mi
door mib Sep 27, 2005 om 22:30
Elektronica & tv

Gaskookplaat

Onlangs liet ik een gaskookplaat van het merk Ariston in mijn nieuwe keuken installeren. Al snel bleek dat het koken veel langzamer gaat dan voorheen.

Het schijnt dat de kilowattage van de branders aan EU-normen gebonden zijn, echter ik ben tijdens de aanschaf niet ingelicht over het feit dat er een 'keus' is tussen de capaciteiten van de branders en dat dit per merk enorm kan verschillen.

Zowel de keukenverkoper als de fabricant van de kookplaat willen niet tegemoet komen in mijn probleem omdat de plaat "technisch in orde is" en ik had dus kennelijk zélf moeten weten dat er zo veel verschil bestaat in de capaciteiten van de verschillende gaskookplaten. Bovendien zeggen beide partijen dat ze dit probleem nog nooit eerder gehoord hebben.

Ben ik de enige, of heeft u ook een dergelijke ervaring ?

10926 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 27, 2005 om 23:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

een gaskookplaat waarbij de kilowattage van belang is??????

schiet mij maar lek, maar denk dat u de inderdaad de enige bent die last heeft van electriciteit bij kopen op gas

ve
door verwijderd - Sep 27, 2005 om 23:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

koken moet dat dus zijn

ve
door verwijderd - Sep 28, 2005 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als dit al aan EU normen gebonden is weet ik niet zeker maar dat er een verschil in zit is wel zeker.

Op Campingtoestellen worden over het algemeen zuinige branders geplaatst en dit i.v.m. de gasflessen.

De normale fornuizen zijn uitgerust met, ga ik uit van 4 branders,
2 normale branders tussen de 1.7 KW en 2.0 KW,
1 grotere brander tussen de 2.8 KW en 3.1 KW en
nog een sudderbrander van ongeveer 1.0 KW.

Je ziet er zit nogal verschil in en de verkopers weten dit vaak niet eens en, sorry, vele mensen met ons weten dit ook niet, maar nu wel.

Oracle

ve
door verwijderd - Sep 28, 2005 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat is mij intussen duidelijk geworden.

Van mijn 4 gaspitten hebben er 2 een brander van 1.65 kw.

Ik zou een andere kookplaat kunnen kopen, namelijk met twee 1.9 kw pitten, maar zal ik dat verschil dan duidelijk kunnen merken in kooktijd ?

ve
door verwijderd - Sep 28, 2005 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

De keuze is aan jou en als je dit soort dingen echt merkt dan wordt de irritatie alleen maar groter.

Als je dan ook de kans hebt om wat anders te nemen zeg ik doen, jij merkt weldegelijk het verschil.

Dan wordt het koken weer een plezierige bezigheid.

Oracle

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben zelf al enige tijd op zoek naar een gaskookplaat met een brander van meer dan 3KiloWatt, maar dan verval je auomatisch in een wokbrander en dus een breder fornuis. Naar de capaciteit van branders moet je altijd specifiek informeren! Er zijn echter behoorlijke verschillen.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, je kunt wel bijdehand reageren maar elke energieopwekker heeft een capaciteit die wordt uitgedrukt in kilowatts en dat doet de motor van Uw auto ook! En als U even kijkt naar het plaatje op Uw CV-ketel dan ziet U ook daar het vermogen in KWu staan. Dus wat beheerster reageren voortaan, anders wordt U echt lek geschoten!

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

de capaciteit van de branders is niet aan normen gebonden, er zijn gaskookplaten met normale branders van 1 to ca. 3.5 kilowatt, de wokbranders gaan zelfs tot 5.5 kilowatt. De snelheid hangt echter niet alleen van de capaciteit af maar zeer zeker ook van het rendement. De eisen die de EU normen stellen zijn erg laag ca. 50%, gemeten met een grote pan. De betere gaskookplaten (Atag) halen een rendement van ruim boven de 60%. Bij uw huidge kookplaat kan het gebruik van grotere pannen ook veel schelen.

 grt Gerard

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

De capaciteit van een brander wordt bepaald door de hoeveelheid gas die door de sproeier van de gaspit gaat. Hoe groter de sproeier, des te meer gasmengsel (vermengd met lucht) er uit de gaspit stroomt. Dit bepaalt hitte van die gaspit. Er is weinig aan te doen. Je kunt niet zomaar sproeiers vervangen. Eén voordeel is er. Je verliest minder warmte langs de zijkanten van de pan zodat je iets zuiniger kookt. Maar of dat ook leuk is.......? Succes ermee.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sindskort heb ik een Neff gaskookplaat en ik heb inderdaad ook het idee dat het koken langer duurt!!!!!

Ik dacht dat IK gek was, maar gelukkig niet dus. En u bent dus ook niet de enige.  Ook ik heb geen idee waar het aan ligt.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de duidelijke uitleg.  Als ik nou mijn kookplaat (met 2 branders van 1.65 kw) zou vervangen voor branders van 1.9 kw, is er dan een duidleijk verschil in kooktijd ?

Bij mijn vorige toestel duurde het koken van een steelpannetje water 3,5 minuut, terwijl datzelfde pannetje water er nú 7,5 minuut over doet.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

mib schreef:

Bij mijn vorige toestel duurde het koken van een steelpannetje water
3,5 minuut, terwijl datzelfde pannetje water er nú 7,5 minuut over doet.

Er is nog een andere factor en dat is de diameter van de brander:

Stel je hebt twee branders van gelijk vermogen.

De brander met een kleinere diameter is dan rendabeler dan de brander
met een grotere diameter.., met name in combinatie met een klein
pannetje.

De vlammen en hittestroom v.d. kleinere brander hebben veel meer raakvlak met met de bodem van de pan.

Bij de grotere brander wordt een groter deel van het midden niet
geraakt ("dode lucht") (daarom hebben hele grote branders ook o.a. twee
ringen) EN meer van de hittestroom vervliegt langs de pan.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

aanv.:

Zorg bij het koken op gas dus eigenlijk altijd voor pannen die zo'n 2 á 3 cm rondom groter zijn dan de vlam die je gebruikt.

Houd daarbij ook rekening met 't feit dat vlammen bij het opzetten van
de pan meer horizontaal gaan liggen waardoor de vlammen rondom nog 'ns
1 á 4+ cm groter worden.

(dat is een 2 á 8cm grotere diameter van de vlammen)

Veel leer je door gewoon te kijken en te voelen.

Kijk maar naar de vlam wanneer je langzaam je pan neerzet.

Voel de hittestroom maar 'ns die langs de pan omhoog gaat vergeleken
met een pan met een andere diameter.. of met een andere pit.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2005 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gerard,

Dat met dat rendement mag u me nog even wat beter uitleggen, want dat snap ik niet zo goed; het rendement van een gaskookplaat?? dat is nieuw voor mij, maar ik laat me graag verrassen.