klichtendonk
door klichtendonk Jul 13, 2012 om 13:05
Elektronica & tv

Magnetron en draadje

Bij mijn combi magnetron/oven sloegen de stoppen door. Toen ontdekte ik dat er een 'zelfgemaakte' zekering in zat. (hierover stelde ik eldersop dit forum een vraag, advies was: zekering vervangen, kijken wat er gebeurd) Deze heb ik vervangen, maar het probleem bleef: als de deur van de magnetron open stond gebeurde er niets, maar bij sluiten deur klapte de stop eruit.

Toen zag ik een lang groen draadje lopen van de schakelaar bij de deur naar de printplaat. Dit draadje is overdreven lang (was een paar keer dubbelgevouwen) en leek op verschillende plekken aan elkaar 'gesmolten'. Draadje ertussenuit gehaald, en gekeken wat er nu gebeurd. Het gekke is: het probleem lijkt verholpen...

Magnetron kan aan, bij openen deurtje gaat de magnetron uit, lichtje brand ook gewoon in de ovenruimte. Stoppen blijven erin zitten.

Grote vraag is nu: waar is dit groene draadje dan eigenlijk voor? Ik heb nu een magnetron waar het draadje NIET inzit, zonder dat er functies lijken weg te vallen.

Wat zie ik over het hoofd?

13508 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 13, 2012 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo klichtendonk,

Ter verduidelijking nog even je oorspronkelijke vraag:

probleem met mijn combi-magnetron van SIEMENS...

1) het gaat om een HB84K.50N, een alweer wat ouder inbouw model
2) ik heb het ding 2e hands gekocht, half jaar geen klachten tot nu
4) klacht = dat de stop in meterkast er soms uitvliegt als de deur van de oven geopend wordt
5) ik heb de oven aan de bovenkant geopend, en even naar de printplaat gegeken, daar trof ik de zekering aan die ik nu als 'avatar' heb (zie plaatje, is wat onduidelijk dat geef ik toe), het is een zelfgefabriceerde zekering met een gesoldeerd draadje van de ene naar de andere kant ervan...
6) als ik de oven aansluit zonder die zekering gaat ie aan, stoppen blijven heel, de oven functie werkt gewoon, alleen de magnetron-functie werkt voor slecht 3 sec. en gaat dan uit
7) vraag 1 is nu: wat kan het probleem zijn als de zekering niet kan doorbranden (omdat ie dus door de vorige eigenaar gesoldeerd is) waardoor de stoppen uitslaan, gaat een nieuwe zekering bijvoorbeeld helpen (op het gesoldeerde ding staat 10A geloof ik, kan dat kloppen?), of heeft de magnetron een ander probleem?

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2012 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edrick3 ja, dankje. wat denk jij trouwens over dit zonder-draadje-werkt-ie-ook-gewoon verschijnsel?

ve
door verwijderd - Jul 13, 2012 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@klichtendonk,

Het is natuurlijk wel prettig dat-ie weer werkt, maar ben altijd een beetje huiverig met magnetrons ivm het spanningsgedeelte en straling.
Blijkbaar is er al eerder - door vorige eigenaar - aan 'geknutseld'.
Weet niet waar dat draadje voor is/was. Deurschakelaar?

Maar wellicht komen er hier nog wat techneuten langs met verstand van magnetrons.
Vandaar dat ik even je merk en type vermeld heb.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2012 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Draadje liep idd van één van de deurschakelaars naar de printplaat, maar waar het voor is, dat is nu de vraag, aangezien er voor het oog niks anders lijkt de zijn dan normaal nu het draadje ertussen uit gehaald is.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2012 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou je vraag nog eens op het Klussenforum van KlusideeKlik hier... kunnen voorleggen.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2012 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die groene draad is de aarding van het apparaat, dat wil zeggen dat er nu stroom op de buitenkant van het apparaat staat. Met goede schoenen aan merk je niets maar het hele kabinet ( kast ) staat onder spanning. UIT MET DAT DING

ve
door verwijderd - Jul 13, 2012 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ron530 Dank voor je reactie. Op ander forum zeiden ze dat ik nu een beveiliging omzeilde.

Waarom zit het draadje vast aan de microschakelaar van de deur? Ik zie de link met aarden niet.

Ik heb het toestel trouwens vastgepakt en teruggezet in de keukenkast zonder dat ik iets voelde, dus het gaat sowieso om een lage spanning?

Kan ik het draadje vervangen? Waarom is het draadje zo lang (verbinding tussen microschakelaar deur en de printplaat kan via kortere weg nl.)? Waarom is het draadje (ooit) op sommige plekken aan elkaar 'gesmolten'? Door kortsluiting elders in het apparaat?

Vragen vragen... ik ben een leek, dus ik heb veel aan suggesties!

ve
door verwijderd - Jul 13, 2012 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aarddraden ( de groene draden) zijn altijd een stuk langer omdat die bij een defect de boel blijven beschermen, mocht er wat fout gaan pats boem aardlek of stoppen slaan door. Door de aarddraad los te nemen is het apparaat een gevaar geworden. Voor je eigen veiligheid niet meer gebruiken en stekker uit het stopcontact halen.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2012 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk VERDOMD goed uit als je wat in een magnetron veranderd.
Het aard(?) draadje zit er niet voor niets in. Daar hebben mensen die er verstand van hebben over nagedacht.
En heeft iemand anders z'n onkunde losgelaten in de magnetron en wijzigingen aangebracht?
In een Magnetron zitten een boel beveiligingen, vaak niet meteen zichtbaar voor de leek.
Maar als er een beveiliging niet goed werkt kunnen de grootste rampen gebeuren. Het moet je maar gebeuren dat de deur opengaat terwijl de magnetron nog in werking is. Ik denk dat een langdurige revalidatie of een snelle crematie het gevolg zal zijn.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2012 om 22:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Straling, elektriciteit en geen erkende monteur, dat hint naar een ongeluk in een klein hoekje, als je ziet wat een magnetron met je eten doet ( met straling moleculen in beging brengen om warmte te maken ) dan wil je niet weten wat die straling met u kan doen! Om over het hoogspanningsveld van de "antenne" nog maar te zwijgen, levensgevaarlijk! ( staat ook vast wel ergens op de magnetron )

ve
door verwijderd - Jul 14, 2012 om 08:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Begin nooit met een aardedraad te klooien, sowieso bij geen enkel apparaat, want voor je het weet staat het ding onder stroom of iets dergelijks...