lexgensen
door lexgensen Oct 25, 2007 om 19:14
Elektronica & tv

Halogeenlamp stroomverbruik

Wie kan mij vertellen of een halogeen lamp van 150 watt evenveel stroom neemt als 150 watt van normale gloelampen?

Alvast bij voorbaat dank voor Uw antwoord

13352 12 Rapporteer

pi
door pietvv - Oct 25, 2007 om 19:28
98 Antwoorden / 2 Vragen

Natuurlijk is dat zo, want 150 watt is de maat voor het opgenomen vermogen, per uur dus 0,15 kilowatt/uur.
De lichtopbrengst van de halogeenlamp is wel groter

technifreak
door technifreak - Oct 25, 2007 om 21:38
142 Antwoorden / 1 Vragen

Het rendement van een halogeen lamp is niet veel hoger dan dat van een gloeilamp.
Een halogeenlamp lijkt meestal feller omdat deze een kleiner glasoppervlak heeft een een iets koelere lichtkleur wanneer deze beide op vol vermogen branden.

Een halogeen lamp heeft over het algemeen wel een langere levensduur als een gloeilamp.

lexgensen
door lexgensen - Oct 26, 2007 om 17:50
274 Antwoorden / 88 Vragen

Dank voor het antwoord

lexgensen
door lexgensen - Oct 26, 2007 om 17:52
274 Antwoorden / 88 Vragen

Bedankt voor je uitleg. Ik begrijp dat je voor 150 watt halogeen vrijwel altijd meer licht krijgt dan voor 150 watt gloeilamp.

ge
door gestoord - Oct 26, 2007 om 17:52
10 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vind uw vraag wel grappig. Lijkt me een strikvraag. Òf u bedoelt iets anders dan er staat. U had net zo goed kunnen vragen: een fiets en een auto rijden beiden met een snelheid van 20 km/uur. Wie van de twee rijdt het snelst?

Als u een vergelijking wilt maken tussen gloei- en halogeen-lampen vind ik uw vraag wel zinvol. Halogeen geeft meer licht bij hetzelfde opgenomen vermogen. Hoeveel precies daarover zijn de meningen verdeeld. Over het geheel genomen een factor 1,25 tot 1,5. Halogeenlampen geven een breder, completer spectrum aan licht. Daardoor is het een lichtsoort waarbij je meer ziet dan bij gloeilampenlicht. De kleurweergave is heel goed. Dit heeft bij projecttoepassingen enorme gevolgen want dan zie je de effecten in in het groot. De levensduur kan twee keer zo lang zijn als die van de gloeilamp. Ik zeg kàn, want als je ze dimt valt dat verschil weg en hebben ze allebei een even lange gebruiksduur. Doordat laagspanningshalogeen bijna een puntlicht is, kun je het mooi bundelen en richten met behulp van reflectors en lenzen. Vandaar al die prachtige halogeenspots. Dit heeft ook een nadeel: Je dient er voor te zorgen dat je niet in het lampje kijkt want die dingen irriteren je ogen. Denk hierbij ook eens aan eventueel aanwezige huisdieren. Zoals katten met hun supergevoelige ogen. En kleine kinderen. Verder heb je speciale dimmers nodig om laagspanningshalogeen te dimmen. Je dimt dan namelijk een transformator en dat heeft consequenties, omdat je een inductieve belasting dimt. Bij 230V halogeen kun je een simpele dimmer voor ohmse belasting gebruiken. Net als voor een gloeilamp.

Succes ermee, uw lichtarchitect.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 27, 2007 om 04:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ gestoord:

Waaom zou een gedimde halogeenlamp minder lang meegaan dan een
ongedimde halogeenlamp? Volgens mij kunnen ze langer meegaan als ze
gedimd worden.

Graag uitleg.

Hardware ERror MAN.

tiberivs
door tiberivs - Oct 27, 2007 om 06:16
36 Antwoorden / 0 Vragen

@ hrdwerrorman

Wanneer je eem halogeen lamp dimt dan vormt er zich een klein soort koolstof laagje op het spiraal deze zorgt ervoor dat de lamp sneller stukgaat, daarom is het ook aan te raden om de lamp 1 x per week ongeveer 15 min op vol vermogen laat branden dan wordt de spiraal zelf weer schoon gebrand, en dat geeft weer een langere levensduur.

re
door renekeonline - Oct 27, 2007 om 09:57
5 Antwoorden / 0 Vragen

Om even terug te komen op de reactie van een eerdere post

((Verder heb je speciale dimmers nodig om laagspanningshalogeen te dimmen. Je dimt dan namelijk een transformator en dat heeft consequenties, omdat je een inductieve belasting dimt. Bij 230V halogeen kun je een simpele dimmer voor ohmse belasting gebruiken. Net als voor een gloeilamp.))

Als je transformators hebt van het merk osram de zogehete muis (mouse) dan kun je gewoon dimmen met een ohmse dimmer.

Anders zal je inderdaad uit moeten wijken naar de zogehete tronic dimmers.

Rene

lexgensen
door lexgensen - Oct 27, 2007 om 17:40
274 Antwoorden / 88 Vragen

Ik heb alweer veel geleerd van alle antwoorden. Bedankt.

Gr Lex

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 28, 2007 om 00:47
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Tiberius,

Nadat ik niet tevreden was met je uitleg over de reden van verkorting
van levensduur van een halogeenlamp door deze te dimmen, ben ik gaan
zoeken naar de reden. Want koolstof op een gloeidraad van wolfram kwam
me vreemd voor. Waar moet dit vandaan komen? Er zit geen koolstof in
een halogeenlamp.

Mogelijk ben je op een dwaalspoor gekomen door die zwarte aanslag tegen
de binnen kant van de (kwarts)glas omhulling. Dit is wolfram damp.
Elektronen uit het wolfram, door de hitte uitgezonden, welke niet zijn
teruggekeerd naar de gloeidraad en waardoor de gloeidraad dunner wordt.
Dit verkort de levensduur van een gloeilamp.

Tiberius, kijk op:www.wikipedia.nl en gebruik als zoekargument: halogeenlamp

Dan wordt je denk ik een boel duidelijk. O.a dat je de klok hebt horen luiden maar enz..... (gezien je koolstof.)

Succes. Hardware ERror MAN

ge
door gestoord - Oct 28, 2007 om 04:47
10 Antwoorden / 2 Vragen

hrdwerrorman,

Er is reden dat een halogeenlamp langer (2×) meegaat dan een gloeilamp: het halogeeneffect. Dat is mogelijk doordat de ballon van een hal.lamp klein is gehouden. Daardoor werkt deze op een stuk hogere temperatuur. Daarom is de ballon van zo'n lamp van kwarts, dat kan een hogere temperatuur verdragen. Dit in tegenstelling tot die van een gloeilamp, die van glas is. In de lamp zit behalve de gloeidraad een halogeengas (halogenen zijn fluor, chloor, broom, jodium en nog een vrijwel onbruikbaar element, omdat het radioactief is).

Werking: Bij een halogeenlamp verdampt een deel van de gloeidraad tijdens het branden. Die damp circuleert samen met het (meestal)jodium gas en uiteindelijk slaat die weer neer op de gloeidraad. Niet op de binnenkant van de ballon; die is daar te heet voor. Daardoor duurt het veel langer voordat er een dunne plek ontstaat in de gloeidraad die daardoor breekt.

Bij een gloeilamp verdampt de gloeidraad ook, maar slaat wel neer op de binnenzijde van de glazen ballon. Daardoor krijgt die zwarte plekken. Tot de gloeidraad zo dun is geworden dat ie knapt. Einde lamp.

Wanneer je een halogeenlamp dimt, vindt het halogeeneffect niet meer plaats en gedraagt deze zich wat dat betreft als een gloeilamp. Dat komt doordat de voor dat effect noodzakelijke temperatuur niet meer gehaald wordt. En inderdaad, de schade valt een stuk terug draaien door de halogeenlamp geregeld een tijdje volgas te laten branden zoals een andere reactie vermeldde.

Gestoord

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 28, 2007 om 22:20
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ gestoord:

Wat je schreef kon ik wegens het kleine lettertype slechts met moeite ontcijferen. Ik werd er lichtelijk gestoord van.

Wat ik ervan heb gelezen geeft me het idee dat het nagenoeg hetzelfde
is dan bij Wikipedia onder halogeen. Alleen dat is beter leesbaar en
iets uitgebreider.

Bedankt voor je reactie.

Hardware ERror MAN.