sm
door smily01 Apr 2, 2012 om 10:09
Elektronica & tv

Groepsschakelaar valt uit na aansluiten computer

Hallo,

Ik zit met een probleem. Elke keer dat ik mijn desktopcomputer aansluit op de stroom, valt de groepsschakelaar uit. De randapparatuur (monitor/luidsprekers/externe harde schijf) van de computer is dan al aangesloten op de stroom. Dit gebeurt niet elke keer (ongeveer 40% van het aantal gevallen. Nu is mijn vraag wat ik hieraan kan doen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!!

9062 13 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Apr 2, 2012 om 10:14
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Bedoelt u met de groepsschakelaar de aardlekschakelaar, of de stroom-beveiliging schakelaar.
In het eerste geval zal waarschijnlijk de ventilator overleden zijn, in het andere geval is mogelijk het totale stroomverbruik op deze groep te groot.

Jantje

sm
door smily01 - Apr 2, 2012 om 10:30
8 Antwoorden / 13 Vragen

Ik bedoelde inderdaad de aardlekschakelaar

willemo_1
door willemo_1 - Apr 2, 2012 om 11:06
167 Antwoorden / 0 Vragen

smily01,

Bij een aardlekschakelaar moeten de stromen van de fase en nuldraad nul gelijk zijn. Als het verschil in stromen groter is dan 30mA zal de aardlekschakelaar aanspreken.
Een desktop PC heeft een fase, een nul en en aard aansluiting. Er zal dus ergens een defect in de PC (of het aansluitsnoer) zitten waardoor er een stroompje van de fasedraad via de aarddraad loopt waardoor er verschil in stromen tussen de fase en de aarddraad ontstaat en de aardlekschakelaar aanspreekt.
De oorzaak kan een defect in de voeding of de ventilator van de PC zijn of een defect in het aansluitsnoer.

Met vriendelijke groet,
Willem

freya
door freya - Apr 2, 2012 om 12:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo smily01,

Dit probleem komt wel vaker voor en meestal is het netfilter in de voeding de oorzaak van het probleem. Als je de computer op een stekkerblok met schakelaar aansluit, dan gaat het meestal een stuk beter. Zet zo'n schakelaar dan niet 'voorzichtig' om, maar gewoon in één klap inschakelen.

Mocht het probleem toch blijven, dan is het wellicht raadzaam om de voeding van de computer na te laten kijken c.q. te vervangen.

m.vr.gr. Freya

gsm
door gsm - Apr 2, 2012 om 12:59
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je kunt testen of het misschien nog verschil maakt, wanneer de stekker andersom in het stopcontact gaat (fase en nul verwisselen). Het komt ook voor dat met het ene stekkerblok de PC wel problemen geeft op de groep, maar met een ander stekkerblok niet. De groep is blijkbaar zo gevoelig, dat een condensator (in de voeding van de PC) opladen al problemen kan geven.

De voeding hoeft feitelijk helemaal niet defect te zijn.
Het is best mogelijk dat een ander apparaat al een heel kleine lekstroom veroorzaakt, waarbij de groep net niet uitvalt en dat daardoor de aardlekschakelaar, door een kleine extra "lekkage" bij het inschakelen van de PC, alsnog de groep uitschakelt.
Om te testen, kun je de stekker van een van de andere apparaten op de uitvallende groep losnemen (een voor een proberen), telkens voordat je de PC aansluit.

sm
door smily01 - Apr 2, 2012 om 13:08
8 Antwoorden / 13 Vragen

bedankt voor al jullie goede adviezen. Ik ga er meteen mee aan de slag!!!

li
door littlegamer - Apr 2, 2012 om 13:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

hier spreekt een elektrostudent. ik ben niet echt overtuigd van freya, gsm en willemo zitten inderdaad al een stuk warmer.

de drempelwaarde voor een aardlekschakelaar ligt in ieder geval iets hoger, 40mA. Het vinden van een lekstroom is zonder meetapparatuur best lastig. een tip die ik wel kan geven is om een verloopje te maken of een stekkerdoos te modificeren waarbij de randaarde _NIET_ aan het stopcontact vast zit (dus alleen een fase en de nul). met je handen kun je dan voelen of er spanning zit op de behuizing.

getuige het feit dat dit probleem sporadisch optreedt betekent dat er sprake is van een kleine lekstroom waardoor je dit veilig kan doen. ik zou dit niet aanraden bij een apparaat waar de aardlek zeker van doorklapt, want dan is de stroom te groot en is de kans op kortsluiting (dus een opdonder) ook een stuk groter geworden.

freya
door freya - Apr 2, 2012 om 14:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=littlegamer schreef op maandag 2 apr 2012, 13:54]....
getuige het feit dat dit probleem sporadisch optreedt betekent dat er sprake is van een kleine lekstroom
....
Een lekstroom die in 99% van de gevallen wordt veroorzaakt door een slecht werkende of defecte condensator in het netfilter van de voeding van de computer....

Freya

.

willemo_1
door willemo_1 - Apr 2, 2012 om 14:16
167 Antwoorden / 0 Vragen

littlegamer,

In een huisinstalatie moet een aardlekschakelaar van 30mA (dus niet 40mA) zijn aangebracht. Hogere waardes mogen in sommige gevallen uitsluitend in industriële installaties worden aangebracht.

Met vriendelijke groet,
Willem

li
door littlegamer - Apr 2, 2012 om 14:29
2 Antwoorden / 0 Vragen

Freya: Onzin. Een condensator hoort gelijkstroom te blokkeren en in het geval van een netfilter (dus ontstoring) hoogfrequente signalen naar ground af te voeren ipv terug het energienet in. Een defecte condensator kan ook gelijkstroom naar ground afvoeren en wordt in de volksmond ook wel een lekstroom genoemd, maar dit is een lekstroom naar ground en niet naar randaarde. Een lekstroom naar randaarde kan alleen gebeuren als er ergens in het apparaat fysiek contact bestaat tussen signalen en behuizing, bijvoorbeeld door valschade, montagefouten of (klemmende) bekabeling, niet door defecte componenten.

Willemo: Vooruit dan, 30mA, mijn geheugen liet me in de steek. Doet er verder niet toe voor dit probleem.

freya
door freya - Apr 2, 2012 om 14:42
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@littlegamer:

En wat is bij een apparaat (in dit geval een computer) het verschil tussen 'ground' en 'randaarde'? Niets..... De behuizing van de computer zit gekoppeld aan de randaarde. En de condensatoren in het netfilter zitten tussen:
1. fase-nul
2. fase-randaarde
3. nul-randaarde
Een slechte condensator tussen fase-randaarde zorgt er dus voor dat bij het aansluiten van de spanning op de computer er (tijdelijk) een ongelijkheid in stroom ontstaat in fase en nul, waardoor de aardlekschakelaar eruit klapt.

Maarja, ik weet er dan ook niet zoveel vanaf. Heb als afgestudeerde in elektronica/energietechniek ook maar 20 jaar ervaring in de energiewereld.....

Freya

gsm
door gsm - Apr 4, 2012 om 00:03
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 2 apr 2012, 14:42]
@littlegamer:

En wat is bij een apparaat (in dit geval een computer) het verschil tussen 'ground' en 'randaarde'? Niets..... De behuizing van de computer zit gekoppeld aan de randaarde. En de condensatoren in het netfilter zitten tussen:
1. fase-nul
2. fase-randaarde
3. nul-randaarde
Een slechte condensator tussen fase-randaarde zorgt er dus voor dat bij het aansluiten van de spanning op de computer er (tijdelijk) een ongelijkheid in stroom ontstaat in fase en nul, waardoor de aardlekschakelaar eruit klapt.

Maarja, ik weet er dan ook niet zoveel vanaf. Heb als afgestudeerde in elektronica/energietechniek ook maar 20 jaar ervaring in de energiewereld.....

Freya

@freya
Mocht kleinespeler nog twijfelen aan jouw kennis dan heeft hij misschien iets aan dit schema.
Uit het schema blijkt precies wat je omschrijft (C2, C3 en C4).

In de power supply is de randaarde van de 220 Volt stekker doorverbonden met massa of shield (omhulling). Het filter kan dus lekken naar aarde en een verschil in stroomsterkte op de L en N aansluitingen veroorzaken.

Ground, of com, of hoe je het maar wil noemen, is hier de secundaire 0 Volt uitgang op de ATX connector. Het filter in het primaire circuit is daar niet mee verbonden.

stacey
door stacey - Apr 4, 2012 om 09:02
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=littlegamer schreef op maandag 2 apr 2012, 13:54]hier spreekt een elektrostudent...ik ben niet echt overtuigd van freya, gsm en willemo zitten inderdaad al een stuk warmer.
.......

[quote=gsm schreef op woensdag 4 apr 2012, 00:03]@freya
Mocht kleinespeler nog twijfelen aan jouw kennis dan heeft hij misschien iets aan dit schema.
Uit het schema blijkt precies wat je omschrijft (C2, C3 en C4).

Misschien moet ie eerst z`n studie dan maar eens even afmaken hé ;-)