er Twitter meer dan genoeg berichten te vinden over deze trigger die binnen 3 jaar kapot is gegaan:
https://twitter.com/search?q=dyson%20trigger%20v11&src=typed_query&f=live
Daarnaast geeft de fabriek Dyson zelf op Twitter ook aan dat dit een veelvoorkomend probleem is bij de SV14 V11 (precies het model waar het hier om gaat).
Dyson geeft in een mailuitwisseling aan "dat het probleem min of meer bekend is" en dat "het onderdeel zelf niet heel kostbaar" is.
In nieuwere modellen is dit daarom ook aangepast.
Nu vraag ik me af: is dit genoeg bewijs of wat kan ik nog meer doen om dit aan te tonen?
Ik wil uiteraard voorkomen dat ik straks in een discussie met de leverancier beland en honderden euro's aan reparatiekosten moet betalen.
Ik zou me met de informatie die je nu hebt op Coolblue richten en dan moeten zij maar aangeven wat volgens hun de juiste stap is. Je kunt niet voorkomen dat ze het apparaat willen (laten) beoordelen en daar zul je in principe aan mee moeten werken. Pas als zij aangeven dat het niet onder garantie valt kun je naar een geschillencommissie.
Lijkt mij wel voldoende aantoonbaar als je al die kapotte triggers ziet op twitter.
Ik zie nu dat je bij Coolblue hebt gekocht ipv bij Mediamarkt. Maar dat maakt niet uit.
Wat heb je te verliezen.
@Robinr ,
Neem eens contact op met Consuwijzer of het Juridisch Loket ,
Bel ons
Bereikbaar op werkdagen tussen 8:30 en 13:00 uur.
Mail ons
Ik wil iets vragen
Ik wil iets melden
Op dit moment krijgen wij meer vragen en hebben wij helaas te maken met een personeelstekort. Hierdoor zijn wij telefonisch minder goed bereikbaar en duurt onze reactie via e-mail langer dan u van ons gewend bent. Dat spijt ons zeer. We doen ons uiterste best om dit probleem snel op te lossen.
https://www.juridischloket.nl/contact/
Als u het product bij coolblue heeft gekocht zult u coolblue moeten aanspreken. De twee jaar garantie is wettelijk. Daarna geldt garantie naar rato van levensduur in vergelijk met verwachte economische levensduur. Verder zult u dan moeten aantonen dat het onderdeel niet door verkeerd gebruik door uzelf is kapotgegaan, maar dat het daadwerkelijk een fabricagefout of ontwerpfout betreft.
@M..F. (Boche of Jerry is ook een scheldwoord, in het Frans resp. Engels voor verkeerde Duitsers.) Helaas, de twee jaar garantie is NIEt wettelijk. Dat is fabrieks of verkopersgarantie! Zie toch nog eens: Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
Coolblue kan pas wat voor u betekenen als u de stofzuiger ter reparatie aanbied. Coolblue stuurt de stofzuiger naar Dyson in dit geval en Coolblue handelt het reparatie verloop met u af. U heeft niets met Dyson te maken omdat u de stofzuiger niet van Dyson heeft gekocht. Coolblue is wat dat betreft heel duidelijk, eerst de stofzuiger ter reparatie opsturen en pas dan kan er onderzoek naar het defect worden gedaan.
heb ook zo'n pokke Dyson gehad , nooit meer . heb een normale stofzuiger gekocht met gewone papieren zakken
Een dure stofzuiger met een mankement waar "het merk" van weet en binnen 3 jaar al kapot is . ,'tuurlijk moeten ze dan over de brug komen. Volledig
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Appartement. Gas/cv installatie definitief afsluiten
Goedemiddag,
Woon in een appartement. In het kader van verduurzaming wil ik van het gas af. Inductieplaat aangeschaft en een boiler.
Verwarm de woonkamer elektrisch d.m.v. een kachel, gas/cv installatie gebruik ik niet meer en is afgekoppeld door een installateur.
Ik wil het gas definitief af laten sluiten, heb een aanvraag lopen.
VVE geïnformeerd over mijn plannen.
De
...
Lees meer
Alternate weigert terugbetaling of Een niew Moederbord stomme oplichters
nou ik heb eens een pc besteld alternate leek wel de goedkoopste ( is ook zo ) maar ja alles werkt behalve het moederbord denk nou dat komt wel goed veel 5 sterren op de website maar ja ik stuur dus een mailtje van hey ik heb een moederbord ontvangen maar dees is defect geleverd nou alternate test het zegt vervolgens dit is gebruikers schade dus je garantie vervalt oke dus garantie heb je geen r ... Lees meer
Orthodaily
Ik heb schoenen besteld bij ORTHOdaily.nl https://orthodaily.nl/ Het zouden dus orthopedische schoenen moeten zijn. Het zijn gewone schoenen van een middenkwaliteit, wat je eigenlijk ook mag verwachten bij die prijs. Ze worden rechtstreeks uit China geleverd via Yun Express in Rozenburg. De Nederlandse verkoopvestiging zit op een bovenwoning in Amsterdam met een telefoonnummer uit Leiden dat ... Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer