Etna fornuis na drie jaar afschrijven
Beste mensen,
is het normaal dat een fornuis van 479 euro het net drie jaar leuk doet, en dat je het dan af moet voeren omdat repareren geen zin heeft vanwege de rottige constructie?
Bij Etna vinden ze het heel normaal. En tja, garantie verlopen, dus het is hun probleem niet langer. Ik mag wel een afspraak maken met een etna monteur voor mijn eigen kosten. Ik heb enorme zin om dit fornuis bij Etna op de stoep van het kantoor te kwakken. Want: kun je dan tegenwoordig geen redelijke levensduur verwachten van een apparaat? dat een fornuis het 8 jaar mag doen?
Wat kan ik doen? Vriendelijke groet C. Ruijgro
Dat hangt er natuurlijk vanaf wat er kapot is en of dat door foutief gebruik kan komen.
Dus, wat is er kapot?
Als u een nieuw fornuis koopt voor € 479,00. Hoeveel zou u er na drie jaar voor betalen, na dagelijks gebruik? Waarschijnlijk geen € 479,00.
Als ik naar de tv kijk en hoor en zie dat een wasmachine, gebruikt, een technische waarde heeft van € 75,00 dan merkt u dat dit soort apparaten snel afgeschreven worden . De vervangingswaarde is anders, duidelijk anders.
Zoals crewmember al aangeeft, gaat het erom wat er mis is met het apparaat en waarom. Een fornuis moet langer meegaan dan drie jaar. Is het een fout in het product dat er bij aankoop al inzat, maar zich nu openbaart, dan heeft u recht op gratis vervanging of herstel. De bewijslast daarvoor ligt bij u.
U moet daarvoor wel blij de verkoper zijn en niet bij Etna. Etna behandelt alleen fabrieksgarantie, bij de verkoper moet u zijn als dit een ondeugdelijk product is en u in aanmerking komt voor de wettelijke garantie.
klik HIER
Blijkbaar ben ik niet duidelijk geweest: de OVEN is stuk. Deze wordt niet meer warm. De grill wel. Na onderzoek bleek de regelaar, ook wel schakelaar genoemd, doorgebrand. Nieuwe regelaar erin. Niet door etna, want het viel buiten de garantie en etna wilde alleen een monteur laten komen die dan gewoon voor mijn rekening komt, dus ik heb zelf een monteur gezocht die dichter in de buurt is.
Na een jaar ovengebruik, weer oven niet meer warm. Ondertussen wil er 1 gaspit ook niet meer blijven branden. Monteur gezocht, die stelt vast dat het weer aan de regelaar ligt, vanbinnen weer doorgebrand. Het ligt aan de contactjes, en volgens de monteur is het de moeite niet meer om dan een nieuwe regelaar erin te zetten, en dan ook nog de contactjes opnieuw te doen.
De plaat van het fornuis wilde niet los, dus de gaspit kon ook niet gemaakt worden.
Monteur zegt: door de slechte materiaal keuze van de contactjes en de bedrading, liggen dit soort problemen voor de hand.
Wat moet ik daarmee?
Nee, niet naar de verkoper bcc, die zegt zelf: garantie en reparatie met Etna regelen.
Ik hoop dat dit duidelijker is .
Wel ben ik enorm boos. Kun je dan niks meer verwachten van een apparaat? of he.... ohhhhhhh! ik weet het al
Ik had m niet moeten gebruiken ...
pffffffttttt !!!!
[quote=mahadma schreef op donderdag 5 mrt 2015, 12:36]Als u een nieuw fornuis koopt voor € 479,00. Hoeveel zou u er na drie jaar voor betalen, na dagelijks gebruik? Waarschijnlijk geen € 479,00.
Als ik naar de tv kijk en hoor en zie dat een wasmachine, gebruikt, een technische waarde heeft van € 75,00 dan merkt u dat dit soort apparaten snel afgeschreven worden . De vervangingswaarde is anders, duidelijk anders.
het gaat er niet om wat het ding nog waard is na drie jaar. Het gaat erom dat ik iets anders moet zoeken .
Beste ovenstuk,
zie de link die zoekster geplaatst heeft.
De partij die u erop aan kunt spreken in deze is de verkoper en dat is in uw geval dus BCC.
Een levensduur van 3 jaar voor een fornuis (bij normaal gebruik) is bizar kort.
Normaliter behoort een fornuis (bij normaal gebruik) fors langer mee te gaan, een jaar of 8 à 10 zou ik normaal vinden.
Als ik u was zou ik dus teruggaan naar BCC en daar uw klacht neerleggen. Laat ze er maar wat aan doen, wie weet kunt u dan nog een flinke korting op een ander fornuis krijgen.
Zoals ik het lees heeft u een andere partij dan Etna of de verkoper de oven eerder laten maken. Daarmee verspeel je eigenlijk je rechten, omdat ze nu alles op de externe monteur kunnen afwimpelen.
U had bij de eerste keer defect BCC moeten aanschrijven/mailen dat u een beroep deed op de wettelijke garantie en dat u daarom niet voor de monteur hoeft te betalen. Als BCC dan schriftelijk had geweigerd, dan had u een mail/brief kunnen sturen dat u een derde partij inschakelde en dat de kosten op BCC zouden worden verhaald.
Helaas heeft u nu op eigen houtje al dingen ondernomen, nu voorzie ik nog weinig mogelijkheden, omdat u niet de juiste route heeft gevolgd en daarmee kostbare rechten heeft verspeeld.
[quote=zoekster schreef op donderdag 5 mrt 2015, 14:24]Zoals ik het lees heeft u een andere partij dan Etna of de verkoper de oven eerder laten maken. Daarmee verspeel je eigenlijk je rechten, omdat ze nu alles op de externe monteur kunnen afwimpelen.
U had bij de eerste keer defect BCC moeten aanschrijven/mailen dat u een beroep deed op de wettelijke garantie en dat u daarom niet voor de monteur hoeft te betalen. Als BCC dan schriftelijk had geweigerd, dan had u een mail/brief kunnen sturen dat u een derde partij inschakelde en dat de kosten op BCC zouden worden verhaald.
Helaas heeft u nu op eigen houtje al dingen ondernomen, nu voorzie ik nog weinig mogelijkheden, omdat u niet de juiste route heeft gevolgd en daarmee kostbare rechten heeft verspeeld.
Binnen de garantie tijd ging de motor van de vind al stuk. Er is twee keer een monteur van Etna geweest, en de tweede keer is de motor vervangen. Dit was allemaal geen probleem, wel opmerkelijk natuurlijk.
Helemaal lekker.. ik mag helemaal nooit zelf een monteur zoeken.. dat gaat wel ver zeg.
Ik had helemaal niet bcc moeten benaderen, de garantie en reparatie gaat via het merk.
Ik krijg onderhand het gevoel dat Ik degene ben die vanalles verkeerd deed in dit verhaal. Mooie boel zeg.
[quote=hopetobehelping schreef op donderdag 5 mrt 2015, 14:03]Beste ovenstuk,
zie de link die zoekster geplaatst heeft.
De partij die u erop aan kunt spreken in deze is de verkoper en dat is in uw geval dus BCC.
Een levensduur van 3 jaar voor een fornuis (bij normaal gebruik) is bizar kort.
Normaliter behoort een fornuis (bij normaal gebruik) fors langer mee te gaan, een jaar of 8 à 10 zou ik normaal vinden.
Als ik u was zou ik dus teruggaan naar BCC en daar uw klacht neerleggen. Laat ze er maar wat aan doen, wie weet kunt u dan nog een flinke korting op een ander fornuis krijgen.
Dank!
Ik ga BCC in ieder geval inlichten en vragen wat zij nog voor mij in de aanbieding hebben..
inderdaad, drie jaar is bizar kort!
[quote=ovenstuk schreef op donderdag 5 mrt 2015, 14:32][quote=zoekster schreef op donderdag 5 mrt 2015, 14:24]Zoals ik het lees heeft u een andere partij dan Etna of de verkoper de oven eerder laten maken. Daarmee verspeel je eigenlijk je rechten, omdat ze nu alles op de externe monteur kunnen afwimpelen.
U had bij de eerste keer defect BCC moeten aanschrijven/mailen dat u een beroep deed op de wettelijke garantie en dat u daarom niet voor de monteur hoeft te betalen. Als BCC dan schriftelijk had geweigerd, dan had u een mail/brief kunnen sturen dat u een derde partij inschakelde en dat de kosten op BCC zouden worden verhaald.
Helaas heeft u nu op eigen houtje al dingen ondernomen, nu voorzie ik nog weinig mogelijkheden, omdat u niet de juiste route heeft gevolgd en daarmee kostbare rechten heeft verspeeld.
Binnen de garantie tijd ging de motor van de vind al stuk. Er is twee keer een monteur van Etna geweest, en de tweede keer is de motor vervangen. Dit was allemaal geen probleem, wel opmerkelijk natuurlijk.
Helemaal lekker.. ik mag helemaal nooit zelf een monteur zoeken.. dat gaat wel ver zeg.
Ik had helemaal niet bcc moeten benaderen, de garantie en reparatie gaat via het merk.
Ik krijg onderhand het gevoel dat Ik degene ben die vanalles verkeerd deed in dit verhaal. Mooie boel zeg.
Ik geef u alleen maar aan hoe het wettelijk is geregeld. U mag gerust een andere monteur benaderen, maar eerst moet u de verkoper de kans geven dit zelf op te lossen.
Kunt u knorrig om zijn of niet, maar zo is het.
Het gaat om dit wetsartikel (7:21 lid 6)
Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
Succes verder!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer