Glasvezel
Ik woon in een gebouw voor ouderen. De verhuurder heeft een contract met Ziggo, voor de basis zenders. Als je internet wil kun je alleen naar Ziggo. Ik heb Internet Compleet van Ziggo. Nu zijn ze in de gemeente Vaals glasvezel aan het leggen. Nu heb ik gevraagd aan de woningstichting of wij in ons gebouw ook glasvezel kunnen krijgen. Dat ging niet omdat ze een contract met Ziggo hebben.
Nu mijn vraag: Kun je de woningbouwvereniging dwingen mee te werken aan glasvezel?
Het nut en vooral de noodzaak om in één gebouw twee keer deze infrastructuur uit te rollen ontgaat mij volledig. Maar er is vast zoiets als een cliëntenraad, ik zou het daar inbrengen en als u een meerderheid krijgt kan men de boodschap met enig gewicht overbrengen.
Geachte Liza,
Het antwoord op uw vraag is simpel : nee (u kunt het niet afdwingen).
Ik raad u aan om contact op te nemen met de bewonerscommissie of als deze bewonerscommissie nog niet bestaat er 1 op te richten om gezamenlijk een verzoek voor glasvezelaansluiting neer te leggen bij de woningbouwvereniging.
Als u voor alle bewoners op eigen titel, naam en rekening een abo zou bestellen zou het misschien kunnen, maar ik denk niet dat u voor al uw medebewoners dit wil, gaat of mogellijk zou kunnen betalen, de nota zou fors oplopen.
Het lijkt mij niet dat uw wens ingewilligd gaat worden, helaas voor u. Misschien wil de Woning Vereniging wel van abonnement veranderen mocht blijken dat glasvezel en voordeliger en sneller is. Maar echt "behelpen" met Ziggo lijkt me ook geen probleem, toch?
"KUN JE DE WONINGVERENIGING DWINGEN,MEE TE WERKEN AAN GLASVEZEL"
En wie zou dat dan moeten gaan betalen? Die woningstichting waarschijnlijk niet. In een gebouw met meerdere woningen
wil dat meestal zeggen dat er heel veel moet worden opgebroken om in iedere woning een glasvezel aansluiting aan te
leggen. Ook binnen in het gebouw zouden dan plafonds open moeten voor die extra glasvezeldraad fatsoenlijk weg te
werken en in iedere kamer komt dan weer een extra kastje aan de muur. De bewoners willen dat zelf ook niet betalen denk ik.
Iemand die wel tevreden is met Ziggo die wil immers niet meebetalen voor de aansluiting van zijn of haar buren.
Je hebt geen zelfstandige woning meer. Ziggo is bij de huur inbegrepen.
Waarom denk je dat glasvezel beter zou zijn?
Ziggo zit al jaren op de glasvezel.
Lees deze info:
https://www.ziggo.nl/internet/glasvezel
Over het algemeen zijn dit soort complexen niet ingericht op individuele aansluitingen. Je hebt ook niet echt een Ziggo aansluiting in de woning, maar eigenlijk een intern, gezamenlijk systeem dat aan de buitenkant 1 aansluiting naar buiten heeft. Je kunt dit een beetje vergelijken met een interne bedrijfstelefooncentrale. Daarbij heeft ook niet iedere telefoon een eigen aansluiting naar buiten.
Dus, nee het is niet zomaar mogelijk om dit af te dwingen. Er zijn forse ingrepen nodig om dit mogelijk te maken. Plus ook nog een keer extra administratie voor mensen die een eigen aansluiting hebben en mensen die nog gebruik maken van het gemeenschappelijke systeem.
Glasvezel in Vaals wordt aangeleg door Deltafiber dus zou u glasvezel willen hebben zal er met hen een contract afgesloten moeten worden. Aangezien de Woningbeheerder een, mogelijk langlopend, contract heeft met ZIGGO en omdat 2 netbeheerders in een pand een onwerkbare situatie opleverd. Neem daarbij de bekabeling die in het pand zal moeten worden aangebracht kan ik begrijpen dat ze geen glasvezel aansluiting nemen. Dus nee u kunt ze niet dwingen mee te werken aan glasvezel aansluiting
Uw woningbouwvereniging zal ongetwijfeld een Huurders Belangen Organisatie hebben als bepaald in de Woonwet. Benader het bestuur ervan met uw vraag.
Ik vind uw vraag in die zin boeiend omdat de corporatie waar ik van huur juist voorstander is van glasvezelaansluitingen van wie dan ook de aanbieder is. Zoals bij mij Ziggo en KPN. De beperking die men geeft m.b.t. het hebben van een overeenkomst met Ziggo ontgaat mij. Er zou dan soprake zijn van een gezamenlijk systeem en zou u dus verplcht zijn overgeleverd aan een 'monopolist' en zou u dus ook geen andere provider kunnen hebben. Ik meen te mogen aannemen dat uw woning ook een KPN aansluiting heeft en u Ziggo in die zin helemaal niet nodig heeft. Als al gezegd, boeiend.
Ik sluit niet uit dat het zinvol is om uw vraagstelling ook te melden bij: https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer m.b.t. het monopolistische element.
Nog een aanvulling: in mijn woonplaats legt KPN gratis aansluitingen aan en dat was eerder ook al het geval met een andere exploitant in enkele wijken. Dat roept bij mij de vraag op wat dan de bedenkingen van uw corporatie kunnen zijn.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Gaat de energiemij rekening houden met gehuurde zonnepannelen?
Ik heb een huurhuis van Ymere. Door hen werd mij zonnepannelen te huur aangeboden via Iederzon. Dat was de enige mogelijkheid om zonnepannelen te nemen. In het kader van de groene energie heb ik deze genomen. Dit is een wel een contract van 30 jaar en daar betaal ik momenteel elke maand ruim 36 euro voor. Deze pannelen leveren overigens lang niet de beloofde opbrengst (Ik verwacht nog niet een ... Lees meer
Boete betalen bij abbostop
Ik heb per ongeluk via Abbostop.nl mijn koboplus abonnement laten stopzetten. Ik dacht dat ik rechtstreeks bij Koboplus opzegde.
Kreeg direct een mail met een betalingsverzoek van 29.95. Direct gemaild dat het een vergissing was. Viel geen discussie over te voeren. Heb de afschrijving terug laten boeken. Dag later een mail met eis dat ik binnen 7 dagen 29,95 + 12,95 boete moest betalen. Via e
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer