lizavaals
door lizavaals Dec 11, 2021 om 11:48
Elektronica & tv

Glasvezel

Ik woon in een gebouw voor ouderen. De verhuurder heeft een contract met Ziggo, voor de basis zenders. Als je internet wil kun je alleen naar Ziggo. Ik heb Internet Compleet van Ziggo. Nu zijn ze in de gemeente Vaals glasvezel aan het leggen. Nu heb ik gevraagd aan de woningstichting of wij in ons gebouw ook glasvezel kunnen krijgen. Dat ging niet omdat ze een contract met Ziggo hebben.

Nu mijn vraag: Kun je de woningbouwvereniging dwingen mee te werken aan glasvezel?

2419 12 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 11, 2021 om 12:29
2074 Antwoorden / Vragen

Het nut en vooral de noodzaak om in één gebouw twee keer deze infrastructuur uit te rollen ontgaat mij volledig. Maar er is vast zoiets als een cliëntenraad, ik zou het daar inbrengen en als u een meerderheid krijgt kan men de boodschap met enig gewicht overbrengen.

getty
door getty - Dec 11, 2021 om 12:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee dit kan niet

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 11, 2021 om 12:30
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Liza,

Het antwoord op uw vraag is simpel : nee (u kunt het niet afdwingen).

Ik raad u aan om contact op te nemen met de bewonerscommissie of als deze bewonerscommissie nog niet bestaat er 1 op te richten om gezamenlijk een verzoek voor glasvezelaansluiting neer te leggen bij de woningbouwvereniging.

mahadma
door mahadma - Dec 11, 2021 om 12:43
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Als u voor alle bewoners op eigen titel, naam en rekening een abo zou bestellen zou het misschien kunnen, maar ik denk niet dat u voor al uw medebewoners dit wil, gaat of mogellijk zou kunnen betalen, de nota zou fors oplopen.

tenormin
door tenormin - Dec 11, 2021 om 13:20
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Het lijkt mij niet dat uw wens ingewilligd gaat worden, helaas voor u. Misschien wil de Woning Vereniging wel van abonnement veranderen mocht blijken dat glasvezel en voordeliger en sneller is. Maar echt "behelpen" met Ziggo lijkt me ook geen probleem, toch?

Franske1958
door Franske1958 - Dec 11, 2021 om 14:31
429 Antwoorden / 2 Vragen

"KUN JE DE WONINGVERENIGING DWINGEN,MEE TE WERKEN AAN GLASVEZEL"

En wie zou dat dan moeten gaan betalen? Die woningstichting waarschijnlijk niet. In een gebouw met meerdere woningen
wil dat meestal zeggen dat er heel veel moet worden opgebroken om in iedere woning een glasvezel aansluiting aan te
leggen. Ook binnen in het gebouw zouden dan plafonds open moeten voor die extra glasvezeldraad fatsoenlijk weg te
werken en in iedere kamer komt dan weer een extra kastje aan de muur. De bewoners willen dat zelf ook niet betalen denk ik.
Iemand die wel tevreden is met Ziggo die wil immers niet meebetalen voor de aansluiting van zijn of haar buren.

panter22
door panter22 - Dec 11, 2021 om 14:39
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt geen zelfstandige woning meer. Ziggo is bij de huur inbegrepen.
Waarom denk je dat glasvezel beter zou zijn?
Ziggo zit al jaren op de glasvezel.
Lees deze info:
https://www.ziggo.nl/internet/glasvezel

rj
door rjw - Dec 11, 2021 om 15:14
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Over het algemeen zijn dit soort complexen niet ingericht op individuele aansluitingen. Je hebt ook niet echt een Ziggo aansluiting in de woning, maar eigenlijk een intern, gezamenlijk systeem dat aan de buitenkant 1 aansluiting naar buiten heeft. Je kunt dit een beetje vergelijken met een interne bedrijfstelefooncentrale. Daarbij heeft ook niet iedere telefoon een eigen aansluiting naar buiten.

Dus, nee het is niet zomaar mogelijk om dit af te dwingen. Er zijn forse ingrepen nodig om dit mogelijk te maken. Plus ook nog een keer extra administratie voor mensen die een eigen aansluiting hebben en mensen die nog gebruik maken van het gemeenschappelijke systeem.

gerbera
door gerbera - Dec 11, 2021 om 15:35
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Glasvezel in Vaals wordt aangeleg door Deltafiber dus zou u glasvezel willen hebben zal er met hen een contract afgesloten moeten worden. Aangezien de Woningbeheerder een, mogelijk langlopend, contract heeft met ZIGGO  en omdat 2 netbeheerders in een pand een onwerkbare situatie opleverd. Neem daarbij de bekabeling die in het pand zal moeten worden aangebracht kan ik begrijpen dat ze geen glasvezel aansluiting nemen. Dus nee u kunt ze niet dwingen mee te werken aan glasvezel aansluiting

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 11, 2021 om 17:17
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Uw woningbouwvereniging zal ongetwijfeld een Huurders Belangen Organisatie hebben als bepaald in de Woonwet. Benader het bestuur ervan met uw vraag.

Ik vind uw vraag in die zin boeiend omdat de corporatie waar ik van huur juist voorstander is van glasvezelaansluitingen van wie dan ook de aanbieder is. Zoals bij mij Ziggo en KPN. De beperking die men geeft m.b.t. het hebben van een overeenkomst met Ziggo ontgaat mij. Er zou dan soprake zijn van een gezamenlijk systeem en zou u dus verplcht zijn overgeleverd aan een 'monopolist' en zou u dus ook geen andere provider kunnen hebben. Ik meen te mogen aannemen dat uw woning ook een KPN aansluiting heeft en u Ziggo in die zin helemaal niet nodig heeft. Als al gezegd, boeiend.

Ik sluit niet uit dat het zinvol is om uw vraagstelling ook te melden bij: https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer m.b.t. het monopolistische element.

Nog een aanvulling: in mijn woonplaats legt KPN gratis aansluitingen aan en dat was eerder ook al het geval met een andere exploitant in enkele wijken. Dat roept bij mij de vraag op wat dan de bedenkingen van uw corporatie kunnen zijn.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 12, 2021 om 09:44
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vermoed omdat iedereen nu al bij Ziggo  zit  ze voor maar 1 aansluiting veel werk moeten verrichten en toestemming moeten geven.

Ze mogen dit weigeren want veel sloop werk en draden  trekken?

Ook nog de kans  dat je  na enkele jaren weg bent en veel werk voor niets.

Andere bewoners weten dit  nog niet en iedereen zal voor Ziggo blijven kiezen.

Met glasvezel beweren ze sneller maar  ik weet dat voor  99%  de 20 Mb al snel genoeg is voor laptop + smart TV.

Ziggo leverde mits redelijke kabels in gebouw overal 75 of meer.

Alleen als je lijstje van medebewoners hebt die ook willen maak je een kleine kans op succes.

gerbera
door gerbera - Dec 12, 2021 om 11:54
7368 Antwoorden / 14 Vragen

De TS is wat onduidelijk voor wat betreft de woonruimte. Blijkbaar huurd deze een appartement in een wat voorheen bejaardenhuis genoemd werd. Het gaat hier dan niet over een woningbouwvereniging maar een woonstichting die (vrijgekomen) ruimte aan jongeren verhuurd. De appartementen zijn allemaal aangesloten op één kabel aansluiting welke d.m.v. een verdeelkast de aansluiting per appartement instelt, in dit geval ZIGGO zodat dan ook alleen internetaansluiting van ZIGGO kan worden afgenomen. Zo men glasvezel zou willen kan dat ook alleen als alle appartementen hierop aangesloten kunnen worden hetgeen betekend dat men het contract met ZIGGO dient stop te zetten, en een verdeelkast plaatst geschikt voor glasvezel. Daarnaast dient dan ook de gehele bekabeling in het gebouw aangepast te worden omdat de huidige bekabeling ongeschikt is voor glasvezel.