ja
door janschot Jan 4, 2010 om 11:56
Elektronica & tv

Geluid van TV over homecinema

Ik heb onderstaande configuratie:
Sony TV
HD/DVR decoder van UPC
Home Cinemaset Samsunt HT=BD7200

De decoder en homecinema zijn verbonden met een HDMI kabel naar de TV.
Tussen de decoder en de homecinema heb een optische kabel. Nu lukt het mij niet om geluid van de tv over mijn homecinema te krijgen. Maw hoe maak ik die tv duidelijk dat het geluid over de boxen van de home cinema moet lopen.

21298 5 Rapporteer

freya
door freya - Jan 4, 2010 om 12:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo janschot,

Heb je op de TV dan nog andere apparaten (b.v. een DVD speler) aangesloten? De TV haalt het signaal van de decoder (via de home cinemaset), dus dat geluid heb je al over de boxen.
De HDMI kabel tussen de home cinemaset en de TV dient voor het beeld en geluid richting de TV. Heb je dus nog een DVD-speler op de TV aangesloten, dan kun je óf een audio-uitgang van de DVD-speler verbinden met de home cinemaset óf nog een extra kabeltje van de TV naar de home cinemaset aansluiten. Op de TV zit wellicht ook nog een optische uitgang? Gebruik in ieder geval niet de rode en witte tulpstekker-uitgang van de TV, want die zal alleen maar 'stereo' zijn. Dus voor 'meerkanaals' geluid ben je aangewezen op de optische uitgang.

m.vr.gr. Freya

ja
door janschot - Jan 4, 2010 om 12:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 4 jan 2010, 12:09]Hallo janschot,

Heb je op de TV dan nog andere apparaten (b.v. een DVD speler) aangesloten? De TV haalt het signaal van de decoder (via de home cinemaset), dus dat geluid heb je al over de boxen.
De HDMI kabel tussen de home cinemaset en de TV dient voor het beeld en geluid richting de TV. Heb je dus nog een DVD-speler op de TV aangesloten, dan kun je óf een audio-uitgang van de DVD-speler verbinden met de home cinemaset óf nog een extra kabeltje van de TV naar de home cinemaset aansluiten. Op de TV zit wellicht ook nog een optische uitgang? Gebruik in ieder geval niet de rode en witte tulpstekker-uitgang van de TV, want die zal alleen maar 'stereo' zijn. Dus voor 'meerkanaals' geluid ben je aangewezen op de optische uitgang.

m.vr.gr. Freya

Ik heb alleen nog een video recorder rechtstreeks aangesloten op de tv via een scartkabel, op deze video recorder zitten verder geen aansluitingen.

Op de TV zit geen optische uitgang, alleen audio out (rood/wit).
Ik krijg dus alleen maar geluid uit mijn boxen van home cinema als ik de tuner of de blueray speler van mijn home cinema gebruik.
Volgens de handleidng van mijn hc moet ik de digitale invoer selecteren.
Ik wil dus op bepaalde momenten het geluid van de tv over mijn hc hebben.
Bij de tv instelling kan ik geen optie vinden om bv het geluid over externe boxen te laten lopen.
Hierbij aannemende dat de optische kabel juist is aangesloten.

wolfenjong
door wolfenjong - Jan 4, 2010 om 13:05
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Je moet op de home cinemaset eerst zorgen dat je daar de goede schakeling maakt, ontvang je daar geluid van de decoder,dan heb je het geluid van de tv zender via de optical verbinding, daar heb je de tv niet voor nodig,en wil je ook beeld dan moet je ook nog een coaxial kabel aansluiten voor het beeld,(als deze aansluiting aanwezig is) kiest dan op de tv de hdmi aansluiting van de home cinemaset en je hebt beeld, en geluid via de boxen.

Succes er mee.

wolfenjong
door wolfenjong - Jan 4, 2010 om 13:12
859 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=wolfenjong schreef op maandag 4 jan 2010, 13:05]Hallo

Je moet op de home cinemaset eerst zorgen dat je daar de goede schakeling maakt, ontvang je daar geluid van de decoder,dan heb je het geluid van de tv zender via de optical verbinding, daar heb je de tv niet voor nodig,en wil je ook beeld dan moet je ook nog een coaxial kabel aansluiten voor het beeld,(als deze aansluiting aanwezig is op de h.c.set) kiest dan op de tv de hdmi aansluiting van de home cinemaset en je hebt beeld, en geluid via de boxen.

Succes er mee.

freya
door freya - Jan 4, 2010 om 13:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Oké, nu is mij duidelijk wat je bedoeld. Je wilt het geluid van de decoder (afgestemde TV zender) over je boxen horen. Daarvoor moet dus die optische verbinding gebruikt worden.

In de TV instellingen hoef je het in ieder geval niet te zoeken. Waarschijnlijk is het zo, dat wanneer je op de HCS een bepaalde 'bron' selekteert, dit 'standaard' één van de analoge inputs is. Je zult dus in de HCS moeten instellen dat die bepaalde 'analoge' ingang moet worden vervangen door de optische ingang.
Dit zal via één of andere menu-instelling in de HCS moeten gebeuren. (zo werkt het op mijn Sony receiver met optische ingang ook) Zoek dus in de handleiding van de HCS hoe je dit moet doen.

Freya