si
door sizo Jul 20, 2011 om 14:52
Elektronica & tv

Garantie-coulance

Beste mensen,

Blijkbaar is het normaal, dat je een nieuw gekocht apparaat Philips, binnen 4 jaar af moet schrijven.
Onderstaande chat had ik met een Philips medewerker gisteren:

Virgil: Goedemiddag, waarmee kan ik u van dienst zijn?
Sietske: stoomgeneratorGC6310-03 stopt er zomaar mee.
Sietske: Lampje gaat niet meer branden
Virgil: ik zal u doorverbinden met een collega van mij die u hiermee verder kan helpen
Virgil: moment
De chat is doorgegeven aan Brenda
Virgil Chat is gesloten door de Philips medewerker
Brenda: Hallo
Sietske: ook hallo, apparaat is goed tot dit moment ook geen bruine roestwater stopt tijdens het strijken gekontroleerd op kalk zitten in meppel prima zacht water geen vuil in reservoir
Brenda: Ik vind het wel vervelend te horen dat het apparaat niets meer doet
Sietske: Jij ik was aan het strijken met stoom , hield er zo mee op Beide lampjes doen het niet 2 uur laten afkoelen , water nog 's wegspoelen, is schoon water zonder kalk resten Nog doet het strijk en stoom lampje het niet
Brenda: Ai dat is vervelend.
Brenda: Waar en wanneer heeft u het apparaat gekocht?
Sietske: Beste Brenda wat doe ik er nu mee. Het app. is nu 4 jaar oud en gekocht hier in Meppel voor 99,99 bij Kijkshop. Het wordt gebruikt in een 2persoonshuishouding. Dus druk heeft het stoomapparaat het niet gehad in de afgelopen tijd. Kan toch niet zomaar afgelopen zijn? zit geen zekering volgens het boekje. Wat moet er nu gebeuren. Er is geen schroeilucht geweest.
Brenda: Ik begrijp dat het vervelend is, maar ben bang dat het alleen gerepareed kan worden
Sietske: Wat houdt dat in. Waar moet het heen. zijn er onderzoekkosten,wat mag ik als kosten verwachten? Of moet je zomaar afscheid nemen Het apparaat ziet er als nieuw uit , maar heeft nog net de 4 jaar niet gehaald Kassabon is gedateerd 17 juli 2007! Wat kan Philips voor ons betekenen?
Brenda: Wat de kosten zullen zijn > € 59.50 = prijsopgave + € 20,- onderzoekskosten
Sietske: Dan kan je ook bijna 'n nieuwe kopen 79,50 tegen 99.99.
Brenda: Ik begrijp het
Sietske: Bedankt Brenda , jij kan er ook niets aan doen. Zeg maar meneer Philips dat we geen stoomapp. meer van Philips kopen.
Brenda: Mijn excuses
Sietske: Prettige dag verder.
Brenda: U ook..!
Chat is gestopt!
De service gaat er steeds beroerder uitzien. Wat is hier tegen te doen?

7712 50 Rapporteer

ro
door ron530 - Jul 20, 2011 om 15:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Afschrijving per jaar 25 euro op een apparaat van 100 euro, wat voor een soort coulance wil je dan eigenlijk op een gebruiksartikel van 4 jaar oud.

si
door sizo - Jul 20, 2011 om 15:10
16 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=ron530 schreef op woensdag 20 jul 2011, 15:01]Afschrijving per jaar 25 euro op een apparaat van 100 euro, wat voor een soort coulance wil je dan eigenlijk op een gebruiksartikel van 4 jaar oud.
Beste Ron,
Het gaat me niet om de waarde van het artikel, maar de te verwachten levensduur.
Ons senseoapp. is nu 10 jaar oud en gaan we binnenkort vervangen.
Zou niet best zijn als je alle aangeschafte elec. app. na 4 jaar moet vervangen.
Dus coulance is wel een klantenbinder.

ro
door ron530 - Jul 20, 2011 om 15:24
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Gaan we weer, de levensduur van een aan slijtage onderhevig artikel. Coulance is een handreiking van de fabrikant maar na 4 jaar stopt de fabrikant die hand echt niet meer toe.

si
door sizo - Jul 20, 2011 om 15:38
16 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=ron530 schreef op woensdag 20 jul 2011, 15:24]Gaan we weer, de levensduur van een aan slijtage onderhevig artikel. Coulance is een handreiking van de fabrikant maar na 4 jaar stopt de fabrikant die hand echt niet meer toe.
Hoop voor jou Ron dat al je gekochte spulletjes na 4 jaar niet de geest geven.
Als 't 'n TV is van 500 wordt t dan anders? Of n espreswsoapparaat van 800.
Het gaat toch niet om het bedrag?

si
door sizo - Jul 20, 2011 om 15:43
16 Antwoorden / 4 Vragen

@bosbes,

Toch 'n medestander, die het ook waardeloos vindt, dat 'n fabrikant zomaar afhaakt als de garantie voorbij is.
Op de vraag van de losse draad kan ik zeggen al;les zit nog als nieuw eraan.
Je kan ook niets loshalen, is geklonken of ziets , geen schroefmogelijkheden om het los te halen.

bosbess
door bosbess - Jul 20, 2011 om 15:44
354 Antwoorden / 40 Vragen

Ik heb al bijna 20 jaar een stoomstrijkijzer van Tefal, 2e hands gekocht bij de kringloop voor 25 gulden. Het doet het nog steeds prima. Net als Sizo gebruik ik het niet vaak. Nu is een stoomstrijkijzer geen stoomgenerator, maar je mag toch wel verwachten dat een dergelijk apparaat langer meegaat dan 4 jaar!

Slechte reclame voor Philips. De Sietske's en de Brenda's en hoe ze allemaal mogen heten die ze als buffer aan de "klantenservice" zetten kunnen er inderdaad niets aan doen, maar je voelt je toch flink afgescheept als je zo'n pech hebt. Hoe komen ze aan het bedrag van € 59? 't Kan toch iets heel simpels zijn?

Vóór je een nieuwe koopt: ken je niet iemand die het ding kan openmaken en kan controleren of het misschien een los draadje of contactje is?

ro
door ron530 - Jul 20, 2011 om 15:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wat is er nu waardeloos aan?. Sizo draai het eens om, jij fabriceert een strijkijzer en geeft daar garantie op zeg 2 jaar, ben je al heel goed bezig. Nu komt er na 4 jaar een klant klagen omdat de strijkijzer is gaan hemelen wat doe je dan, niets toch. je kunt er wel een principe kwestie van maken maar gaat niets oplossen.

edrick3
door edrick3 - Jul 20, 2011 om 16:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo sizo,

Breuk in het snoer? Stekker kapot?
Je weet maar nooit.

eva369
door eva369 - Jul 20, 2011 om 16:41
308 Antwoorden / 2 Vragen

voor garantie moet je toch eerst naar de winkel waar je het gekocht hebt? daar heb je een overeenkomst mee gesloten. niet met Philips.

si
door sizo - Jul 20, 2011 om 16:46
16 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=ron530 schreef op woensdag 20 jul 2011, 15:58]Wat is er nu waardeloos aan?. Sizo draai het eens om, jij fabriceert een strijkijzer en geeft daar garantie op zeg 2 jaar, ben je al heel goed bezig. Nu komt er na 4 jaar een klant klagen omdat de strijkijzer is gaan hemelen wat doe je dan, niets toch. je kunt er wel een principe kwestie van maken maar gaat niets oplossen.
Beste Ron, als ik de fabrikant was....
Dan zou ik mensen die reageren proberen klant te houden.
Wat heb je nu aan 'n chat wat allemaal wat meeleven oplevert.
Zou als fabrikant na 2 jaar de garantie gestaffeld afbouwen.
Bv 50% na 3jaar en 75% na 4 jaar . Na 5 jaar is 't wel voorbij, mits het geen fabricagefout is. Op deze manier bind je jouw klanten.
Concreet zou je op de vervanging aankoop een waardebon of korting van 25% op de oorspronkelijke aankoop kunnen geven, bij 4 jaar.
Bijna zeker dat de klant het nieuwe apparaat bij jouw gaat kopen.
ook rechters hebben zich al 's zo uitgesproken, dat de fabrieksgarantie NIET bindend is.

si
door sizo - Jul 20, 2011 om 16:53
16 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=eva369 schreef op woensdag 20 jul 2011, 16:41]voor garantie moet je toch eerst naar de winkel waar je het gekocht hebt? daar heb je een overeenkomst mee gesloten. niet met Philips.

Helemaal waar, maar als de leverancier zich houdt aan de strikte garantietermijn, kan je 3 dingen doen 1) laat maar zitten, dan verandert er nooit iets garantie blijft 1 jaar , wordt nooit twee jaar of nog meer
2 ) je spreekt de fabrikant aan
3) je meldt het op fora zoals radar en kassa en hoopt op beterschap /begrip/coulance/ verbetering van de garantievoorwaarden.........

ro
door ron530 - Jul 20, 2011 om 17:07
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zo jammer, stel de garantie is twee jaar bij kleinhuishoudelijk. Na garantie 50 % waarde 3é jaar 25% 4é jaar 0% Afschrijving gaat al in bij aankoop. Mocht je het toch voor elkaar krijgen enige coulance te bedingen dan zal dat niet meer dan een tiende van de aanschafprijs zijn, afgerond naar boven 10 euro wordt je daar gelukkig van?

birdies
door birdies - Jul 20, 2011 om 17:50
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Hoe komen ze aan het bedrag van € 59? 't Kan toch iets heel simpels zijn?.......
Heel simpel: er worden standaard bedragen gehanteerd.

.........Ik heb al bijna 20 jaar een stoomstrijkijzer van Tefal........
Een stoomstrijkijzer is niet te vergelijken met een stoomgenerator.

........Het gaat toch niet om het bedrag?........ Gedeeltelijk wel: je kunt nu eenmaal voor 100,- euries voor een stoomgenerator niet dezelfde kwaliteit verwachten als eentje van bijv. 300,- euro.

si
door sizo - Jul 20, 2011 om 17:58
16 Antwoorden / 4 Vragen

Beste mensen,

Heb mijn motieven duidelijk gemaakt
Er zijn nog steeds veel mensen, die de fabrikanten helemaal begrijpen.........
En daar zijn ze heel blij mee!!

birdies
door birdies - Jul 20, 2011 om 18:05
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=sizo schreef op woensdag 20 jul 2011, 17:58]Beste mensen,

Heb mijn motieven duidelijk gemaakt
Er zijn nog steeds veel mensen, die de fabrikanten helemaal begrijpen.........
En daar zijn ze heel blij mee!!

Misschien ben jij degene die je verwachtingen bij zou moeten stellen? Bij een apparaat van 4 jaar oud, kun je geen garantie coulance verwachten, dat is niet reëel.
Bovendien kunnen de problemen ook ontstaan (of ontstaan zijn) door slecht onderhoud e.d.
Er zijn blijkbaar nog steeds mensen die verwachten dat ieder apparaat probleemloos 10 jaar mee moet kunnen gaan, nou dat is allang niet meer zo en daar zijn ook de prijzen naar.

Begrijp dat mijn antwoord je helemaal niet zal bevallen, het zij zo.

si
door sizo - Jul 20, 2011 om 18:19
16 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Birdie,

Begrijp dat jij het normaal vindt er rekening mee te houden, dat je elke 4 jaar je aankopen moet vernieuwen.Deze discussie is niet om wel of niet bevallige antwoorden.
Het zei zo.

ikbenik
door ikbenik - Jul 20, 2011 om 19:12
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Noch de fabrikant en noch de winkelier zijn verplicht om garantie te verstrekken.
Als de fabrikant en winkelier in de media en in de koopovereenkomst hebben aangegeven dat op dat product 2 jaar garantie zit en voor de rest geen enkele uitspraken gedaan hebben, kan nooit of te nimmer na 4 jaar garantie worden geclaimd.

De wetgever heeft bepaald dat het product ook voor de langere periode aan de koopovereenkomst moet voldoen, met daarbij rekening houdend met de uitspraken van de verkopende partij en de fabrikant op wat voor manier dan ook.

Punt.

Er is dus niet bepaald dat een product voor een langere periode probleemloos mee moet gaan. Dat is dus echt een fabeltje.

[quote]Blijkbaar is het normaal, dat je een nieuw gekocht apparaat Philips, binnen 4 jaar af moet schrijven.
Dat is aan jezelf hoelang dat je ermee doet.
Alleen als na de garantieperiode dat product kapot gaat, heb je zowiezo geen recht op gratis reparatie of vervanging, behalve als het product niet conform de koopovereenkomst geleverd is.

Kortgezegd: de kosten van de reparatie komen volledig voor rekening van de TS.
Of je het nu ermee eens bent of niet, het is nu eenmaal zo wettelijk bepaald.

pavoordf
door pavoordf - Jul 20, 2011 om 19:47
519 Antwoorden / 73 Vragen

Ik word een beetje iebelig van de manier waarop klanten tegenwoordig door Philips benaderd worden

Sietske: ook hallo, apparaat is goed tot dit moment ook geen bruine roestwater stopt tijdens het strijken gekontroleerd op kalk zitten in meppel prima zacht water geen vuil in reservoir
Brenda: Ik vind het wel vervelend te horen dat het apparaat niets meer doet
Sietske: Jij ik was aan het strijken met stoom , hield er zo mee op Beide lampjes doen het niet 2 uur laten afkoelen , water nog 's wegspoelen, is schoon water zonder kalk resten Nog doet het strijk en stoom lampje het niet
Brenda: Ai dat is vervelend.

In mijn tijd ging dat zo:
De transformator is kapot: Dat maken wij wel uit.
of
Die bandrecorder repareren? Gooi die maar in het kanaal

Was in ieder geval duidelijk. Resultaat is tegenwoordig hetzelfde, klant is niet tevreden. Maar de behandeling is zo glibberig. Dat gevoel heb ik overigens ook wanneer ik de helpdesk van UPC aan de lijn heb

Overigens de manier waarop destijds klanten benaderd werden bij TSCA (voorbeelden waren uit Alkmaar) was ik het ook niet mee eens

ikbenik
door ikbenik - Jul 20, 2011 om 20:10
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Dat komt, omdat de consument door de diverse organisaties op het verkeerde been worden gezet.

Ook schijnen mensen het normaal te vinden om gelijk de schreeuwen wat hun rechten zijn en wat de plichten van de winkelier of fabrikant zijn.
Nooit doen.

[quote]In mijn tijd ging dat zo:
De transformator is kapot: Dat maken wij wel uit.
of
Die bandrecorder repareren? Gooi die maar in het kanaal

Als de fabrikant of winkelier dat nu zou doen, hebben ze gelijk de consumentenbond of de consumentenautoriteit op hun dak (beide waardeloze organisaties trouwens, lichten de consument totaal verkeerd voor, maar dat terzijde.)

Als ik de klacht lees, kan het heel goed zijn dat de thermische zekering naar de knoppen is.

Echter valt dat niet onder de garantie, en de kosten komen gewoon voor rekening van de koper.

ikbenik
door ikbenik - Jul 20, 2011 om 20:14
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Nog een punt:

De titel is garantie-coulance.

Coulance is nooit opeisbaar en kan nooit een beroep op worden gedaan.
Het is iets extra's die de winkelier of fabrikant kunnen geven.

Als op die strijkijzer 2 jaar garantie zat, is die na 4 jaar glans verstreken.
Van coulance is zowiezo geen spraken.

si
door sizo - Jul 21, 2011 om 10:55
16 Antwoorden / 4 Vragen

Beste allemaal,

Blijkbaar willen sommigen onder u ook iets zeggen zonder de oorspronkelijke vraagstelling, discussie en antwoorden goed te lezen. Heb nooit gezegd, dat het coulance een recht is. Het woord zegt genoeg toch? Ook de opmerkingen dat consumentenbond en idem autoriteit waardeloze organisaties zijn, bevreemdt mij.
Zonder zoden de consumenten aanzienlijk minder bereiken. De antwoorden gaan in de richting van waar zeur je nou toch over . Na 4 jaar is het over en uit. 3 jaar blijkbaar ook voor velen onder u. Maak me sterk dat er winkeliers en fabrikanten dit forum beantwoorden.
Dank voor de positieve antwoorden. Blijf het vreemd vinden dat na 2 jaar geen thuis meer wordt gegeven.

birdies
door birdies - Jul 21, 2011 om 10:58
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Maak me sterk dat er winkeliers en fabrikanten dit forum beantwoorden........

Ik ben een consument en ik koop huishoudelijke electronica met de gedachte: als ik er 4-5 jaar zonder problemen mee vooruit kan, is het oké. Alle jaren dat het product langer mee gaat, beschouw ik als meegenomen.

Wat mensen vaak vergeten, is dat de prijzen er naar zijn om niet levenslang mee te gaan.

wv
door wvanveld - Jul 21, 2011 om 11:01
10 Antwoorden / 0 Vragen

Met een apparaat van die prijs zou u het geluk kunnen hebben dat het 10 jaar of langer meegaat.
4 jaar is echter realistischer.

harrie
door harrie - Jul 21, 2011 om 13:18
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hoe je het draait of keert, het is gewoon een feit dat een fabrikant de kosten van de garantie in de kostprijs (inkoopprijs detailhandel) heeft gecalculeerd.
Als je dat heel ruim doet kan je wat soepeler zijn, alleen dan betaald de consument gewoon veel meer voor dat artikel.
Namelijk over dat ontstane inkoopverschil, ook nog eens de marge van de winkelier en daar nog eens de BTW over.....

Ex-Haagsche Harrie

ph
door philips cc - Jul 21, 2011 om 14:01
7 Antwoorden / 0 Vragen

PHILIPS

Geachte heer/mevrouw Sizo,

Philips vindt het zeer vervelend om te lezen dat u hinder ondervindt van uw stoomsysteem. Wij zouden heel graag met u in contact komen om uw klacht te bespreken.

Daarom willen wij u vragen om contact met ons op te nemen op het gratis telefoonnummer: 0800-0230076. Wij hebben een referentienummer voor u aangemaakt, deze dient u te vermelden wanneer u contact met ons opneemt. Uw referentienummer is: 50-844770538.

Wij hopen u snel te woord te mogen staan.

Met vriendelijke groet,

Philips Webcare

mahadma
door mahadma - Jul 21, 2011 om 14:12
11707 Antwoorden / 51 Vragen

Sizo,

stel je heel even voor dat je reparateur bent. Mag je dan voor een reparatie aan een goedkoop apparaat een ander uurtarief rekenen als voor een duur apparaat?

Helaas kost een reparateur een vast uurloon (aan salaris, dat heb je zelf waarschijnlijk ook. Dus of er aan een duur of goedkoop apparaat gesleuteld wordt, maakt niet uit.

Zou je zelf anders reageren als je zelf reparateur was?

si
door sizo - Jul 21, 2011 om 14:27
16 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk daar ligt nu de kern van de zaak.
Vroeger was het gewoon, als je je huishoudinkje opzette, de spulletjes minstens 10-15 jaar meegingen. Je had ook geen idee om na 3 jaar al weer afscheid te nemen van een aanschaf. De prijzen waren er ook naar.
Tegenwoordig koop je iets , b.v. een tv of mobiel en na 'n paar jaar is de techniek weer zoveel gewijzigd/verbeterd , dat je de kriebels krijgt om het apparaat om te ruilen voor 'n nieuwe met weer meer snufjes.
De zogenoemde wegwerp maatschappij. Pardon inlever maatschappij.
Ga 'n heel eind daar in mee, doe er zelf ook enthousiast aan mee. Voor mobieltjes is 't ook aanvaard, dat je na 5 jaar 3 toestellen in de kast hebt liggen. Voor Lcd/Led/Plasma tv, vindt ik als die na 2 jaar buiten de garantie gaat al niet normaal.
Hoewel de prijzen in de laatste jaren ronduit naar beneden kieperen. Bv. Kocht 6 jaar terug 'n Lcd tv van het merk Benq voor 1500, advies prijs was toen 1800 dus gematst. Na 3 jaar begon ie kuren te krijgen. Gerepareerd. Na 4 jaar gaf hij de geest Geen garantie. Expert keten gaf niet thuis. Fabrikant gaf na maanden opsturen, navraag en uiteindelijk aanbieding prijsopgaaf : diverse modules vernieuwen "slechts" voor 450 euro. Terwijl ondertussen de nieuwprijzen van vergelijkbare toestellen al op 800/900 lagen. Onlangs nog een extra toestel aangeschaft nog groter scherm voor 102cm voor 399!
Kijk dan ga je ook niet moeilijk doen als 't toestel naar 4 jaar de geest geeft.
Toch vindt ik een stoomgeneratorstrijker die na 4 jaar ( dus hooguit 4 j x50w x1 uur =200uur) zomaar er mee stopt, niet kloppen.
Ook een senseo app. die het zo kort zou vallen , ondanks de aanschafprijs ,gaat zomaar 8 a 10 jaar mee. Vorige week weer 'n nieuwe aangeschaft na 10 trouwe jaren dienst gedaan te hebben............De tijd gaat snel, denk toch dat veel mensen er moeite mee hebben als zo snel bepaalde gebruiks voorwerpen de geest geven.
Maar ja ben blijkbaar nog van de oude stempel.

toolboy
door toolboy - Jul 21, 2011 om 14:40
965 Antwoorden / 40 Vragen

Als kind had ik een verwachting en die was in de decembermaand.
Zelfs die verwachting is tot op heden nooit uitgekomen.
Sinterklaas bestaat niet toch???

Nu zijn er vele consumenten met verwachtingen.
Door wie zijn die verwachtingen geschapen ???

En hoe komt het dat die verwachtingen zo hoog liggen.
Vroegha kon een aeg turnamat wel 20 jaar mee.
En nu is de verwachting van consumenten en bonden dat dit nog zo is.
Wakker worden allen en probeer er enige logica en realistme op los te laten.
U allen heeft de wegwerpcultuur in stand geroepen,Ja u leest het goed..

si
door sizo - Jul 21, 2011 om 15:24
16 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=philips cc schreef op donderdag 21 jul 2011, 14:01]PHILIPS

Geachte heer/mevrouw Sizo,

Philips vindt het zeer vervelend om te lezen dat u hinder ondervindt van uw stoomsysteem. Wij zouden heel graag met u in contact komen om uw klacht te bespreken.

Daarom willen wij u vragen om contact met ons op te nemen op het gratis telefoonnummer: 0800-0230076. Wij hebben een referentienummer voor u aangemaakt, deze dient u te vermelden wanneer u contact met ons opneemt. Uw referentienummer is: 50-844770538.

Wij hopen u snel te woord te mogen staan.

Met vriendelijke groet,

Philips Webcare

Kijk de Fabrikant kijkt toch mee. Heel verstandig. Het is goed dat de fabrikant weet wat er onder zijn potentiële klanten leeft
Jammer dat 't in eerste instantie geen succes had.
Na de afgang bij de Kijkshop in Meppel, leveringskassabon en apparaat mee en de mededeling van de bediende dat ze niks voor ons kon betekenen, de Philips chat met de Philips medewerker, ook zonder resultaat. Zie aanvang discussie.Omdat er toch gestreken moet worden, een nieuwe De Longhi stoomgenerator. gekocht.
Maar meneer Philips we waarderen uw reactie en hebben ook nog vele Philips apparatuur in huis. Ging er vroeger van uit :als het enigszins kan , kopen van Nederlandse fabrieken.
Een waardebon om de vele jaren trouw en klandizie te belonen, voor de volgende Philips aankoop, prima.
Heb vervolgens

gladdeharry
door gladdeharry - Jul 21, 2011 om 15:26
463 Antwoorden / 14 Vragen

Waar zou de grens dan moeten liggen? Bij 3 jaar of 4 jaar of misschien 7 jaar? Zo kun je wel doorgaan.

si
door sizo - Jul 21, 2011 om 15:32
16 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=gladdeharry schreef op donderdag 21 jul 2011, 12:16]Waar zou de grens dan moeten liggen? Bij 3 jaar of 4 jaar of misschien 7 jaar? Zo kun je wel doorgaan.
Gladdeharry, heb per ongeluk op de top antwoord gedrukt. Jammer nou, want ik wou u alleen maar antwoorden.
Nog niet zolang geleden was de garantie voor van alles en nog wat 1 jaar. Nu is het bijna altijd 2 jaar en soms nog langer.
Een nieuwe auto kocht ik 10 jaar terug met 1 jaar garantie. Een paar auto's later zat op onze nieuwe Kia 7 jaar garantie. Nu zit op onze nieuwe Eos (VW) weer 2 jaar. Dus het kan wel.

wv
door wvanveld - Jul 21, 2011 om 15:35
10 Antwoorden / 0 Vragen

Het valt mij op dat topicstarter een beetje in het verleden leeft. Het zou verstandig zijn om met beide voeten op de grond te blijven staan.

harrie
door harrie - Jul 21, 2011 om 15:39
765 Antwoorden / 36 Vragen

Beste sizo.

Voor Philips is de Senseo een heel belangrijk product. Het zorgt voor een continue stroom aan inkomsten. Van ieder zakje pads die je koopt, gaat er een bedrag naar Philips en D-E (Sara Lee) welk merk je ook koopt.

Het patent op de pads levert veel meer winst op dan de apparaten, dus is het van levensbelang om de melkkoe (apparaat) in leven te houden.

Overigens kunnen ook huidige goedkope apparaten lang mee gaan. Mijn eerste mixer (Philips, made in Holland) anno 1966 prijs fl.49,95 gaf na ruim 3 jaar de geest. Nu gebruik ik, als kok in huis, al 19 jaar een mixer van fl.16,99 (made in China) Zet dat eens af tussen een salaris van 1966 en 1991....

Salut, Ex-Haagsche Harrie

edrick3
door edrick3 - Jul 21, 2011 om 15:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=philips cc schreef op donderdag 21 jul 2011, 14:01]PHILIPS

Geachte heer/mevrouw Sizo,

Philips vindt het zeer vervelend om te lezen dat u hinder ondervindt van uw stoomsysteem. Wij zouden heel graag met u in contact komen om uw klacht te bespreken.

Daarom willen wij u vragen om contact met ons op te nemen op het gratis telefoonnummer: 0800-0230076. Wij hebben een referentienummer voor u aangemaakt, deze dient u te vermelden wanneer u contact met ons opneemt. Uw referentienummer is: 50-844770538.

Wij hopen u snel te woord te mogen staan.

Met vriendelijke groet,

Philips Webcare

Kunnen we de DISCUSSIE hier stoppen?
Dit is Vraag en Beantwoord!
Er wordt aan gewerkt!
Laten we het resultaat even afwachten.

Met vr.gr.

si
door sizo - Jul 21, 2011 om 15:49
16 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=wvanveld schreef op donderdag 21 jul 2011, 15:35]Het valt mij op dat topicstarter een beetje in het verleden leeft. Het zou verstandig zijn om met beide voeten op de grond te blijven staan.
Wat voert u zoal in deze discussie als steekhoudend en ter zake doend aan?
Voor de duidelijkheid, gaat erover of het normaal is dat een apparaat binnen de termijn kapot gaat, die men er normaal gesproken aan toedicht.
Heb het met argumenten omkleed. Zou zinvol kunnen zijn als u ook zicht ook daartoe beperkt

si
door sizo - Jul 21, 2011 om 16:35
16 Antwoorden / 4 Vragen

Beste mensen,

Heb met Philips gebeld n.a.v. bovenstaande e-mail van Philips.
Morgen zien we verder , wordt ik gebeld. Ben benieuwd.
Waarschijnlijk zal ik de exacte details niet met u kunnen delen, misschien is dit een voorwaarde van de leverancier.
U hoort van mij nader
Have a nice day. with all simplicity..................

wv
door wvanveld - Jul 21, 2011 om 16:51
10 Antwoorden / 0 Vragen

Sizo, dat u iets meer realistisher moet zijn voor wat betreft service en garantie.

ikbenik
door ikbenik - Jul 21, 2011 om 19:14
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Het is allemaal heel simpel:

De fabrikant geeft een bepaalde garantieperiode af, en daarna komen de kosten voor rekening van de koper.

Zo was het altijd, en zo zal het ook altijd blijven.

De degene die lopen te zeiken zijn die consumentenorganisaties die het daar niet mee eens zijn.
Men pleit voor een systeem dat de consument van te voren kan zien hoelang dat zo'n product probleemloos mee moet gaan.

Ik kan je dit zeggen: een dergelijk systeem kan in de praktijk totaal niet en zal er ook nooit komen.

Als de fabrikant 2 jaar garant staat voor de goede werking, dan is er ook maar 2 jaar garantie. Zou dat product probleemloos 10 jaar mee zou gaan, dan had er ook 10 jaar garantie op gezeten.

Het zijn wel die consumentenorganisaties die steeds aangeven dat een product gedurende de gemiddelde levensduur probleemloos mee moet gaan.

Dus de claim van de TS is allemaal gebaseerd op gebakken lucht.

Als een fabrikant 2 jaar garantie geeft en in de media geeft men aan dat dat product probleemloos 8 jaar mee zal gaan, dan mag ook aan die 8 jaar rechten aan ontleent worden. Maar dan ook alleen van dat merk en die type waar die fabrikant die uitspraak over doet.
Dat is in de wet zo geregeld.

[qoute]Heb nooit gezegd, dat het coulance een recht is. Het woord zegt genoeg toch? [/qoute]
Waarom eis je het dan?

[qoute]Ook de opmerkingen dat consumentenbond en idem autoriteit waardeloze organisaties zijn, bevreemdt mij.[/qoute]
Toch niet.
De consumentenbond heeft heel duidelijk haar mening. Op zich niets mis mee.
Maar men gaat aan die mening ook rechten aan ontlenen, en dat kan dus niet.

De consumentenautoriteit heeft een soort gelijke werkwijze.

[qoute]Zonder zoden de consumenten aanzienlijk minder bereiken.[/qoute]
Wat minder bereiken?
Kosteloze reparatie kunnen eisen, terwijl men daar wettelijk gezien geen recht op heeft?
Dat vind ik dus echt niet kunnen.
Dergelijke organisaties komen altijd voor de consument op, zelfs als diezelfde consument ongelijk heeft en ergens geen recht op heeft.
Wat die organisaties nooit zullen doen is tegen de consument zeggen dat zij fout zitten en zeer duidelijke uitleg geven aan de consument en de consument op de juiste manier te informeren.
Nee! Men schopt gewoon tegen de schenen van de ondernemer en halen die ondernemer door het slijk.

[qoute]De antwoorden gaan in de richting van waar zeur je nou toch over [/qoute]
Precies.

[qoute] Na 4 jaar is het over en uit. 3 jaar blijkbaar ook voor velen onder u. [/qoute]
Sterker nog: als op dat product 2 jaar garantie zat, is het daarna gewoon over en uit.
Behalve als het product niet conform de koopovereenkomst geleverd is, niet de eigenschappen bezit welke je als consument op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarbij de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers (lees: fabrikanten) op wat voor manier dan ook.
Dat is in de wet zo geregeld en niet anders. Dat zijn de feiten.
Hoe jij of ik er over denken en wat onze meningen zijn, is totaal niet relevant.

[qoute]Blijf het vreemd vinden dat na 2 jaar geen thuis meer wordt gegeven.[/qoute]
Dat is niet vreemd, dat is al meer dan 50 jaar zo en zo zal het altijd blijven.

Een product kan kapot gaan. Het is bijna niet mogelijk om keiharde garanties te geven dat het product niet kapot zal of kunnen gaan.
Dus kan de fabrikant en de verkopende partij zowiezo nooit de keiharde garantie geven dat een product gedurende de gemiddelde levensduur probleemloos mee zal gaan. Dus dat gezeur van die gemiddelde levensduur kan zo gelijk de prullenbak in.

Van die afschrijving:
Een product gaat net zo lang mee totdat die kapot gaat.
Bij een strijkijzer kan dat bij de ene strijkijzer na 6 jaar zijn, bij de andere kan dat al na 3 jaar zijn en bij de andere kan dat al na 7 maanden zijn.
Daar is geen pijl op te trekken.

ikbenik
door ikbenik - Jul 21, 2011 om 19:22
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=sizo schreef op donderdag 21 jul 2011, 15:49][quote=wvanveld schreef op donderdag 21 jul 2011, 15:35]Het valt mij op dat topicstarter een beetje in het verleden leeft. Het zou verstandig zijn om met beide voeten op de grond te blijven staan.
Wat voert u zoal in deze discussie als steekhoudend en ter zake doend aan?
Voor de duidelijkheid, gaat erover of het normaal is dat een apparaat binnen de termijn kapot gaat, die men er normaal gesproken aan toedicht.
Heb het met argumenten omkleed. Zou zinvol kunnen zijn als u ook zicht ook daartoe beperkt

Welke termijn?

Die termijn die door de fabrikant aangegeven is, of de termijn welke de consumentenorganisaties mee gooien?

Iedereen heeft het er wel over dat een strijkijzer langer dan 3 a 4 jaar mee moet gaan en men claimt daar ook rechten aan, maar het is geen bestaande wetsregel.
Dus men kan wel vinden dat die strijkijzer langer mee moet gaan, maar dat is een mening en daar kan geen rechten aan ontleent worden.
Waar wel gekeken moet worden is naar wat in de koopovereenkomst is overeengekomen en naar de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers (lees: fabrikant) op wat voor manier dan ook.
Dat is zo wettelijk geregeld.

bosbess
door bosbess - Jul 21, 2011 om 20:13
354 Antwoorden / 40 Vragen

Ik ben blij dat Philips kennelijk begrijpt wat jij bedoelt. Ik hoop dat ze morgen met een zodanige oplossing komen dat je je niet meer afgescheept voelt. 't Zal mij benieuwen.

ikbenik
door ikbenik - Jul 21, 2011 om 21:26
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=bosbess schreef op donderdag 21 jul 2011, 20:13]Ik ben blij dat Philips kennelijk begrijpt wat jij bedoelt. Ik hoop dat ze morgen met een zodanige oplossing komen dat je je niet meer afgescheept voelt. 't Zal mij benieuwen.

De consument wordt door de diverse organisaties gehersenspoeld, waardoor uiteindelijk ook de medewerkers van de ondernemingen.

Waar het om gaat is niet dat de consument krijgt waar hij volgens de wetgeving recht op heeft, maar dat door al dat gemanipuleer en gehersenspoel de zelf verzonnen regels van die organisaties als waarheid bestempeld wordt.

En dat is dus nu precies wat er gebeurd.

Als de consumentenorganisaties maar lang genoeg hun mening als recht bestempelen, gaan veel mensen daarin geloven en gaat men dat als het consumentenrecht zien.

ikbenik
door ikbenik - Jul 21, 2011 om 22:06
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Er is iets mis gegaan bij mijn eerdere posting. Voor de betere leesbaarheid plaats ik die verbeterd neer:

Het is allemaal heel simpel:

De fabrikant geeft een bepaalde garantieperiode af, en daarna komen de kosten voor rekening van de koper.

Zo was het altijd, en zo zal het ook altijd blijven.

De degene die lopen te zeiken zijn die consumentenorganisaties die het daar niet mee eens zijn.
Men pleit voor een systeem dat de consument van te voren kan zien hoelang dat zo'n product probleemloos mee moet gaan.

Ik kan je dit zeggen: een dergelijk systeem kan in de praktijk totaal niet en zal er ook nooit komen.

Als de fabrikant 2 jaar garant staat voor de goede werking, dan is er ook maar 2 jaar garantie. Zou dat product probleemloos 10 jaar mee zou gaan, dan had er ook 10 jaar garantie op gezeten.

Het zijn wel die consumentenorganisaties die steeds aangeven dat een product gedurende de gemiddelde levensduur probleemloos mee moet gaan.

Dus de claim van de TS is allemaal gebaseerd op gebakken lucht.

Als een fabrikant 2 jaar garantie geeft en in de media geeft men aan dat dat product probleemloos 8 jaar mee zal gaan, dan mag ook aan die 8 jaar rechten aan ontleent worden. Maar dan ook alleen van dat merk en die type waar die fabrikant die uitspraak over doet.
Dat is in de wet zo geregeld.

=sizo schreef op donderdag 21 jul 2011, 10:55: Heb nooit gezegd, dat het coulance een recht is. Het woord zegt genoeg toch?

Waarom eis je het dan?
=sizo schreef op donderdag 21 jul 2011, 10:55: Ook de opmerkingen dat consumentenbond en idem autoriteit waardeloze organisaties zijn, bevreemdt mij.

Toch niet.
De consumentenbond heeft heel duidelijk haar mening. Op zich niets mis mee.
Maar men gaat aan die mening ook rechten aan ontlenen, en dat kan dus niet.

De consumentenautoriteit heeft een soort gelijke werkwijze.

=sizo schreef op donderdag 21 jul 2011, 10:55: Zonder zoden de consumenten aanzienlijk minder bereiken.

Wat minder bereiken?
Kosteloze reparatie kunnen eisen, terwijl men daar wettelijk gezien geen recht op heeft?
Dat vind ik dus echt niet kunnen.
Dergelijke organisaties komen altijd voor de consument op, zelfs als diezelfde consument ongelijk heeft en ergens geen recht op heeft.
Wat die organisaties nooit zullen doen is tegen de consument zeggen dat zij fout zitten en zeer duidelijke uitleg geven aan de consument en de consument op de juiste manier te informeren.
Nee! Men schopt gewoon tegen de schenen van de ondernemer en halen die ondernemer door het slijk.
=sizo schreef op donderdag 21 jul 2011, 10:55: De antwoorden gaan in de richting van waar zeur je nou toch over

Precies.
=sizo schreef op donderdag 21 jul 2011, 10:55: Na 4 jaar is het over en uit. 3 jaar blijkbaar ook voor velen onder u.

Sterker nog: als op dat product 2 jaar garantie zat, is het daarna gewoon over en uit.
Behalve als het product niet conform de koopovereenkomst geleverd is, niet de eigenschappen bezit welke je als consument op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarbij de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers (lees: fabrikanten) op wat voor manier dan ook.
Dat is in de wet zo geregeld en niet anders. Dat zijn de feiten.
Hoe jij of ik er over denken en wat onze meningen zijn, is totaal niet relevant.

=sizo schreef op donderdag 21 jul 2011, 10:55: Blijf het vreemd vinden dat na 2 jaar geen thuis meer wordt gegeven.

Dat is niet vreemd, dat is al meer dan 50 jaar zo en zo zal het altijd blijven.

Een product kan kapot gaan. Het is bijna niet mogelijk om keiharde garanties te geven dat het product niet kapot zal of kunnen gaan.
Dus kan de fabrikant en de verkopende partij zowiezo nooit de keiharde garantie geven dat een product gedurende de gemiddelde levensduur probleemloos mee zal gaan. Dus dat gezeur van die gemiddelde levensduur kan zo gelijk de prullenbak in.

Van die afschrijving:
Een product gaat net zo lang mee totdat die kapot gaat.
Bij een strijkijzer kan dat bij de ene strijkijzer na 6 jaar zijn, bij de andere kan dat al na 3 jaar zijn en bij de andere kan dat al na 7 maanden zijn.
Daar is geen pijl op te trekken.

pavoordf
door pavoordf - Jul 21, 2011 om 22:13
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=ikbenik schreef op donderdag 21 jul 2011, 19:14]Het is allemaal heel simpel:

De fabrikant geeft een bepaalde garantieperiode af, en daarna komen de kosten voor rekening van de koper.

Voor mij ben je een gefrustreerde winkelier die het niet kan hebben dat een consument meer recht heeft als voorheen. Allereerst is het de verkopende partij die verantwoordelijk is en niet de fabrikant. Verder is het volgende artikel wel interessant. Dit keer niet van de consumentenbond of consuwijzer, die jij zo verfoeit, maar een onafhankelijk jurist

Reparatiekosten bij consumentenkoop

ikbenik
door ikbenik - Jul 21, 2011 om 22:36
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=pavoordf schreef op donderdag 21 jul 2011, 22:13][quote=ikbenik schreef op donderdag 21 jul 2011, 19:14]Het is allemaal heel simpel:

De fabrikant geeft een bepaalde garantieperiode af, en daarna komen de kosten voor rekening van de koper.

Voor mij ben je een gefrustreerde winkelier die het niet kan hebben dat een consument meer recht heeft als voorheen. Allereerst is het de verkopende partij die verantwoordelijk is en niet de fabrikant. Verder is het volgende artikel wel interessant. Dit keer niet van de consumentenbond of consuwijzer, die jij zo verfoeit, maar een onafhankelijk jurist

Reparatiekosten bij consumentenkoop

Achja, die zegt:

[quote]Wie een product zoals een wasmachine koopt, mag verwachten dat dit product werkt gedurende een bepaalde tijd, de economische levensduur.

Hij heeft het trouwens helemaal mis.
In de juridische wereld is er veel kritiek op hem.

Wat hij zegt, is niet in de wetgeving opgenomen.

[quote]Voor mij ben je een gefrustreerde winkelier die het niet kan hebben dat een consument meer recht heeft als voorheen.

Helaas voor je heb je het helemaal mis.

Wat ik steeds beschrijf is wat in de wetboeken geregeld, dus ook in de wetgeving.

[quote]Het venijn zit hem in de kosten. Reparaties kosten vaak geld, en vervanging natuurlijk helemaal. Maar de consument mag geen kosten in rekening worden gebracht voor de kosten voor het (weer) conform maken van het product (7:21 lid 2 BW). In principe heb je dus gedurende die economische levensduur recht op gratis herstel of vervanging.

Hier zit de heer Engelfriet gruwelijk mis.
Er is niet bepaald dat een product gedurende een x tijd probleemloos mee moet gaan en als het product binnen die tijd defect is gegaan dat het product dan non-conform is.

Wat wel geregeld is:

Het product dient conform de koopovereenkomst geleverd te zijn en het product dient die eigenschappen te bezitten welke de consument op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarbij de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers (lees: fabrikant) op wat voor manier dan ook.
Als een product binnen 6 maanden een gebrek vertoont, mag ervan uit worden gegaan dat het gebrek tijdens de koop al aanwezig was, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

Als het product niet conform de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke het volgens de koopovereenkomst had moeten bezitten, met daarbij de uitspraken van de verkopende partij of zijn voorverkopers (lees: fabrikant), dan is het product non-conform de koopovereenkomst en dient de verkopende partij (al dan niet via zijn voorverkopers) ervoor te zorgen dat het product kosteloos alsnog volgens de koopovereenkomst komt.

Als de verkopende partij of fabrikant bepaalde eigenschappen is bepaald of het uitsluiten van bepaalde gebreken is verzekerd, waarbij de verkopende partij of fabrikant de consument bepaalde rechten toekent, kan de consument daar rechten aan ontlenen.

Dat is in de wetgeving bepaald en niet anders.

ro
door ron530 - Jul 22, 2011 om 14:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ho stop wacht stil. Wat een gedoe over een strijkbout die 4 jaar naar behoren heeft gewerkt en er nu mee ophoudt. Niks coulance niks garantie en niks verwachte levensduur. Die levensduur is al gehaald 4 jaar. Het defect aan de strijkbout zal een defecte thermostaat zijn maar om consumenten te beschermen worden in dit soort apparaten ééntour schroeven toegepast dus reparatie kan gewoon niet meer. Ergo een strijkijzer is geen duurzaam product maar een gebruiksproduct, net als een stofzuiger een staafmixer en noem maar op.

si
door sizo - Jul 22, 2011 om 22:15
16 Antwoorden / 4 Vragen

Beste mensen,

Gistermiddag heb ik Philips gebeld. Er is afgesproken dat ze mij vandaag na 3 uur terug zouden bellen. De mevrouw die mij om half vier belde was uiterst begripvol, maakte excuses voor de niets zeggende chat, intern die ook meenemen voor verbetering en kwam met een uitstekend voorstel.
Het zou niet netjes naar Philips zijn om de details hier uit de doeken te doen.
Echter mijn vertrouwen in Philips is weer wat gestegen.
Voor de mensen, die aan deze discussie hebben deelgenomen, hartelijk dank.
Het is dus wel degelijk mogelijk om buiten de geldende garantieperiode begrip van een fabrikant te krijgen en uit coulance een vergoeding. Dat is geen recht, maar meevoelen en afhankelijk van de omstandigheden. In een stabiele, nauwelijks groeiende markt met meerdere leveranciers/fabrikanten wil men graag de klant tevreden houden en aan zich binden.
Goed dat Philips de fora op Kassa en Radar volgt en wel met open vizier.
Groet van sizo

wv
door wvanveld - Jul 22, 2011 om 22:52
10 Antwoorden / 0 Vragen

U opent een topic over Philips, vervolgens komt Philips met een voor u goede oplossing, en nu wilt u die oplossing na 4 pagina`s niet met ons delen??

ikbenik
door ikbenik - Jul 22, 2011 om 23:04
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=sizo schreef op vrijdag 22 jul 2011, 22:15] In een stabiele, nauwelijks groeiende markt met meerdere leveranciers/fabrikanten wil men graag de klant tevreden houden en aan zich binden.

Dus moeten ze chanterende klanten over zich heen laten lopen?

si
door sizo - Jul 22, 2011 om 23:16
16 Antwoorden / 4 Vragen

Ik begon een discussie over of het normaal is dat na de garantieperiode geen aanspraken meer mogelijk zijn.
Dit onderwerp is uitgebreid belicht, met voor en tegenstanders.
Geef aan dat het toch mogelijk is om gehoor te vinden.
Heb aangegeven, dat in dit geval het wel mogelijk was om met de fabrikant tot een vergelijk te komen.
De details zijn per geval misschien verschillend, waar het om draait is dat de fabrikant, waar de leverancier geen gehoor geeft, soms wel bereid is om mee te denken en te komen met een oplossing.
De handreiking die Philips heeft gedaan is voor mij persoonlijk en ben er blij mee.
Heeft geen zin op de details in te gaan, want elke case is weer anders.
Ga er vanuit dat deze discussie voldoende uitgediept is en het balletje kan soms anders rollen dan sommige met zekerheid wisten te melden.
Wellicht zien we elkaar weer bij 'n nieuw topic.
Groet.

bosbess
door bosbess - Jul 23, 2011 om 07:26
354 Antwoorden / 40 Vragen

Ik ben blij voor je dat het goed is afgelopen. Ook voor Philips ben ik blij, want dat geeft weer vertrouwen. En tenslotte ben ik blij voor de verkoper, dat het nu geregeld is tussen klant en fabrikant. De winkelier kan er uiteindelijk ook niets aan kan doen als een apparaat niet de te verwachten levensduur blijkt te hebben.

Eind goed al goed en ik wens je nog veel strijkplezier (nou ja...)!