ro
door rocky2324 Jul 27, 2011 om 12:04
Elektronica & tv

HD ontvangen

Hallo, heb sinds enige tijd interactieve tv van KPN, met HD ontvangst, maar ben niet tevreden over het beeld, zie geen verschil tussen digitaal en of HD. Wie heeft dit probleem ook en kan mij vertellen wat ik hieraan zelf kan doen??

Met vriendelijke groet.

Joop.

21201 64 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jul 27, 2011 om 16:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het word toch aangegeven dat het HD staat dus bij het programma overzicht. U heeft toch wel een ful HD T.V.? Neem ik aan ik heb zelf geen kpn maar als ik een HD zender aan heb staan wordt bij het opstarten van de zender een lijst
toonbaar die dus aangeeft wat de waarden zijn.

birdies
door birdies - Jul 27, 2011 om 17:18
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=rocky2324 schreef op woensdag 27 jul 2011, 12:04]Hallo, heb sinds enige tijd interactieve tv van KPN, met HD ontvangst, maar ben niet tevreden over het beeld, zie geen verschil tussen digitaal en of HD. Wie heeft dit probleem ook en kan mij vertellen wat ik hieraan zelf kan doen??

Met vriendelijke groet.

Joop.

Heb je wel het aparte HD pakket er bij genomen?
Met het HD Pakket kijk je tv als nooit tevoren. Tot wel vijf keer scherper beeld, bijzonder heldere kleuren en intenser geluid. Je krijgt met het HD Pakket toegang tot maar liefst 16 populaire HD-zenders.

Om HD TV van KPN te ontvangen, heb je een HD ready of full HD televisie en een HDMI-kabel nodig.
Tijdens je bestelling van Interactieve TV kun je het HD-pakket direct als extra dienst toevoegen. Het HD pakket kost € 10,- extra per maand.

Heb je wel het HD pakket dan kan het beeld ook beïnvloed worden door de kwaliteit van je t.v. en/of kabels.

ro
door rocky2324 - Jul 28, 2011 om 09:06
8 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Birdies,

jazeker heb ik het HD pakket en een full hd ontvanger, maar kan het zijn dat kpn mijn inziens te weinig (710P) doorgeeft had eerst 1050p bij upc.

Gr. Joop

tdehond
door tdehond - Jul 28, 2011 om 09:31
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=rocky2324 schreef op donderdag 28 jul 2011, 09:06]Beste Birdies,

jazeker heb ik het HD pakket en een full hd ontvanger, maar kan het zijn dat kpn mijn inziens te weinig (710P) doorgeeft had eerst 1050p bij upc.

Gr. Joop

Dat zal het zijn. In 2010 wordt daar al over geschreven:
klik hier
Opvallend is dat KPN alle HD zenders die in 1080i uitzenden omzet naar 720p en doorgeeft met een bandbreedte die volgens welingelichte bronnen rond de 6 mbit/s ligt. Bij de omzetting van 1080i naar 720p gaat beeldscherpte verloren, en in de praktijk blijkt ook dat gekozen bitrate eigenlijk te laag is.

gladdeharry
door gladdeharry - Jul 28, 2011 om 09:39
463 Antwoorden / 14 Vragen

Verschil tussen 720p en 1080i is niet zo enorm groot hoor. Als het om 1080p zou gaan zou het verschil veel groter zijn.

birdies
door birdies - Jul 28, 2011 om 09:54
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=rocky2324 schreef op donderdag 28 jul 2011, 09:06]Beste Birdies,

jazeker heb ik het HD pakket en een full hd ontvanger, maar kan het zijn dat kpn mijn inziens te weinig (710P) doorgeeft had eerst 1050p bij upc.

Gr. Joop

Hoe groot is je t.v.? Digitenne is alleen geschikt voor max. 32inch t.v.'s namelijk.

ro
door rocky2324 - Jul 28, 2011 om 10:02
8 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Birdies, het gaat om interactieve tv, dus niet om digitenne!!

Maar volgens mij heb ik het juiste antwoord al ontvangen van tdhond.

Joop

birdies
door birdies - Jul 28, 2011 om 10:10
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=rocky2324 schreef op donderdag 28 jul 2011, 10:02]

Maar volgens mij heb ik het juiste antwoord al ontvangen van tdhond.

Joop

Dat betwijfel ik, zoals Gladde Harry ook al schrijft: dat verschil is maar gering. Als ik op mijn t.v. wissel van 720p naar 1080i of vice versa zie ik hooguit een fractie verschil (als ik het verschil al zie).

birdies
door birdies - Jul 28, 2011 om 10:25
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Staat de t.v. wel goed ingesteld? Ik lees n.l.:

Om optimaal te kunnen genieten van het beeld van Interactieve TV is het van belang dat de beeldscherminstellingen (contrast, helderheid, kleurinstellingen etc..) van uw televisie goed staan. Om u te helpen met deze instellingen hebben we een aantal filmpjes in uw tv-ontvanger gezet.

U kunt de filmpjes op de volgende manier vinden:
Druk op [MENU] op uw afstandsbediening
Selecteer vervolgens [Videotheek] in het menu
Selecteer [Specials en acties]
Selecteer [Service]

Hier vindt u de filmpjes die u verder helpen met het instellen van uw televisie. Om de instellingen van uw televisie aan te wijzigen gebruikt u de afstandsbediening van uw televisie.
Heeft u alsnog problemen met de beeldkwaliteit, kijk dan op de volgende pagina’s.
Link *klik*

Heb je overigens wel het nieuwste modem?

ro
door rocky2324 - Jul 28, 2011 om 10:29
8 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Birdies, ik heb niet zo veel verstand van 720 p en of 1080 i, maar ik zie wel wat ik zie. Het beeld wat ik voorheen had bij UPC wat wel 1050 i en of p was, was veel en veel beter. Het gaat mij alleen om het HD ontvangst, het digitale is zeker niet slechter als bij UPC.

Ik ben alleen bij upc weggegaan om dat kpn mij een mooier aanbod deed!!!( jaarcontract)
Gr. Joop.

birdies
door birdies - Jul 28, 2011 om 10:39
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=rocky2324 schreef op donderdag 28 jul 2011, 10:29]Beste Birdies, ik heb niet zo veel verstand van 720 p en of 1080 i, maar ik zie wel wat ik zie. Het beeld wat ik voorheen had bij UPC wat wel 1050 i en of p was, was veel en veel beter. Het gaat mij alleen om het HD ontvangst, het digitale is zeker niet slechter als bij UPC.

Ik ben alleen bij upc weggegaan om dat kpn mij een mooier aanbod deed!!!( jaarcontract)
Gr. Joop.

Oké, ik begrijp dat je niet echt op zoek bent naar een oplossing.

gladdeharry
door gladdeharry - Jul 28, 2011 om 11:05
463 Antwoorden / 14 Vragen

Wat voor kabel zit er tussen het kastje en de tv? HDMI of Scart? Het zou de eerste moeten zijn maar in het geval dat het de tweede is is dat de verklaring.

ro
door rocky2324 - Jul 28, 2011 om 11:36
8 Antwoorden / 4 Vragen

gladdeharry, er zit een hdmi kabel en een scart kabel tussen.

Gr, Joop

tdehond
door tdehond - Jul 28, 2011 om 12:24
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=gladdeharry schreef op donderdag 28 jul 2011, 09:39]Verschil tussen 720p en 1080i is niet zo enorm groot hoor. Als het om 1080p zou gaan zou het verschil veel groter zijn.

Volgens de link, die ik neergezet heb, zou het de combinatie van omzetten naar 720 p en de 6mbits per seconde zijn.

in de praktijk blijkt ook dat gekozen bitrate eigenlijk te laag is.

Lees het hele verhaal in de link maar eens door. Het lijkt m.i. bevestigd te worden door de klacht hierover van t.s.

gladdeharry
door gladdeharry - Jul 28, 2011 om 12:36
463 Antwoorden / 14 Vragen

Zowel hdmi als scart dus. En via welke kijk je? Scartkabel lijkt me overbodig. Haal die desnoods eens los. Dan weet je zeker dat je dan via hdmi kijkt.Hoe is het dan?

ro
door rocky2324 - Jul 28, 2011 om 13:38
8 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo gladdeharry, heb inmiddels de scart verwijderd, en kijk dus echt hdmi, het beeld is goed, maar ik zie geen verschil of ik gewoon digitaal of HD kijk, dus of ik nu op kanaal1 (kpn) kijk of op 701 (kpn) er is geen enkel verschil.

Dus mijn conclussie is weggegooid geld die 10 euro extra per maand.

Groetjes,

Joop.

ro
door rocky2324 - Jul 28, 2011 om 13:44
8 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Birdies, natuurlijk wil ik wel graag een oplossing, ik heb alles wat hierboven omschreven is al geprobeerd, dus het is een beetje naief om te zeggen dat ik geen oplossing wil!!

Groetjes,

Joop.

birdies
door birdies - Jul 28, 2011 om 15:00
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=rocky2324 schreef op donderdag 28 jul 2011, 13:44]Beste Birdies, natuurlijk wil ik wel graag een oplossing, ik heb alles wat hierboven omschreven is al geprobeerd, dus het is een beetje naief om te zeggen dat ik geen oplossing wil!!

Groetjes,

Joop.

Oké, dan nogmaals de vraag: welk modem heb je?

birdies
door birdies - Jul 28, 2011 om 15:00
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Oké, dan nogmaals de vraag: welk modem heb je? .......

Ter verduidelijking: oude(re) modems zijn niet echt geschikt voor i.a. t.v.

ro
door rocky2324 - Jul 28, 2011 om 15:23
8 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo Birdies,

Ik heb de kpn experabox (wit met transparante bovenkant) zxv 10/H.220n

Gr. Joop

jantom
door jantom - Jul 29, 2011 om 11:56
377 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb als fervente tegenstander van KPN (en al zijn "diensten") geen antwoord op een aantal zaken die hier aan de orde komen.
Ik zal nooit en te nimmer met digitenne in zee gaan.

Wat ik wel wil doorgeven is dat een digitale tv dan wel diverse "resoluties" aankan maar dat er één resolutie is waarbij het beeld optimaal is. Als het een HD-tv is dan is de resolutie (tevens het maximum) 1900x1080. Als het signaal van mindere kwaliteit (=resolutie) is dan de hiervoor genoemde resolutie dan zal het getoonde beeld van mindere kwaliteit zijn dan bij een digitale tv met standaard die lagere resolutie.
Bij computermonitoren werkt het precies hetzelfde.

ev
door eversteegt - Jul 29, 2011 om 11:56
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tdehond schreef op donderdag 28 jul 2011, 09:21][quote=rocky2324 schreef op donderdag 28 jul 2011, 09:06]Beste Birdies,

jazeker heb ik het HD pakket en een full hd ontvanger, maar kan het zijn dat kpn mijn inziens te weinig (710P) doorgeeft had eerst 1050p bij upc.

Gr. Joop

Dat zal het zijn. In 2010 wordt daar al over geschreven:
klik hier
Opvallend is dat KPN alle HD zenders die in 1080i uitzenden omzet naar 720p en doorgeeft met een bandbreedte die volgens welingelichte bronnen rond de 6 mbit/s ligt. Bij de omzetting van 1080i naar 720p gaat beeldscherpte verloren, en in de praktijk blijkt ook dat gekozen bitrate eigenlijk te laag is.

De reactie van Tdehond is een hele goede! Ik heb zelf ervaring met het interactieve tv product van KPN:

KPN geeft HD wel degelijk door in 1080i (wat overigens niet full HD is, maar interlaced HD). Dit heb ik een keer bevonden door het netwerkverkeer te analyseren.

Echter, de settopbox van KPN (het Motorola kastje) zet in zijn standaard-instelling het beeld op 720p (het is dus niet KPN zelf die het 1080i beeld omzet in 720p maar het kastje). Waarschijnlijk doet men dit zodat in eerste plaats de HD-ready schermen gewoon beeld kunnen geven.

Met de huidige software van de Motorola boxen kan je in het gewone instellingenmenu de beelduitvoer op 1080i zetten (en bij de 1903 en 1963 misschien zelfs op 1080p, maar dat heeft nauwelijks zin omdat bijna alle HD-zenders in Nederland op 1080i worden doorgegeven).

Nog een tip: U kijkt wel naar de zenders in de 7xx reeks? Bij KPN is het helaas zo dat, zelfs al heb je het HD-pakket, op 1, 2, 3, 4, etc. nog gewoon het standaard beeld wordt doorgegeven.

Overigens klopt het verhaal over de bitrate verder wel: Deze is ook bij HD-zenders lager dan wat op de kabel gebruikelijk is. Daardoor zie je snel 'blokjes' (artefacts). Echter, KPN ontkomt hier niet echt aan omdat ze het product ook via de langzamere ADSL-verbindingen willen aanbieden.

ev
door eversteegt - Jul 29, 2011 om 12:01
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=rocky2324 schreef op donderdag 28 jul 2011, 13:38]Hallo gladdeharry, heb inmiddels de scart verwijderd, en kijk dus echt hdmi, het beeld is goed, maar ik zie geen verschil of ik gewoon digitaal of HD kijk, dus of ik nu op kanaal1 (kpn) kijk of op 701 (kpn) er is geen enkel verschil.

Dus mijn conclussie is weggegooid geld die 10 euro extra per maand.

Groetjes,

Joop.

Oh ja, er is nog één heel erg belangrijke kanttekening te maken (maar die geldt bij iedere aanbieder waar je HD afneemt): Zeker bij de NL publieke en commerciele omroepen wordt er nog maar hele erg weinig in echt HD uitgezonden en opgenomen.

Naast mijn tip hierboven, om de ontvanger bij de instellingen op 1080i te zetten, is het dus ook belangrijk zeker te weten of de huidige uitzending ook echt HD is. Bij 'gewone' uitzendingen wordt in Hilversum het beeld 'vergroot' tot de HD-resolutie maar dit geeft natuurlijk geen scherper beeld. Wel kan op de HD-zender het standaard programma er iets gedetailleerder uitzien omdat de bitsnelheid van het HD kanaal hoger is dan bij een standaard kanaal.

hammond
door hammond - Jul 29, 2011 om 12:13
122 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien een vreemde opmerking,maar KPN gebruikt toch het telefoonnet voor HD tv? UPC gebruikt de kabel waarvan op vele plekken glasvezel,wat volgens mij het HD signaal veel beter doorgeeft.Kan je met een telefoonlijn net zo goed HD tv ontvangen als met (glasvezel) kabel is dus mijn vraag?

natuurmens
door natuurmens - Jul 29, 2011 om 12:26
158 Antwoorden / 4 Vragen

HD= High-definition dat is beeld HDTV daarentegen heeft 720 of 1080 beeldlijnen en heeft een beeldverhouding van 16:9. Zou meer kleurrijker moeten zijn. Maar ik moet zeggen de beste HD kwaliteit krijg je met digitale ontvangst direct van de satelliet. Menige kijker die hier TV heeft gekeken ziet dat het beeld scherper is. Wil dat hebben moet je minst glasvezel verbinding hebben

jantom
door jantom - Jul 29, 2011 om 12:32
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hammond schreef op vrijdag 29 jul 2011, 12:13]Misschien een vreemde opmerking,maar KPN gebruikt toch het telefoonnet voor HD tv? UPC gebruikt de kabel waarvan op vele plekken glasvezel,wat volgens mij het HD signaal veel beter doorgeeft.Kan je met een telefoonlijn net zo goed HD tv ontvangen als met (glasvezel) kabel is dus mijn vraag?

Dag Hammond,
Het telefoonnet (koper) lijkt mij t.o.v. glasvezel inferieur te zijn. Het is het in feite ook!
Aan het KPN-kopernetwerk wordt al geen onderhoud meer besteed (heb ik niet lang geleden gelezen). Het gaat KPN meer om de winst voor de aandeelhouders dan om een betrouwbare levering. Nog een paar jaar voor de KPN....
Ik heb zelf signaal van Ziggo en dat gaat ook via glasvezel. KPN gebruikt graag inferieure technieken (vraagt er ook nog flink geld voor en de klanten lopen weg) maar dat is slechts mijn bescheiden idee.
Ik verwacht weer een paar rode duimen maar daar zit ik -wat dit onderwerp betreft- niet mee.

natuurmens
door natuurmens - Jul 29, 2011 om 12:46
158 Antwoorden / 4 Vragen

Er zijn meer providers die tv en HD in hun pakket en Internet met bellen aanbieden ik woon zelf zover buiten dat mijn provider me geen telefoonverbinding kan bieden. Ik gebruik daarom Skype. Ik wil daarmee zeggen DNS wat van de hoofd telefoonkast waar het signaal binnenkomt en daarna na de klant wordt uitgestuurd, is een goede ontvangst gewaarborgd als je binnen een bepaalde afstand van deze bron van het signaal zit. Buiten die afstand gaat het signaal kwaliteit omlaag en kan de kwaliteit van de verbinding die de iedere provider bied zo omlaag gaan. Dat de kwaliteit van het signaal niet kan worden gewaarborgd. Hieronder valt niet alleen KPN maar ook XS4ALL Tele2 enz..

rg
door rgv - Jul 29, 2011 om 12:49
4 Antwoorden / 0 Vragen

Mijns inziens is het verschil tussen HD en "gewone" tv ontvangst bij KPN en ook bij tele2 enz. niet of zeer slecht te zien, eigelijk is het weggegooid geld.

Maar dat zullen vele mensen die er gebruik vam maken waarschijnlijk niet toegeven. Ook de kabelmaatschappien zullen het nooit toegeven (kost ze veel geld).

Als U echt HD TV wilt zien kan U beter een vrij nieuwe DVD en nog beter Blue Ray video huren in de videotheek, dan is het eerdere door mij gestelde gelijk bewezen. Uiteraard bij voorkeur afspelen op een full HD tv.

natuurmens
door natuurmens - Jul 29, 2011 om 12:49
158 Antwoorden / 4 Vragen

Feitelijk is het dat die kwaliteit alleen via glasvezel verbinding geboden kan worden of je moet dicht bij de hoofd verbinding van de kast staan.

aragon
door aragon - Jul 29, 2011 om 13:15
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=rocky2324 schreef op donderdag 28 jul 2011, 09:06]Beste Birdies,

jazeker heb ik het HD pakket en een full hd ontvanger, maar kan het zijn dat kpn mijn inziens te weinig (710P) doorgeeft had eerst 1050p bij upc.

Gr. Joop

UPC geeft een hd doorgifte van 1080i, ik heb zelf UPC gehad, vandaar.
Met glasvezel van KPN (wat ik zelf heb), is de hd doorgifte 1080p.
Let wel; niet alle programma's op de betreffende hd zenders worden ook inderdaad in hd uitgezonden, omdat nog veel programma's niet in hd opgenomen zijn.

ro
door rocky2324 - Jul 29, 2011 om 13:20
8 Antwoorden / 4 Vragen

Beste allemaal, bedankt voor al jullie reacties, er zaten inderdaad nuttige oplossingen bij, die ik allemaal heb geprobeerd. Helaas ben ik nog niet verder.

M.i. is het beter te wachten of de 30 procent die we hier moeten halen om een glasvezelnet te krijgen. Zoniet dan maar weer terug naar upc, die wat tv. kijken betreft wel een veel betere ontvangst geeft wat HD betreft. ( had daar al ervaring mee) Nu niet gaan zeggen was je maar bij UPC gebleven, maar een lucratieve aanbieding van KPN heeft mij anders doen besluiten.
p.s (sta altijd nog open voor een goede oplossing)

Joop

hammond
door hammond - Jul 29, 2011 om 13:24
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=aragon schreef op vrijdag 29 jul 2011, 13:15][quote=rocky2324 schreef op donderdag 28 jul 2011, 09:06]Beste Birdies,

jazeker heb ik het HD pakket en een full hd ontvanger, maar kan het zijn dat kpn mijn inziens te weinig (710P) doorgeeft had eerst 1050p bij upc.

Gr. Joop

UPC geeft een hd doorgifte van 1080i, ik heb zelf UPC gehad, vandaar.
Met glasvezel van KPN (wat ik zelf heb), is de hd doorgifte 1080p.
Let wel; niet alle programma's op de betreffende hd zenders worden ook inderdaad in hd uitgezonden, omdat nog veel programma's niet in hd opgenomen zijn.
Ok,ik wist niet dat je bij KPN ook voor glasvezel kan kiezen.Mijn telefoonlijn is beslist geen glasvezel.

ji
door jingle - Jul 29, 2011 om 13:26
36 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=rgv schreef op vrijdag 29 jul 2011, 12:49]Mijns inziens is het verschil tussen HD en "gewone" tv ontvangst bij KPN en ook bij tele2 enz. niet of zeer slecht te zien, eigelijk is het weggegooid geld.

Maar dat zullen vele mensen die er gebruik vam maken waarschijnlijk niet toegeven. Ook de kabelmaatschappien zullen het nooit toegeven (kost ze veel geld).

Als U echt HD TV wilt zien kan U beter een vrij nieuwe DVD en nog beter Blue Ray video huren in de videotheek, dan is het eerdere door mij gestelde gelijk bewezen. Uiteraard bij voorkeur afspelen op een full HD tv.

Op zich een slechte zaak dat KPN 1080 naar 720 moet downscalen om "HD" te kunnen verkopen.
Gezien de reeks antwoorden is dat hier het geval.

Wat ik nog zou kunnen aanvullen is dat slechte bekabeling, interferentie of een versterker (cq. niet de juiste versterker) ook veel roet in het eten kunnen gooien en dus slechter of helemaal geen beeld kunnen veroorzaken. Even een ander kabeltje proberen evt. zonder versterker zou dan een oplossing kunnen zijn.

Blu-Ray versus DVD, geeft ook niet altijd het gewenste waarmee ik wil zeggen dat ik hier van dezelfde film (Lord Of The Rings) een Blu-Ray versie als DVD versie heb en de Blu-Ray het aflegt tegenover de DVD. Dus niet alleen op het gebied van HD-aanbieders worden we bes*demieterd.

ev
door eversteegt - Jul 29, 2011 om 13:30
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aragon schreef op vrijdag 29 jul 2011, 13:15][quote=rocky2324 schreef op donderdag 28 jul 2011, 09:06]Beste Birdies,

jazeker heb ik het HD pakket en een full hd ontvanger, maar kan het zijn dat kpn mijn inziens te weinig (710P) doorgeeft had eerst 1050p bij upc.

Gr. Joop

UPC geeft een hd doorgifte van 1080i, ik heb zelf UPC gehad, vandaar.
Met glasvezel van KPN (wat ik zelf heb), is de hd doorgifte 1080p.
Let wel; niet alle programma's op de betreffende hd zenders worden ook inderdaad in hd uitgezonden, omdat nog veel programma's niet in hd opgenomen zijn.

Glasvezel van KPN is absoluut niet 1080p. De nieuwere boxen kunnen dit wel uitsturen maar het is en blijft 1080i. Meer is ook niet zinnig want bijna alle "mainstream" zenders geven maximaal 1080i door. 1080p zal vast nog wel een keer komen maar zeker niet op Interactieve TV van KPN. Overigens is KPN Glasvezel weer een ander verhaal: Qua beeldkwaliteit is dat niet beter dan Interactieve TV over ADSL omdat het precies dezelfde streams zijn.

br
door brigges - Jul 29, 2011 om 13:35
11 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,

het zou toch bekend moeten zijn dat de volle 1080i alleen bereikt wordt met een Blueray speler.
TV uitzendingen gaan slechts (nog) maar tot 780i

jantom
door jantom - Jul 29, 2011 om 13:38
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=brigges schreef op vrijdag 29 jul 2011, 13:35]Beste mensen,

het zou toch bekend moeten zijn dat de volle 1080i alleen bereikt wordt met een Blueray speler.
TV uitzendingen gaan slechts (nog) maar tot 780i

Dat meent u toch niet???

hammond
door hammond - Jul 29, 2011 om 13:41
122 Antwoorden / 15 Vragen

Dus het komt er op neer,dat de voordelige aanbieding van KPN gewoon gebakken lucht is.

br
door brigges - Jul 29, 2011 om 13:48
11 Antwoorden / 1 Vragen

Jantom, dat meen ik serieus,
De kabelmaatschappijen en KPN zijn nog niet in staat qua infrastructuur om de volle 1080i door te kunnen geven. Bovendien worden de meeste programma's ook niet in 1080i opgenomen of uitgezonden.

jantom
door jantom - Jul 29, 2011 om 13:48
377 Antwoorden / 0 Vragen

Aan eversteegt:

Bedankt voor de inbreng.
Als ik tot in mijn huis (IJmuiden) een glasvezelaansluiting kan krijgen zal ik daar in principe graag voor willen tekenen. Het hangt uiteraard van de kosten van zo'n aansluiting af. En dan speelt ook een rol de hoeveelheid data per tijdseenheid die ik krijg toegewezen. Helaas is Ziggo niet van plan om dit nu te doen maar ik heb hoop...
Bij een vriend in Meppel is er door de KPN een glasvezelaansluiting tot in de woning gemaakt. Dat is een goede ontwikkeling. Maar hoeveel een werkende aansluiting daar gaat kosten? En wordt er geknepen?

ev
door eversteegt - Jul 29, 2011 om 13:49
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jantom schreef op vrijdag 29 jul 2011, 12:32]

Dag Hammond,
Het telefoonnet (koper) lijkt mij t.o.v. glasvezel inferieur te zijn. Het is het in feite ook!
Aan het KPN-kopernetwerk wordt al geen onderhoud meer besteed (heb ik niet lang geleden gelezen). Het gaat KPN meer om de winst voor de aandeelhouders dan om een betrouwbare levering. Nog een paar jaar voor de KPN....
Ik heb zelf signaal van Ziggo en dat gaat ook via glasvezel. KPN gebruikt graag inferieure technieken (vraagt er ook nog flink geld voor en de klanten lopen weg) maar dat is slechts mijn bescheiden idee.
Ik verwacht weer een paar rode duimen maar daar zit ik -wat dit onderwerp betreft- niet mee.

@Jantom: Een erg kort door de bocht reactie wat betreft Ziggo.

Zowel KPN als Ziggo gebruiken glasvezel tot in de stad/wijk. Het gaat echter om het laatste stukje naar de huizen toe. Bij ziggo is dat GEEN glasvezel, maar gewoon een gedeeld kopernetwerk waarop u precies hetzelfde ontvangt als de buren.

Alleen de echte glasvezelnetwerken die KPN en Reggefiber aan het aanleggen zijn, zijn 100% glas van de ISP tot aan de meterkast. Echter, wat betreft innovatie heeft u dan wel weer gelijk: KPN biedt via glas dezelfde lage kwaliteit TV beeld aan als via de ADSL koperlijn.

Ookal kan hun glasvezel hogere snelheden (en dus mooier beeld) aan: Om de kosten te drukken leveren ze hetzelfde als via koper.

Maar dat Ziggo of UPC glasvezel zouden gebruiken is 100% verkoopnonsens om te voorkomen dat mensen "ja" zeggen als er wordt gevraagd of ze echte glasvezel willen omdat UPC en Ziggo dan het monopoly houden op echt snel internet. Iedere provider, dus ook UPC, Ziggo of de ADSL aanbieders gebruikt tot op zekere hoogte glasvezel, maar alleen bij 'echt glasvezel' loopt dat ook tot het huis.

ev
door eversteegt - Jul 29, 2011 om 13:52
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=brigges schreef op vrijdag 29 jul 2011, 13:35]Beste mensen,

het zou toch bekend moeten zijn dat de volle 1080i alleen bereikt wordt met een Blueray speler.
TV uitzendingen gaan slechts (nog) maar tot 780i

Niet waar! HD TV is gewoon volledig 1080, maar wel "interlaced". Dus bereikt door een afwisseling tussen even en oneven beeldlijnen (netals bij het ouderwetse analoge PAL tv signaal). Daarom is qua ervaring van de beeldverbetering het verschil tussen 720p en 1080i ook zo klein.

Echte 1080p wat u waarschijnlijk bedoelt (1080p is FULL HD ) is overigens echt niet alleen via bluray te bereiken, maar zou in theorie ook prima voor TV gebruikt kunnen worden.

Echter, ADSL netwerken zoals waarover KPN het Interactieve TV aanbiedt maar ook de kabelaanbieders kunnen de benodigde bandbreedte voor 1080p (tot 40 mbit bij bluray) moeilijk aan. Maar over glasvezelnetwerken kan je prima 1080p doorgeven. Echter, omdat glasvezel nog lang niet overal beschikbaar is, is het voor TV-producenten niet interessant om op die manier uit te zenden. Maar technisch kan het zeker!

Blijft echter wel uw punt dat voorlopig HD-TV marginaal beter is dan gewone digitale TV. Dat klopt helemaal. UPC, Ziggo, Sateliet en glasvezel van Glashart Media geven het hd-signaal goed door en daar is het verschil, mits de uitzending HD is, echt wel te zien.

De adsl-providers en glasvezel van KPN bieden het echter te sterk verminderd aan.

ev
door eversteegt - Jul 29, 2011 om 13:58
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hammond schreef op vrijdag 29 jul 2011, 13:38]Dus het komt er op neer,dat de voordelige aanbieding van KPN gewoon gebakken lucht is.

HD van KPN Interactieve TV is absoluut gebakken lucht.

Interactieve TV is voor zijn prijs (10 euro p/m bovenop een ADSL abonnement) een prima product. Zeker als je in UPC gebied woont en je uit principe geen 17,50 euro p/m wil betalen voor slechts analoge TV (of 20 euro p/m als je wil beginnen met digitaal).

De prijs-kwaliteitverhouding is gewoon goed bij KPN. Maar het HD pakket is idd een wassen neus. Zeker Ned. 1, 2, 3 HD en de commerciele zenders in HD bij steeds meer aanbieders standaard zijn.

Het HD pakket moet je dus gewoon niet nemen bij KPN. Op glasvezel hebben ze bij HD overigens gelukkig verbetering beloofd maar dat duurt nog tot einde van dit jaar of langer.

br
door brigges - Jul 29, 2011 om 14:01
11 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zei ik toch? Ik heb nooit gezegd dat het aan de TV zou liggen. Ik heb alleen gezegd dat je met Blueray de 1080i zou kunnen halen omdat de providers geen 1080i doorgeven en dat de TV zenders niet opnemen of uitzenden in 1080i.

=jantom schreef op vrijdag 29 jul 2011, 13:48: Aan eversteegt:

Bedankt voor de inbreng.
Als ik tot in mijn huis (IJmuiden) een glasvezelaansluiting kan krijgen zal ik daar in principe graag voor willen tekenen. Het hangt uiteraard van de kosten van zo'n aansluiting af. En dan speelt ook een rol de hoeveelheid data per tijdseenheid die ik krijg toegewezen. Helaas is Ziggo niet van plan om dit nu te doen maar ik heb hoop...
Bij een vriend in Meppel is er door de KPN een glasvezelaansluiting tot in de woning gemaakt. Dat is een goede ontwikkeling. Maar hoeveel een werkende aansluiting daar gaat kosten? En wordt er geknepen?

co
door colenwim - Jul 29, 2011 om 14:24
6 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb digitale tv met enkele zenders hd die in basis pakket zitten.Denk wel dat je en tv toetstel moet hebben dat hd geschikt is.
Alleen in belgie is digitale tv alleen via de kabel te verkrijgen via telenet
Of gewone lijn scarlet of belgacom.
Of sateliet tv vlaanderen.
Sateliet/gewone lijncombinatie mobistar.
Eind 2012 moet iedere provider toegelaten worden via de kabel en de gewone telefoonlijn en zullen dan de prijzen door de concurentie hopenlijk sterk dalen omdat we hier in belgie te veel betalen voor deze diensten.

ev
door eversteegt - Jul 29, 2011 om 14:25
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=brigges schreef op vrijdag 29 jul 2011, 14:01]Dat zei ik toch? Ik heb nooit gezegd dat het aan de TV zou liggen. Ik heb alleen gezegd dat je met Blueray de 1080i zou kunnen halen omdat de providers geen 1080i doorgeven en dat de TV zenders niet opnemen of uitzenden in 1080i.

@Brigges: Nee, je zegt het deels :).

De kabelproviders en KPN geven juist wél 1080i door. Jij haalt 1080i (HD) en 1080p (full-HD) door elkaar.

1080p is wat je op Bluray kan halen. 1080i is wat je op dit moment in praktijk voor TV krijgt.

ro
door ron530 - Jul 29, 2011 om 14:30
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Om een goede werking van internet, telefoon en hd tv te verkrijgen is de kabel de beste optie. Het is simpel tot het overname punt wordt een hoogwaardige coax kabel gebruikt, adsl aanbieders kunnen wel glasvezel netwerken hebben maar die gaan tot de wijkcentrale daarna is het allemaal weer koperdraadjes tot aan de telefoonsteker in huis. Koper is wel een goede geleider maar geen goede data verwerker. De telefoonlijn als data overdrager is zo verouderd en als het even kan niet gebruiken.

ev
door eversteegt - Jul 29, 2011 om 14:36
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jantom schreef op vrijdag 29 jul 2011, 13:48]Aan eversteegt:

Bedankt voor de inbreng.
Als ik tot in mijn huis (IJmuiden) een glasvezelaansluiting kan krijgen zal ik daar in principe graag voor willen tekenen. Het hangt uiteraard van de kosten van zo'n aansluiting af. En dan speelt ook een rol de hoeveelheid data per tijdseenheid die ik krijg toegewezen. Helaas is Ziggo niet van plan om dit nu te doen maar ik heb hoop...
Bij een vriend in Meppel is er door de KPN een glasvezelaansluiting tot in de woning gemaakt. Dat is een goede ontwikkeling. Maar hoeveel een werkende aansluiting daar gaat kosten? En wordt er geknepen?

Op de meeste plekken waar er een vraagbundeling gedaan wordt door KPN/Reggefiber is er 30% deelname nodig voordat ze het netwerk ook daadwerkelijk gaan aanleggen.

Zodra dat het geval is, dan krijgt in principe IEDEREEN gratis en vrijblijvend de huisaansluiting, dus ook de mensen die het (nog) niet nemen. Dit is namelijk voordelig om aan te leggen omdat ze dan op 1 dag gewoon tegelijk alle woningen aansluiten. De bewoners hoeven alleen maar thuis te zijn en het eigen tuinpad hoeft (meestal) niet open. De kabels worden onder de grond door geschoten.

De prijzen van glasvezel pakketten (er wordt meestal gestart met 2 of 3 providers in een plaats) zijn vergelijkbaar met de alles in 1 pakketten van kabelaars. Meestal zijn er acties in de vorm van geen activeringskosten, etc.

Wat betreft snelheid: Ik maak zelf sinds 2010 gebruik van glasvezel en deze snelheden worden altijd, ongeacht moment van de dag, gehaald. Er wordt niet geknepen (door geen enkele aanbieder voor zover mij bekend). Je deelt je vezel naar de centrale NIET met de buren. Er is wel sprake van overboeking in de centrale, maar als die grens bereikt wordt en klanten halen hun snelheden niet meer kan de capaciteit uitgebreid worden. Terwijl de 'overboeking' bij UPC en Ziggo technisch ingegraven ligt in de grond.

Maar goed, dit is iets off-topic tov het onderwerp.

ev
door eversteegt - Jul 29, 2011 om 14:46
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 29 jul 2011, 14:30]Om een goede werking van internet, telefoon en hd tv te verkrijgen is de kabel de beste optie. Het is simpel tot het overname punt wordt een hoogwaardige coax kabel gebruikt, adsl aanbieders kunnen wel glasvezel netwerken hebben maar die gaan tot de wijkcentrale daarna is het allemaal weer koperdraadjes tot aan de telefoonsteker in huis. Koper is wel een goede geleider maar geen goede data verwerker. De telefoonlijn als data overdrager is zo verouderd en als het even kan niet gebruiken.

Hoi Ron: Ook kort door de bocht (slechts deels waar).

Wat denkt u waarvan coax kabel is gemaakt? Juist, ook koper. U heeft echter wel gelijk dat ten opzichte van telefoondraadjes, coax kabel op dit moment meer bandbreedte heeft. Maar ook de kabelaars zijn dus gewoon van 'koper' afhankelijk hoor. En van kunst en vliegwerk in de vorm van modulatie en demodulatie om internet en interactieve tv diensten aan te bieden.

KPN, Tele2 en UPC en Ziggo moeten allen dus modems gebruiken om hun 'ouderwetse' netwerken geschikt te houden voor nieuwe diensten.

UPC en Ziggo doen middels advertentiecampagnes anders geloven als er in een plaats een vraagbundeling voor glasvezel gestart wordt, maar laat je niet foppen.

Of je mee doet aan de aanleg van een glasvezelnetwerk (door een abbo te nemen) is natuurlijk geheel vrij (de meeste mensen hebben die hogere internetsnelheden niet nodig) maar laat je in dat soort gevallen NIET door UPC of Ziggo voorlichten. Want die willen alle breedband-concurrentie zo lang mogelijk weg houden.

Ze weten namelijk ook wel dat zij sneller zijn dan ADSL en overal waar een nieuw glasvezelnetwerk tot in huis wordt aangelegd vrezen ze concurrentie.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 29, 2011 om 15:08
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Met Digitenne is het niet mogelijk HD te ontvangen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=birdies schreef op donderdag 28 jul 2011, 09:54:
=rocky2324 schreef op donderdag 28 jul 2011, 09:06: Beste Birdies,

jazeker heb ik het HD pakket en een full hd ontvanger, maar kan het zijn dat kpn mijn inziens te weinig (710P) doorgeeft had eerst 1050p bij upc.

Gr. Joop

Hoe groot is je t.v.? Digitenne is alleen geschikt voor max. 32inch t.v.'s namelijk.

hammond
door hammond - Jul 29, 2011 om 15:17
122 Antwoorden / 15 Vragen

Het is gewoon erg belangrijk dat we de juiste kabels gebruiken,vooral bij digitale tv. Op de site van Kabelkeur staan erg goede tips over het juist bekabelen van uw digitale netwerk.

ji
door jingle - Jul 29, 2011 om 16:29
36 Antwoorden / 0 Vragen

Toch nog een paar wakker geworden bij KPN:

http://tweakers.net/nieuws/75832/kpn-verhoogt-snelheid-glasvezel-tot-500mbps-symmetrisch.html

Is dit de volgende fopspeen of zou in de URL "HD en ADSL" moeten staan.....

Veboden woorden bij KPN: Metro en Rotterdam.

ho
door hondas800 - Jul 29, 2011 om 16:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

je moet gewoon overstappen naar ziggo want kpn is volkomem kut en veel te duur.

aquariaan
door aquariaan - Jul 29, 2011 om 16:47
17 Antwoorden / 12 Vragen

ik heb nog steeds hd tv van upc, als je onder tv instellingen de hd kwaliteit op automatisch zet is er inderdaad bijna geen verschil met digitaal, zie rechts het balkje met kwaliteit, als je van zender wisselt , als je hem op 1080i zet zie je heel goed het verschil, als je hem op automatisch zet is die minder dan als je op 1080i staat

ho
door hondas800 - Jul 29, 2011 om 16:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

je moet gewoon over stappen op ziggo die hebben perfect beeld kpn is volkomen kut en veel te duur.

di
door dirk40 - Jul 29, 2011 om 16:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb sinds een jaar ook itv van KPN en had hiervoor itv van tele2.... het is een wereld van verschil de kwaliteit digitale tv van KPN en tele2.... digitale tv van KPN is zo hoogwaardig dat het bijna niet te onderscheiden is van HDTV en daarom heb ik ook geen HD-uitzending genomen, maar mischien hebben andere daar wel een andere mening over waar je wat aan hebt.

danath
door danath - Jul 29, 2011 om 17:04
88 Antwoorden / 1 Vragen

De ontvanger moet ook op 1080p ingesteld worden.
De box helemaal uitzetten met de schakelaar aan de achterkant.Dan aanzetten en als het 2e blokje knippert dan op menu drukken op je afst. bediening.
Je krijgt dan een menu te zien, het wijst zich vanzelf.
Enne kijk je nu wel naar de zenders vanaf 700?
daar zitten nl. de HD zenders !

aquariaan
door aquariaan - Jul 29, 2011 om 17:07
17 Antwoorden / 12 Vragen

heb nog steeds hd tv van upc als je bij upc bij tv instellingen de hd kwaliteit op automatisch zet is de beeld kwaliteit minder dan als je hem op 1080i zet, zie het balkje als je van zender wisselt of op de informatie knop drukt, misschien moet je bij kpn ook op 1080i zetten

bi
door bing52 - Jul 29, 2011 om 17:48
56 Antwoorden / 25 Vragen

Hoi het klopt dat je de scart er tussen uit moet halen en het juiste hdmi slot vinden oftewel als er tussen de tv een home cinema zit dan moet hij in hdmi 2 slot heb je rechtstreeks van de decoder dan moet hij in slot 1.
Ik had hier ook problemen mee maar na veel info is het opgelost.
Alleen is er een klein probleempje en dat weet kpn ook niet is dat hij niet helemaal
synchroon loopt.
Daar heeft niemand antwoord op.
Ja wel n moeilijk antwoord en dat is dat je hem moet bijstellen achter op je home cinema maar dat is precisie werk.
En dat lukt niet dus.

bi
door bing52 - Jul 29, 2011 om 18:00
56 Antwoorden / 25 Vragen

hoi misschien helpt dit.
Als je een home cinema tussen je decoder en tv zet moet de hdmi kabel in slot 2.
Als je rechtstreeks van decoder naar tv gaat moet hij in slot 1.
Hij kan een beetje niet synchroon lopen maar dat kan kpn niet oplossen.
Wel als je veel verstand hebt van je home cinema want aan de achterkant moet je die bij stellen in 1000ste secondes om het synchroon te laten lopen wel n klus hoor.
Maar als t lukt dan heb je prachtbeeld.
O, ja bij kpn glasvezel zijn de kanalen hd nu vanaf 701 etc.
Gratis.
succes

to
door tony1958 - Jul 29, 2011 om 18:53
7 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is het verschil tussen full hd en hd ready?

jantom
door jantom - Jul 29, 2011 om 18:56
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tony1958 schreef op vrijdag 29 jul 2011, 18:53]Wat is het verschil tussen full hd en hd ready?

Dit haalde ik van internet:
Verschil HD ready en Full HD
Zoals hierboven uitgelegd zegt HD dus iets over de beeldresolutie. Bij een HD ready televisie betekent dit dat de beeldresolutie minimaal 1280 bij 720 pixel is. Full HD wil zeggen dat deze televisies een nog hogere beeldresolutie hebben van 1920 x 1080 pixel (of beeldpunten). Daarnaast beschikken beide typen tv’s van digitale aansluitingen ook wel HDMI of DVI aansluitingen genoemd.

jantom
door jantom - Jul 29, 2011 om 19:00
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tony1958 schreef op vrijdag 29 jul 2011, 18:53]Wat is het verschil tussen full hd en hd ready?

Dit las ik op interrnet:
Verschil HD ready en Full HD
Zoals hierboven uitgelegd zegt HD dus iets over de beeldresolutie. Bij een HD ready televisie betekent dit dat de beeldresolutie minimaal 1280 bij 720 pixel is. Full HD wil zeggen dat deze televisies een nog hogere beeldresolutie hebben van 1920 x 1080 pixel (of beeldpunten). Daarnaast beschikken beide typen tv’s van digitale aansluitingen ook wel HDMI of DVI aansluitingen genoemd.

mu
door musicxpert - Jul 29, 2011 om 23:03
16 Antwoorden / 4 Vragen

Als je een HD ontvanger hebt dan moet je niet meer met scart kabels werken. HDMI is de enige manier om het HD signaal van de HD ontvanger ook HD op je LCD, LED of Plasma televisie te zetten. Een goedkoop HDMI kabeltje van €3.95 bij de Action werkt 100 keer beter dan de dikste en duurste scart kabel. Ook heb ik niet veel vertrouwen in het signaal van de PTT, het huidige KPN. Geef mij maar het kabelsignaal van Ziggo of UPC. Het kost misschien iets meer, maar je hebt een grotere kans op kwaliteit.

pi
door pinovogel - Aug 12, 2011 om 20:40
7 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, ik heb ook itv van KPN en een HD ready TV. Als ik naar die proefuitzending zap van die HD tv dan knalt het geluid je om de oren , dat doen ze om je te desorienteren , net als in de supermarkt.OK dat zet je dan zachter maar de eerste stap is gezet. Dan valt het me op met hoe een groot contrast wordt uitgezonden en echt, mijn toestel staat gemiddeld ingesteld.
Ik denk dat als je je contrast sterker instelt dat het verschil al een stuk kleiner wordt. Mij is het in ieder geval geen 10 euro waard en let op mijn woorden , over 1jaar wordt het duurder want dan zeggen ze ja, we hebben meer HDzenders.Kijk maar naar dat digitenne, dat ging in een paar jaar van 7 euro naar 9 euro al hoef je daar ( noch) niet voor te betalen als Itv abonnee.