wa
door walkerfrance Oct 26, 2010 om 23:00
Elektronica & tv

Na drie jaar zwarte vegen in de hoeken, is dat normaal?

In september 2007 kocht ik een LG lcd HD ready televisie 42LC2RR voor €1.007.00 en heb tot een paar maanden geleden genoten van perfecte beeldkwaliteit en een sublieme weergave van de HD zenders.
Enige maanden geleden werden in de bovenhoeken van het beeldscherm zwarte vegen zichtbaar, die steeds groter worden en nu vanuit beide hoeken ongeveer 15 cm lang zijn.
Bij de eerste tekenen pakte ik de beeldschermreiniger om ze weg te poetsen, maar ze bleken niet op, maar onder het glas te zitten.
Op een e-mail aan LG kreeg ik als antwoord dat ik een afspraak kon maken met de monteur voor een prijsopgave.
Mijn vraag: Is het aanvaardbaar dat bij een televisie van meer dan duizend euro binnen 3 jaar het beeldscherm zo ontsierd wordt dat het kijkplezier ernstig bedorven wordt?
Mijn vorige televisie heeft het 12 jaar probleemloos gedaan en speelt nog steeds voortreffelijk bij een vriend van mijn zoon. Moet ik er dan genoegen mee nemen dat mijn beeldscherm na drie jaar zo slecht is geworden?

12373 23 Rapporteer

wa
door walkerfrance - Oct 26, 2010 om 23:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=walkerfrance schreef op dinsdag 26 okt 2010, 23:00]In september 2007 kocht ik een LG lcd HD ready televisie 42LC2RR voor €1.007.00 en heb tot een paar maanden geleden genoten van perfecte beeldkwaliteit en een sublieme weergave van de HD zenders.
Enige maanden geleden werden in de bovenhoeken van het beeldscherm zwarte vegen zichtbaar, die steeds groter worden en nu vanuit beide hoeken ongeveer 15 cm lang zijn.
Bij de eerste tekenen pakte ik de beeldschermreiniger om ze weg te poetsen, maar ze bleken niet op, maar onder het glas te zitten.
Op een e-mail aan LG kreeg ik als antwoord dat ik een afspraak kon maken met de monteur voor een prijsopgave.
Mijn vraag: Is het aanvaardbaar dat bij een televisie van meer dan duizend euro binnen 3 jaar het beeldscherm zo ontsierd wordt dat het kijkplezier ernstig bedorven wordt?
Mijn vorige televisie heeft het 12 jaar probleemloos gedaan en speelt nog steeds voortreffelijk bij een vriend van mijn zoon. Moet ik er dan genoegen mee nemen dat mijn beeldscherm na drie jaar zo slecht is geworden?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 26, 2010 om 23:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag walker,

Het zou rookaanslag kunnen zijn door uitgedroogde verpakking van de ruit met het scherm.

Rook je in de kamer?

Hardware ERror MAN.

consumbarones
door consumbarones - Oct 27, 2010 om 03:18
10 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op dinsdag 26 okt 2010, 23:10]Dag walker,

Het zou rookaanslag kunnen zijn door uitgedroogde verpakking van de ruit met het scherm.

Rook je in de kamer?

Hardware ERror MAN.

Wat bedoelde je met: "Het zou rookaanslag kunnen zijn door uitgedroogde verpakking van de ruit met het scherm."? Uigedroogde verpakking?

consumbarones
door consumbarones - Oct 27, 2010 om 03:32
10 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=walkerfrance schreef op dinsdag 26 okt 2010, 23:00]In september 2007 kocht ik een LG lcd HD ready televisie 42LC2RR voor €1.007.00 en heb tot een paar maanden geleden genoten van perfecte beeldkwaliteit en een sublieme weergave van de HD zenders.
Enige maanden geleden werden in de bovenhoeken van het beeldscherm zwarte vegen zichtbaar, die steeds groter worden en nu vanuit beide hoeken ongeveer 15 cm lang zijn.
Bij de eerste tekenen pakte ik de beeldschermreiniger om ze weg te poetsen, maar ze bleken niet op, maar onder het glas te zitten.
Op een e-mail aan LG kreeg ik als antwoord dat ik een afspraak kon maken met de monteur voor een prijsopgave.
Mijn vraag: Is het aanvaardbaar dat bij een televisie van meer dan duizend euro binnen 3 jaar het beeldscherm zo ontsierd wordt dat het kijkplezier ernstig bedorven wordt?
Mijn vorige televisie heeft het 12 jaar probleemloos gedaan en speelt nog steeds voortreffelijk bij een vriend van mijn zoon. Moet ik er dan genoegen mee nemen dat mijn beeldscherm na drie jaar zo slecht is geworden?

Ook bij een HD-Ready televisie (2006) GRÜNDIG komt voor en breidt zich nog steds verder uit, in eerste instantie een brede wolk en nu ook een tornadowolk erbij.

LCD/LED-schermreiniger hielp niet.

En de vraag blijft of dit middels (verlengde) garantie valt en kan worden verholpen door de technische dienst van de detaillist, dan wel van de fabrikanten? Ik zelf denk dat ze er niet om staan te juichen als je mee aankomt bij de detaillist (verkopende partij). Een echt defect? Of heeft de detaillist bij de verkoop een ondeugdelijk product verkocht?

jscholtes
door jscholtes - Oct 27, 2010 om 09:59
777 Antwoorden / 31 Vragen

U dient contact op te nemen met de leverancier van deze televisie. Het feit dat u rechtstreeks met LG (of Grundig) contact zoekt lijkt logisch, maar u brengt daarmee uw consumenten rechten in gevaar. Uw leverancier benaderen en daar het probleem bespreken luidt vooralsnog mijn advies.

koekeloer
door koekeloer - Oct 27, 2010 om 12:45
562 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=walkerfrance schreef op dinsdag 26 okt 2010, 23:00]In september 2007 kocht ik een LG lcd HD ready televisie 42LC2RR voor €1.007.00 en heb tot een paar maanden geleden genoten van perfecte beeldkwaliteit en een sublieme weergave van de HD zenders.

Dat de TV toen meer als 1000 kostte doet niet ter zake, momenteel zijn de prijzen een stuk lager.

ev
door eva_1 - Oct 27, 2010 om 13:10
3 Antwoorden / 0 Vragen

doet wel ter zake was veel geld toen en mag je verwachten dat hij zijn minimale tijd het prima blijf doen vraag eens bij consumenten bond advies

wd
door wdassen - Oct 27, 2010 om 14:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Uw TV heeft vermoedelijk kapotte pixels. Het beste wat u kunt doen is contact opnemen met uw leverancier. Claim daar ook uw consumentenrecht. Volgens Europese wetgeving mag u verwachten dat uw TV langer dan 3 jaar meegaat.
Zelf heb ik dit probleem ook gehad en kon toen tegen bijbetaling een nieuw toestel uitzoeken. Ook al zijn de prijzen gedaald, na 3 jaar is het logisch dat er sprake is van een bijbetaling.

orgelmuts
door orgelmuts - Oct 27, 2010 om 14:38
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op dinsdag 26 okt 2010, 23:10]Dag walker,

Het zou rookaanslag kunnen zijn door uitgedroogde verpakking van de ruit met het scherm.

Rook je in de kamer?

Hardware ERror MAN.

@hrdwerrorman

Nou ben je me toch ff kwijt hoor, de aanslag zat niet op maar onder het glas, dan kan het toch geen rookaanslag zijn?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 27, 2010 om 16:57
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ walker:

Je hebt nog niet geantwoord op mijn vraag of in de ruimte waar de TV staat gerookt wordt. Ik neem aan van wel.

De teer in de rook die je uitblaast vult de ruimte. Die lucht komt ook in de TV en versmeert daar de boel met een zwarte vette aanslag.

Het scherm bestaat uit een Liquid Cristal Display (LCD) of Light Emitted Diode (LED) Display. Omdat dit een vrij kwetsbaar geheel is, wordt daar een hardglas ruit voor geplaatst, met iets ruimte daartussen. Het geheel is voor montage rondom afgeplakt met plaktape.
Na verloop van tijd droogt het plaktape uit en plakt slechter. Wanneer het iets los laat komen er openingen in de plakrand en kan de lucht tussen de ruit meedoen in de circulatie van de door rook versmeerde lucht in het apparaat. Daardoor komt de teeraanslag achter de ruit. Het slaat daar neer op de ruit en het beeldscherm. Eerst op de plaatsen waar de openingen zijn, meestal de hoeken bovenin.
Het is simpel te reinigen met spiritus, doch het apparaat moet geheel uit elkaar.
Je kunt dit niet op de verkoper of fabrikant afwentelen, want het is een van buiten komende oorzaak.
Wanneer niet gerookt wordt in die ruimte waar de TV staat, en dat is tegenwoordig meer niet dan wel, heb je geen last van donkere vlekken en strepen.

Je longen zien er door roken of meeroken beroerder uit dan het beeldscherm.
Dat is voor velen, die daar over nadenken, een reden om te stoppen met roken.

In de 50-er en 60-er jaren hadden alle TV's met een dunglas beeldbuis zo'n ruit voor de buis ter bescherming van de kwetsbare beeldbuis. Toen heb ik bij heel wat TV's achter de ruit schoongemaakt. Voor mij een reden om te stoppen met roken na 16 jaar roken.

H.

jscholtes
door jscholtes - Oct 27, 2010 om 17:08
777 Antwoorden / 31 Vragen

Heb ik toch de melding gemist bij aankoop dat dit toestel niet geschikt is voor rokers..... Leuk bedacht zou ik zeggen, maar ik kan me niet voorstellen dat dit zo is.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 27, 2010 om 17:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Scholtes:

En omdat jij geen technisch voorstellingsvermogen hebt krijg ik van jou een rode duim? Nou, ik lig er niet wakker van. Je doet maar met je a-technische knobbel.

H.

jscholtes
door jscholtes - Oct 27, 2010 om 17:36
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op woensdag 27 okt 2010, 17:16]@ Scholtes:

En omdat jij geen technisch voorstellingsvermogen hebt krijg ik van jou een rode duim? Nou, ik lig er niet wakker van. Je doet maar met je a-technische knobbel.

H.
Ik zeg niet dat je technisch verhaal -niet waar- zou kunnen zijn, maar ik geef aan dat dit niet onder de beperkende garantievoorwaarden genoemd wordt en derhalve mijns inziens dan ook niet als argument gebruikt kan worden.

jscholtes
door jscholtes - Oct 27, 2010 om 17:39
777 Antwoorden / 31 Vragen

Overigens ik rook zelf niet. Als ik kijk hoe mijn autoramen van binnen vuil worden door in files te staan, dan hoop ik dat mensen maar niet langs een drukke weg wonen.....

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 27, 2010 om 17:51
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Scholtes:

Extreem.
Zouden ze dan ook erbij moeten zeggen dat je het ding niet onder water mag dompelen of zoiets. Roken is ook mishandeling.

H.

jscholtes
door jscholtes - Oct 27, 2010 om 17:57
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op woensdag 27 okt 2010, 17:51]@ Scholtes:

Extreem.
Zouden ze dan ook erbij moeten zeggen dat je het ding niet onder water mag dompelen of zoiets. Roken is ook mishandeling.

H.
Roken is iets wat nog steeds gebeurd en vaak al zittend voor een televisie. Het onderdompelen in water is iets waarvan iedereen weet dat dit gevaarlijk is en kortsluiting veroorzaakt. Ik begrijp dat je anti-roken bent, maar heb de indruk dat je nu echt doorschiet. De vraag is wat kan TS met die wetenschap?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 27, 2010 om 18:04
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Scholtes:

Je pakt het niet op: Wat denk je van een vochtige ruimte? Net zo slecht als roken voor de TV. Corrosie. Zulke omstandigheden komen voor b.v. bij het drogen van was, water onder de vloer, vakantie buiten de zomer met de CV op een heel laag pitje. Zou daarvoor gewaarschuwd moeten worden? Hoe dik zijn je haren?

H.

orgelmuts
door orgelmuts - Oct 27, 2010 om 19:10
632 Antwoorden / 58 Vragen

@hrdwerrorman

Stel dat het idd door roken komt............maar dan toch niet na 3 jaar al?
Ik heb een kennis die behoorlijk stevig rookt en ook een lcd-tv heeft, maar die heeft ook geen zwarte vegen achter het glas.
Die tv heeft hij zeker al 8 jaar.

mi
door michel.h - Oct 27, 2010 om 20:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een bullshit zeg van dat roken,diegene die ermee gestopt zijn na jaren lang
te hebben gepaft zijn de ergste.
Wat betreft die LCD tv...ik heb er ook een(4 jaar) daar zitten geen wolkjes in ,maar tornado´s gaan er doorheen,en.......bij mij is er nog nooit gerookt binnen!!!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 27, 2010 om 20:36
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ michel:

Wat overdrijven! Tornado's! Ajax zul je bedoelen. En waar gaan die "er" doorheen dan?

H.

@ muts:

Het ene tape is het andere niet. Vraag TS maar of deze hetzelfde merk TV heeft dan jij. En dan nog is niet zeker of bij de ene serie/fabriek hetzelfde tape gebruikt wordt als bij de andere.

H.

orgelmuts
door orgelmuts - Oct 27, 2010 om 22:59
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op woensdag 27 okt 2010, 20:36]@ michel:

Wat overdrijven! Tornado's! Ajax zul je bedoelen. En waar gaan die "er" doorheen dan?

H.

@ muts:

Het ene tape is het andere niet. Vraag TS maar of deze hetzelfde merk TV heeft dan jij. En dan nog is niet zeker of bij de ene serie/fabriek hetzelfde tape gebruikt wordt als bij de andere.

Ik heb een kennis met dezelfde tv, zelf heb ik een Phillips, bij mij geen vegen hoor (ik rook ook niet).
Ik zie een enkele keer wel vlekken voor mijn ogen, maar dan moet ik gewoon naar bed! ;-)

H.

melati
door melati - Oct 28, 2010 om 16:48
76 Antwoorden / 12 Vragen

Beste TS.

Wij hebben ook een LG-lcd tv, die onderhand vier en half jaar oud is en ook toendertijd ruim €1200 heeft gekost. Ook wij hebben sinds een half jaar die zwarte vegen in het beeld. Niet vanuit de hoeken, maar het begon met een dikke veeg midden in het beeld en nu zitten er 2 kleinere vegen naast. Het is nog net niet irritant, maar ik vroeg me ook af, wat het kon zijn.

Ik zeg er meteen even bij.... wij roken niet en er wordt hier ook bijna binnen niet gerookt, dan soms door visite, die ik niet dagelijks heb.

Ik denk zelf als je hier mee terug gaat naar de leverancier, dat ze wieinig voor je kunnen doen, dan dat zij je inderdaad misschien met korting een andere aanbieden, maarja..... wat kosten die dingen nog tegenwoordig?

vr1944
door vr1944 - Oct 28, 2010 om 21:16
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik u verhaal zo lees lijkt het er veel op dat u TV scherm last heeft van backlight clouding.De oplossing is dan het vervangen van de backlights .het heeft in ieder geval niets te maken met rookaanslag.Ik heb geen idee wat de vervangingskosten zijn.