po
door postema_1 Apr 14, 2006 om 11:40
Elektronica & tv

Fuji finepix

Twee jaar geleden heb ik mijn eerste digitale camera gekocht, na een eeuwigheid met traditionele spiegelreflexen te hebben gewerkt. Het toestel was afgepijsd, omdat er een nieuwe serie was binnengekomen en ik betaalde 175 euri. Steeds heel veel plezier van gehad, hoewel het toestel de meeste mensen nu natuurlijk zeer beperkt zal voorkomen.

Een paar weken geleden haalde ik het uit de kast en er is een beeld meer. Gemaakte foto's worden wel getoond, de lens komt naar buiten, de zoom werkt, maar er is geen beeld in op het lcd-scherm en hij maakt ook geen foto's meer. Eerst dacht ik aan een software probleem en heb alle instellingen nagelopen; niets gevonden. In de winkel keek degene die me het toestel destijds verkocht heeft en keek me meewarig aan: niets aan te doen, niet meer te maken, kan gebeuren.

Nu heb ik mijn spiegelreflex al zo',n 35 jaar, dus sta hier toch wel van te kijken. Is dit normaal? Moet ik hiermee genoegen nemen? En: als ik weer een camera koop van 300,400 euri, moet ik er dan ook rekening mee houden dat het scherm na twee jaar op zwart springt? Ik realiseer me dat reparaties al gauw zo duur zijn dat ze nauwelijks meer een serieuze optie zijn...

Wie kan me raad geven...?

Senior

412 4 Rapporteer

hutch
door hutch - Apr 14, 2006 om 12:42
4518 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Senior,

in principe hoeft u hier geen genoegen mee te nemen.

Om te beginnen moet u gaan uitzoeken wat de te verwachten (economische) levensduur van dat toestel is. Dit kunt u navragen bij de winkelier en/of fabrikant. Aan de hand van die te verwachten levensduur, kunt u gaan uitrekenen wat u mee moet betalen bij een reparatie.

Voorbeeld: uw toestel heeft een te verwachten economische levensduur van 5 jaar. U heeft dat toestel al 2 jaar probleemloos kunnen gebruiken. Bij een reparatie zult u dus 2/5 deel van de totale kosten mee moeten betalen.

Ik weet ook dat vele leveranciers hier niet aan willen, edoch zij zijn dat wel wettelijk verplicht.

Zie hier voor: Sta ik sterk; leest u "consument" en "ondernemer" maar eens. Tevens staan hier al uw rechten en plichten in genoemd.

Succes, gr. Hutch

ma
door martin1 - Apr 14, 2006 om 18:41
346 Antwoorden / 4 Vragen

juist antwoord, maar UNETO-VNI (de brancheorganisatie elektronicadetailhandel) hanteert voor copacte digitale cameras 30 maanden economische levensduur. Dit blijkt vaan een goede afspiegeling te zijn van de verwachte levensduur van verschillende fabrikanten. Houd dus rekening met hooguit 3 jaar verwachte levensduur. Dit houdt in dat je toch al snel 2/3 zelf betaald.

fr
door freddie_1 - Apr 19, 2006 om 23:48
19 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een bekend probleem Fuji heeft een tijdje verkeerde CCD's geplaatst en heeft dit ook toe gegeven.Stuur je camera naar Fuji en de kans is heel groot dat hij binnen drie weken gerepareerd en zonder rekening terug komt.

po
door postema_1 - Apr 19, 2006 om 23:50
15 Antwoorden / 15 Vragen

Iedereen bedankt voor de suggesties; ik ga zeker proberen Fuji te bereiken om te kijken wat ze kunnen doen.

Groet,

Senior