ma
door magnolia Dec 6, 2012 om 19:35
Elektronica & tv

Hinderlijke telefoontjes

L.S.,
Ik word platgebeld door iemand die ik liever niet meer spreek. Mijn telefoonnummer heb ik toentertijd zelf afgegeven. Ik heb nummerweergave en neem de telefoon niet op wanneer er wordt gebeld.
Het wordt helemaal lastig wanneer hij zijn telefoonnummer gaat blokkeren en ik dus een anonieme oproep krijg. De kans dat ik opneem is dan groter en dat wil ik niet.Hoe kan ik dit stoppen?
m.vr.gr.
Magnolia

2418 20 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Dec 6, 2012 om 19:47
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Telefoon stalking kan de provider dat nummer niet blokkeren?Of een aanklacht bij de politie doen wegens stalking. Verder zou ik niets meer kunnen aanvullen om daar iets mee te doen.

diumenge
door diumenge - Dec 6, 2012 om 19:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lees een hier: Stalking | Politie

En sterkte!

herrdroetker
door herrdroetker - Dec 6, 2012 om 21:07
275 Antwoorden / 10 Vragen

Liebe Magnolia,

U kunt gerust ook anonieme oproepen niet aannemen. De behoefte om het oproepende nummer te verbergen wordt altijd ingegeven door motieven in het nadeel van degene die wordt gebeld. Dat kan dus stalking zijn, maar ook commerciële telefonie met de bedoeling om u van alles aan te smeren wat u niet wilt of juist om u van alles te ontfutselen.

Degenen die u te goeder trouw bellen, zoals familie en vrienden, zullen in de regel hun nummer niet verbergen.

Een drastische maatregel is uiteraard het afsluiten van een nieuw telefonieabonnement met een nieuw nummer. Uiteraard neemt u daar geen vaste lijn meer voor, die in een telefoongids wordt vermeld, maar een anoniem GSM 06 nummer, dat u slechts aan zorgvuldig geselecteerde relaties bekend maakt.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

ltmvz
door ltmvz - Dec 6, 2012 om 22:01
949 Antwoorden / 18 Vragen

Herr Doktor Oetker,

Het kan toch ook zijn dat iemand zijn nummer verbergt uit privacy-redenen zoals ik zelf jarenlang gedaan heb. Zoiets doe je niet om anderen te benadelen maar om jezelf te beschermen.

jo
door jorisw - Dec 6, 2012 om 22:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ltmvz schreef op donderdag 6 dec 2012, 22:01]Herr Doktor Oetker,

Het kan toch ook zijn dat iemand zijn nummer verbergt uit privacy-redenen zoals ik zelf jarenlang gedaan heb. Zoiets doe je niet om anderen te benadelen maar om jezelf te beschermen.

Dat niet alleen. Als ik op mijn werk vanaf een toestel in een vergaderkamer bel, wordt het nummer ook niet weergegeven (dat nummer is immers van niemand). Ik gebruik die toestellen ook wel voor prive gesprekken en het zou dan toch wel lullig zijn, als je die telefoons gebruikt en mensen nemen niet op omdat ze naar Herr Doktor hebben geluisterd....

diumenge
door diumenge - Dec 6, 2012 om 22:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Of je belt gewoon met je eigen mobieltje in de vergaderkamer...

zwemmer
door zwemmer - Dec 6, 2012 om 22:56
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Uiterste maatregel: je tel.nr wijzigen.

zoekster
door zoekster - Dec 6, 2012 om 23:12
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Zoals Diumenge al aangaf, bespreek het met de politie. Een vriendin van mij heeft zoiets met haar ex aan de hand gehad. Politie nam het heel serieus en heeft de stalker tot zwijgen gebracht.

aurora1
door aurora1 - Dec 6, 2012 om 23:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag magnolia,
Ik zou uitzoeken of je dat telefoonnummer bij de provider kunt laten blokkeren (zie ook de reactie van valerius), of misschien heb je op je telefoon wel die mogelijkheid. Anders eventueel een telefoonbeantwoorder aanschaffen waarbij je kunt meeluisteren voordat je opneemt en dan zien of dat werkt? Je vrienden erover inlichten dat je wacht tot ze gaan spreken en dat je dan pas opneemt.

vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Dec 6, 2012 om 23:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog een toevoeging: voor het eventueel blokkeren bij een provider is het vast nodig om een overzicht van data en beltijdstippen van de beller te noteren. Voor een aangifte kunnen mogelijk eventueel de opnames van een telefoonbeantwoorder helpen mocht die beller iets inspreken.

Cookies
door Cookies - Dec 6, 2012 om 23:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=ltmvz schreef op donderdag 6 dec 2012, 22:01]

Het kan toch ook zijn dat iemand zijn nummer verbergt uit privacy-redenen zoals ik zelf jarenlang gedaan heb. Zoiets doe je niet om anderen te benadelen maar om jezelf te beschermen.

Dus jij wilt wel het nr. van de ander weten, maar andersom mag het niet? Als ik gebeld wordt door een geblokkeerd nr. neem ik nooit op.

Cookies
door Cookies - Dec 6, 2012 om 23:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Het wordt helemaal lastig wanneer hij zijn telefoonnummer gaat blokkeren en ik dus een anonieme oproep krijg. De kans dat ik opneem is dan groter .......

Waarom zou je een geblokkeerd nr. opnemen? Vrienden en bekenden bellen toch zeker niet met een geblokkeerd nr.?

g-girl
door g-girl - Dec 7, 2012 om 00:29
30 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 6 dec 2012, 23:49]......Het wordt helemaal lastig wanneer hij zijn telefoonnummer gaat blokkeren en ik dus een anonieme oproep krijg. De kans dat ik opneem is dan groter .......

Waarom zou je een geblokkeerd nr. opnemen? Vrienden en bekenden bellen toch zeker niet met een geblokkeerd nr.?

Waarom niet? Een geheim nummer nemen wordt ook niet als vreemd opgevat. Er kan best een goede reden zijn om je nummer te blokkeren en dan ben je dus ook voor vrienden geblokkeerd.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 7, 2012 om 04:32
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Gaat het om 'n 'vaste' of mobiele telefoon?

tdehond
door tdehond - Dec 7, 2012 om 09:13
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als u het niet kunt laten om anoniem nummer op te nemen ( begrijpelijk mocht een bedrijf als ziekenhuis u bellen), dan kunt u als u de stem van persoon hoort de hoorn neerleggen en na b.v. 10 minuten de verbinding verbreken als dat nodig is. Ik denk dat persoon dan wel opgegeven heeft.

Zelf geen enkel woord zeggen.

Hopelijk is het geen narcistische persoonlijkheid want die weten niet van ophouden.

zwemmer
door zwemmer - Dec 7, 2012 om 09:55
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Toen ik zoiets aan de hand had zei de provider mij niets te mogen doen inzake het informeren van de beller. Men zou niet eens kunnen zien door wie er zo vaak gebeld is, doch dat betwijfel ik. Ik heb mijn telnr. een tijdje naar mijzelf doorgeschakeld met *21 waardoor de oproeper een infotoon hoorde hopende dat daaruit geconcludeerd zou worden dat het nummer gewijzigd is (nr. retour met #21). De truc is niet gelukt, maar het was dan wel even rustig.

Zwemmer

ma
door magnolia - Dec 7, 2012 om 10:22
42 Antwoorden / 43 Vragen

Beste mensen,

Hartelijk dank voor de vele mogelijkheden die jullie hebben aangedragen. De laatste - van tdehond -
lijkt mij de beste. Dat ga ik uitproberen.

Fijn weekend
groetjes
Magnolia

p.s. jullie doen goed werk! Chapeau!!!

ltmvz
door ltmvz - Dec 7, 2012 om 14:28
949 Antwoorden / 18 Vragen

@carola.83:

Nog nooit heb ik een nummer gezien van iemand die mij belt, want ik heb nog nooit nummerherkenning gehad. Zo modern ben ik niet. Ik spreek hier over de vaste lijn. De mobiele telefoon gebruik ik uitsluitend om te sms'en. In orde zo?

ltmvz
door ltmvz - Dec 7, 2012 om 14:31
949 Antwoorden / 18 Vragen

Bij het Maatschappelijk Werk waar ik vrijwilliger ben hebben alle Maatschappelijk Werkenden een afgeschermd nummer omdat ze anders te pas en te onpas kunnen worden lastig gevallen.

jo
door jorisw - Dec 7, 2012 om 16:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zwemmer schreef op vrijdag 7 dec 2012, 09:55]Toen ik zoiets aan de hand had zei de provider mij niets te mogen doen inzake het informeren van de beller. Men zou niet eens kunnen zien door wie er zo vaak gebeld is, doch dat betwijfel ik. Ik heb mijn telnr. een tijdje naar mijzelf doorgeschakeld met *21 waardoor de oproeper een infotoon hoorde hopende dat daaruit geconcludeerd zou worden dat het nummer gewijzigd is (nr. retour met #21). De truc is niet gelukt, maar het was dan wel even rustig.

Zwemmer

Uiteraard kan men in de database met call records zien wie naar wie heeft gebeld en hoeveel. Maar dit zit niet in de standaard processen. Dat zou dus een handmatige actie zijn om een query op die database los te laten. Gezien de hoeveelheid verkeer waar het om gaat vinden de beheerder dat geen leuk idee om even tussendoor te laten doen.