ni
door niets Aug 29, 2008 om 11:53
Elektronica & tv

Kan boven afwasmachine een computer staan?

ik heb een ouder huis waar in huiskamer kast zit,waar heel mooi een afwasmachine kan staan(aansluiting zit er al), maar kan ik zeg 20 cm erboven mijn computer neer zetten? mijn vrouwenlogica zegt ja,afwasmachine geheel hermetisch afgesloten,dus nergens komt stoom uit,ja aan de voorkant als je de deur open doet. Mannen daarentegen zeggen nee,te gevaarlijk,al die stoom,maar geen verdere uitleg,waarom dan niet. In keukenkast zie ik ook niet stoom komen,en daar staan koffiezetter en waterkoker,net 5 cm erboven! Helppppppppppp alstublieft, Alie

833 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo niets,

Mijn eerste reaktie zou ook zijn om het niet te doen, maar als er in de kast geen stoom kan komen zie ik geen bezwaar. Ik neem tenminste aan dat de kast aan de keukenkant verder dicht is en er dus geen vocht/stoom vanuit de keuken in de kast kan komen?
Let uiteraard ook op dat er een goede
luchtcirculatie mogelijk is zodat de computer zijn warmte kwijt kan.

Ik heb computers in heel wat slechtere omstandigheden jarenlang goed
zien functioneren en dat waren echt geen industriële computers.

Dus als je ruimtegebrek hebt en je houdt je aan de bovenstaande regels is er niets op tegen.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk zou ik het niet doen, een toetsenbord kan wel wat hebben maar de computer zelf niet.
Als je er een plaatsje naast kan vinden zou veel beter zijn.

Stoom kan je zien maar vocht niet en de computer zuigt door de ventilator toch lucht naar binnen, dus ook extra vocht, het kan lang of kort duren maar er zouden best problemen door kunnen komen.

Dus beter een ander plekje, succes, Rebel

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij geen probleem. Een groot voordeel is namelijk wel dat de PC wat hoog staat. Die stoom, dat valt heus wel mee, al moet je wel zien te voorkomen dat er een dikke stoomwolk direct in de PC gezogen wordt, wanneer deze aan staat.

Veel gevaarlijker is het voor de  PC om deze ergens op de vloer te zetten. Dan komt er namelijk veel meer stof in de PC en zal de koeling van de PC veel sneller kunnen verslechteren. Stof, vooral in combinatie met sigarettenrook, is de grootste vijand van een PC.

GSM

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is tricky.

Als je de vaatwasser opent op het moment dat het programma is afgelopen komt er veel vocht (stoom) vrij, zou dit gaan condenseren in de computer is het leed niet te overzien. (mogelijk total loss)

Alleen als je ALTIJD de inhoud van de vaatwasser voor het openen laat afkoelen (1à2 uur) en nooit opent tijdens het warme programma, zou ik het er op durven wagen.

Je kunt met een glasplaat erboven controleren, beslaat hij ook maar een beetje, niet doen.

De meeste computers kunnen een vochtigheidsgehalte van zo'n 70% hebben, het mag alleen niet condenseren.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn logica zegt NEE.
Immers, warmte trekt naar boven en bij een afwasmachine is dat waterdamp.
Als er iets slecht is voor elektronica is dat vocht.
'k Zou maar een ander plekkie zoeken voor die PC.

Desnoods, indien nog niet aanwezig zo'n plat tft-scherm kopen.
Dat scheelt al enorm aan ruimte.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt,voor het antwoord.maar logica heb ik al over nagedacht,want de enige stoom die eruit komt,is als ik de deur afwasser tussentijds opendoet,en dat doe ik niet    er ontsnapt toch nooit achter en zijkant stoom of wat dan ook,of zit ik er echt helemaal naast? weer bedankt, ALie

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is echt in de huiskamer,naast de keuken,dus het gaat er echt alleen maar om,kan het gevaarlijk zijn,ik blijf maar denken van niet,maar ik ben ook beetje eigenwijs,want iedereen die nee zegt,geeft ook niet echt een 100% goed antwoord,blijft twijfel

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, waar moet dan dat vocht vandaan komen,misschien domme vraag,maar dat zou dan in spaanplaatkeukenkastje ook niet goed zijn?

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee,beloof dat ik nooit de deur vroeger open zal doen dan dat het programma klaar is,de glazen plaat vind ik al leuke oplossing

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

ok het lijkt jou ook geen probleem,mij ook niet,maar meningen lopen uiteen en dat is altijd goed met deze soort moeilijke vragen,zelfs de computerzaken weten het niet en de afwasautomaat zegt geen probleem,dus kijken hoeveel ja en nee ik ga ontvangen

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Alie,

Als de opening van het "computergedeelte" in de kamer zit en de opening
van het "afwasmachinegedeelte" van de kast in de keuken is, dan is het
voor 100 % zeker geen bezwaar.

Zijn de openingen van de kastgedeelten aan dezelfde kant, dan zou ik de
computer even uitzetten i.v.m. stoominzuiging door (de) ventilator(en).

Voor condens ben ik niet bang. Damp heeft als eigenschap dat het altijd
neerslaat op de koudste plaats. Dat zal een computer, welke net
uitgeschakeld is, in de praktijk nooit zijn .

Verder ga ik als computertechnicus volledig met collega GSM mee met
zijn visie. Vooral v.w.b. stof en roken. De teeraanslag door roken
vervuilt de contacten waardoor gemakkelijk intermitterende storingen
kunnen ontstaan, welke moeilijk te vinden zijn. Het stof zet zich
overal vast door de vettige teeraanslag.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Te droge lucht kan zelfs gevaarlijker zijn i.v.m. statische ontladingen.
Ik zou er verder geen punt van maken. Te warm te droog en vooral te stoffig is erger iets vochtig.

GSM

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Herman en ook Alie.

@Voor condens ben ik niet bang. Damp heeft als eigenschap dat het altijd neerslaat op de koudste plaats. Dat zal een computer, welke net uitgeschakeld is, in de praktijk nooit zijn .@

Hypothetisch geval. Winter...Koude nacht...verwarming (te) laag.... computer koud....vaatwasser snel programma 70 gr. in zo'n geval komt er veel vocht vrij die condenseert op de koude computer en die dan inschakelen vraagt om problemen.

Het blijft dus een kwestie van logisch toepassen wat je ooit op school bij natuurkunde hebt geleerd.

Overigens zijn de winterse nachten hier in reserve-België minder koud als in Tukkerland.

Off topic: H. fietsen zijn geleverd, kom er op terug.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou bedankt,klinkt al weer iets hoopgevender.maar het is dus in de woonkamer een kast(huis is uit 1933)die al ingebouwd zat,dus ik doe deur open en daar wil ik afwasser plaatsen en 20 cm daarboven de comp met toebehoren,evt scherm en de kast nog iets hoger,maar toetesenbrod wel op gebruiks hoogte. Ben blij dat jij ook niet echt veel problemen ziet,maar de meningen blijven wel uiteen lopen zeg,maar wat jij zegt wil ik wel horen.          Bedankt !!

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn bericht voor jou staan onder Harry