hendrikbos
door hendrikbos Jul 11, 2011 om 15:33
Elektronica & tv

Hoe maak ik mijn wasmachiene open?

Beste Mensen,

Ik heb sinds 20 jaar een Miele Hydromatic W715 (voorlader) wasmachine. Het apparaat is in al die jaren ten hoogste 4 keer per maand gebruikt, maar dit weekend was het dan toch zover. Wasmachine defect. Geen enkele reactie, ook niet één lampje brand.
Ik denk dan: toestelzekering defect. (Ik weet niet eens of de wasmachine er één heeft, maar een beetje toestel heeft dat.)
De bovenkant (blad) van de machine afgenomen, en gezien dat de voorkant (als een koelkastdeur) zou moeten kunnen openzwaaien - wat nodig is om bij de trafo's (rechts voor-onder-beneden) en elektronica te komen.
Opmerking: Het toestel ziet er van binnen als nieuw uit, geen spinnewebben en amper een dun laagje stof.
Maar waar ik ook kijk, ik zie niet werkelijk een eenvoudige manier om de voorkant te laten openzwaaien.
En voordat ik onnodig dingen demonteer, die nu prima zitten, vraag ik liever even.

Wie kan mij zeggen hoe ik de voorkant van de wasmachine het eenvoudigst kan openen.

Of: Wie kan mij de beste en eenvoudigste manier aangeven om bij de trafo's en elektronica te komen.

Of: Waar kan ik een serviceboek voor deze wasmachine op de kop tikken?

Ik heb al ge-Google-lt, maar ben daar niet veel wijzer van geworden.

Bij voorbaat mijn dank voor de gouden oplossing.

Met vriendelijke groet.
Hendrik Bos

10959 22 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 11, 2011 om 15:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hendrikbos,

Misschien vind je iets in deze (Duitstalige) handleiding.
Ook in het Nederlands gevonden: klik hier.

Wellicht is dit ook nog van toepassing?

Suc6

edrick3
door edrick3 - Jul 11, 2011 om 15:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hendrikbos,

Eventuele onderdelen kun je (o.a.) hier bestellen.

edrick3
door edrick3 - Jul 11, 2011 om 15:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hendrikbos,

Heb je trouwens al op de site van Miele zelf gekeken?
Daar kun je ook handleidingen (kosteloos) aanvragen en kun je bij Eerste hulp bij storingen kijken.

Suc6

edrick3
door edrick3 - Jul 11, 2011 om 15:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hendrikbos,

Vergeet ik de link naar Miele: klik hier.

hendrikbos
door hendrikbos - Jul 11, 2011 om 16:16
113 Antwoorden / 22 Vragen

Beste edrick3,

Allereerst mijn dank voor je reactie. Helaas was ik ook al zover m.b.t. de informatie op de aangewezen website's. Het heeft mij echter niet verder geholpen, omdat: of de W715 staat er niet bij; of er is sprake van een gebruiksaanwijzing i.p.v. het serviceboek.
Op de website van Miele wordt geen serviceboek aangeboden, wel een gebruiksaanwijzing. Ik denk dat het serviceboek bewust weggehouden wordt van de gebruiker, waarschijnlijk om de eigen servicedienst niet in de wielen te rijden.

edrick3
door edrick3 - Jul 11, 2011 om 16:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hendrikbos,

.....Ik weet niet eens of de wasmachine er één heeft, maar een beetje toestel heeft dat.).....

Er zit een smeltveiligheid van 16A in. Dat zou het dus best eens kunnen zijn.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jul 11, 2011 om 16:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hendrikbos,

Voordat ik hier allerlei reacties krijg: ik zie dat ik een fout gemaakt heb.

Er zit GEEN smeltveiligheid van 16A in. Dat is natuurlijk de aansluitwaarde.

Stom!

edrick3
door edrick3 - Jul 11, 2011 om 16:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hendrikbos,

Nou formuleer ik het nog fout:

Aansluitwaarde 3,2 kW
Smeltveiligheden 16A

..
door ... - Jul 11, 2011 om 17:13
104 Antwoorden / 2 Vragen

Bij de meeste wasmachines haal je eerst de stroom eraf en dan voel je naar een palletje die de deur vergrendelde.
Die indrukken is bij de meeste merken voldoende en een nieuw slot zoeken en je weet waar je moet of kunt drukken om het te openen.

Ik heb geen Miele ervaring maar wel vele andere merken ook wel vaker zo open gekregen.

aurora1
door aurora1 - Jul 11, 2011 om 17:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag hendrikbos,

Kijk eventueel op het Klussenforum van Klusidee. Daar staat veel over de Miele w715 op (bij zoeken intikken), dus misschien ook het antwoord op je vraag, en anders kun je zelf je vraag daar stellen.

vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jul 11, 2011 om 17:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tdehond,

Kijk, die pagina zocht ik. Blijkbaar overheen gekeken.

Hopelijk kan TS nu snel aan de gang.

hendrikbos
door hendrikbos - Jul 11, 2011 om 18:07
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=tdehond schreef op maandag 11 jul 2011, 17:43]
Ik vond deze site: klik hier

Hier staat hoe je het voorpaneel kunt openen
Open het voorpaneel (boutjes in deuropening, schroeven achter zeepvak)

Ik ben geen techneut, dus verder dan deze vondst gaat mijn hulp niet.
Bedankt allemaal voor het aandragen van tip(s).

Ik heb deze website alwel gezien, maar nog niet deze pagina waarop ditmaal de W715 vermeldt wordt.
Ik zal morgen de demontage-instruktie volgen. Ik had graag een foto gehad waarop aangegeven wordt welke bouten en schroeven. Je kunt op dit punt niet duidelijk genoeg zijn.
Ik zal waarschijnlijk morgen berichten hoe het gegaan is, en indien mogelijk wat er defekt is (geweest :).

Voor nu, allen nog een mooie avond toegewenst.

Met vriendelijke groet.
Hendrik Bos

picone
door picone - Jul 11, 2011 om 18:41
55 Antwoorden / 4 Vragen

Bij Miele kunt u ook online (reparatie) instructies voor oudere types opvragen. Desgewenst stuurt men ook een copie van uw verdwenen serviceboekje toe.

Uit eigen ervaring: De service van Miele gaat heel ver..... b.v. telefonische begeleiding voor het openen van van mijn meer dan 25 jaar oude wasmaschine (niet met schroeven) maar met een plamuurmes onder het werkblad in het midden aan de voorzijde een veer naar achteren duwen, daarna het werkblad omhoog scharnieren.

picone
door picone - Jul 11, 2011 om 18:48
55 Antwoorden / 4 Vragen

Miele.nl:

Geen gebruiksaanwijzing te downloaden?

Mocht uw gebruiksaanwijzing in elektronische vorm niet aanwezig zijn, dan sturen wij u graag een gedrukt exemplaar toe. Hieraan zijn geen kosten verbonden.

U kunt een gedrukt exemplaar aanvragen via "Contact" onder vermelding van de tekst aanvraag gebruiksaanwijzing, het type van het apparaat en de taal van de gebruiksaanwijzing.

edrick3
door edrick3 - Jul 11, 2011 om 19:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@picone,

Het gaat hier niet om de gebruiksaanwijzing, want die is bekend, maar om een technische handleiding en die kun je niet aanvragen.

Met vr.gr.

birdies
door birdies - Jul 11, 2011 om 20:13
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Hendrik, het lijkt mij het handigst als je deze vraag stelt op klusidee forum, daar zitten mensen met veel kennis van zaken op o.a. dit gebied.

birdies
door birdies - Jul 11, 2011 om 20:17
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Blijkbaar overheen gekeken.........

@edrick: misschien iets meer tijd nemen om vragen te beantwoorden? Dan hoeven er in 10 minuten ook niet 4-5 reacties geplaatst worden, wat de laatste tijd - zoals ook freya al constateerde - helaas veelvuldig voor komt.

hendrikbos
door hendrikbos - Jul 12, 2011 om 19:18
113 Antwoorden / 22 Vragen

Belofte maakt schuld...

Laat ik maar met het belangrijkste beginnen. De wasmachine doet het weer!
Het apparaat liet zich achteraf heel makkelijk openen. (Tja, wanneer je alles van te voren weet.)
Ik heb alle connector contacten met contactspray (Kontakt 61) behandeld. Hoofdprint gedemonteerd, en vreemde witte kristallisatie(?) op zwarte filterspoel verwijderd met tandenborstel (een oude hoor :).
Opmerking: Op de twee schakelrelais voor de verwarmingselementen kwam ik dat ook al tegen. Deze gedemonteerd en goed schoon geborsteld, daarna de contacten in gespoten.
Met perslucht de hoofdprint schoongeblazen, en alle printcontacten met een watten staafje met Kontakt 61 erop in gewreven. Eventuele pluisjes met perslucht weggeblazen.
En als laatste het deurcontact . Daar zag ik een wat vreemde contact constructie tussen één aansluiting van spoel (voor de elektromagnetische deurontgrendeling) en de microswitch. Deze vindt plaats m.b.v. een contactvorkje die om de basis van de microswitch aansluiting steekt. Dit vorkje maakte heel slap contact. Vorkje daarom iets aangeknepen met mini platbektang(getje). Alle de contacten ingespoten en weer gemonteerd.
Daarna het grote moment. Maar het resultaat van de werkzaamheden heb ik al verklapt.

Kennelijk is het defect een slecht contact geweest. Hoe het ook zij... Voorlopig hoef ik geen contactproblemen meer te verwachten. :)

Beste mensen mijn wasmachine avontuur is hiermee ten einde.
Mijn dank voor alle reacties, i.h.b. diegenen die mij de juiste richting hebben gewezen.

Met vriendelijke groet.
Hendrik Bos

edrick3
door edrick3 - Jul 12, 2011 om 19:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hendrikbos,

Mooi dat alles weer werkt.
Gefeliciteerd!
Bedankt voor hetterugmelden.

Met vr.gr.

tdehond
door tdehond - Jul 12, 2011 om 19:25
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik vond deze site: klik hier

Hier staat hoe je het voorpaneel kunt openen
Open het voorpaneel (boutjes in deuropening, schroeven achter zeepvak)

Ik ben geen techneut, dus verder dan deze vondst gaat mijn hulp niet.

hendrikbos
door hendrikbos - Jul 12, 2011 om 19:34
113 Antwoorden / 22 Vragen

Het volgende ben ik nog vergeten te vermelden:

1. Er zit geen zekering in het apparaat.
2. Er zit wel een bedradingsschema in het toestel. Deze zit in een plastic mapje tegen de voorkant geplakt. Helaas is er geen schema van de hoofdprint aanwezig. Maar je kunt ook niet alles hebben. (hè Miele :)

wasmachinemannl
door wasmachinemannl - Jul 27, 2011 om 13:26
16 Antwoorden / 3 Vragen

Mooi dat het opgelost is, Ik heb zelf ook een W715 van me pa gehad, die was helaas te ver opgebruikt om te maken helaas, Toch veel plezier aan gehad en lekker veel gesleuteld, Als er iets kapot is aan de jouwe geef een gil, ik weet er zowat alles van wat er gevoelig is voor defecten etc.