to
door tosca May 27, 2008 om 19:11
Elektronica & tv

Energieverbruik

Wat gebruikt meer energie: een plasmascherm of lcdscherm? ik wil een nieuwe tv kopen maar niet mijn energierekening verdubbelen.

1079 15 Rapporteer

elenay
door elenay - May 28, 2008 om 01:08
1031 Antwoorden / 142 Vragen

tosca, ik ben net in een zaak geweest waar tv's worden verkocht (BBC) en daar stond op iedere tv een energielabel met de prijs van energie die de tv jaarlijks verbruikt, dus ga eens kijken en vergelijk, heb ik ook gedaan en het personeel is ook zo vriendelijk om je vragen te beantwoorden. Tenslotte is het vrijblijvend. Met vrg Elena

birdies
door birdies - May 28, 2008 om 07:32
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Plasma verbruikt wat meer energie, maar niet zoveel als mensen vaak denken. Ik ben zeer blij met mijn plasmaatje trouwens! Supermooi beeld. En mijn energieverbruik is wel iets hoger, maar dat is te verwaarlozen.

to
door tosca - May 28, 2008 om 07:35
2 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel voor je antwoord. groetjes Tosca

to
door tosca - May 28, 2008 om 07:35
2 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je voor je tip. groetjes Tosca

willemo_1
door willemo_1 - May 28, 2008 om 10:39
167 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een lcd-tv bestaat het scherm uit allemaal kleine pixels die licht in een bepaalde kleur doorlaten. Achter het lcd-paneel wordt een lichtbron gebruikt, te vergelijken met een reeks tl-buisjes.
Voordelen van lcd zijn:
1. Laag energieverbruik
2. Laag gewicht
3. Geen last van reflecties
4. Hoge lichtopbrengst, waardoor het beeld niet vervaagt bij veel zonlicht in de huiskamer
5. Veel nieuwe beeldverbetertechnieken in duurdere lcd-tv’s en daardoor beter beeld dan plasma-tv

Plasma-tv’s zijn opgebouwd uit twee glazen platen waartussen kleine tl-lampjes zijn geplaatst. Door het gebruik van glas is een plasma-tv’s zwaarder dan een lcd-tv van dezelfde grootte. Ook reflecteert het glas meer dan een gemiddeld lcd-scherm. Er is sprake van een hoger energieverbruik. Plasma-tv’s kunnen last van “inbranden” hebben als ze extreem lange tijd op één zender blijven staan.
Voordelen van plasma zijn:
1. Hogere contrastratio’s mogelijk, betere kleurschakeringen dan op goedkopere lcd-tv's
2. Met name snelle bewegingen worden op plasma-tv beter weergegeven dan op een goedkope lcd-tv
3. Goedkoper in hele grote maten

======

Er zit een verschil in energieverbruik tussen LCD en plasmaschermen ergens tussen de 10% en 40%, afhaneklijk van het fabrikaat, type en grootte.
In sommige onderzoeken wordt het meerdere energieverbruik aangegeven t.o.v. beide toestellen maar in andere onderzoeken wordt dit aaangegeven t.o.v. het totale verbruik dus incl. (vaat)wasmachine, verlichting, stofzuiger,e.d.
In dit laatste geval lijkt het verbruik van het plamascherm dan minder groot verschil te maken.

labren
door labren - May 28, 2008 om 13:26
862 Antwoorden / 0 Vragen

oude tv,s gebruiken 150 watt lcd is 300 watt en plasma is 500 watt er zit weinig verschil tussen is te verwaarlozen het stroom verbruik

op
door oplossing - May 28, 2008 om 14:26
119 Antwoorden / 1 Vragen

@elenay, volgens mij bedoel je BCC??

Geeft niet hoor de meeste van ons begrijpen je wel maar je hebt gelijk de Klantvriendelijkheid is bij die zaak uitermate goed.

gr O

ha
door haltec - May 28, 2008 om 15:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is afhankelijk van de gebruikte inwendige techniek en het soort scherm. Wil je het weten? Kijk bij technische gegevens in de specs! Of vraag info bij de fabrikant, verkopers verkopen liever en uit tests blijkt dat ze er vaak niets van weten.

jvdorst
door jvdorst - May 28, 2008 om 17:01
186 Antwoorden / 5 Vragen

Plasma gebruikt nog steeds meer energie dan LCD, toch zeker als je er ook nog eentje neemt met backlight zoals van Philips. Plasma is echter wel beter beeld dan lcd, maar het verschil wordt steeds kleiner en voor de leek nauwelijks of niet meer te zien.

akkefiet
door akkefiet - May 28, 2008 om 17:09
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Leuk gegeven is dat je het beste lcd-tv kan kijken met zo weinig mogelijk omgevingslicht (gordijnen dicht / hooguit een klein schemerlampje aan)
Dan kan je de achtergrondverlichting van de tv (c.q. helderheid) omlaag zetten wat wel tot 50% stroomverbruik kan schelen.
Sommige tv's hebben een optie die de helderheid automatisch aanpast op het omgevingslicht.

Bij pc schermen kan 'savonds de brightness ook omlaag.......!

akkefiet
door akkefiet - May 28, 2008 om 18:00
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Ter aanvulling:
Na meting blijkt de besparing op mijn pc lcd-scherm wat tegen te vallen.
Brightness maximaal 29 Watt -- minimaal 24 Watt
Zou ik mijn ogen niet door laten verpesten.....

Mogelijk zou de energiebesparing op tv's pas echt gelden wanneer het achtergrondlicht direkt gedimd kan worden (dus niet door simpelweg de helderheid lager in te stellen ?) Blijft dus nog even een vraag.
Kan ik niet meten want geen lcd-tv in huis.
Wel een link:

artikel
lcd tv

ge
door gerard55 - May 28, 2008 om 19:06
57 Antwoorden / 11 Vragen

Daarover bestaan veel verhalen. Het verschil in energiegebruik zit hem in het volgende. LCD verbruikt een constante hoeveelheid energie, maakt niet uit wat voor plaatje het laat zien. Plasma daarin tegen gebruikt energie al naar gelang de hoeveelheid licht het beeld moet produceren. Dat betekent dat bij donkere partijen relatief weinig energie wordt gebruik, bij lichte veel meer tot het maximum. Het kan dus heel goed zijn dat een plasma tv bijvoorbeeld een maximum energieverbruik opgeeft van 300 watt en een LCD 250 watt en dat over twee uur genomen de plasma minder heeft verbruikt. Het ligt aan de hoeveelheid licht die moet worden geproduceert.

re
door renske2 - May 30, 2008 om 09:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het hangt af van wat je wilt vergelijken. Kan per TV (merk, grootte, enz) verschillen. Bekijk vooral de opgegeven waarden.

Grootste verschil tussen plasma en LCD is de glasplaat voor een plasmascherm; afhankelijk van plaats kan je erg veel last hebben van (vervelende) lichtinval. Dan denk je een (iets) zuinigere TV te hebben, maar zie je niets vanwege het licht.

birdies
door birdies - May 30, 2008 om 17:29
6104 Antwoorden / 31 Vragen

....Dan denk je een (iets) zuinigere TV te hebben, maar zie je niets vanwege het licht.....
Datzelfde heeft 40 jaar gespeeld bij de gewone beeldbuis t.v.'s. Toen deden we bij veel zonlicht de gordijnen dicht, doe ik nu dus ook.

Wat inbranden betreft: dat is allang verleden tijd! Dat was bij de 1e generatie plasma's, maar nu zeker niet meer.

edwardus
door edwardus - Jun 3, 2008 om 23:26
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hier heb ik helaas een aantal nogal onzinnige reacties mogen lezen. Een apparaat gebruikt zoveel als het gebruikt. Er zijn zuinige, minder zuinige en onzuinige apparaten, dit hoeft niet samen te hangen met de toegepaste techniek. De eerste generatie plasma schermen waren inderdaad enorme slurpers, dat geldt overigens ook voor antieke zwart-wit bakken, maar de huidige generatie is niet meerper definitie onzuinig.

Het antwoord is simpelweg: kijk bij het uitzoeken van een nieuw toestel ook naar het energiegebruik van dat specifieke toestel. Neem het verbruik mee als selectie-criterium.