Inizio
door Inizio Jan 6, 2022 om 17:47
Elektronica & tv

Kan niks opslaan op externe harde schijf na Time Machine

Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe externe harde schijf (Seagate Expansion USB 3.0 - Externe Harde Schijf 2 TB) waar ik bestanden in wil opslaan. Ik heb Time Machine er gelijk aan gekoppeld, maar nu kan ik helemaal geen bestand op de harde schijf zetten. Ik kan ook geen mappen aanmaken. Ik krijg geen foutmelding, maar er gebeurt gewoon niets. Komt dat omdat er een kopie van Time Machine erop staat, waardoor de harde schijf niet voor andere dingen te gebruiken is?

Ik heb het geprobeerd op een Macbook Air en Macbook Pro. De structuur van de externe harde schijf is APFS. Zojuist ook geprobeerd een backup van Time Machine te verwijderen, maar dit lijkt ook niet te lukken. Misschien omdat het een groot bestand is en ik ongeduldig, maar ik wacht al ruim een half uur. Ik heb op Google gezocht, maar ik kom er niet uit.

> Hoe kan ik bestanden opslaan op de externe harde schijf naast Time Machine die erop staat?
> Hoe verwijder ik backup van Time Machine op m'n harde schijf?

Bedankt alvast voor enige informatie!

Groet,
Inizio

3582 10 Rapporteer

sira
door sira - Jan 6, 2022 om 18:01
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ben nog uit de DOS-tijd, dus ik kan er naast zitten, maar moet u Time Machine wel op de Seagate zetten? Volgens mij moet u het alleen op uw Macbook zetten.

Time Machine verwijderen: Koppel de Seagate aan de Macbook en zoek Time Machine, aanklikken en verwijderen.

Neem dit ook even door: https://www.seagate.com/nl/nl/support/kb/how-to-use-your-seagate-expansion-drive-007769en/

Inizio
door Inizio Jan 6, 2022 om 18:02
14 Antwoorden / 15 Vragen

Dat moet op een externe harde schijf, zie ook: https://support.apple.com/nl-nl/HT201250. Wat betreft de oplossing voor het verwijderen van een backup van Time Machine: op die manier lukt het niet, daarmee wordt de backup niet van de externe harde schijf verwijderd.

sira
door sira Jan 6, 2022 om 18:06
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Neem even de link (die ik er net op heb gezet) van Seagate door.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 6, 2022 om 18:03
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Mogelijk heeft u hier iets aan. Ik zie dat naast andere mogelijke oplossing bij zoeknaam   'time macine verwijdene'en heb verder gekenen bij apple / mac. Er staat wel meer.
https://www.macfreak.nl/macos-en-osx/time-machine-back-up-vorige-mac-verwijderen/

Inizio
door Inizio Jan 6, 2022 om 18:11
14 Antwoorden / 15 Vragen

Dank, helpt helaas niet wat daarin beschreven wordt.

Topantwoord

rj
door rjw - Jan 6, 2022 om 18:07
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Als de complete opslagruimte is toegekend aan Time Machine zou het kunnen dat je niets anders er op zetten. Je zou meerdere partities kunnen maken, waarvan 1 bestemd is voor de Time Machine backup en de andere voor wat je wilt. Je zou andere partities dan ook kunnen voorzien van een ander file system ipv APFS. Dan kan je het bijvoorbeeld ook gebruiken voor Windows machines.

en nog een vraag: de machine waarmee je een bestand op de hdd wilt zetten spreekt wel APFS?

Inizio
door Inizio Jan 6, 2022 om 18:11
14 Antwoorden / 15 Vragen

Er is nog meer dan 1,5 T aan opslagruimte over. Ik ben geen digibeet, maar een verschillende partities maken op een hdd kende ik nog niet. Dus hoe ik dat moet doen, weet ik niet precies.

Jep, beiden Macbooks spreken APFS.

sjjoppy
door sjjoppy Jan 6, 2022 om 19:09
7193 Antwoorden / 3 Vragen
rj
door rjw Jan 6, 2022 om 19:57
3264 Antwoorden / 5 Vragen

@sjoppy: die beschrijving is voor Windows.

Voor macOS gaat het als volgt: https://support.apple.com/nl-nl/guide/disk-utility/dskutl14027/mac

sjjoppy
door sjjoppy Jan 6, 2022 om 20:00
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Oh @rjw vergissinkje van mij.

Inizio
door Inizio Jan 7, 2022 om 18:35
14 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb meerdere partities aangemaakt, RJW. Goede tip!

Inizio
door Inizio - Jan 6, 2022 om 18:14
14 Antwoorden / 15 Vragen

Het is gelukt om de backup van Time Machine te verwijderen van de externe harde schijf (Schijfhulpprogramma -> Container disk3 > Wissen).
Het is nu ook mogelijk om bestanden op de harde schijf te zetten.

Rest dus alleen de vraag nog: kan een backup van Time Machine opgeslagen worden op de externe harde schijf samen met andere bestanden?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 6, 2022 om 18:54
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Inizio,

Ik raad u aan om een afspraak te maken met een Apple store.

Neem uw laptops en externe harde schijf mee.

ma
door malty Jan 6, 2022 om 21:28
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Backup van windows computers zullen, vanwege het bestandsformaat niet op dezelfde externe schijf opgeslagen kunnen worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 7, 2022 om 06:09
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Malty,

Ik lees nergens, dat TS een Windows computer gebruikt.....

ju
door juliomariner - Jan 6, 2022 om 18:27
1328 Antwoorden / 2 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke reactie]

ju
door juliomariner Jan 6, 2022 om 19:15
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Erg flauw om zo'n onschuldig grapje te verwijderen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 6, 2022 om 18:55
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Inizio,

Ik raad u aan om een afspraak te maken met een Apple store.

Neem uw laptops en externe harde schijf mee.

brui0929_20654
door brui0929_20654 - Jan 6, 2022 om 20:17
98 Antwoorden / 1 Vragen

Dit kan met IOS met een backup programma. Een van de meest gebruikte is ITunes.  Maak de backup  op een aparte partitie of op een externe harddisk. Dit kan ingesteld worden voor uw een backup maakt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 7, 2022 om 06:15
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Brui,

ITunes is een muziek programma .

TS wilt weten hoe de back up moet worden ingesteld voor een externe harde schijf( als ik het goed lees).

brui0929_20654
door brui0929_20654 Jan 7, 2022 om 06:38
98 Antwoorden / 1 Vragen

Met ITunes is het mogelijk om back ups te maken en terug te zetten de Ipad kan hier mee ook hersteld worden.

gerbera
door gerbera Jan 7, 2022 om 12:18
7365 Antwoorden / 14 Vragen

@brui.... klok en klepel, je kunt, met Itunes, een backup of reservekopie van o.a. je Iphone of Ipad op je computer zetten mocht een van de apparaten hersteld moeten worden. Maar zeker geen backup  van je WinPC of Mac op een externe schijf zetten.

brui0929_20654
door brui0929_20654 Jan 9, 2022 om 23:00
98 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan door voor de backup wordt gemaakt te kiezen waar deze gemaakt wordt.
Mijn backups staan op een externe harddisk. Deze backup wordt van de hele C schijf gemaakt.

Inizio
door Inizio - Jan 7, 2022 om 18:34
14 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Ik heb inmiddels partities kunnen maken op de externe harde schijf, waardoor ik op partitie 1 mijn bestanden kan opslaan en op partitie 2 de backup van Time Machine. Goed om te weten dat dit kan. Via de site van Apple heb ik ontdekt dat ik zogeheten APFS-volumes kan toevoegen (de partities dus).

Wist overigens niet dat als je Time Machine aan een externe harde schijf koppelt, dat de externe harde schijf alleen daar nog voor beschikbaar is. Goed om te weten dus.

Dank nogmaals!

Groet.

ro
door ronny530 - Jan 7, 2022 om 19:14
2783 Antwoorden / 41 Vragen

Als Apple besturingssystemen de mogelijkheid hebben om de schijf te wissen dan die software gebruiken. Time Machine is bedoeld om van een externe schijf een back up schijf te maken en gebruikt daar alle aanwezige schijfruimte voor. M.a.w. u heeft van een externe schijf een back up schijf gemaakt waar u verder niets mee kunt. Voor window's pc's is er wel software om de schijf te wissen en in parities op te delen zijn maar of die er ook voor Apple zijn is zoeken naar de juiste software. Ik gebruik NIUBI partition editor voor de externe schijf die op de tv is aangesloten om de bestanden definitief te verwijderen en voor de pc geschikt te maken.

Inizio
door Inizio Jan 9, 2022 om 12:49
14 Antwoorden / 15 Vragen

Dank, zie mijn reactie boven jouw reactie. :-)