door witje75 Jun 18, 2020 om 15:50
Elektronica & tv

Hoe bleutooth koptelefoon aansluiten aan de TV

Graag zou ik met een koptelefoon via bleutooth willen luisteren naar de TV, maar onze TV heeft zelf geen bleutooth.
Op internet vind ik bij het zoeken naar oplossingen dat je het beste resultaat krijgt als je de TV verbindt met de ARC HDMI.
Nu heb ik deze uitgang op de philips TV zitten.
Geweldig, dus ik zou een koptelefoon met een ARC uitgang prima geluid hebben.
Maar ik wil graag via bleutooth, om dus draadloos naar TV te kunnen luisteren.
Nu zie ik wel bleutooth stations/ adapters, maar die gaan vooral uit van Jack 3,5 uitgang.
Dit terwijl er bij de info staat dat Jack 3,5 uitgang juist als laatste optie zou moeten gebruiken, omdat die het minst goed geluid geeft.
Dus hierbij mijn vraag: Zijn er (betaalbare) adapters of iets dergelijks die aangesloten kunnen worden aan de ARC?
Of is dat enkel mogelijk als je bedrade geluidboxen hebt?
Ik las dat het kon zijn dat het geluid vertraagd zou kunnen komen, als je een aansluiting hebt die verschillende keren het geluid omzet.
Daar ben ik dus beetje bang voor bij Jack 3,5.
Voor de volledigheid, ik heb nog geen koptelefoon gekocht.

Alvast bedankt voor het meedenken.

5441 7 Rapporteer

tdmduc
door tdmduc - Jun 18, 2020 om 16:01
704 Antwoorden / 2 Vragen

Je TV heeft een audio uitgang voor een koptelefoon.

Er zijn prima aparaatjes voor.

Zoals deze.

opmerking: Bluetooth versie 4.2 heeft soms nog een hoorbare vertraging met het beeld van de TV maar bij bluetooth 5.0 is het verwaarloosbaar.

tenormin
door tenormin Jun 18, 2020 om 16:04
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Welke?

tdmduc
door tdmduc Jun 18, 2020 om 16:12
704 Antwoorden / 2 Vragen

die

tenormin
door tenormin Jun 18, 2020 om 17:29
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@tdmduc ;-))

diumenge
door diumenge - Jun 18, 2020 om 16:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Afhankelijk van wat je er voor wilt betalen is een koptelefoon met een eigen zender misschien ook een optie, zoals bijvoorbeeld de Sennheiser RS 175 (deze is overigens mogelijk niet meer te koop).

tdmduc
door tdmduc Jun 18, 2020 om 16:18
704 Antwoorden / 2 Vragen

Heel even gehad maar die was erg zwaar, duur en oncomfortabel en alleen maar basic geluid zonder franje.

Wil je een actie film kijken dan is een moderne Bluetooth 5.0 toch meestal een winnaar.(zie talloze reviews op Youtube)

Bovendien kan je dan ook met Apple Airpods of andere kleinere TWS oortjes luisteren.(Sony/Shure/Bose/1More)

marita5
door marita5 Jun 18, 2020 om 16:21
11521 Antwoorden / 15 Vragen
diumenge
door diumenge Jun 18, 2020 om 16:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heb 'm zelf ook. Zwaar en oncomfortabel dat vind ik niet, maar dat is persoonlijk. Geluid is goed genoeg, maar oké ik hoef geen gesimuleerd surround geluid. Duur? Ja, dat dan weer wel ;-).

justmeagain
door justmeagain Jun 18, 2020 om 23:32
623 Antwoorden / 8 Vragen

@tm Duc, bluetooth 5 zegt niets over de uiteindelijke geluidskwaliteit. Het is een verbindingsprotocol.

tdmduc
door tdmduc Jun 28, 2020 om 18:35
704 Antwoorden / 2 Vragen

@Justmeagain

Ik heb nergens vermeld dat het iets zegt over de geluidskwaliteit.

Door mij wordt aangegeven het gemak en de generatie van de nu verkrijgbare koptelefoons en True Wireless Earbuds.

Bluetooth 5.0 geven meer zekerheid met betrekking tot de verbinding en de multifunctionaliteit ervan.(meerdere bronnen koppelen en vice versa)

ro
door ron503 - Jun 18, 2020 om 18:51
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een philips tv heeft een aparte versterker voor de hoofdtelefoon die u in het menu op volume kunt instellen. ARC HDMI adapters doen hetzelfe namelijk digitaal signaal omzetten naar bruikbaar analoog signaal. Een draadloze hoofdtelefoon met een 3,5 jack aansluiting voldoet goed want er kan geen vertraging optreden omdat het geluid wat u via de luidsprekers van de tv hoort gelijktijdig naar de hoofdtelefoon versterker wordt gestuurd.

wi
door witje75 - Jun 19, 2020 om 07:22
15 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt allemaal.
Ik ga een Jack 3,5 aansluiting zoeken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 19, 2020 om 09:37
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Toch een afwijkende opmerking: mijn Philips TV heeft GEEN jack aansluitingen voor uitgangssignaal. Ik heb het uitgangsgeluid via een scart aansluiting gekoppeld aan mijn versterker en op een soortgelijke wijze kan er ongetwijfeld ook een adapter/omzetter naar bluetooth worden aangezet/geschakeld.

(M.a.w. een adapter scart naar bluetooth via een scart kabel met jack uitgang/ aansluit plug voor geluid

Donuts
door Donuts Jun 19, 2020 om 10:36
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Televisies hebben al jaren geen scart aansluiting meer.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 19, 2020 om 16:51
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn Philps TV heeft wel degelijk twee scart aansluitingen terwijl die helemaal niet echt oud is en binnen mijn familie is nog een nieuwe Sony die dat ook heeft. En m.i. gaf vraagsteller niet aan dat diens TV geen scartaanlsuitingen heeft en zou dat dus best wel het geval kunnen zijn.
En dan ook even dit: https://www.televisies.nl/vergelijken/televisies-met-scart-aansluiting/2/ en zie ook nog dit alvorens u iets stelt als reactie: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/elektronica-tv/scart-aansluiting-tv  (in 2018 nieuw TV gekocht)

ro
door ron503 Jun 19, 2020 om 18:26
1229 Antwoorden / 0 Vragen

@heremietkreeft er is een verschil tussen Jack en minijack. De jackpug is bedoeld voorhoofdtelefoons van de oude generatie die pluggen waren 5.5 millimeter dik en de minijack is 3,5 millimeter dik. Even over de scart aansluitingen Philips tv's kunnen die wel hebben en leveren een scartadaptor mee tenminste dat was bij mijn helaas hopeloos defecte tv van 2012 wel het geval.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 19, 2020 om 20:55
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Beste @RON503, u behoeft mij absoluut geen les te geven in soorten aansluitingen. Ik heb zo ongeveer alles wat de afgelopen jaren heeft bestaan resp. nog bestaat zoals o.a adapters m.b.t.DIN pluggen (in alle soorten, 3 pins, 5 pins, etc.) , HDMI, Scart (met en/of zonder in/out schakelaar, met of zonder i, Jack, Minijack, USB, USB > mini jack. Ongeveer (denk ik) het enige dat ik niet heb is een adapter naar blue tooth. (D.w.z dat ik op laptop opgenomen muziek wel vaak via blue tooth afspeelapparaat beluister).
(O.a.door het nog bezitten en benutten (en dus aan elkaar koppelen) van ook bandrecorder, cassetterecorder, platenspeler met zowel jacket als USB aansluiting, videorecorder, CDRecorder etc. en koppelingen met PC <> versterker.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 20, 2020 om 10:10
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ik vergat het noemen van cinch aansluitingen

ro
door ron503 Jun 20, 2020 om 10:43
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Oei het was niet de bedoeling om u boos te maken en van onkunde te betichten.

diumenge
door diumenge Jun 20, 2020 om 10:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo zie je maar, kennis van verouderde apparatuur en aansluitingen kan best nog wel eens van pas komen.

willemhoving
door willemhoving - Jun 19, 2020 om 11:46
26 Antwoorden / 5 Vragen

Wellicht is dit iets. Er is een keur aan bluetooth dongels te koop. Maar ik gebruik deze en bevalt me best.https://www.bol.com/nl/p/bluetooth-4-0-usb-micro-dongle-adapter/9200000074716452/?bltgh=h5FSkopUEO7qvSs6Xm5ADA.1_4.8.ProductPage

ro
door ron503 Jun 19, 2020 om 18:15
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Gaat helaas niet werken want zelfs mijn twee maanden oude Philips tv herkend een bluetooth dongle niet.

diumenge
door diumenge Jun 19, 2020 om 18:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad, dat soort dongels zijn voor computers.

rebek
door rebek Jun 24, 2020 om 00:08
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ik ken de dongel om meterstanden naar je pc te sturen. Slimme meter. Al betaal je daar wel 50eu voor....